Trike 160 senttiselle?

Täällä voit keskustella eri pyörämalleista tai kysyä vaikka neuvoa, jos valinta tuottaa vaikeuksia.
Anneli Tiitinen
Viestit: 7
Liittynyt: 13 Heinä 2010, 23:05

Re: Trike 160 senttiselle?

Viesti Kirjoittaja Anneli Tiitinen »

Kysymykseni on ehkä hiemän hölmöjä, mutta onko eroa siinä onko edessä kaksi pyörää vai takana kaksi. olen sitä miettinyt kun olen noita erilaisia pyöriä katsellut.
Minkälaisiin keskinopeuksiin olette kolmipyöräisellä ajaessanne päässeet? Mietin että pysyykö sillä kaksipyöräiusen matkassa ollenkaan :)

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Trike 160 senttiselle?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Anneli Tiitinen kirjoitti:

Kysymykseni on ehkä hiemän hölmöjä, mutta onko eroa siinä onko edessä kaksi pyörää vai takana kaksi. olen sitä miettinyt kun olen noita erilaisia pyöriä katsellut.
Minkälaisiin keskinopeuksiin olette kolmipyöräisellä ajaessanne päässeet? Mietin että pysyykö sillä kaksipyöräiusen matkassa ollenkaan :)

Tadpolet(edessä kaksi pyörää) ovat pääsääntöisesti matalempia, joten eivät kaadu yhtä herkästi, ei deltatkaan(kaksi pyörää takana) kyllä mitenkään helposti kaatuvia ole. Näkyvyys taas vastaavasti matalassa on huonompi. Tadpoleen saa helpommin näitä perinteisiä pyörävarusteita kiinni, sivulaukkuja ja lastenistuimia.
Oma kokemus on että vertailukelpoisilla renkailla triken keskinopeus jää muutaman kilometrin tunnissa kaksipyöräistä hitaammaksi. Vaikea mitään tarkkoja lukuja sanoa, kun kaksipyöräisiä on niin monenlaisia. Tommonen korkealla istuttava ja pystyllä ajoasennolla varustettu CLWB(esim HPVelotechnik Spirit) ei ole oikeastaan yhtään trikeä nopeampi, kun taas matalat Lowracerit varmasti enempikin nopeampia. Mikä pyörä miehelläsi on?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Anneli Tiitinen
Viestit: 7
Liittynyt: 13 Heinä 2010, 23:05

Re: Trike 160 senttiselle?

Viesti Kirjoittaja Anneli Tiitinen »

jviirret kirjoitti:

Mikä pyörä miehelläsi on?

Jukka

Miehelläni on Nazcan Pioneeri. Pystypyörällä en ainakaan pysy sen tahdissa ollenkaan, mutta syykin lienee selvä. Pysyinsinkö kolmipyöräiselläkään, siitä en tiedä, mutta ehkä kunnon kehittyessä voisin pysyäkkin. Tai sitten pyydän miestä ajamaan hitaammin :)
Ehkä siihen kolmipyörään pitää sitten hankkia kaikenlaisia peilejä, jotta näkisi ympärilleen, kun matalammalla tosiaan näkee huonommin.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Trike 160 senttiselle?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Anneli Tiitinen kirjoitti:

Miehelläni on Nazcan Pioneeri. Pystypyörällä en ainakaan pysy sen tahdissa ollenkaan, mutta syykin lienee selvä. Pysyinsinkö kolmipyöräiselläkään, siitä en tiedä, mutta ehkä kunnon kehittyessä voisin pysyäkkin. Tai sitten pyydän miestä ajamaan hitaammin :)

No tohon voisin väittää näin, että jos sulla on nappula kuminen maastopyörä tai joku "mummiska" niin olet trikellä nopeampi(paitsi lumessa), jos taas pyöräis on joku "kapeakuminen" ja etunojassa ajettava niin trike ei ole keskinopeudeltaan nopeampi.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Trike 160 senttiselle?

Viesti Kirjoittaja irakas »

jviirret kirjoitti:
Anneli Tiitinen kirjoitti:

Kysymykseni on ehkä hiemän hölmöjä, mutta onko eroa siinä onko edessä kaksi pyörää vai takana kaksi. olen sitä miettinyt kun olen noita erilaisia pyöriä katsellut.
Minkälaisiin keskinopeuksiin olette kolmipyöräisellä ajaessanne päässeet? Mietin että pysyykö sillä kaksipyöräiusen matkassa ollenkaan :)

Tadpolet(edessä kaksi pyörää) ovat pääsääntöisesti matalempia, joten eivät kaadu yhtä herkästi, ei deltatkaan(kaksi pyörää takana) kyllä mitenkään helposti kaatuvia ole. Näkyvyys taas vastaavasti matalassa on huonompi. Tadpoleen saa helpommin näitä perinteisiä pyörävarusteita kiinni, sivulaukkuja ja lastenistuimia.
Oma kokemus on että vertailukelpoisilla renkailla triken keskinopeus jää muutaman kilometrin tunnissa kaksipyöräistä hitaammaksi. Vaikea mitään tarkkoja lukuja sanoa, kun kaksipyöräisiä on niin monenlaisia. Tommonen korkealla istuttava ja pystyllä ajoasennolla varustettu CLWB(esim HPVelotechnik Spirit) ei ole oikeastaan yhtään trikeä nopeampi, kun taas matalat Lowracerit varmasti enempikin nopeampia. Mikä pyörä miehelläsi on?

Jukka

Olen paljon samaa mieltä Jukan kanssa. Omien kokemuksieni mukaan kuitenkin keskinopeus kaksipyöräisillä lowracereilla on selvästi parempi kuin kolmipyöräisillä, ja tämän vuoksi aika järjestäin jatkotilanteissa kolmipyöräisillä ajajat kokemuksien ja vaatimusten lisääntyessä siirtyvät kaksipyöräisiin.

Minullakin on nyt käytettävissä sekä sähkökäytteiset delta (SH9), että lowracer (SH11), mutta, jos ei ole liukasta lähden matkaan paljon mieluummin SH11:lla:

Kuva

kuin SH9.llä:

Kuva

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Trike 160 senttiselle?

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

Anneli Tiitinen kirjoitti:

Minkälaisiin keskinopeuksiin olette kolmipyöräisellä ajaessanne päässeet?

18-21kmh keskarilla olen ajellut tasaisella tuolla omalla romulla...

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

JuSa
Viestit: 123
Liittynyt: 14 Kesä 2009, 20:01
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Trike 160 senttiselle?

Viesti Kirjoittaja JuSa »

Anneli Tiitinen kirjoitti:

Miehelläni on Nazcan Pioneeri. Pystypyörällä en ainakaan pysy sen tahdissa ollenkaan, mutta syykin lienee selvä. Pysyinsinkö kolmipyöräiselläkään, siitä en tiedä, mutta ehkä kunnon kehittyessä voisin pysyäkkin. Tai sitten pyydän miestä ajamaan hitaammin :)
Ehkä siihen kolmipyörään pitää sitten hankkia kaikenlaisia peilejä, jotta näkisi ympärilleen, kun matalammalla tosiaan näkee huonommin.

Triken nopeusero (keskinopeutena) vastaavilla renkailla ja vaihteilla varustettuun pystypyörään on vähäinen. Ylämäessä trike on selvästi hitaampi, mutta tasaisella, vastatuulessa ja eteenkin alamäessä trike on nopeampi kuin vertailukelpoinen pystypyörä. Etenemisrytmi on siis erilainen. Trike on selvästi kaksipyöräistä nojakkia hitaampi, ellei tuossa kaksipyöräisessä ole hyvin pysty ajoasento ja trikessa vastaavasti matala.

Peilit eivät paljon auta. Välillä, joskus, pitää nousta "makuuasennosta" ylös tähystämään esteiden yli. Mutta en koe taajamaliikenteessäkään ongelmaa suureksi.

Triken oleellisin etu ei ole nopeus vaan etenemisen mukavuus. Eivät ne haitallisen hitaita ole. Oma kunto on kuitenkin ratkaisevin. Polvet ja reidet sopeutuvat nojakin erilaiseen rasitukseen n. vuoden kuluessa ja vauhti kiihtyy.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2653
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Trike 160 senttiselle?

Viesti Kirjoittaja Premnas »

JuSa sen jo sanoikin.

Minulla on vasemmassa ohjauskahvassa taustapeili ja kyllä se on kätevä, kun näkee ajoissa jos joku lähestyy takaa. Silti on aina ihan hyvä kurkata vasemmalle takaviistoon jos lähtee jotain ohittamaan.

