Niskatuki

Täällä voit keskustella eri pyörämalleista tai kysyä vaikka neuvoa, jos valinta tuottaa vaikeuksia.
Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Niskatuki

Viesti Kirjoittaja terppa »

PW kirjoitti:

Käviskö tuommoseks ilmatyynyniskatueks joku kottikärryn sisärengas tai vielä pienempi ? Onks rollaattoreissa sisärenkaita ?
Pitäs tietyst päällystää kankaalla.

Petri

Kottikärryn pyörä olisi varmasti paras koska se on leveä niin ilmatila on isompi ja se on sitä kautta mukavampi, enempi niskatyynymäinen. Leveähän pääntuen ei tarvitse olla mutta tuohon minun "pussin" muotoon passasi paremmin ohuempi pitkä kumi, tyyli meni järkevyyden edelle :) Kun muistin sopukoista sopivia kumeja miettii niin peräkärryn nokkapyörän sisäkumi voisi olla sopivan pieni ja kuitenkin paksu, että siitä syntyisi sopivan kapea ja oikein muotoilu ilman leikkaa liimaa askartelua. Rollaatorinpyöristä ei ole vielä kokemusta mutta jos on ilmakumi pyörät niin varmaan passeli kans.

Kun sisäkumin tunkee jonkun pussukan sisään niin se on helppo tarranauhoilla kiinnittää ja varmaan on myös mukavampi iholle.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3846
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Niskatuki

Viesti Kirjoittaja Wacky »

PW kirjoitti:

Käviskö tuommoseks ilmatyynyniskatueks joku kottikärryn sisärengas tai vielä pienempi ? Onks rollaattoreissa sisärenkaita ?
Pitäs tietyst päällystää kankaalla.

Petri

Rollaattoreissa on melkein järjestäen umpikumit ja kottikärryissä ei usein ole sisäkumia.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Niskatuki

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Wacky kirjoitti:

kottikärryissä ei usein ole sisäkumia.

:shock: täh, minä en ole koskaan nähnyt kottikärryssä tubeles kumia ja niitä umpikumi renkaitakin vain irtotavarana.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Niskatuki

Viesti Kirjoittaja tavasti »

jviirret kirjoitti:
Wacky kirjoitti:

kottikärryissä ei usein ole sisäkumia.

:shock: täh, minä en ole koskaan nähnyt kottikärryssä tubeles kumia ja niitä umpikumi renkaitakin vain irtotavarana.

No sitä samaa minäkin, mutta minun kottikärryt on yli 10 vuotta vanhat. Haittaakse?

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

kmb
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 268
Liittynyt: 12 Heinä 2013, 21:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Niskatuki

Viesti Kirjoittaja kmb »

Mulla on ongelma niskatuen kanssa: pää pompottelee ja sitten käytän niskalihaksia sen estämiseksi -> niskajumi. Oon tuumailluut, että auttaisiko heppoisen vaahtomuovin vaihtaminen johonkin vähän joustavempaan materiaaliin (tuntuu että vaahtomuovi menee lyttyyn ja niska nojaa alumiiniin). Ventisit-materiaalia olisi ylimääräistä, olisiko se kaksinkertaisena hyvää?

Niskatukimalli on tämä: Kuva

ICE Sprint 26 (2013 - ), Azub Max (2014 - )

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3846
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Niskatuki

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Itse vaihdoin vaahtomuovin kahteen kerrokseen retkipatjaa aikoinaan ja se toimi oikein kivasti. Oli riittävän pehmeä että oli miellyttävä, mutta tukeva ettei tuntunut epämukavalta. Ventisit materiaali voi olla liian kova, mutta kannattaa kokeilla.

kmb
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 268
Liittynyt: 12 Heinä 2013, 21:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Niskatuki

Viesti Kirjoittaja kmb »

Wacky kirjoitti:

Itse vaihdoin vaahtomuovin kahteen kerrokseen retkipatjaa aikoinaan ja se toimi oikein kivasti. Oli riittävän pehmeä että oli miellyttävä, mutta tukeva ettei tuntunut epämukavalta. Ventisit materiaali voi olla liian kova, mutta kannattaa kokeilla.

Ok, ehkä minäkin kokeilen retkipatjaa. Lisäksi tuli mieleen että minulta taitaa löytyä ylimääräistä "älyvaahtomuovia" kun nukkumatyynyssä tuli sellainen korotusosa jota en käytä. Voisi olla aika sopivaa tuohon tarkoitukseen, jos tekisi "sydämen" tuosta retkipatjasta.

On muuten myös ICE:ssä luvattoman huono tuo niskatuki. Ovat ilmeisesti tosin tälle vuodelle uusineet. Mutta jännää että muuten niin fiksusti suunnitelluissa pyörissä tuntuu kuin niskatukea ei oltaisi jaksettu edes yrittää saada hyväksi.

ICE Sprint 26 (2013 - ), Azub Max (2014 - )

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Niskatuki

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Wacky kirjoitti:

Ventisit materiaali voi olla liian kova, mutta kannattaa kokeilla.

Tässä on myös vaihtoehto että Ventisit:ä on vain yksi 10mm:n kerros jonka alla on retkipatjaa ja/tai vaahtomuovia. Niskaa vasten oleva osa olisi silloin hyvin ventiloitu mutta jämäkämpänä Ventisit ei mene ruttuun ja jousto tulee sen alta.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

kmb
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 268
Liittynyt: 12 Heinä 2013, 21:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Niskatuki

Viesti Kirjoittaja kmb »

Hyvä idea tuokin. Voisi ehkä tehdä useamman erilaisen ytimen ja päälikerroksen ja koittaa eri yhdistelmiä :)

ICE Sprint 26 (2013 - ), Azub Max (2014 - )

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Niskatuki

Viesti Kirjoittaja mhelander »

kmb kirjoitti:

Hyvä idea tuokin. Voisi ehkä tehdä useamman erilaisen ytimen ja päälikerroksen ja koittaa eri yhdistelmiä :)

Alkaa tuntua parhaalta idealta... mulla on jotakin "liian pehmeää" retkipatjan kaltaista vaahtokamaa jossakin. Semmosta sentin parin kerros Ventisit:n alle ja sukka päälle. Nyt kohta jo tarvii, elisellä 200 kilsan lenkillä niska (ja -tuki) hikoili jo aika reippaasti.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Vastaa Viestiin