Sivu 8/10

Re: Nazca Pioneer kyytiä

Lähetetty: 05 Elo 2011, 08:29
Kirjoittaja tavasti
mhelander kirjoitti:

Itse jääräpäisesti päätin että nyt, vaikka on talvi, ajetaan kuten kesällä eli kyynärpäät rintakehällä ja mahdollisimman aero-asennossa. Toisaalta niin tarkenikin talvella paremmin ja lopulta homma alkoi toimia. Siihen tarvittiin myös sydäntalvella paremmat valot, eipä tarvi koko aikaa jännittää kun jo kaukaa näkee että tiellä on lunta johon väärällä ohjausliikkeellä voi kaatua.

Ja voipa se kyynerpäät rintakehällä olla myös turvallisuustekijä: jos siitä kaadut, menee kylki edellä maahan, eikä riko itseään. Kädet edellä suurempi riski rikkoa itsensä, tosin matalasta nojakista kaatuu niin alhaalta ettei siinä mitään tule. Itse pari kertaa alkuaikoina kaatunut, ja omaan+takin kyynerpäähän reikiä karkeasta sorasta, siinä kaikki.


Re: Nazca Pioneer kyytiä

Lähetetty: 05 Elo 2011, 09:26
Kirjoittaja mhelander
tavasti kirjoitti:

Ja voipa se kyynerpäät rintakehällä olla myös turvallisuustekijä: jos siitä kaadut, menee kylki edellä maahan, eikä riko itseään. Kädet edellä suurempi riski rikkoa itsensä, tosin matalasta nojakista kaatuu niin alhaalta ettei siinä mitään tule. Itse pari kertaa alkuaikoina kaatunut, ja omaan+takin kyynerpäähän reikiä karkeasta sorasta, siinä kaikki.

Näin se menee. Pahimmat vahingot viime talven ajoilta olivat polven kolahtaminen maahan ja ehkä nilkka osui kampiin.

Pyörästä ei mitään muuta mennyt rikki kuin alkuperäisen penkinpehmusteen päällinen. Ehdin saada Ventisil pehmusteen vielä lumille ja se selviää talvesta vielä paremmin eikä tuntunut liian tuulettavalta kylmällä. Niin ja etuvaihtajan tolppa vääntyili pikkuisen joten kaatuessa ketjun puolelle taisi jäädä kenkä väliin tai toiselle puolelle nilkka osui vaihtajaan.

Näillä kokemuksilla en ajaisi hiilikuituisella pyörällä talvella kuin erittäin hyvissä olosuhteissa. Penkki kun on nyt muovi/lasikuitu mallia niin se näyttää kestävän kyytiä hyvin.

Asiasta viidenteen, taisin löytää parit uudet ERTRO 451 renkaat eteen :

Maxxit ei ole varsinainen talvirengas mutta kyllä tuo pitänee lumella vähän paremmin kuin täysin sliksi Durano. Ja ei ole kivireki jos kovaa pintaa alla ennen kesäkelejä...

Panaraceria ei näytä 451-kokoisena saavan euroopasta ja Amazon.com ei halua toimittaa kuin USA:han.


Re: Nazca Pioneer kyytiä

Lähetetty: 05 Elo 2011, 16:37
Kirjoittaja terppa
keveänä.jpg
keveänä.jpg (117.06 KiB) Katsottu 4137 kertaa

Nyt tuo näyttää melkein urheilulliselta... purin pyörää kuljetusta varten ja punnitsin tarakan + poksin + kamat ja sain tulokseksi 5,6 kg joista tavarat painoi 2,4 kg. Tavallinen henkilövaaka oli käytössä joten ainakin 200 gramman virhe tulee. Vaan kyllä pyörä oli kevyt nostella ja muutaman satametriä kävin kokeilemassa, jos ei olisi nokiaa huomenna niin "virallisen" testiajon olisin tehnyt. Harmi vaan, että mun käytössä tuommoisena käyttöarvo on lähellä nollaa tai ainakin jänskättäisi pitemmät lenkit/työmatkat koska kaikki viat/renkaan puhkeemiset tulee silloin kun ei ole työkaluja matkassa :)

Jos olisi jonkinlaista aivotoimintaa esiintynyt niin olisin punninnut myös pyörän :oops:


