Nazca Pioneer kyytiä

Täällä voit keskustella eri pyörämalleista tai kysyä vaikka neuvoa, jos valinta tuottaa vaikeuksia.
Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2441
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Nazca Pioneer kyytiä

ViestiKirjoittaja tavasti » 05 Elo 2011, 08:29

mhelander kirjoitti:Itse jääräpäisesti päätin että nyt, vaikka on talvi, ajetaan kuten kesällä eli kyynärpäät rintakehällä ja mahdollisimman aero-asennossa. Toisaalta niin tarkenikin talvella paremmin ja lopulta homma alkoi toimia. Siihen tarvittiin myös sydäntalvella paremmat valot, eipä tarvi koko aikaa jännittää kun jo kaukaa näkee että tiellä on lunta johon väärällä ohjausliikkeellä voi kaatua.

Ja voipa se kyynerpäät rintakehällä olla myös turvallisuustekijä: jos siitä kaadut, menee kylki edellä maahan, eikä riko itseään. Kädet edellä suurempi riski rikkoa itsensä, tosin matalasta nojakista kaatuu niin alhaalta ettei siinä mitään tule. Itse pari kertaa alkuaikoina kaatunut, ja omaan+takin kyynerpäähän reikiä karkeasta sorasta, siinä kaikki.
Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3694
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Nazca Pioneer kyytiä

ViestiKirjoittaja mhelander » 05 Elo 2011, 09:26

tavasti kirjoitti:Ja voipa se kyynerpäät rintakehällä olla myös turvallisuustekijä: jos siitä kaadut, menee kylki edellä maahan, eikä riko itseään. Kädet edellä suurempi riski rikkoa itsensä, tosin matalasta nojakista kaatuu niin alhaalta ettei siinä mitään tule. Itse pari kertaa alkuaikoina kaatunut, ja omaan+takin kyynerpäähän reikiä karkeasta sorasta, siinä kaikki.


Näin se menee. Pahimmat vahingot viime talven ajoilta olivat polven kolahtaminen maahan ja ehkä nilkka osui kampiin.

Pyörästä ei mitään muuta mennyt rikki kuin alkuperäisen penkinpehmusteen päällinen. Ehdin saada Ventisil pehmusteen vielä lumille ja se selviää talvesta vielä paremmin eikä tuntunut liian tuulettavalta kylmällä. Niin ja etuvaihtajan tolppa vääntyili pikkuisen joten kaatuessa ketjun puolelle taisi jäädä kenkä väliin tai toiselle puolelle nilkka osui vaihtajaan.

Näillä kokemuksilla en ajaisi hiilikuituisella pyörällä talvella kuin erittäin hyvissä olosuhteissa. Penkki kun on nyt muovi/lasikuitu mallia niin se näyttää kestävän kyytiä hyvin.

Asiasta viidenteen, taisin löytää parit uudet ERTRO 451 renkaat eteen :

Maxxit ei ole varsinainen talvirengas mutta kyllä tuo pitänee lumella vähän paremmin kuin täysin sliksi Durano. Ja ei ole kivireki jos kovaa pintaa alla ennen kesäkelejä...

Panaraceria ei näytä 451-kokoisena saavan euroopasta ja Amazon.com ei halua toimittaa kuin USA:han.
-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3141
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Nazca Pioneer kyytiä

ViestiKirjoittaja terppa » 05 Elo 2011, 16:37

keveänä.jpg
keveänä.jpg (117.06 KiB) Katsottu 1973 kertaa


Nyt tuo näyttää melkein urheilulliselta... purin pyörää kuljetusta varten ja punnitsin tarakan + poksin + kamat ja sain tulokseksi 5,6 kg joista tavarat painoi 2,4 kg. Tavallinen henkilövaaka oli käytössä joten ainakin 200 gramman virhe tulee. Vaan kyllä pyörä oli kevyt nostella ja muutaman satametriä kävin kokeilemassa, jos ei olisi nokiaa huomenna niin "virallisen" testiajon olisin tehnyt. Harmi vaan, että mun käytössä tuommoisena käyttöarvo on lähellä nollaa tai ainakin jänskättäisi pitemmät lenkit/työmatkat koska kaikki viat/renkaan puhkeemiset tulee silloin kun ei ole työkaluja matkassa :)

Jos olisi jonkinlaista aivotoimintaa esiintynyt niin olisin punninnut myös pyörän :oops:
Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3141
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Nazca Pioneer kyytiä