Tosiaan silloin alussa tuntui ettei triken kanssa pääse kunnolla etenemään mutta kun kunto korjaantuu sopivaksi niin..Itellä vaihtelee tosi paljon keskinopeudet sääntilasta, mielentilasta ja ajasta johtuen :D Sillonku mikään ei kiinnosta ja sataa räntää ja on vaan "pakko" polkea että pääsis esim. kotiin, keskinopeudet on siinä 15-16kmh ja sitten kun on tosi hyvä päivä ja aurinkokin paistaa niin nätisti eikä oo mihinkään kiire, jaloissakin hirmu määrä energiaa purettavaksi, keskinopeus voi olla 19kmh. Toistaiseksi vielä en ole onnistunut ajamaan trikellä yli 20kmh keskaria.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

JuSa
Viestit: 123
Liittynyt: 14 Kesä 2009, 20:01
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Trike 160 senttiselle?

Viesti Kirjoittaja JuSa »

Triken nopeuksista omana kokemuksena:

Ensimmäisenä ajovuonna minullakin keskinopeudet aina jäivät alle 20km/h. Olin hieman pettynyt. Ylämäet olivat erityisen koettelevia. Toisena ajovuonna 21-22km/h on nyt normaali keskinopeus. Ilman 10km/h ryömittyjä mäkiä, eli täysin tasaisella seudulla, voisin Scorpionilla ylläpitää 23-25km/h pitkiäkin aikoja pitäen sykkeen aerobisen kynnyksen tuntumassa eli melko kevyellä pyörityksellä. Joitain tällaisia nopeita osuuksia on löytynyt, esimerkkinä Kehä3:n pyörätie. Täällä PK-seudulla on loppujen lopuksi melko paljon mäkiä, ja lisäksi ajelen melko paljon myös hiekkapintaisia ulkoiluteitä erossa moottoriliikenteeltä, metsän suojassa. Väsyneenä ja aamuisin työmatkalla nopeudet jäävät mataliksi. Pitää vielä huomauttaa, että käytän huonommin rullaavia, karkeita BMX-renkaita välttääkseni rengasrikkoja. Lisäksi olen 58v äijä, enkä enään atleettinen nuorimies.
Toivottavasti ajokelit vielä jatkuvat nyt kun olen ilmeisesti päässyt eroon pitkästä flunssasta. Koetan pitää treeniä yllä tuohon ensi elokuun Nokian 12h-ajon tapahtumaan.

traikisti
Viestit: 72
Liittynyt: 12 Elo 2008, 17:18
Paikkakunta: Oulu

Re: Trike 160 senttiselle?

Viesti Kirjoittaja traikisti »

Anneli Tiitinen kirjoitti:

Kysymykseni on ehkä hiemän hölmöjä, mutta onko eroa siinä onko edessä kaksi pyörää vai takana kaksi. olen sitä miettinyt kun olen noita erilaisia pyöriä katsellut.
Minkälaisiin keskinopeuksiin olette kolmipyöräisellä ajaessanne päässeet? Mietin että pysyykö sillä kaksipyöräiusen matkassa ollenkaan :)

Tadpole trikellä maantiellä ilman peräkärryä keskinopeus n. 20 km/h. Peräkärryn kanssa ja liikennöidyillä pyöräteillä myös ilman kärryä keskinopeus jää n. 15 km/h nopeuteen.

Pysyy sillä kaksipyöräisen pystypyörän matkassa jollei kaksipyöräinen ole maantiepyörä eli etunojapyörä. Ahvenanmaalla kaikki kaksipyöräiset tulivat perä edellä vastaan kun vastatuuli yltyi voimakkaaksi, vaikka itsellä oli peräkärry ja aika paljon tavaraa. Sanoivat vielä jälkeen jäädessään tietävänsä vastaisuudessa millaisella pyörällä tuonne kannattaa reissuun lähteä.

Deltat (eli kaksi pyörää takana ja yksi edessä) ovat tavallisesti hiukan korkeampia, joten niihin on helppo istuutua ja nousta pois. Niistä näkee korkeammasta ja pystymmästä istuinasennosta johtuen paremmin ympärilleen. Ne on helppo säilyttää pystyasennossa. Niitä on helppo kytkeä tosiinsa tandemeiksi tai pitemmiksikin kulkuneuvoiksi.

Tadpolet ovat yleensä matalampia, joten niihin asettuminen ja pois nouseminen on hiukan hankalampaa. Yleensä niillä voi ajaa mutkaan lujempaa kuten jviirret jo totesikin. Vaativat suuremman säilytystilan ellei käytössä ole taitettava malli. Tadpolet ovat yleensä hiukan deltoja nopeampia matalasta ajoasennosta johtuen.

Molemmat ovat mukavan leppoisia ja nautittavia ajettavia.

traikisti
Viestit: 72
Liittynyt: 12 Elo 2008, 17:18
Paikkakunta: Oulu

Re: Trike 160 senttiselle?

Viesti Kirjoittaja traikisti »

joe67 kirjoitti:

Sen sais Ranskasta halvemmalla. Nykyisen kurssin mukaan Englannissa hinta 1346,- ja Ranskassa 1295,- Miten lie sitte lähetys yms. kulut, mutta hyvä kun noita saa siis lähempääki.

Jos Catriken Dashin saa tuolla hinnalla, niin en kyllä empisi hankintaa, mikäli sopivan pienikokoinen ajaja löytyy lähipiiristä. Pyörä on todella kevyt ja upean näköinen.

traikisti
Viestit: 72
Liittynyt: 12 Elo 2008, 17:18
Paikkakunta: Oulu

Re: Trike 160 senttiselle?

Viesti Kirjoittaja traikisti »

Trikebee kirjoitti:
jviirret kirjoitti:
Trikebee kirjoitti:

Tilasin juuri suoraan terratrike:lta rover 8-vaihteisena. Verojen kanssa hinnaksi jäi n.1600 euroa.
Soveltuu varmasti 160cm ja helppoa muuttaa asetuksia kun pelkällä penkin siirtämisellä pärjää, ei tarvitse ketjuja lyhennellä kun kuskia vaihdetaan.

No oho, yllättävästihän tuolle kuitenkin hintaa sitten kertyy, kun lähtöhinta on 999$, eli n.720e. :shock:
Meneekö terratrike kuinka etupainoiseksi lyhyellä kuskilla?

Jukka

Kuten tuolla aiemmin mainitsin riippuu paljon mikä sattuu olemaan valuuttakurssi. Nykyisellä kurssilla olisi jäänyt alle 1500euroa.
Painopisteen roverissa voi itse valita koska etuakselin paikkaa rungon suhteen voi säätää. Roveri ei ole kylläkään mikään "kilpuri" vaan enemmänkin kesäpäivästä nautiskelijan peli jolla ei tarkoitustakaan hankkia hikeä.

Edullinen pyörä tuo Rover on vielä tuolla 1600 euron kokonaishinnallaankin. Sen laadun arvioin olevan muita vastaavan hintaisia paremman.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Trike 160 senttiselle?

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Minkä mallin sitten valitseekin kannattaa keskittyä rungon laatuun. Edit: ja tietysti sen geometriaan että tulee itselle mahdollisimman sopiva malli.

Osat voi päivittää myöhemminkin, tällöin saa juuri ne osat laadultaan kohdilleen millä on itselle eniten merkitystä.

Tällä filosofialla hankin oman pyöräni ja osto-osia ovat vain keskiöakselisarja (BSA-kierteet uudessa, luovuttajassa Italialaiset) ja jarrukahvat sekä kaikki vaijerit.

Noh, nyt on sitten tullut joitakin heräteostoksia tehtyä...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
joe67
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 384
Liittynyt: 13 Maalis 2007, 19:00
Paikkakunta: Sodankylä

Re: Trike 160 senttiselle?

Viesti Kirjoittaja joe67 »

Rupes kiinnostaan tuo muualla forumilla linkitetty azub eco. Mitenkähän tuo sopis lyhyelle? En nähnyt sivuilla mitään koko suosituksia. Kuvissa näyttää pienehköltä, mutta kuvahan voi hämätä... Olis 153 senttiselle tarve.
http://www.azub.eu/CZ/azub-eco-recumben ... -bike-hpv/

...ja nyt on iloinen Einari sekun pyörä ei narise...

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Trike 160 senttiselle?

Viesti Kirjoittaja terppa »

http://www.takakenobikes.fi/ sivuston mukaan Hase kettwiesel -malli sopisi 110 - 195 senttiselle ajajalle, yllätti, että on noinkin lyhyelle kuskille sopiva. On vaan vähän hassun näköinen mutta käytännöllisen oloinen, ja oliko se niin, että kaikki käytännöllinen on kaunista... http://hasebikes.com/ sivuilta saa hyvät esitteet ja oppaat pdf-muodossa latailtua jos vaan kieltä ymmärtää.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Vastaa Viestiin