Tw-Bents tadpolet - 3x20 vai 20-20-26?

Täällä voit keskustella eri pyörämalleista tai kysyä vaikka neuvoa, jos valinta tuottaa vaikeuksia.
Ydinlaskeuma
Viestit: 97
Liittynyt: 10 Huhti 2007, 16:40
Paikkakunta: Vantaa

Tw-Bents tadpolet - 3x20 vai 20-20-26?

Viesti Kirjoittaja Ydinlaskeuma »

Järjestyksessä:
Mantis
Artifice
Trident
Kuva
Yritän miettiä tarvitaanko/halutaanko Suomeen muitakin Tw-tadpoleja kuin Mantiksia.

Puntaroitavaa:

Mantis
Akseliväli 97cm -> enemmän painoa takana = hyvä lumessa, säästää tilaa, eturenkaat kestävät paremmin
Takapyörä: 406 -> kova, huono lumessa, kaikki kolme rengasta samoja, isot ketjupyörät kammissa
Epäsuora ohjaus -> mukava, painava
Irtopenkki -> varkaudenesto, jäykiste
http://www.twbents.com.tw/HTM/mantis.htm

Artifice
Akseliväli 120cm -> etupainoinen = huono lumessa, turhaa pituutta, etupyörät kovilla
Takapyörä: 559 -> mukava, hyvä lumessa, vaatii kaksi vararengasta, tavalliset ketjupyörät kammissa
Epäsuora ohjaus -> mukava, painava
Tangot taka-akselista penkkiin -> selkänojan kaltevuuden säätö, tärinät suoraan yläselkään
Kiinteä taittuva penkki -> ei varkaudenestoa, lepsumpi kokonaisuus, kaikki kuorma rungon keskellä olevalle saranalle
http://www.twbents.com.tw/HTM/artifice.htm

Trident
Akseliväli 120cm -> etupainoinen = huono lumessa, turhaa pituutta, etupyörät kovilla
Takapyörä: 559 -> mukava, hyvä lumessa, vaatii kaksi vararengasta, tavalliset ketjupyörät kammissa
Suora ohjaus -> kevyt, outo poikittainen käsien liike
Irtopenkki -> varkaudenesto, jäykiste
http://www.twbents.com.tw/HTM/trident.htm

Ehdotin jo tehtaalle, että litistäisivät Mantiksen takahaarukan putkia pystysuuntaisen jouston lisäämiseksi. Tridentissäkin se olisi avuksi, joskin iso takapyörä pitkässä haarukassa on varmaan mukava jo sellaisenaan. Artificessa haarukan jousto olisi hyödytöntä, koska penkki on kytketty taka-akseliin.

Irtopenkissä on paljon hyviä puolia, mutta vain taittopenkissä on kallistuksen säätö. Siispä irtopenkin takakiinnikkeeseen pitäisi keksiä säätö. Mantiksessa hahlosäätöhaarukka penkin takareunassa osuisi takahaarukkaan makuuasentoon päin säätäessä, joten pelkän penkin takahaarukan vaihto ei riitä.
Kuva
Jonkinlainen ratkaisu olisi panna Mantikseenkin pitkä, joustavampi takahaarukka, ja hitsata se runkoon alempana, kauempana penkin kiinnityspisteestä, jolloin hahlosäätö mahtuisi liikkumaan alas osumatta takahaarukkaan. Pyörään tulisi lisäpainoa haarukan lisäpituuden verran.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Tw-Bents tadpolet - 3x20 vai 20-20-26?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Ydinlaskeuma kirjoitti:

Ehdotin jo tehtaalle, että litistäisivät Mantiksen takahaarukan putkia pystysuuntaisen jouston lisäämiseksi.

Sen lisäksi että pystysuuntainen jousto lisääntyy, niin haarukan kiertojäykkyys heikkenee. Se tuskin on mikään toivottava ominaisuus? Lisäksi tuossa mantiksen tapauksessa jouston lisääntyminen lisäisi peräpään pompotusta voimalla polkiessa.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Ydinlaskeuma
Viestit: 97
Liittynyt: 10 Huhti 2007, 16:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tw-Bents tadpolet - 3x20 vai 20-20-26?

Viesti Kirjoittaja Ydinlaskeuma »

jviirret kirjoitti:
Ydinlaskeuma kirjoitti:

Ehdotin jo tehtaalle, että litistäisivät Mantiksen takahaarukan putkia pystysuuntaisen jouston lisäämiseksi.

Sen lisäksi että pystysuuntainen jousto lisääntyy, niin haarukan kiertojäykkyys heikkenee. Se tuskin on mikään toivottava ominaisuus? Lisäksi tuossa mantiksen tapauksessa jouston lisääntyminen lisäisi peräpään pompotusta voimalla polkiessa.

Millainen takahaarukka olisi kiertojäykkä mutta ylös-alas joustava? Pätkä 40mm -> 55x20mm litistettyä putkea rungon ja haarukan välissä? Voisi myös mennä oikeaan takajousitukseen, koska Mantiksessa olisi sille tilaa.

Olen eri mieltä pompotuksesta; pidemmän haarukan alempi kiinnityspiste olisi melkein optimaalisesti ketjulinjalla, kuitenkin ylä- eli paremmalla puolella. Onhan parempi pompahtaa polkaisulla ylös eikä alas? Polkaisu ei myöskään menisi hukkaan iskunvaimentimeen, vaan varautuisi teräksen joustoon.

Vastaa Viestiin