ViestiKirjoittaja terppa » 04 Syys 2011, 13:25

8323 km

Nokialla oli puhetta polkimiin laitettavista ilmanohjaimista, virittelin omaani sellaiset vissypullosta:

pullopohja.jpg
pullopohja.jpg (60.11 KiB) Katsottu 1907 kertaa


Vähän varmaan takareunasta lämmöllä pitää muotoilla, ettei kantapään ja pullon väliin jää niin iso rako, toisaalta tuo on aika heppoista muovia, että luulempa lopullisiin polkimiin laittavani jostain kanisterista leikatut muovit. Pvc-kalvosta laitoin lopulliset takakatteet, asennusvaiheessa sain ne aika hyvin kireälle mutta palttiarallaa 150 km niillä on menty ja vähän ovat venyneet pussille, jäykkään runkoon kiinnityksestä saisi paremman/kireämmän ja peittävämmän.
Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Avatar
Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1209
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Nazca Pioneer kyytiä

ViestiKirjoittaja Syväri » 04 Syys 2011, 18:29

:D kovat on viritykset!

Et oo tällasta ajatellu tehdä?
Kuva
Velokraft VK-HI -2011

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3141
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Nazca Pioneer kyytiä

ViestiKirjoittaja terppa » 04 Syys 2011, 19:31

Syväri kirjoitti::D kovat on viritykset!

Et oo tällasta ajatellu tehdä?
Kuva


Sen jälkeen kun kissaniitty tuollaista kehui niin laitoin asian korvantaakse hautumaan. Saattaa olla, että siinävaiheessa kun Pioneeri on kakkospyörä ja sillä tehdään enempi retkeilyajoja niin saattaisin tuollaisen laittaa, veikkaisin, että pienessä sateessa paremmin säilyisi kuivana, ei ole kaunis mutta on käytännöllinen. Nykyiseen säilytystilaan en pyörää saisi tuollaisella tuulilasilla, säilytystilaan kun pitää pyörä viedä keula pystyssä ja katossa on putkia matalalla eli yhtään pitempi pyörä ei voi olla.

Alkaa olla aerodynamiikka ja kunto kohdallaan, 31,4 km/h oli keskari kun ajelin tänään työpaikan pihaan (päivällä, tyyntä, +18), keväällä toi lukema tuntu ihan saavuttamattomalta tällä pyörällä, 8 km ajelin pyörätietä mikä vielä hidasti. Katotaan jos lokakuun huitteilla tekisi kevennysprojektin käytännön osuuden niin miten sen jälkeen kulkee.
Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3141
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Nazca Pioneer kyytiä

ViestiKirjoittaja terppa » 02 Loka 2011, 18:05

9360 km

V-jarrun tappi on jossain vaiheessa mennyt poikki oikealla edestä, jonkin aikaa sitten jäljistä päätellen. Saattaisi hieman v-käyrää nostaa nopeassa vauhdissa jos olisi mennyt juuresta irtipoikki. Murtumakohta on aika lailla keskellä pulttia eli puolet kierteestä oli onneksi vahvistetulla alueella. Ajossa en ole sitä huomannut, pientä täristystä on jarruttaessa tuntunut mutta olen sen laittanut väljän ohjainlaakerin piikkiin.
Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3873
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Nazca Pioneer kyytiä

ViestiKirjoittaja Nojanalle » 02 Loka 2011, 18:59

Onko siinä haarukassa paikka levyjarrun satulalle. Jos on niin ei hätiä. Sillä sitä veejarrun korvaa ei kovin helpolla saa korjattua. Ainakaan purkamatta koko haarukkaa hitsausta varten. Vai muistinko että sinulla oli joustin haarukka. Minkä merkinen haarukka on ?
Hyvä kun kelasin tätä alkuunpäin. Eihän siinä olenkaan joustin haarukkaa . Se oli Tavasti pyörässä. Pyörä on niin uusi viellä , eikö tuo pitäs mennä takuun piikkiin. Kyllä tuommonen korva pitäs kestää koko pyörän ijän.:)
Viimeksi muokannut Nojanalle, 02 Loka 2011, 19:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9413
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Nazca Pioneer kyytiä

ViestiKirjoittaja jori » 02 Loka 2011, 19:04

Laitapa kuvia tuosta vauriosta, niin pähkäillään, mitä on tapahtunut ja miten tuon voisi välttää, tai edes suuremmat vauriot, jos noin on tapahtunut huomaamatta.
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11588
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nazca Pioneer kyytiä

ViestiKirjoittaja jviirret » 02 Loka 2011, 19:46

Nojanalle kirjoitti: Pyörä on niin uusi viellä , eikö tuo pitäs mennä takuun piikkiin. Kyllä tuommonen korva pitäs kestää koko pyörän ijän.:)


