Kumien leveys vs. rullaus

Täällä voit keskustella eri pyörämalleista tai kysyä vaikka neuvoa, jos valinta tuottaa vaikeuksia.
Avatar
optimistx
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 675
Liittynyt: 26 Marras 2006, 18:49
Paikkakunta: Espoo

Re: Kumien leveys vs. rullaus

Viesti Kirjoittaja optimistx »

jviirret kirjoitti:
Nojanalle kirjoitti:

Renkaan paineella ei ole suoranainen merkitys sen rullaamiseen. Paine kasvaa suureessa yleensä renkaan leveyden kanssa. Vaikka se ei yksin vaikuta renkaan rullaamiseen. Esimerkiksi renkaan rakenteella on suurempi merkitys kokonais tulokseen.

Joo, näin todellakin. Rakenteiden rullaus ominaisuuksia on vain aika vaikea verrata niillä tiedoilla joita netistä löytyy.

Jukka

Ohoh, luulinpa toisin. Luulin, että pienessä paineessa rengas rullaa huonommin kuin kuin sama rengas isoon paineeseen pumpattuna. Mutta ehkä on paras olla hiljaa asiasta, etten haasta riitaa ja aiheuta pahaa mieltä ;)

TKorho
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 402
Liittynyt: 30 Touko 2009, 00:52
Paikkakunta: Tampere, Hervanta

Re: Kumien leveys vs. rullaus

Viesti Kirjoittaja TKorho »

Mää ainakin haastan. Jos en riitaa niin ainakin puutaheinää:
Elissäpäivän olin pienen pipitauon jälkeen nojapyöräilemässä 2x14km työmatkaa. Ja vitutti kuin pientä oravaa kun pyörä ei liiku mihinkään ja joka ylämäki on tuskaa. Mainailin jo että myyn koko pyörän ja ihmettelin että pieni kosteus ja pari syyslehteä saa noin paljon haittaa aikaan.

Sit puolessa välissä takaisintuloa en enää kestänyt vaan piti pitää paineidenpäästötauko. Samalla sitten tajusin lisätä painetta, renkaisiin. Ihan mukana kulkevalla pikkupumpulla heitin aikansa seisseiden ja painetta päästäneisiin kumeihin käsivaralta "puolet enemmän" painetta - kun olivat ärsyttävät letkut jo kädellä kokeillessa. Kyseessä siis Nazca Explorerin defaulttirenkaat Marathonit 26",20". Mittariarvoa ei paineesta ole, mutta ärsyyntyneenä vedin sinne ahkerasti minipumpulla, en kuitenkaan ihan käärmettä piippuun.

Ja avot! Maailma alkoi taas hymyilemään. Loppureissu oli huomattavasti erilainen, ja kompensoi koko päivän ketutuksen. Vauhtikin oli koko matkalta 10+% (aikautukseen liittyi päätearvo-ongelma) parempi vaikka vasta puolessa välissä korjasin.

Tietysti tuo oli alipaineilla lähtiessä. Mutta tuon kokemuksen jälkeen en taas ikuna tule uskomaan mitään muuta kuin että kivikova liukuu paremmin...

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Kumien leveys vs. rullaus

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Tämähän on verraten yksinkertainen asia: jos gummi on löysä, on siitä tietä vasten enemmän neliömillimetrejä "laahaamassa".

Ja M5:n 20"/451 edessä vasta varsinainen jarru on jos ei ole about kivikovaksi pumpattu. Takana on jotkut 90-luvun "puhkeamattomat" 19-milliset 28"/700c tuubit joihin ei tarvita etugummin veroisia paineita että rullaa kevyesti.

Tarkoitus on varmaan ensi keväänä käydä paikallisella Päivärinteen Pitkällä Mäellä kokeilemassa eri variansseja gummeista, -paineista ja tietysti kiekoista. Rullaustestillä ja rinnalla muuttamaton nojakki.

Tavoite: ensi kesänä ei sitten tasoitusta anneta ainakaan näissä pikkuasioissa. Treeninki on sitten eri asia :oops:

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kumien leveys vs. rullaus

Viesti Kirjoittaja jviirret »

mhelander kirjoitti:

Ja M5:n 20"/451 edessä vasta varsinainen jarru on jos ei ole about kivikovaksi pumpattu. Takana on jotkut 90-luvun "puhkeamattomat" 19-milliset 28"/700c tuubit joihin ei tarvita etugummin veroisia paineita että rullaa kevyesti.

Lowracer construktiossa tuo pieni eturengas on huomattavasti suuremman kuorman kantaja kuin takarengas. Lowridessä Olli+lowracer punnittiin ja painojakauma 60/40, josta siis 60% eturenkaalla. Mikäli kuski on pidempi on paino vielä enempi edessä koska vain puomi säätyy ja jalat siirtyy eteenpäin.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin