Niskatuki

Täällä voit keskustella eri pyörämalleista tai kysyä vaikka neuvoa, jos valinta tuottaa vaikeuksia.
Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2746
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Niskatuki

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Tilasin Ronilta http://www.kolumbus.fi/vanderwoude/nojapyorat niskatuen joka vaikutti lowridessä hyvältä. Jostain syystä Ronin tai Nazcan sivut eivät moisesta mainitse mitään.
No, minä mainitsen :-)

Kuva
Kuva
Kuva

Hintaa 45€, toimituskulut matkahuollossa 5€. Hollannista toimituskulut varmasti enemmän, vaan Ronille tuo tuli pyörien mukana.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
Hopea
Sisällöntuottaja
Viestit: 1087
Liittynyt: 20 Loka 2006, 09:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Niskatuki

Viesti Kirjoittaja Hopea »

Niskatuki on kai ihan tottumis- ja mitoitus/sopivuuskysymys. Itselläni ei ensimmäisessä pyörässä ollut enkä sitä kaivannut vaikka samanlaisessa ja muissa näin toimivia sovelluksia. Enkä kaipaa vieläkään.

Toisessa sitten oli. Se sopi huonosti kypäräni ja juuri sen kokoisen penkin kanssa, joten riipaisin pois. Enkä ole siihenkään nyt enää kaivannut. voi olla, että ihan vähän pienemmällä penkillä voisin tässä jälkimmäisessä käyttääkin tukea. Trike kun on niin paljon enemmän kruisailukäytössä, että siinä voisikin nojailla.

Minulle tuen pitäisi olla pieni, että se asettuisi kypärän alle niskaan. Olen nähnyt aika monenelaisia sovelluksia kuvassa olevan tapaisesta tarakkaboksiin laitettuun pikku tyynyyn. Toimivia, kun ne ovat oikein mitoitettuja ja niihin on tottunut.

Sinner Demon 2026 2006-> Savenmaa Alku 2009-2012 HP Velotechnik Gekko FX 2012->

Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1052
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Niskatuki

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

Hopea kirjoitti:

Niskatuki on kai ihan tottumis- ja mitoitus/sopivuuskysymys. Itselläni ei ensimmäisessä pyörässä ollut enkä sitä kaivannut vaikka samanlaisessa ja muissa näin toimivia sovelluksia. Enkä kaipaa vieläkään.

Niskatuen tarpeellisuus riippuu myös istuinkulmasta: makaavassa asennossa on ihan toivotonta ajaa ilman niskatukea. Mulla ainakin meni niska rintarankaa myöten jumiin jo muutaman kilometrin ajosta Optiman baronilla ilman niskatukea.

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Niskatuki

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Niskatuki on tärkeä turvallisuusväline. Olen muutaman kerran huomannut kun olen ollu ilmalennossa, niin alas laskeutuessa niska rötkähtää päänpainosta taaksepäin aika voimakkaasti. Yleensäänkää nojarilla ilmalennot ei ole mukavia. Ne kerrat kun sen on todennut on ne tullut yllätyksenä ja niissä olen todennut niskatuen tärkeyden. :D

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2746
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Niskatuki

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Hopea kirjoitti:

Niskatuki on kai ihan tottumis- ja mitoitus/sopivuuskysymys.

Näin varmasti suurelta osin. Kun itse ehdin ajaa harvoin, niin kroppa ei ehdi tottua. Ja tokihan kyse on myös penkin kulmasta, nyt pyörässäni on makaavampi asento, ja 1.5h ajelun jälkeen alkaa kaivata niskatukea.
Alkuperäisellä Paseolla ajeli vaikka koko päivän ilman ongelmia.

Noiden mitoitus-ongelmien takia en aiemmin niskatukea hankkinut (etenkin kun ei ollut paikkaa mistä hankkia). Saas nyt nähdä miten onnistuu, asennus on viittä vaille valmis, vaan pidemmälle testilenkille ei ihan heti ehdi.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

THuhtamaki
Viestit: 151
Liittynyt: 08 Kesä 2010, 13:20

Re: Niskatuki

Viesti Kirjoittaja THuhtamaki »

Ja kansahan vaatii valokuvia asennuksesta ;)

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2746
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Niskatuki

Viesti Kirjoittaja tavasti »

THuhtamaki kirjoitti:

Ja kansahan vaatii valokuvia asennuksesta ;)

Jaa valmiista tuloksesta, vai siitä kun perheen pienin vie ruuvit ja työkalut kesken homman?

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

THuhtamaki
Viestit: 151
Liittynyt: 08 Kesä 2010, 13:20

Re: Niskatuki

Viesti Kirjoittaja THuhtamaki »

Molemmista ;)

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2746
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Niskatuki

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Nyt tämäkin on saanut testiajoa jo useamman kerran. Kypärän kanssa yhteensopivuus niin ja näin, en tiedä onko kypärällä ja kypärällä eroa.
Joka tapauksessa asiansa on ajanut. Nojailen tukeen välillä, ja ei ole mitään ongelmia ollut niskan suhteen. Paikoin kieltämättä tulee olo, että nojatuoli on niin mukava että josko ummistaisi silmänsä hetkeksi polkiessaan, mutta onneksi vielä on malttanut olla ummistamatta.