Joo, jos jarrujen kiinnitys ruuvia ei vedä liian kireälle. Normaalistihan tällainen aiheuttaa kierteen "korkkaamisen" mutta näissä vannejarrujen tapeissa seinämävahvuus kierteen pohjalta mitattuna on niin pieni että saattaisi aiheuttaa myös tapin katkeamisen. Pitäs kokeilla ennen kuin alan väittään vakavammin :roll:

Jukka
IRC:ssä kanavalla #nojakki

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9413
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Nazca Pioneer kyytiä

ViestiKirjoittaja jori » 02 Loka 2011, 20:00

jviirret kirjoitti:
Nojanalle kirjoitti: Pyörä on niin uusi viellä , eikö tuo pitäs mennä takuun piikkiin. Kyllä tuommonen korva pitäs kestää koko pyörän ijän.:)


Joo, jos jarrujen kiinnitys ruuvia ei vedä liian kireälle. Normaalistihan tällainen aiheuttaa kierteen "korkkaamisen" mutta näissä vannejarrujen tapeissa seinämävahvuus kierteen pohjalta mitattuna on niin pieni että saattaisi aiheuttaa myös tapin katkeamisen. Pitäs kokeilla ennen kuin alan väittään vakavammin :roll:

Tuota myötänyttä kierrettä minäkin arvelin, siksi pyysin niitä kuvia. Lähinnä kiinnostaa, onko murtuma ydintynyt tapin ala-ulko-puoleta (puristus) vai ylä-sisä-puolelta (veto). Siinä murtumakohdassa on tavallaan syyt, kuten puussa ja se ydin on jossain kohdin reunassa, todennäköisesti kierteen pohjalla.

Eikös polkupyörien rungoille ole tosiaan melko pitkiäkin takuita. Tuo etuhaarukka on varmaan pystypyörän kalustoa, joten sellaisella saattaa hyvinkin olla viiden vuoden takuu -ainakin, kun se on pystypyörän osana.
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2441
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Nazca Pioneer kyytiä

ViestiKirjoittaja tavasti » 03 Loka 2011, 08:47

terppa kirjoitti:Nykyiseen säilytystilaan en pyörää saisi tuollaisella tuulilasilla, säilytystilaan kun pitää pyörä viedä keula pystyssä ja katossa on putkia matalalla eli yhtään pitempi pyörä ei voi olla.

Ainakin Azubun tuulilasi on pikakiinnikkeillä, eli saa noin 30 sekunnissa pois.
Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3141
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Nazca Pioneer kyytiä

ViestiKirjoittaja terppa » 03 Loka 2011, 16:59

Kävin töiden jälkeen tallilla askartelemassa ja räpsin samalla kuvia:

v-jarru.jpg


pultti.jpg


pultti2.jpg


Vähän hioutuneen näköinen katkeamiskohta on niin siitä päättelin, että on tovin aikaa sitten mennyt. Muuten tuota en olisi edes huomannut mutta vaihdoin Tavastilta ostetun levyjarruhaarukan kiinni ja purin tuosta vermeet punnitukseen... kauanko lie olisi kestänyt huomata normikäytössä. Rungolla näyttäisi olevan 5 -vuoden takuu eli pitäsi motivoitua ottamaan Roniin yhteyksiä. Mikä lie tuommoisen aiheuttaa? Itseäni en voi syyttää kun en vielä jarruja ollut noin perusteellisesti ronkkinut, jos ei sitten se kun tulee kovaa korkealta alas ja pysähtyy nopeasti :)

Joo, levyjarrut tulee siis molempiin päihin, tässävaiheessa ei vielä voi sanoa muuta kuin, että ne näyttää hyvältä :D
Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3873
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Nazca Pioneer kyytiä

ViestiKirjoittaja Nojanalle » 03 Loka 2011, 18:52

Laitatko eteen ja taakse yhtä suuret levyt, vai laitatko eteen isomman niinkuin minulla on Pioneerissa. Täytyy sanoo että isompi levy puoltaa paikkaa. Jarruteho kasvaa oleelisesti. :roll:

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2914
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Nazca Pioneer kyytiä

ViestiKirjoittaja Wacky » 03 Loka 2011, 20:22

Nojanalle kirjoitti:Laitatko eteen ja taakse yhtä suuret levyt, vai laitatko eteen isomman niinkuin minulla on Pioneerissa. Täytyy sanoo että isompi levy puoltaa paikkaa. Jarruteho kasvaa oleelisesti. :roll:

Mihin niitä isoja kun pienelläkin saa lukkoon kun kunnolla puristaa kahvasta :roll:
- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 ->) Specbike Extrim (2017 ->)


Palaa sivulle “Nojapyörän valinta”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa