Savenmaan Matkaaja

Täällä voit keskustella eri pyörämalleista tai kysyä vaikka neuvoa, jos valinta tuottaa vaikeuksia.
ärjy
Viestit: 125
Liittynyt: 02 Touko 2014, 20:01
Paikkakunta: joensuu

Re: Savenmaan Matkaaja

Viesti Kirjoittaja ärjy »

Tarkoitin kesken loppumisella että pitäisi saada vielä isompaa pykälää. Joutuu hullun lailla sotkemaan. Paikallisessa firmassa jo soviteltiin isompia rattaita eteen, ainoa miinus oli että ne veivit on uudessa pakassa liian pitkät. Pitää tehdä jonkunnäköinen sovite tai sit lyhentää uusia veivejä. Vaihdoin ohjauspylvään pidempään jossa on kulman säätö. Nyt saa ajoasennon paremmaksi. Jospa se noilla parannuksilla taas menis eteenpäin. Voin kyllä suositella lämpimästi. Pientä säätöä mutta johan tuo hintakin sanoo että sen saa kaupanpäällisiks:)
Niin ja vielä edittinä että siksi lyhentäisin noita veivejä koska ottavat nyt maahan käänyessä herkästi.. toisaalta tuolla ei kyllä pahemmin "kanttailla".

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13795
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Savenmaan Matkaaja

Viesti Kirjoittaja jori »

ärjy kirjoitti:

Niin ja vielä edittinä että siksi lyhentäisin noita veivejä koska ottavat nyt maahan käänyessä herkästi.. toisaalta tuolla ei kyllä pahemmin "kanttailla".

Lyhyemmät kammet rulaa. :mrgreen: Veivinheittäjä löytyy vaikka täältä: http://www.pyoratohtori.fi/kampisarjat.htm

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

ki
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 701
Liittynyt: 30 Loka 2012, 21:14

Re: Savenmaan Matkaaja

Viesti Kirjoittaja ki »

ärjy kirjoitti:

Tarkoitin kesken loppumisella että pitäisi saada vielä isompaa pykälää. Joutuu hullun lailla sotkemaan. Paikallisessa firmassa jo soviteltiin isompia rattaita eteen, ainoa miinus oli että ne veivit on uudessa pakassa liian pitkät. Pitää tehdä jonkunnäköinen sovite tai sit lyhentää uusia veivejä. Vaihdoin ohjauspylvään pidempään jossa on kulman säätö. Nyt saa ajoasennon paremmaksi. Jospa se noilla parannuksilla taas menis eteenpäin. Voin kyllä suositella lämpimästi. Pientä säätöä mutta johan tuo hintakin sanoo että sen saa kaupanpäällisiks:)
Niin ja vielä edittinä että siksi lyhentäisin noita veivejä koska ottavat nyt maahan käänyessä herkästi.. toisaalta tuolla ei kyllä pahemmin "kanttailla".

hei mutta siis ihan vaan kääntyminen normaalisti onnistuu kuitenkin pidemmilläkin kammillako?(mä kuulun tähän pitkät kammet kulttiin joka tuolla toisessa ketjussa perustettiin :))
nyt oon muuten sotkenu perusteellisesti eli siis lyhyet kammet kulttiin :D

Viimeksi muokannut ki, 14 Touko 2014, 14:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3843
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Savenmaan Matkaaja

Viesti Kirjoittaja Wacky »

ki kirjoitti:
ärjy kirjoitti:

Tarkoitin kesken loppumisella että pitäisi saada vielä isompaa pykälää. Joutuu hullun lailla sotkemaan. Paikallisessa firmassa jo soviteltiin isompia rattaita eteen, ainoa miinus oli että ne veivit on uudessa pakassa liian pitkät. Pitää tehdä jonkunnäköinen sovite tai sit lyhentää uusia veivejä. Vaihdoin ohjauspylvään pidempään jossa on kulman säätö. Nyt saa ajoasennon paremmaksi. Jospa se noilla parannuksilla taas menis eteenpäin. Voin kyllä suositella lämpimästi. Pientä säätöä mutta johan tuo hintakin sanoo että sen saa kaupanpäällisiks:)
Niin ja vielä edittinä että siksi lyhentäisin noita veivejä koska ottavat nyt maahan käänyessä herkästi.. toisaalta tuolla ei kyllä pahemmin "kanttailla".

hei mutta siis ihan vaan kääntyminen normaalisti onnistuu kuitenkin pidemmilläkin kammillako?(mä kuulun tähän pitkät kammet kulttiin joka tuolla toisessa ketjussa perustettiin :))

Tottakai voi kääntyä pidemmilläkin kammilla jos muistaa aina kääntää kammet vaakatasoon jolloin ne ei ota maahan kun kääntyessä kallistat.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Savenmaan Matkaaja

Viesti Kirjoittaja terppa »

ki kirjoitti:

(mä kuulun tähän pitkät kammet kulttiin joka tuolla toisessa ketjussa perustettiin :))

Vielä on lähetystyöntekijöillä työsarkaa :) Olin viikonlopun yhdessä koulutuksessa ja aavistuksen herätti hilpeyttä kun kerroin olevani kampiuskovainen :) mutta ymmärryksen valo syttyi kasvoille kun kerroin lyhyiden kampien eduista :mrgreen:

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Savenmaan Matkaaja

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Wacky kirjoitti:
ki kirjoitti:
ärjy kirjoitti:

Niin ja vielä edittinä että siksi lyhentäisin noita veivejä koska ottavat nyt maahan käänyessä herkästi.. toisaalta tuolla ei kyllä pahemmin "kanttailla".

hei mutta siis ihan vaan kääntyminen normaalisti onnistuu kuitenkin pidemmilläkin kammillako?(mä kuulun tähän pitkät kammet kulttiin joka tuolla toisessa ketjussa perustettiin :))

Tottakai voi kääntyä pidemmilläkin kammilla jos muistaa aina kääntää kammet vaakatasoon jolloin ne ei ota maahan kun kääntyessä kallistat.

Joo, on tossa matkaajassa keskiö niin korkealla että ei pitäisi olla mitään ongelmia 170mm kammillakaan. Cruiser-harrastajat välttyy jalustan laitolta kun kammet laitetaan riittävän alas

Kuva

Noissa penkin ja jalkojen suhde sama kuin Matkaajassa ja ovat ajettavia pyöriä. Ei toki kilpapyöriä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

ki
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 701
Liittynyt: 30 Loka 2012, 21:14

Re: Savenmaan Matkaaja

Viesti Kirjoittaja ki »

Wacky kirjoitti:
ki kirjoitti:
ärjy kirjoitti:

Tarkoitin kesken loppumisella että pitäisi saada vielä isompaa pykälää. Joutuu hullun lailla sotkemaan. Paikallisessa firmassa jo soviteltiin isompia rattaita eteen, ainoa miinus oli että ne veivit on uudessa pakassa liian pitkät. Pitää tehdä jonkunnäköinen sovite tai sit lyhentää uusia veivejä. Vaihdoin ohjauspylvään pidempään jossa on kulman säätö. Nyt saa ajoasennon paremmaksi. Jospa se noilla parannuksilla taas menis eteenpäin. Voin kyllä suositella lämpimästi. Pientä säätöä mutta johan tuo hintakin sanoo että sen saa kaupanpäällisiks:)
Niin ja vielä edittinä että siksi lyhentäisin noita veivejä koska ottavat nyt maahan käänyessä herkästi.. toisaalta tuolla ei kyllä pahemmin "kanttailla".

hei mutta siis ihan vaan kääntyminen normaalisti onnistuu kuitenkin pidemmilläkin kammillako?(mä kuulun tähän pitkät kammet kulttiin joka tuolla toisessa ketjussa perustettiin :))

Tottakai voi kääntyä pidemmilläkin kammilla jos muistaa aina kääntää kammet vaakatasoon jolloin ne ei ota maahan kun kääntyessä kallistat.

jos mulla olisi alkuperäset systeemit niin silloinko kammet ei ota maahan kääntyessäkään?
ja jos vaihtaisi isommat renkaat alle niin silloinhan matkaajan alkuperäset kammet ei oo liian pitkät?mä kyllä itse taas haluan pienempiä vaihteita.
siis miten pitkät veivit sulla on uudessa pakassa?onko ne pidemmät kuin matkaajan alkuperäset?

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Savenmaan Matkaaja

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Savenmaan matkaajan alkuperäiset kammet on noin 155mm ja niissä on kiinteät hammasrattaat. Pyöräliikkeissä ei yleensä ole kuin 170-175mm kampia, eli jos tilaamatta haluaa niin kammet vaihtuu pidemmiksi.
Matkaajan vakio pakka takana on 28-24-22-20-18-16-14 ja edessä 22-32-42. Nopeimmillaan se kulkee 90kadensilla siis 25km/h ja hitaimmillaan 40kadenssilla 3km/h. Jos taakse vaihtaa kiekon joka on 10% suurempi niin em. nopeudet nousee 10%.
Suoraan sanottuna pienin ratas edessä on ihan turha, täällä tasaisella keskimmäinenkin.
Keskiön korkeus maasta 37cm, eli ihan varmasti mahtuu polkemaan myös pidemmillä kammilla jos ei tahalleen halua kannoilla maata raapia.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

ki
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 701
Liittynyt: 30 Loka 2012, 21:14

Re: Savenmaan Matkaaja

Viesti Kirjoittaja ki »

ajou kirjoitti:

Tulipa minunkin hankittua Matkaaja, kun oli vantaalaisessa liikkeessä hintaan 199€
Asennuksessa etuhaarukan kanssa minullakin pientä säätämistä, muuten ihan OK.
Välitykset vaihdan kyllä. Oltiin vaimon kanssa liikkeellä ja hän ajoi omalla 7v pystypyörällään. Meillä oli vauhtia vasta noin 22 km/h ja minulla oli raskain vaihde (suurin edessä ja pienin takana) ja hänellä 5. Minun piti polkea aavistuksen tiheämpää tahtia kuin hänen, jotta pysyimme samassa vauhdissa.
Tuosta kuvasta näkee melko pytyn ajoasennon, mutta lyhyenä n.170 cm ei ohjaustankoon muuten oikein ylety.
Kuva
Siispä myös minun pitää viritellä tuota ohjaustangon kiinnitystä, jotta saan sen lähemmäksi ajajaa.
Nämä asiat kun saadaan kuntoon, niin tällä on hyvä cruisailla. Ihan matka-ajoon en tätä hankkinutkaan, tuolla alaohjattavalla TW-Bentilläni kun on vaan hankalaa kääntyillä ahtaissa paikoissa ja hiljaisilla nopeuksilla, eli esim kauppareissuilla täällä Vantaalla ja Keravalla.

PS Kateprojektini pääsee taas vaihtiin, kunhan kesälomat kolmen viikon päästä alkavat.
Arto

mistä vantaalta ostit matkaajan,koeajoitko sen ennen ostamista?

jos penkin laittaa pystyimpään asentoon niin eikö taakse saa silloin ihan helposti hirtettyä vaikka mustekaloilla laukun tai laittaa repun satulan selkänojaan?
saako tuohon (normi)tarakan asennettua?

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Savenmaan Matkaaja

Viesti Kirjoittaja jviirret »

ki kirjoitti:

jos penkin laittaa pystyimpään asentoon niin eikö taakse saa silloin ihan helposti hirtettyä vaikka mustekaloilla laukun tai laittaa repun satulan selkänojaan?
saako tuohon (normi)tarakan asennettua?

Ei saa tarakkaa, ei ole mitään kiinnikkeitä. Repun käytön selkänojassa estää selkänojan tuki:
Kuva
Jos oikein pystystä, tai mahdollisesti jopa etunoja asennosta pitää niin selkänojan voi ottaa pois ja ajaa reppu selässä :wink:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

ki
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 701
Liittynyt: 30 Loka 2012, 21:14

Re: Savenmaan Matkaaja

Viesti Kirjoittaja ki »

miksei reppua voi laittaa olkahihnoistaan selkänojaan ja se roikkuu sitten selkänojan tuen päällä eli takana?saisko tohon mitenkään laitettua tarakkaa?
jos haluaa tehdä etuohjaimelle jotain, olen kyllä 170 cm pitkä joten ei ehkä tartte, niin voiko siihen vaan ostaa jotain jatkopaloja jota sitten kiinnittää?
mitä lokasuojien puuttuminen käytännössä tarkoittaa, kura roiskuu, pitää ajaa hiljempaa lätäköissä muuten saa kurat päälleen?
jos haluaa talvirenkaat eli niitä ei tohon etupyöräkokoon muistaakseni saa , niin voiko renkaan ja etupyörän vaan vaihtaa isompaan kokoon?

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17768
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Savenmaan Matkaaja

Viesti Kirjoittaja PW »

Saahan siihen repun, tai kaksikin. Tarakan taas joutus rakentaan ihan ite, eikä tuon selkäojantuen takia siihen oikeen tavaraa mahdu. Levee tarakka ja tavarat molemmin puolen tukea, reppu varmaan helpompi, jommalle kummalle sivulle takakolmiota.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

ki
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 701
Liittynyt: 30 Loka 2012, 21:14

Re: Savenmaan Matkaaja

Viesti Kirjoittaja ki »

jviirret kirjoitti:

Minullakin on nyt tällainen: http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=4&t=3308
Tuossa topicissa juttua ketjuun raapivan runkoputken katkaisusta. Kävin omallani ajelemassa ja katselin töysyissä ja jarrutuksissa takahaarukan toimintaa ja näyttää että tällaisella 80kg kuskilla putken katkaisu ei aiheuta välitöntä rikkoontumisen vaaraa. Haarukka pysyi muodossaan.

DSCF5010.JPG

Kaiken netistä luetun "paskan" jälkeen ensikokemukset ovat varsin positiiviset. Johtunee pitkälti siitä että tykkään ajaa pystymmässä ajoasennossa. Tanko on toki liian kaukana tällaiselle 180 pitkälle, mutta pystyi pyörällä silti ajamaan. Tässä onkin stemmi valmiiksi toisinpäin kuin Savenmaan myyntikuvissa, eli sillä ei voi tilannetta enää parantaa. Kampiuskovaisten iloksi tässä on valmiiksi 155mm kammet. Nämä kun vaihtaisi normaaleihin 175millisiin niin penkkiä voisi tuoda 20mm lähemmäs, parantaisi hieman tankoon ylettämistä. Alaviistoon polkiessa näin lyhyet tuntuu jopa hölmöiltä ;) Vaijereissa näyttää olevan sen verran mittaa että stemmiin onnistuu tehdä "jatkopala" ja näin saada tankoa taemmas. Siitä lisää kun/jos jossakin välissä saan autotallin raivattua metallityökuntoon.
Vaihteet toimi, jarrut toimi ja pyörä rullaa kuin "täi tervassa". Iso kiitos tästä omalle lasikuudelle kun en vielä tarkistanut että onko takarenkaassa maksimi painetta. Selkänojan pehmuste/kangas ei tule olemaan pitkäikäinen. Ommel hieman jo revennyt, saattaa johtua siitä että yritin runnoa oikeen kunnolla että saisin perän pompottamaan polkemisen tahtiin. Ei onnistunut, "iskari" on säädetty aika jäykäksi ja kai vaimennuskin näin nollakelissä toimii jotenkin.
Ei kilpapyörä, eikä oikeen kunnolla edes nojapyörä, mutta muuten oikeen mukava. Sopiva opettelu pyörä ennen varsinaista nojakkia tai kaupunkipyörä.

Jukka

kannattasko tuon penkin kangas suojata jotenkin heti kättelyssä

ki
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 701
Liittynyt: 30 Loka 2012, 21:14

Re: Savenmaan Matkaaja

Viesti Kirjoittaja ki »

PW kirjoitti:

Saahan siihen repun, tai kaksikin. Tarakan taas joutus rakentaan ihan ite, eikä tuon selkäojantuen takia siihen oikeen tavaraa mahdu. Levee tarakka ja tavarat molemmin puolen tukea, reppu varmaan helpompi, jommalle kummalle sivulle takakolmiota.

Petri

liukuuko selkänojan tuki vaakasuunnassa? jos liukuu silloinhan pyörän päälle saisi ehkä viritettyä taakan jos siis tuki on maksimaalisen lähellä selkänojaa?
mites pyörälaukut sellaset jotka normaalisti roikkuu molemmin puolin tarakkaa?jos ne laittais tohon selkänojan ja tuen väliin?

ki
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 701
Liittynyt: 30 Loka 2012, 21:14

Re: Savenmaan Matkaaja

Viesti Kirjoittaja ki »

jooseha kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Biltema myy vastaavilla osilla kasattua maastopyörää 99eurolla, eli puoleen hintaan.

Onko tuossa muuten teräsrunko?

jos tarkotat matkaajaa niin tuolla aiemman linkin takana lukee aluminium frame. mitä muuten alumiini materiaalina tarkoittaa, hinnasta päätellen heikompaa kestävyyttä? kevyempi?

Vastaa Viestiin