Valmiista asennuksesta kuva esim http://vuo.ro/~tavasti/nojakki/alaohjaus/sivukuva1.html

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Niskatuki

Viesti Kirjoittaja terppa »

Mä laitoin omaani semmoisen puhallettavan niskatyynyn niskatueksi, kiinnitys on tarranauhalla takapoksiin niin ei tarvinnut edes varsihässäkkää miettiä/tehdä. Reilun 500 km kokemuksella täytyy kehua lähes täydelliseksi ja eikös parhaissa loistoautoissakin ole ilmajousitus. Eli vaikka ajaa 50 km/h töyssyihin niin ei täristä niskaan vaan päätä voi lepuuttaa silloinkin. Plussaa on vielä se, että retkellä toimii tyynynä kun puhaltaa ihan pinkeäksi.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

RTA
Viestit: 61
Liittynyt: 19 Helmi 2011, 08:28
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Niskatuki

Viesti Kirjoittaja RTA »

terppa kirjoitti:

Mä laitoin omaani semmoisen puhallettavan niskatyynyn niskatueksi, kiinnitys on tarranauhalla takapoksiin niin ei tarvinnut edes varsihässäkkää miettiä/tehdä. Reilun 500 km kokemuksella täytyy kehua lähes täydelliseksi ja eikös parhaissa loistoautoissakin ole ilmajousitus. Eli vaikka ajaa 50 km/h töyssyihin niin ei täristä niskaan vaan päätä voi lepuuttaa silloinkin. Plussaa on vielä se, että retkellä toimii tyynynä kun puhaltaa ihan pinkeäksi.

Olen samaa mieltä, parempaa niskatukea saa etsiä. Eli tähän tyyliin:
http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... &start=135

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Niskatuki

Viesti Kirjoittaja terppa »

Jatkojalostin ilmatäytteistä niskatukea eli leikkasin sen puoliksi :shock:

niskatuki.jpg
niskatuki.jpg (37.07 KiB) Katsottu 5953 kertaa

Ajatuksen oli, että niskatuki on palttiarallaa pään levyinen ja ei lisäisi kovin paljoa ilmanvastusta. Toisen puoliskon liimasin eilen kuumaliimalla, kuumaliima ei meinannut tarttua kunnolla muoviseen sisäpintaan muttan kun leikattua reunaa taitteli ja liimasi päällisen taitteelle niin siitä tuli ilmaa pitävä. Pioneeriin laitoin kiinni ja ihan pätevältä tuntui.

Tämän toisen puolen missä ei ole puhallusreikää liimasin pikaliimalla mikä oli huomattavasti parempi valinta, Venttiilin leikkasin reikäisestä sisäkumista ja sekin on liimalla kiinni. Jotain siirappia oli kyllä silmissä kun kaikista noista reikäisistä kumeista piti valita se mistä joskus väkivalloin on yrittänyt katsoa mitä venttiili pitää sisällään... :evil: Saa nähdä pysyykö ilmat pelkän venttiilihatun takana, tai jonkun kumitulpan siihen väliin vielä katselen. Tämä venttiili versio pääsee Optimaan kiinni ja todennäköisesti takapoksin sarananruuveilla tulee kiinni.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Niskatuki

Viesti Kirjoittaja terppa »

Nuo puhallettavat niskatuet on aika herkkiä kulumaan puhki jos kilometrejä kertyy, vaikka hinta on 1-2€ niin paikkailu ja uuden tuen etsintä turhauttaa.

Päätin jatkojalostaa ideaa ja ostin söpön näköisen muksujen niskatyynyn jossa on vanua sisällä. Koska ilmatyyny on moninverroin mukavampi niin poistin vanut ja pujottelin sisään pyörän sisärenkaasta leikatun suikaleen jonka molemmat päät olin liimannut (toivottavasti)ilmaa pitäväksi. Kumiliimalla ei pysynyt mutta locliten pikaliima vaikuttaa lupaavalta. Sisärenkaaksi kannattaa valita mahdollisimman leveän kumin sisärengas. Tuo on 54-304 koolle mutta mitoitukseltaan aika alarajalla. Toisena vaihtoehtona voisi yrittää tunkea sisäkumin leikkaamattomana kaksinkerroin sopivan kankaan sisään, minulla se nyt sattuu olemaan tommonen lisko vai mikä kärmes lienee :P

Niskatuki_1.jpg

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Niskatuki

Viesti Kirjoittaja PW »

Käviskö tuommoseks ilmatyynyniskatueks joku kottikärryn sisärengas tai vielä pienempi ? Onks rollaattoreissa sisärenkaita ?
Pitäs tietyst päällystää kankaalla.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Niskatuki

Viesti Kirjoittaja jviirret »

PW kirjoitti:

Käviskö tuommoseks ilmatyynyniskatueks joku kottikärryn sisärengas tai vielä pienempi ?

Niin pieni että saa nippa nappa pujotettua kaulaan :lol:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin