Valinnan vaikeus

Täällä voit keskustella eri pyörämalleista tai kysyä vaikka neuvoa, jos valinta tuottaa vaikeuksia.
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5023
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Valinnan vaikeus

Viesti Kirjoittaja tm »

Pitkään mielessä kytenyt nojapyörän hankinta alkaa olla viimein loppusuoralla. Tulevalla kaudella nojakki tullee uhkaamaan maantiepyörän asemaa lenkkikaverina, ja saattaa se kenties samalla vaikuttaa maastopyöränkin ajomääriin. Tässä vaiheessa olen kallistunut kaksipyöräisen suuntaan, triken aika tulee sitten myöhemmin jos on tullakseen.

Kandidaatit ovat tällä hetkellä seuraavat:

RaptoBike on kohtuuhintainen ja toimiva kokonaisuus, ja yhden lyhyen koeajon perusteella se tuntuikin yllättävän hyvältä. Aika maanläheistä menoa, mutta kaikkeen tottuu. Kolmikon painavin. Tuleva midracer voisi olla myös mielenkiintoinen kulkupeli.

Slyway tuli mukaan kuvioihin lowridesin yhteistilaussuunnitelmien myötä. Explorer olisi monikäyttöisempi, mutta toisaalta team-mallin keveys houkuttelisi. Loppuvuoden 30 %:n hinnanalennus nostaa Slywayn kiinnostavuutta.

Cruzbikessä on taasen ihan oma ideologiansa ja ajaminen vaatii nettijuttujen mukaan henkilöstä riippuen melko pitkän opettelujakson. Tarjoaa vastapainoksi hieman erilaisen ajoelämyksen ja ylämäkien nousukin sujuu kaiketi hyvin, kun saa yläkroppaa paremmin käyttöön. Runkosetti on kallis, mutta pyörässä voisi hyödyntää tavallisen maantiepyörän kiekot ja osia. Kiinnostava ja varmasti myös haastavin vaihtoehto. Liekö sitten liiankin haastava, ainakin ensimmäinen kesä kuluisi enemmän ja vähemmän ajoa harjoitellessa.

Cruzbike-tyylisten menopelien toimivuudesta ja ajettavuudesta on väännetty peistä tälläkin foorumilla, ja positiivisia kokemuksia on esittänyt kaiketi lähinnä vain nimimerkki viherpolku ( http://lowride.info/phpBB3/viewtopic.ph ... e&start=15 ). No kaikkea foorumin tarjontaa ei ole tullut kahlattua läpi, eikä kenelläkään ole kokemusta juuri tuosta kyseisestä pyörästä. Ulkomaisilla foorumeilla Cruzbikellä ajamiseen sisällepäässeet kuuluvat olleen pääosin tyytyväisiä. Ja ovat jotkut sillä ihan hyvin ajaneetkin: http://www.cruzbike.com/content/new-rec ... rtfication

Kuten edellisestä tekstistä ehkä arvaa, niin Cruzbike Silvio houkuttelisi, mutta on noihin kahteen "perusvarmaan" vaihtoehtoon verrattuna se on suuri kysymysmerkki. Suomessakaan ei sellaista kaiketi kenelläkään ole. Lähin kauppias löytyy Hollannista: http://www.diewilikookwel.nl/epages/617 ... s/Cruzbike .

Kommentteja eri vaihtoehdoista saa heitellä, otan huomioon sitten ne mieleiset kommentit :D . Näinhän se yleensä valintatilanteissa menee.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Valinnan vaikeus

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Cruzbiken (vendetta) runko ei naapuriketjussa kerännyt meriittejä.

http://lowride.info/phpBB3/viewtopic.ph ... 380#p10380

jori kirjoitti:
Pastori kirjoitti:

Tässä hanke, jossa penkki on kohtuullisen kiinteästi mukana rakenteessa. Säädettävyyttä ei juuri taida olla.

Tässä on yhdistelty rakenneratkaisuiden huonot puolet. Istuin on painava, sen taivutuslujuus ja vääntöjäykkyys ovat huonot ja takapyörän tärinä johtuu sellaisenaan lapaluihin. Nopea ohjausliike kovassa vauhdissa ja samalla jarrutus taittaa rungon istuimen etureunan alta. (kiepahdus).

Kunnollisessa integroidussa rakenteessa runko on yhtä putkea, jonka yläpinta on istuimen kohdalta muotoiltu istuttavaksi. Vain umpiputki on painoonsa nähden riittävän vääntöjäykkää. Toki sen voi muutenkin tehdä, mutta painoa tulee enemmän.

Jori

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5023
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Valinnan vaikeus

Viesti Kirjoittaja tm »

No tuossa Vendettassa on täysin erilainen runko kuin Silviossa. Jorin kommenteissa on totta ainakin toinen puoli, en minäkään tuollaista himmeliä ostaisi.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Valinnan vaikeus

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Cruzbike on noista kaikista vähiten "race". Ajoasento suhteellisen pysty ja poljinkeskiö noin isuimen korkeudella. Ympäristön havainnointi onnistuu parhaiten.
Slyway on istumakorkeudeltaan korkein, joillekkin varmasti jo liian korkea. Mahdollista jälleenmyyntiä ajatellen ehkä turvallisin valinta. Ei sisällä mitään erikoisia ratkaisuja. Toisaalta eipä muutaman vuoden kuluttua etuvetokaan välttämättä ole erikoinen.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

iso-jermu
Viestit: 43
Liittynyt: 12 Helmi 2009, 21:36
Paikkakunta: Kouvola

Re: Valinnan vaikeus

Viesti Kirjoittaja iso-jermu »

Otsikko ja avausviesti voisivat olla myös minun kirjoittamiani, eli samaa valinnan tuskaa eletään myös täällä Kymenlaaksossa.

Ja vaihtoehdot ovat lähes samat:

RaptoBike midracer (jahka tulee kaupan) - http://www.raptobike.com/
Slyway explorer - http://www.slywayprojects.com/

Kolmas finalisti eroaa avaus viestistä (vaikka tuleekin Amerikan mantereelta):

Rans Xstream 26 - http://www.ransbikes.com/X-Stream.htm

Eli olen päässyt ajattelussani niin pitkälle, että haluan ajaa 26/26 mid/high racer/cruiser pyörällä ensi kesänä. Tällä hetkellä voiton on viemässä Slyway, mutta niinkuin alkuperäinen viestin kirjoittaja, minäkin olen valmis ottamaan ohjausta pyörän valinnassa.

Millaiseen käyttöön pyörää siis haen? Tunnin - kahden tunnin maantie lenkeille (pari kertaa viikossa) , päiväretkelle (kerran kuussa) ja vähän pidemmälle 3-4 päivän retkelle (kerran kesässä)... Eli painottuu melko vahvasti lyhyempiin lenkkeihin, mutta ei saa olla puhdas raceri vaan pitäisi kyetä kevyeen retkeilyynkin (tyyliin vaihtovaatteet ja visa -kortti).

Näen kaikissa vaihtoehdoissani jotain hyvää ja kaunista, ehkä pikkuisen ainutlaatuistakin, mutta koska nojapyörä kokemus on lähes nolla mikään mitä ajattelen ei perustu omakohtaiseen tietoon tai kokemukseen vaan vain ja ainoastaan vahvaan mutuun ja siihen mitä nettikirjoituksista olen mielestäni ymmärtänyt.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Valinnan vaikeus

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Tuosta rans:sta jotakin muutaman vuoden ajokokemuksella vastaavasta omavalmisteesta. Ensinnäkin tämän kuvan mukaisissa säädöissä mahdoton ajaa:

Kuva

Eihän tuossa yllä kädet tangolle ja jos tankoa tuo taaksepäin niin sen heiluriliike ohjatessa on liian laaja. Käytännössä tämmöinen isopyöräinen lwb ei ole siis läheskään niin urheilullinen kuin hurjimmissa kuvissa annetaan ymmärtää.
Lowrdidessä huomasin että swb:n tottuneille ajaminen oli vaikeaa, olisi pitänyt säätää vielä pystymmäksi ja ohjauksen heiluriliikettä pienemmäksi.
Mun mielestä kuitenkin kauniimpi kuin swb:t, mukavempi ajaa kun polkimet ei ole ihan niin korkealla ja pitkän akselivälin vuoksi ajotuntuma "rennompi".

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5023
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Valinnan vaikeus

Viesti Kirjoittaja tm »

jviirret kirjoitti:

...Slyway on istumakorkeudeltaan korkein, joillekkin varmasti jo liian korkea. Mahdollista jälleenmyyntiä ajatellen ehkä turvallisin valinta. Ei sisällä mitään erikoisia ratkaisuja...

Slywayn istumakorkeus ei ole itselleni ongelma, kun pituutta on 189 cm. Ja on luultavasti vähiten riskialtis ostos. Toisaalta nykyään jälleenmyyntiä voi helpottaa ulkomaisten keskustelupalstojen hyödyntäminen, potentiaalinen ostajakunta kasvaa hetkessä moninkertaiseksi. Moniko on sitten valmis ostamaan "sian säkissä", koeajoa ei pysty tarjoamaan jollekin kiinnostuneelle belgialaiselle :) .

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5023
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Valinnan vaikeus

Viesti Kirjoittaja tm »

iso-jermu kirjoitti:

...Millaiseen käyttöön pyörää siis haen? Tunnin - kahden tunnin maantie lenkeille (pari kertaa viikossa) , päiväretkelle (kerran kuussa) ja vähän pidemmälle 3-4 päivän retkelle (kerran kesässä)... Eli painottuu melko vahvasti lyhyempiin lenkkeihin, mutta ei saa olla puhdas raceri vaan pitäisi kyetä kevyeen retkeilyynkin (tyyliin vaihtovaatteet ja visa -kortti)...

Kuulostaa että ollaan liikkeellä aika samalla formaatilla. Tuota kevyen retkeilyn vaikutusta valintaan olen miettinyt, eli kuinka paljon se oikeasti merkitsee? Melkein pyörään kuin pyörään saa viriteltyä jonkinlaiset laukut, ja jos ei ole aikomus matkailla ns. perinteiseen tyyliin (teltta, makuupussi, retkikeitin jne), niin racerillakin matkanteko voisi onnistua. Siis jos tiestön kunto ja/tai kuskin ajoasentovaatimukset eivät muuta edellytä. Toki nopeuden riittävästi laskiessa moni racerin ominaispiirre alkaa kääntyä hyvästä huonoksi.
(edit: korjailin tuota viimeistä lausetta hieman toiseen muotoon)

R.reipas
Viestit: 98
Liittynyt: 27 Marras 2006, 21:47
Paikkakunta: Espoo

Re: Valinnan vaikeus

Viesti Kirjoittaja R.reipas »

Noilla retki vaatimuksilla käy ihan vaikka raaceri kunhan paluuketju on linkitetty etupyörän yläpuolelle. kaikkiin saa sen verran kamaa messiin et toden näköisesti riittää on sitten toinen juttu onks raaceri se oikee.
Ps.kovaa ajaminen kivaa

Risto
reippaasti rekkulilla

Avatar
lowrides
Site Admin
Viestit: 592
Liittynyt: 22 Elo 2007, 21:26
Paikkakunta: Lontoo

Re: Valinnan vaikeus

Viesti Kirjoittaja lowrides »

Tässäpä minun ajatuksiani...

En ostaisi cruzbikeä, jos en välttämättä haluaisi kokeilun halusta tai muusta syystä juuri sitä. Slyway suoriutuu lähes kaikissa käyttötarkoituksissa paremmin, on hintalaatusuhteeltaan ja jälleenmyyntiarvoltaan parempi. Lisäksi helppo päästä nojapyöräilyn maailmaan. Kuten totesit silviossa on varmasti aikamoinen opettelu ja nojapyörällä kun joutuu joka tapaksessa opettelemaan ja totuttamaan lihaksia => tämän homman saa helpommin alkuun Slywaylla.

Nojapyörässä ei saisi kuitenkaan omasta mielestäni olla kyse erikoisuuden tavoittelusta, se loukkaa sitä faktaa että nojapyörä on useaan käyttötarkoitukseen vaan niin hemmetin hyvä ja ylivoimainen valinta. Nojapyöränkin pitää kuitenkin selviytyä polkupyörän perustarkoituksista ja jos pyörän rakenteessa lähdetään liikaa kikkailemaan ja soveltamaan tämä periaate helposti kärsii :(

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5023
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Valinnan vaikeus

Viesti Kirjoittaja tm »

Ei tuo cruzbike listalla ole erikoisuuden tavoittelun takia, vaan siitä syystä, että sen kanssa sinuiksi päässeet kuskit ovat menopelistään tykänneet ja kovasti kehuneet. Mene ja tiedä onko se nyt sitten oikeasti ylämäessä juurikaan tavallista nojapyörää nopeampi/tehokkaampi vai tuntuuko vain siltä, koska käsilläkin pystyy vääntämään.

Valitsin sitten minkä pyörän tahansa, niin alussa aikaa menee harjoitteluun. Toisten pyörien kanssa ajaminen alkaa sujua nopeammin ja toiset vaativat enemmän treeniä. Tässä tapauksessa taitaa tosiaan olla järkevämpää yrittää päästä nautiskelemaan nojakilla ajelusta mahdollisimman nopeasti ja helposti. Cruzbiken tapaisia haastavampia vehkeitä voi sitten kokeilla joskus myöhemmin, kun tavallisella nojakilla ajaminen on jo selkäytimessä.

Kiitokset kaikille kommenteista ja vastauksista, siirryn tästä samantien tuonne Slyway -aiheen alle varmistamaan yhteistilaukseen osallistumiseni.

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Re: Valinnan vaikeus

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

Halusitte sitä tai ette, joillekin nojapyörässä on kyse nimenomaan erikoisuudentavoittelusta. Pääsette tietty heistä eroon tekemällä nojapyöristä niin tavallisia, ettei se enää metodina toimi.

Olen kyl muuten samaa mieltä cruzbikesta, ettei välttämättä sovi oikein ensimmäiseksi nojapyöräksi.

Vastaa Viestiin