Re: Nazca Pioneer kyytiä

Lähetetty: 04 Syys 2011, 13:25
Kirjoittaja terppa

8323 km

Nokialla oli puhetta polkimiin laitettavista ilmanohjaimista, virittelin omaani sellaiset vissypullosta:

pullopohja.jpg
pullopohja.jpg (60.11 KiB) Katsottu 4071 kertaa

Vähän varmaan takareunasta lämmöllä pitää muotoilla, ettei kantapään ja pullon väliin jää niin iso rako, toisaalta tuo on aika heppoista muovia, että luulempa lopullisiin polkimiin laittavani jostain kanisterista leikatut muovit. Pvc-kalvosta laitoin lopulliset takakatteet, asennusvaiheessa sain ne aika hyvin kireälle mutta palttiarallaa 150 km niillä on menty ja vähän ovat venyneet pussille, jäykkään runkoon kiinnityksestä saisi paremman/kireämmän ja peittävämmän.


Re: Nazca Pioneer kyytiä

Lähetetty: 04 Syys 2011, 18:29
Kirjoittaja Syväri

:D kovat on viritykset!

Et oo tällasta ajatellu tehdä?
Kuva


Re: Nazca Pioneer kyytiä

Lähetetty: 04 Syys 2011, 19:31
Kirjoittaja terppa
Syväri kirjoitti:

:D kovat on viritykset!

Et oo tällasta ajatellu tehdä?
Kuva

Sen jälkeen kun kissaniitty tuollaista kehui niin laitoin asian korvantaakse hautumaan. Saattaa olla, että siinävaiheessa kun Pioneeri on kakkospyörä ja sillä tehdään enempi retkeilyajoja niin saattaisin tuollaisen laittaa, veikkaisin, että pienessä sateessa paremmin säilyisi kuivana, ei ole kaunis mutta on käytännöllinen. Nykyiseen säilytystilaan en pyörää saisi tuollaisella tuulilasilla, säilytystilaan kun pitää pyörä viedä keula pystyssä ja katossa on putkia matalalla eli yhtään pitempi pyörä ei voi olla.

Alkaa olla aerodynamiikka ja kunto kohdallaan, 31,4 km/h oli keskari kun ajelin tänään työpaikan pihaan (päivällä, tyyntä, +18), keväällä toi lukema tuntu ihan saavuttamattomalta tällä pyörällä, 8 km ajelin pyörätietä mikä vielä hidasti. Katotaan jos lokakuun huitteilla tekisi kevennysprojektin käytännön osuuden niin miten sen jälkeen kulkee.


Re: Nazca Pioneer kyytiä

Lähetetty: 02 Loka 2011, 18:05
Kirjoittaja terppa

9360 km

V-jarrun tappi on jossain vaiheessa mennyt poikki oikealla edestä, jonkin aikaa sitten jäljistä päätellen. Saattaisi hieman v-käyrää nostaa nopeassa vauhdissa jos olisi mennyt juuresta irtipoikki. Murtumakohta on aika lailla keskellä pulttia eli puolet kierteestä oli onneksi vahvistetulla alueella. Ajossa en ole sitä huomannut, pientä täristystä on jarruttaessa tuntunut mutta olen sen laittanut väljän ohjainlaakerin piikkiin.


Re: Nazca Pioneer kyytiä

Lähetetty: 02 Loka 2011, 18:59
Kirjoittaja Nojanalle

Onko siinä haarukassa paikka levyjarrun satulalle. Jos on niin ei hätiä. Sillä sitä veejarrun korvaa ei kovin helpolla saa korjattua. Ainakaan purkamatta koko haarukkaa hitsausta varten. Vai muistinko että sinulla oli joustin haarukka. Minkä merkinen haarukka on ?
Hyvä kun kelasin tätä alkuunpäin. Eihän siinä olenkaan joustin haarukkaa . Se oli Tavasti pyörässä. Pyörä on niin uusi viellä , eikö tuo pitäs mennä takuun piikkiin. Kyllä tuommonen korva pitäs kestää koko pyörän ijän.:)


Re: Nazca Pioneer kyytiä

Lähetetty: 02 Loka 2011, 19:04
Kirjoittaja jori

Laitapa kuvia tuosta vauriosta, niin pähkäillään, mitä on tapahtunut ja miten tuon voisi välttää, tai edes suuremmat vauriot, jos noin on tapahtunut huomaamatta.


Re: Nazca Pioneer kyytiä

Lähetetty: 02 Loka 2011, 19:46
Kirjoittaja jviirret
Nojanalle kirjoitti:

Pyörä on niin uusi viellä , eikö tuo pitäs mennä takuun piikkiin. Kyllä tuommonen korva pitäs kestää koko pyörän ijän.:)

Joo, jos jarrujen kiinnitys ruuvia ei vedä liian kireälle. Normaalistihan tällainen aiheuttaa kierteen "korkkaamisen" mutta näissä vannejarrujen tapeissa seinämävahvuus kierteen pohjalta mitattuna on niin pieni että saattaisi aiheuttaa myös tapin katkeamisen. Pitäs kokeilla ennen kuin alan väittään vakavammin :roll:

Jukka


Re: Nazca Pioneer kyytiä

Lähetetty: 02 Loka 2011, 20:00
Kirjoittaja jori
jviirret kirjoitti:
Nojanalle kirjoitti:

Pyörä on niin uusi viellä , eikö tuo pitäs mennä takuun piikkiin. Kyllä tuommonen korva pitäs kestää koko pyörän ijän.:)

Joo, jos jarrujen kiinnitys ruuvia ei vedä liian kireälle. Normaalistihan tällainen aiheuttaa kierteen "korkkaamisen" mutta näissä vannejarrujen tapeissa seinämävahvuus kierteen pohjalta mitattuna on niin pieni että saattaisi aiheuttaa myös tapin katkeamisen. Pitäs kokeilla ennen kuin alan väittään vakavammin :roll:

Tuota myötänyttä kierrettä minäkin arvelin, siksi pyysin niitä kuvia. Lähinnä kiinnostaa, onko murtuma ydintynyt tapin ala-ulko-puoleta (puristus) vai ylä-sisä-puolelta (veto). Siinä murtumakohdassa on tavallaan syyt, kuten puussa ja se ydin on jossain kohdin reunassa, todennäköisesti kierteen pohjalla.

Eikös polkupyörien rungoille ole tosiaan melko pitkiäkin takuita. Tuo etuhaarukka on varmaan pystypyörän kalustoa, joten sellaisella saattaa hyvinkin olla viiden vuoden takuu -ainakin, kun se on pystypyörän osana.


Re: Nazca Pioneer kyytiä

Lähetetty: 03 Loka 2011, 08:47
Kirjoittaja tavasti
terppa kirjoitti:

Nykyiseen säilytystilaan en pyörää saisi tuollaisella tuulilasilla, säilytystilaan kun pitää pyörä viedä keula pystyssä ja katossa on putkia matalalla eli yhtään pitempi pyörä ei voi olla.

Ainakin Azubun tuulilasi on pikakiinnikkeillä, eli saa noin 30 sekunnissa pois.


Re: Nazca Pioneer kyytiä

Lähetetty: 03 Loka 2011, 16:59
Kirjoittaja terppa

Kävin töiden jälkeen tallilla askartelemassa ja räpsin samalla kuvia:

v-jarru.jpg
pultti.jpg
pultti2.jpg

Vähän hioutuneen näköinen katkeamiskohta on niin siitä päättelin, että on tovin aikaa sitten mennyt. Muuten tuota en olisi edes huomannut mutta vaihdoin Tavastilta ostetun levyjarruhaarukan kiinni ja purin tuosta vermeet punnitukseen... kauanko lie olisi kestänyt huomata normikäytössä. Rungolla näyttäisi olevan 5 -vuoden takuu eli pitäsi motivoitua ottamaan Roniin yhteyksiä. Mikä lie tuommoisen aiheuttaa? Itseäni en voi syyttää kun en vielä jarruja ollut noin perusteellisesti ronkkinut, jos ei sitten se kun tulee kovaa korkealta alas ja pysähtyy nopeasti :)

Joo, levyjarrut tulee siis molempiin päihin, tässävaiheessa ei vielä voi sanoa muuta kuin, että ne näyttää hyvältä :D


Re: Nazca Pioneer kyytiä

Lähetetty: 03 Loka 2011, 18:52
Kirjoittaja Nojanalle

Laitatko eteen ja taakse yhtä suuret levyt, vai laitatko eteen isomman niinkuin minulla on Pioneerissa. Täytyy sanoo että isompi levy puoltaa paikkaa. Jarruteho kasvaa oleelisesti. :roll:


Re: Nazca Pioneer kyytiä

Lähetetty: 03 Loka 2011, 20:22
Kirjoittaja Wacky
Nojanalle kirjoitti:

Laitatko eteen ja taakse yhtä suuret levyt, vai laitatko eteen isomman niinkuin minulla on Pioneerissa. Täytyy sanoo että isompi levy puoltaa paikkaa. Jarruteho kasvaa oleelisesti. :roll:

Mihin niitä isoja kun pienelläkin saa lukkoon kun kunnolla puristaa kahvasta :roll: