Savenmaan Matkaaja

Täällä voit keskustella eri pyörämalleista tai kysyä vaikka neuvoa, jos valinta tuottaa vaikeuksia.
ki
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 702
Liittynyt: 30 Loka 2012, 21:14

Re: Savenmaan Matkaaja

Viesti Kirjoittaja ki »

mmikkone kirjoitti:

No niin. Nyt olisi kuvaa tarjolla. Päätin tehdä pyörään sovitekappaleen ohjaustangolle, kun päättelin, että kädensijojen suoristaminen on hankalaa eikä se välttämättä tuo tarpeeksi korjausta asiaan. Sillä sain selkänojan ihan taka-asentoon ja nyt asento on ah niin mukava. Penkille laitoin lisää pehmuketta. Ihan vain vaahtomuovia muovipussiin. On tosi pehmeä pitsipyllylleni :)

Iskun saanut penkin tuen kisko sovittiin Savenmaan kanssa. Kertakorvaus 25e on linjassa sen kanssa mitä etukäteen kuvittelinkin vahingon arvon olevan eli olen tyytyväinen. :)

Kuvien ottamisen jälkeen siirsin vielä penkkiä pari senttiä eteenpäin, mutta tuollakin asetuksella kävin parin kilsan lenkin ajelemassa ja oli kyllä lokoista menoa :D

025 (Small).JPG
026 (Small).JPG
023 (Small).JPG
024 (Small).JPG

millaisilla renkailla ajat kun näkyy olevan talvi kuvissa, etupyörähän on on 18 tuumanen eikä siihen saa kai valmista nastarengasta?

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Savenmaan Matkaaja

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Minullakin on nyt tällainen: http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=4&t=3308
Tuossa topicissa juttua ketjuun raapivan runkoputken katkaisusta. Kävin omallani ajelemassa ja katselin töysyissä ja jarrutuksissa takahaarukan toimintaa ja näyttää että tällaisella 80kg kuskilla putken katkaisu ei aiheuta välitöntä rikkoontumisen vaaraa. Haarukka pysyi muodossaan.

DSCF5010.JPG
DSCF5010.JPG (122.64 KiB) Katsottu 6112 kertaa

Kaiken netistä luetun "paskan" jälkeen ensikokemukset ovat varsin positiiviset. Johtunee pitkälti siitä että tykkään ajaa pystymmässä ajoasennossa. Tanko on toki liian kaukana tällaiselle 180 pitkälle, mutta pystyi pyörällä silti ajamaan. Tässä onkin stemmi valmiiksi toisinpäin kuin Savenmaan myyntikuvissa, eli sillä ei voi tilannetta enää parantaa. Kampiuskovaisten iloksi tässä on valmiiksi 155mm kammet. Nämä kun vaihtaisi normaaleihin 175millisiin niin penkkiä voisi tuoda 20mm lähemmäs, parantaisi hieman tankoon ylettämistä. Alaviistoon polkiessa näin lyhyet tuntuu jopa hölmöiltä ;) Vaijereissa näyttää olevan sen verran mittaa että stemmiin onnistuu tehdä "jatkopala" ja näin saada tankoa taemmas. Siitä lisää kun/jos jossakin välissä saan autotallin raivattua metallityökuntoon.
Vaihteet toimi, jarrut toimi ja pyörä rullaa kuin "täi tervassa". Iso kiitos tästä omalle lasikuudelle kun en vielä tarkistanut että onko takarenkaassa maksimi painetta. Selkänojan pehmuste/kangas ei tule olemaan pitkäikäinen. Ommel hieman jo revennyt, saattaa johtua siitä että yritin runnoa oikeen kunnolla että saisin perän pompottamaan polkemisen tahtiin. Ei onnistunut, "iskari" on säädetty aika jäykäksi ja kai vaimennuskin näin nollakelissä toimii jotenkin.
Ei kilpapyörä, eikä oikeen kunnolla edes nojapyörä, mutta muuten oikeen mukava. Sopiva opettelu pyörä ennen varsinaista nojakkia tai kaupunkipyörä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Savenmaan Matkaaja

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Kah, matkahuollon kuitissa painokin, 18kg. Ei siis mitenkään järkyttävän painava.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Savenmaan Matkaaja

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Tommosen jatkon tein stemmiin:

stemmi.jpg
stemmi.jpg (102.21 KiB) Katsottu 6058 kertaa

Nyt sai 180cm pitkäkin nojakulmaksi 60astetta eikä tarvi ajaa läheskään kädet suorina.
Seuraavaksi voisi pohtia selkänojan ja istumaosan välistä saranaa. Kun nojan kallistaa noin loivaksi niin selkänoja päästää kuskin liian taakse ja penkin reuna alkaa hinkkaamaan häiritsevästi reisiin.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

ki
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 702
Liittynyt: 30 Loka 2012, 21:14

Re: Savenmaan Matkaaja

Viesti Kirjoittaja ki »

jviirret kirjoitti:

Minullakin on nyt tällainen: http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=4&t=3308
Tuossa topicissa juttua ketjuun raapivan runkoputken katkaisusta. Kävin omallani ajelemassa ja katselin töysyissä ja jarrutuksissa takahaarukan toimintaa ja näyttää että tällaisella 80kg kuskilla putken katkaisu ei aiheuta välitöntä rikkoontumisen vaaraa. Haarukka pysyi muodossaan.

DSCF5010.JPG

Kaiken netistä luetun "paskan" jälkeen ensikokemukset ovat varsin positiiviset. Johtunee pitkälti siitä että tykkään ajaa pystymmässä ajoasennossa. Tanko on toki liian kaukana tällaiselle 180 pitkälle, mutta pystyi pyörällä silti ajamaan. Tässä onkin stemmi valmiiksi toisinpäin kuin Savenmaan myyntikuvissa, eli sillä ei voi tilannetta enää parantaa. Kampiuskovaisten iloksi tässä on valmiiksi 155mm kammet. Nämä kun vaihtaisi normaaleihin 175millisiin niin penkkiä voisi tuoda 20mm lähemmäs, parantaisi hieman tankoon ylettämistä. Alaviistoon polkiessa näin lyhyet tuntuu jopa hölmöiltä ;) Vaijereissa näyttää olevan sen verran mittaa että stemmiin onnistuu tehdä "jatkopala" ja näin saada tankoa taemmas. Siitä lisää kun/jos jossakin välissä saan autotallin raivattua metallityökuntoon.
Vaihteet toimi, jarrut toimi ja pyörä rullaa kuin "täi tervassa". Iso kiitos tästä omalle lasikuudelle kun en vielä tarkistanut että onko takarenkaassa maksimi painetta. Selkänojan pehmuste/kangas ei tule olemaan pitkäikäinen. Ommel hieman jo revennyt, saattaa johtua siitä että yritin runnoa oikeen kunnolla että saisin perän pompottamaan polkemisen tahtiin. Ei onnistunut, "iskari" on säädetty aika jäykäksi ja kai vaimennuskin näin nollakelissä toimii jotenkin.
Ei kilpapyörä, eikä oikeen kunnolla edes nojapyörä, mutta muuten oikeen mukava. Sopiva opettelu pyörä ennen varsinaista nojakkia tai kaupunkipyörä.

Jukka

jos tanko on kaukana 180 cm pitkälle niin tarkoittaako se että se on vielä kauempana 170 cm pitkälle? :roll:

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Savenmaan Matkaaja

Viesti Kirjoittaja jviirret »

ki kirjoitti:

jos tanko on kaukana 180 cm pitkälle niin tarkoittaako se että se on vielä kauempana 170 cm pitkälle? :roll:

Ei ku penkki on lähempänä ja tanko ylempänä...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

ärjy
Viestit: 125
Liittynyt: 02 Touko 2014, 20:01
Paikkakunta: joensuu

Re: Savenmaan Matkaaja

Viesti Kirjoittaja ärjy »

Morjensta palstalaisille. Tilasin itsekkin tuon kenopyörän tämän palstan kokemusten perusteella ja en kyllä pettynyt. Tuo tanko pitää saada lähemmäksi kuskia mutta olen juuri opiskelemassa cnc koneistajaksi, joten siirtopalikasta tulee seuraava harjoitus :lol: mukavaa menoa tuolla saa, välitykset saisi olla pidemmät mutta noilla mennään.. pitää laittaa kuvia kunhan tekee muutoksia ja saa enemmän kokemusta kapineesta..

ki
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 702
Liittynyt: 30 Loka 2012, 21:14

Re: Savenmaan Matkaaja

Viesti Kirjoittaja ki »

palatakseni aiheeseen polvet, niin mites matkaaja niiden suhteen?
nojakillahan voi ajaa maaten tai pystyssä tai kaikkea siltä väliltä ja silloin aina kulma ja kuormitus polville muuttuu
oisko matkaaja helpompi polville kun se on pystyssä?silloinhan ei saane voimaakaan yhtä hyvin selästä kuin maaten vai?

TKorho
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 402
Liittynyt: 30 Touko 2009, 00:52
Paikkakunta: Tampere, Hervanta

Re: Savenmaan Matkaaja

Viesti Kirjoittaja TKorho »

Asiasta ei varmaan ole ihan faktaa, mutta tuollaiset crank-forward-tyyppiset tosiaan taidetaan kokea helpommaksi polville.
Eihän makaamallakaan niin hyvin saa puristettua kuin polvipenkissä, mutta pystyhkö asento ja alhaalla olevat kammet tosiaan mielestäni estävät runttaamista. Ja yleinen fiiliskin on rentoilua, joten ei tule hötkyiltyä niin.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Savenmaan Matkaaja

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Polviongelmissa ei taida olennaisina kysymys olla se missä asennossa polkee - pystyssä vai selällään.

Mun kokemusta mukaan keskeisin kysymys on polvikulma - ja sehän nyt määräytyy kampien pituudesta. Olettamuksella että rakkine on muuten säädetty oikein suhteessa polkijan kokoon/pituuteen.

Poikkeavuutena on rungosta nivelöity rakenne, kuten pythonissa jossa ylimääräistä rasitusta voi tulla sivuttaissuuntaisista jännitteistä - ainakin silloin kun pyörän hallinta ei vielä ole zeniläisellä tasolla.

ärjy
Viestit: 125
Liittynyt: 02 Touko 2014, 20:01
Paikkakunta: joensuu

Re: Savenmaan Matkaaja

Viesti Kirjoittaja ärjy »

Dodii.. omia kokemuksia näin parin viikon ajalta. Välitykset loppuu kesken, auttamatta. Pakko tehdä jotain, kumpi lie helpompi/halvempi vaihtaa? Taka vai etupakka? Muuten kyllä tyytyväinen, ku viimein sai ajoasennon, vaihteet ja muut härpäkkeet säädettyä.. penkin alempi kiinnike menee jatkojalostukseen, pellit vääntyi solmuun ja nyt jakkara soutaa jonkun verran.. oikeassa asennossa ei tarvinnut muokata ohjauspylvästä. Liekkö sitten apinan kädet? Ainoa mikä tällä hetkellä risoo on nuo välit.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Savenmaan Matkaaja

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Millä tavalla loppuu kesken . Jos ei löydy tarpeeksi isoa , vaihra eteen isompi ratas. Taas jos ei kevyttä niin pienin vähän pienenmäksi. Yleensä kyllä pyörien vaihde kaala riittää. :wink:

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Savenmaan Matkaaja

Viesti Kirjoittaja jviirret »

ärjy kirjoitti:

Dodii.. omia kokemuksia näin parin viikon ajalta. Välitykset loppuu kesken, auttamatta. Pakko tehdä jotain, kumpi lie helpompi/halvempi vaihtaa? Taka vai etupakka?

Etu. Jos en ihan väärin katsonut niin takana on kierteellinen pakka ja näissä kaikissa on pienin ratas 14 piikkinnen, kuten tässäkin.
Etu rattaiden mukana vaihtuu kammetkin. Voi olla että joudut hankkimaan pidemmät, näitä 155millisiä ei ole suurta valikoimaa ole ja kun se on ensisijaisesti "nuorisokoko" niin ovat usein pienemmillä rattailla kuin aikuisten(170-175mm) kammet.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

ki
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 702
Liittynyt: 30 Loka 2012, 21:14

Re: Savenmaan Matkaaja

Viesti Kirjoittaja ki »

ärjy kirjoitti:

Dodii.. omia kokemuksia näin parin viikon ajalta. Välitykset loppuu kesken, auttamatta. Pakko tehdä jotain, kumpi lie helpompi/halvempi vaihtaa? Taka vai etupakka? Muuten kyllä tyytyväinen, ku viimein sai ajoasennon, vaihteet ja muut härpäkkeet säädettyä.. penkin alempi kiinnike menee jatkojalostukseen, pellit vääntyi solmuun ja nyt jakkara soutaa jonkun verran.. oikeassa asennossa ei tarvinnut muokata ohjauspylvästä. Liekkö sitten apinan kädet? Ainoa mikä tällä hetkellä risoo on nuo välit.

muakin kiinnostaa että loppuuko pienet vaihteet kesken. pienempiin pyöriin vaihtamisessa on se ongelma että sitten voi olla vaikeampi löytää renkaita

ki
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 702
Liittynyt: 30 Loka 2012, 21:14

Re: Savenmaan Matkaaja

Viesti Kirjoittaja ki »

mmikkone kirjoitti:

Tänään tuli Savenmaalta lähetys ja sen mukana "Matkaaja". Se on ensimmäinen nojapyöräni. Oli matala kynnys ostaa, kun maksoi vain 300e+lähetyskulut.

Peruskokoaminen oli helpohkoa. Etupyörän paikalleen asettamisessa tarvittiin muutama vasaran kopautus, koska lovi, johon akseli menee, oli liian ahdas. Penkin tuen takakisko oli ottanut kovan iskun jostain (kuljetuksesta?) ja oli vääntynyt niin, että tukea ei saanut kunnolla paikalleen. Tein tästä reklamaation Savenmaalle kuvineen ja asia on vielä kesken, joten tästä ei sen enempää tällä kertaa. Onneksi penkkiä voi säätää myös penkin takana olevan kiskon avulla.

Sitten alkoi virittely. Penkkiä piti siirtää moneen otteeseen ja tässä olivat mukavasti apuna kätevät pikalukot. Heiveröisen oloisia ovat tosin, niin kuin vähän kaikki tilpehööri tässä pyörässä kuten esim. vaihteet, jarrut, soittokello, heijastimet ja polkimet. Täytyy vain yrittää varovasti vääntää lukkoja, mutta kuitenkin tarpeeksi tiukalle. En saanut loppujen lopuksi penkkiä itselleni aivan sopivaksi, mutta minulla onkin herkkä takamus. Pitää yrittää laittaa vaahtomuovia lisäpehmukkeeksi istuinosaan ja ristiselän kohdalle tueksi. Lisäksi olisin halunnut selkänojan vähän kenompaan, mutta LIIAN LYHYT ohjaustanko tekee ohjaamisen silloin vaikeaksi. Onko minulla sitten lyhyet kädet vai mitä... Yritin pidentää ohjaustankoa kääntämällä ohjaustangon pidikkeen ympäri ja kääntämällä ohjaustankoa niin vaakasuoraan kuin mahdollista ja tämä auttoi riittävästi. Jos vielä saisin taivutettua hantaakeja suorempaan, niin voisin varmaan laittaa selkänojaakin vähän kenompaan.

Olin lukenut netistä vastaavista amerikassa myytävistä pyöristä, että välitykset ovat aivan liian pienet, mutta minulle ne kyllä riittävät. Jotkin raportoivat siitä, että etuvaihdetta ei saanut millään isoimmalle (vai oliko se pienimmälle) vaihteelle, mutta minulla se kyllä meni kaikille vaihteille. Eihän nuo vaihteet nyt todellakaan huiput ole, mutta olin pelännyt pahempaa. Isoimmalla vaihteella kuului ketjusta ratinaa jostain. Täytyy vielä tutkia tarkemmin mistä se kuului. Paikalla ollessa ketju ei kyllä näyttänyt ottavan mihinkään kiinni??? Etummaisilta rattailta ketju hyppäsi pari kertaa pois rivakasti vaihtaessa, joten täytyy yrittää vielä säätää etuvaihdetta.

Yleisarvosanaksi antaisin välttävä ja hintalaatusuhteeksi melko hyvä. Runko on mielestäni hyvä ja jos tuohon investoisi parilla satkulla parempia osia, niin saisi jo hyvän pyörän. Itse olen tällä kokemuksella tyytyväinen, kun en ole hifistelijä.

jossain alan nettijulkaisussa , en nyt muista osoitetta, oli vertailu eri hintaisia pyöriä ja lopputulema oli jotenkin ettei alle 300e saa pyörään kunnollisia osia. siltikin minustakin vaikuttaa ihan hyvältä ensimmäiseltä pyörältä

Vastaa Viestiin