USS vai ASS

Täällä voit keskustella eri pyörämalleista tai kysyä vaikka neuvoa, jos valinta tuottaa vaikeuksia.
mvannas
Viestit: 4
Liittynyt: 01 Helmi 2011, 14:20

USS vai ASS

Viesti Kirjoittaja mvannas »

Olen hankkimassa nojapyörää enimmäkseen maantieajoon pitkille lenkeille. Asun hiekkatien päässä, eli pyörällä pitäisi voida ajaa myös huonollakin tiellä.

Kysymykseni kuuluu, olisiko USS vai ASS -ohjaus suositeltavampi. Tiedän, että tämä on pitkälti makuasia, mutta kuulisin mielelläni kokeneempien mielipiteitä. Kiitos jo etukäteen!

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: USS vai ASS

Viesti Kirjoittaja mhelander »

USS on varmaan vakaampi, väittävät, itselläni ei mokomasta ole kokemusta.

Ohjaustavalla on vaikutusta myös ilmanvastukseen; etenkin jos ajoasento on verraten matala kuten lowracerissani. Silloin paras asento lienee tuo "praying mantis" eli ohjausvarren päässä oleva hyvin kapea "ohjaustanko", säädettynä niin että kyynärpäät eivät jää kropan sivulle vaan tulevat jos mahdollista sen päälle.

Toiset väittävät että muilla kuten "superman" tangolla on mukavampi ajaa, näin voi toki olla. Mutta kaikkeen näköjään tottuu, kuten talviajoon lowracerilla sliksi edessä ;)

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: USS vai ASS

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Molemmista löytyy ainakin kaksi variaatiota:

Suora USS, jossa tanko on "heilurin" päässä ja siirtyy sivu suunnassa penkin alla ohjatessa.
Tangoilla välitetty USS, jossa ohjaustangolla on oma nivel penkin alla ja siitä raidetanko etuhaarukkaan. Tässä tanko kääntyy penkin alla. Tämä oli viime lowridessä se mun suosikki näistä kahdesta vaihtoehdosta, mutta liikkuvia ja huollettavia osia on enempi.

ASS ohjaukset tuossa tulikin, joko kädet suorana eteen tai sitten kippurassa sylissä. Tuollainen kädet suorana ohjaus soveltuu minun mielestä paremmin tarkuutta vaativaan ajoon, juurikin tuollaisille hiekkateille yms., mutta on vastaavasti huonompi pidemmillä matkoilla kun kädet ei tukeudu kroppaa vasten niin tukevasti.

mun mielestä kaksipyöräiseen yläohjaus koska itse koen sillä tasapainon ylläpitämisen helpommaksi ja taluttaminenkin onnistuu paremmin. Trikeen taas ehdottomasti alaohjaus, sitä kun ei ohjaamalla pidetä pystyssä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Trek r200
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 348
Liittynyt: 11 Tammi 2007, 23:01
Paikkakunta: Oulu

Re: USS vai ASS

Viesti Kirjoittaja Trek r200 »

Eipä oikein voi suositella kumpaakaan, maku ja tottumus kysymys. Tietysti pyörän malli myös vaikuttaa. Eipä taida matalia raasereita juurikaan alaohjauksella olla, samoin triket pääsääntöisesti alaohjattavia. Ite olen ajellut yläohjauksella tyytyväisenä ja esim. Sakari taas alaohjauksella ainakin yhtä tyytyväisenä :D

Olen Jukan kanssa samaa mieltä, oma valinta on kaksipyöräseen ylä- ja trikeen alaohjaus.

Nojaillaan!

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: USS vai ASS

Viesti Kirjoittaja irakas »

Trek r200 kirjoitti:

Eipä oikein voi suositella kumpaakaan, maku ja tottumus kysymys. Tietysti pyörän malli myös vaikuttaa. Eipä taida matalia raasereita juurikaan alaohjauksella olla, samoin triket pääsääntöisesti alaohjattavia. Ite olen ajellut yläohjauksella tyytyväisenä ja esim. Sakari taas alaohjauksella ainakin yhtä tyytyväisenä :D

Olen Jukan kanssa samaa mieltä, oma valinta on kaksipyöräseen ylä- ja trikeen alaohjaus.

Olisi hyvä, jos olisi mahdollisuus kokeilla kumpaakin vaihtoehtoa, ennenkuin ehtii tottua jompaan kumpaan. Ihminen on niin sopeutuvainen eläin, että kun tottuu johonkin, tuntuvat muut vaihtoehdot huonommilta.

Olen kokeillut samassa nojakissa (sh11) yhtäaikaa sekä ylä- että alaohjausta:

Kuva

Jarru- ja vaihdevivut ovat kuvan otto hetkellä yläohjaustangossa.

Kyllä tässä tapauksessa ainakin alaohjaus tuntui paremmalta ja tietenkin senkin takia, että olen sellaisella enemmän ajellut, ja se on painunut kropan muistiin.

Melkein kaikissa alaohjatuissa, tehdavalmisteisissa nojakeissa tököttävät kädensijat epäergonomisesti pystyssä. Jos ne olisivat vaakasuuntaiset niinkuin yllä olevassa kuvassa, olisi ajoasento huomattavasti mukavampi ja alaohjaus olisi nykyistä suositumpi.

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: USS vai ASS

Viesti Kirjoittaja PW »

Kuten ehkä kysyjä huomaa, ei sillä ole mitään väliä kun siihen kumminkin totut riippumatta kumman valitset. Etkä sen jälkeen suostu toiseen ohjaustapaan vaihtamaan. Lisäksi tulet kehumaan omaa tapaasi jokaisessa mahdollisessa paikassa :D
Minustakin tärkeintä on ensin valita pyörätyyppi ja sitten miettiä tuo ohjaustapa. Itse ajan matalalla 20" pyörällä jossa on yläohjaus. Alaohjatussa matalassa pyörässä saattais kädet olla liian lähellä maata ja rystyset vaarassa kurveissa.

Petri W

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jolaes
Viestit: 171
Liittynyt: 08 Tammi 2009, 17:57
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: USS vai ASS

Viesti Kirjoittaja jolaes »

Olen ajellut molemmilla tavoilla kaikenlaisilla teillä, Nazca Explorerilla USS:lla ja nykyisin Nazca Fuegolla ASS:lla. Molemmat toimivat hyvin, mutta vain kesäkelillä! Vaikka Sakari arvostelee esim. Nazca Explorerin pystyssä töröttäviä kahvoja, niihinkin tottuu ja kädet lepäävät kuten "sauvakävelijällä"? Myös alaohjattua pyörää voi kyllä taluttaa selkänojasta työntämällä, mutta nämä pyöräthän ovat tarkoitettu etenemään polkemalla! Kummallakin on puolensa, koeajo saattaa helpottaa valintaa! JormaL

Nazca Explorer 2007-2010, Nazca Fuego 2010-, Radon ZR maasturi, Dahon Uno taittopyörä 2016-

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: USS vai ASS

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Minä olen tuosta koeajon merkityksestä vähän eri mieltä, siis tapauksessa jossa ei aiempaa kokemusta nojapyöräilystä ole. Ensimmäiset sadat kilometrit tarjoaa niin paljon uutta muutenkin ettei niiden aikana välttämättä pysty muodostamaan käsitystä siitä millä ohjaustavalla(tai pyörällä) ne omat ajot hoituisi parhaiten. Varsinkin jos koeajo tapahtuu oudossa ympäristössä.
Jos pitäisi arvata minkä pyörän ihmiset itselleen ihan ensimmäisen koeajon perusteella valitsee ilman mitään taustatietoja asiasta niin se olisi joku yläohjattava CLWB(esim. hpvelotechnick spirit). Se on suurine joustoineen mukavan tuntuinen, pystyn ajoasennon, korkean painopisteen ja yläohjauksen vuoksi sillä tasapainoilu tuntuu helpoimmalta. Onko se sitten kaikkeen ajoon ja jokaiselle paras mahdollinen valinta :roll:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: USS vai ASS

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Itselläni on alaohjattu Nazca Pioneer ja tykkään siittä. Olenhan sen ohjauksen siihen itseäni varten rakentanut. Yläohjaus pyörässä oli kun sen aikanaan kotiin riepotin romukasana. Mielestäni yläohjaus on hyvä vaihtoesto, jos ajaa nopeasti ja varsinkin jos joutuu ajamaan sorateitä. Sitten tämä itselle ja kullekin alussa tapahtuva kaatuminen. Yläihjatulle pyörälle sattuu vähemmän suurta teknistä kolhua. Kun alaohjatussa nämä ohjaustangot pääsee helpommin vääntymään. No miksi sitten ajan alaojausta on siinä useita syitä. Ensinnäkin alottaessa nojapyöräilyn tuntu jotenkin vaan järkevämmältä roikottaa käsiä sivulla ja hallita sieltä pyörää. Eikä sen puoleen mukavampaa asentoo ise ole saanut kuin divaanilla. Toiseksi halusin eroon käsiä rasittavista ajoasennoista ( ihan näitten vammojenkin vuoksi) joista pystärillä ajaessa kärsii. Kolmanneksi tämä on enemmän tunne kysymys. Alaohjaus on minun tapauksessa se oikea näissä pyörissä. Paisi jos rakennan nopen pyörän ja haluan ajaa matalalla ja kovaa. Muuten tämä on ikuinen kiistakapula oravapyöräilijöiden ja alaohjaajien välillä ja kokeilemalla löytää itselle sopivan. Vuokraa Ronilta ensin toinen ja ajele sillä viikko ja vuokraa toinen tee sama. Niin sen tietää parhaiten. :roll:

mvannas
Viestit: 4
Liittynyt: 01 Helmi 2011, 14:20

Re: USS vai ASS

Viesti Kirjoittaja mvannas »

Kiitos kaikille hyvistä vastauksista. Taidan kokeilla koeajoa joka tapauksessa. Saanko kysyä tässä samalla pyörän merkistä: onko TW-Bents poissuljettu vaihtoehto? Hinnat ovat houkuttelevasti noin 1000 euroa halvemia kuin esim Optiman mallit.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: USS vai ASS

Viesti Kirjoittaja jviirret »

mvannas kirjoitti:

Saanko kysyä tässä samalla pyörän merkistä: onko TW-Bents poissuljettu vaihtoehto? Hinnat ovat houkuttelevasti noin 1000 euroa halvemia kuin esim Optiman mallit.

mun mielestä ei ole pois suljettuja. Ei TW-Bents eikä tämä toinen taiwanilainekaan, Performer, jota Savenmaa myy hassuilla nimillä. Selkeitä suunnittelu virheitä näissä joissakin taiwanilaisissa malleissa on, eli kyllä tuolle 1000eurolle vastinetta saa jos kuitenkin päätyy ns. "merkkipyörään". Ainakaan ei ole nippuside/teippi virityksiä niin paljon eikä ruostuvia pikkunippeleitä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
joe67
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 384
Liittynyt: 13 Maalis 2007, 19:00
Paikkakunta: Sodankylä

Re: USS vai ASS

Viesti Kirjoittaja joe67 »

Muutama kesä on tullut ajettua noilla "taiwanin ihmeillä" eli alaohjattavalla tw bentsilä (trike) ja yläohjattavalla Performerilla ja kun ei ole kokemusta noista "laatumerkeistä" mitään kokemusta niin ei niitä osaa kaivatakaan. Hyvin on mennyt noillakin. Hintaansa nähden hyviä laitteita. Se kyllä painoi mulla et oli puolet "laatumerkin" hinnasta. ja molemmista ohjaustyyleistä olenkyllä ykänyt. Alaohjaus rennompi niiinkuin trike muutenkin.

...ja nyt on iloinen Einari sekun pyörä ei narise...

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2746
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: USS vai ASS

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Hajanaisia ajatuksia kysymykseen ja tähän threadiin muutenkin:

Itse olen aloittanut alaohjatulla trikellä, ja siirtynyt yläohjattuun 2-pyöräiseen, ja olen nyt puuhastelemassa josko vaihtaisin ohjauksen alaohjaukseksi.
Asun soratien varrella, joten aina liikkelle lähtiessä tarvitsee ajaa 5 km soraa ja kuraa.

  • Itse pidän alaohjausta rennompana, eli juurikin pitkiä matkoja ajaessa leppoisampi.
  • Yläohjaus on kai vähän parempi aerodynaamisesti, tosin eroa tuskin huomaa alle 30 km/h nopeuksissa, ja silloinkin vain joillakin tietyillä yläohjauksen tyypeillä (teräsmieskö se nyt oli mikä piti olla?), ei kaikilla.
  • Yläohjaukseen on helpompi kiinnittää peili, ja ehkä myös mittari.
  • Taluttamiseen yläohjaus on helpompi, mutta eipähän tuota kovin usein tarvitse talutella
  • Itseä hirvittää ajatus kolarista yläohjatulla, jäädä jalkovälistä kiinni ohjaustankoon yläohjatussa. Toisaalta, alaohjatulla kaatuessa ehkä on suurempi riski teloa rystysensä, ja samoin ahtaissa paikoissa kolhia rystysensä vastaantulijan/seinän/tms kanssa?

Alaohjauksesta on kaksi erilaista tyyppiä: suora alaohjaus, jossa tanko on kiinni haarukassa kiiteästi. Tätä en itse suosittele, koska siinä väkisin joko istutaan melkein eturenkaan päällä (paino liikaa edessä), tai tanko on jonkun mittaisen putken päässä haarukan takana, ja sille tulee suuri sivuttainen liike, ja tangon pitää olla melko leveä. Mielestäni ainoastaan välitangolla toteutettu alaohjaus on toimiva.

Mitä taiwanilaisiin tulee, niin eiköhän ne ihan asiansa ajavia ole. Viimeistelyssä ja suunnittelussa voi olla pieniä puutteitta. Varsinaiset polkupyörä-osat voi vaihtaa parempiin sitä mukaan kun alkavat häiritä tai hajoavat. Hintaeroa ei ehkä tällä erää ole enää tonnia ainakaan edullisimpiin eurooppalaisiin (Sinner, Nazca). Tietysti riippuu vähän siitäkin mitä varusteita haluaa, monella valmistajalla esim lokarit ja tarakan joutuu ostamaan erikseen.
Taiwanilaisilla ei taida olla tarjolla alaohjausta välitangolla, joten niiden suhteen ottaisin yläohjauksen.

Noin muuten pyörän valintaan sanoisin, että huonolle tielle 26" renkaat, ja ei aivan kaikista kapeimpia. Ja jousituskin on mukava olemassa.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: USS vai ASS

Viesti Kirjoittaja Pastori »

tavasti kirjoitti:

Mitä taiwanilaisiin tulee, niin eiköhän ne ihan asiansa ajavia ole. Viimeistelyssä ja suunnittelussa voi olla pieniä puutteitta. Varsinaiset polkupyörä-osat voi vaihtaa parempiin sitä mukaan kun alkavat häiritä tai hajoavat. Hintaeroa ei ehkä tällä erää ole enää tonnia ainakaan edullisimpiin eurooppalaisiin (Sinner, Nazca).

Euroopastakin saaa alle tonnin pyöriä. Esim Azub Eco http://www.azub.eu/CZ/azub-eco-recumben ... -bike-hpv/

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2746
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: USS vai ASS

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Pastori kirjoitti:

Euroopastakin saaa alle tonnin pyöriä. Esim Azub Eco http://www.azub.eu/CZ/azub-eco-recumben ... -bike-hpv/

Jep, mutta alkuperäiselle kysyjälle ei se ainakaan sovi. Pienet pyörät ja ei jousitusta eivät ole kovinkaan mukava vaihtoehto huonolle tielle.
Jos halpaa haetaan, tämäkin näyttä edelleen olevan olemassa: http://www.ecobent.com/en/
Isopyöräisenä sopinee paremmin huonolle tielle, mutta varmasti häviää millä tahansa mittarilla Taiwanilaisillekkin.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Vastaa Viestiin