Trikestä 2-pyöräiseen

Täällä voit keskustella eri pyörämalleista tai kysyä vaikka neuvoa, jos valinta tuottaa vaikeuksia.
Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Trikestä 2-pyöräiseen

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

Kamutin kirjoitti:

Jotenkin en vaan uskalla tohon pihalle pyörää jättää. .

Eikö tuosta trisestä voi napata rattaat ja penkin irti niin eikö se sitten jo melkein mahtuisi sängyn alle laatikossa?
Tai nosta se eteisen kattoo koukuilla, tai tee siitä olkkarin pöytä laittamalla levy päälle, tai nosta seinälle?

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

JuSa
Viestit: 123
Liittynyt: 14 Kesä 2009, 20:01
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Trikestä 2-pyöräiseen

Viesti Kirjoittaja JuSa »

jori kirjoitti:

Nokialla oli puhetta polkimien alapuolelle kiinnitettävistä ilmanohjainlevyistä, jotka pienentäisivät ilmanvastusta ja - todentotta - nehän pitäisivät myös jalkaterät lämpimämpänä. :)

Meni minulta ohi. Kuullostaa hyvältä idealta. Toivottavasti joku kokeilee ja raportoi.
Vai pitäisikö niiden olla muodoltaan, ei levyt vaan "litistyneet tötteröt", joiden "kartioleikkauspinta" vastaa ajokengän pohjan muotoa? Vaikutus ilmanvastukseen voisi olla ihan noteerattava.

ivie
Viestit: 29
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 16:39

Re: Trikestä 2-pyöräiseen

Viesti Kirjoittaja ivie »

Kamutin kirjoitti:

Jotenkin en vaan uskalla tohon pihalle pyörää jättää. Sen verran tavallisesta poikkeava ilmestys kuitenkin. Ja mitä "pyörävarastoon" tulee, niin se on autotallista pyörävarastoksi muutettu tila. Siellä sitten kahden kerrostalon asukkaiden pyörät. Trice veisi kahden tai kolmen pyörän tilan, eikä siellä ihan niin väljää taida olla.

Pyörien säilytystilat näyttävät varmaan aika tyypillisesti ahtailta trikelle. Ikävä tilanne, koska varastoissa on varmaan aika usein merkittävä osa sellaisia pyöriä, jotka eivät ole aktiivisessa käytössä eivätkä käyttökunnossa. Trikelle soisi löytyvän paikan, jos se tulee lähes päivittäiseen käyttöön.

Ei kai pyörävarastoosi olisi sovittavissa isännöitsijän kanssa seinätelinettä, johon triken voisi nostaa (ja ehkä lukita) - omalla kustannuksellasi? On tietysti tilasta ja isännöitsijästä kiinni, voiko tuo tulla kysymykseen. Pystyssä seinällä trike veisi aika vähän tilaa muilta pyöriltä.

Trike on toki erikoinen, mutta oma kokemukseni on, että omistaja ehkä arvioi siihen kohdistuvan kiinnostuksen suuremmaksi, kuin mitä se oikeasti on. Jos pyörä on pari ensimmäistä viikkoa pihalla / talon edustalla muiden ajokkien kanssa, sitä ei ehkä monikaan enää noteeraa. Lukituksen lisäksi voit tietysti irrottaa penkin ja säilyttää sitä kotona, niin kukaan ei ainakaan aja pyörääsi pois. Auton puolipeite tai joku muu viritys pitävät ajokin suunnilleen kuivana ja katseilta vähän piilossa. Talveksi sitten pysyvämpään säilytykseen pyörävarastoon (niin harva ajaa talvisin, että varaston ahtaus ei ehkä stressaa ketään talvikuukausina) tai maksulliseen säilytykseen.

Ulkona säilytettävää pyörää joudut varmaan huoltamaan vähän useammin verrattuna siihen, että kantaisit sen aina eteiseen. Jos eteissäilytyksen ongelmista (ajasta, vaivasta ja eteisen tilaongelmasta) kuitenkin seuraa koko pyörästä luopuminen, kasvanut huoltotarve ja epävarmuus pyörän säilymisestä ovat ehkä pienempi ongelma.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Trikestä 2-pyöräiseen

Viesti Kirjoittaja jori »

JuSa kirjoitti:
jori kirjoitti:

Nokialla oli puhetta polkimien alapuolelle kiinnitettävistä ilmanohjainlevyistä, jotka pienentäisivät ilmanvastusta ja - todentotta - nehän pitäisivät myös jalkaterät lämpimämpänä. :)

Meni minulta ohi. Kuullostaa hyvältä idealta. Toivottavasti joku kokeilee ja raportoi.
Vai pitäisikö niiden olla muodoltaan, ei levyt vaan "litistyneet tötteröt", joiden "kartioleikkauspinta" vastaa ajokengän pohjan muotoa? Vaikutus ilmanvastukseen voisi olla ihan noteerattava.

Kuva
Tuossa Rinkowskilla on samaan tyyliin muotoillut polkimet. Minusta oikeampi muoto olisi ohjata tuuli sivukautta ympäri, eikä keskelle sotkeutumaan ohjaustankoon ja kuskin naamaan.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Kamutin
Viestit: 24
Liittynyt: 16 Maalis 2009, 04:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Trikestä 2-pyöräiseen

Viesti Kirjoittaja Kamutin »

ivie kirjoitti:
Kamutin kirjoitti:

Jotenkin en vaan uskalla tohon pihalle pyörää jättää. Sen verran tavallisesta poikkeava ilmestys kuitenkin. Ja mitä "pyörävarastoon" tulee, niin se on autotallista pyörävarastoksi muutettu tila. Siellä sitten kahden kerrostalon asukkaiden pyörät. Trice veisi kahden tai kolmen pyörän tilan, eikä siellä ihan niin väljää taida olla.

Pyörien säilytystilat näyttävät varmaan aika tyypillisesti ahtailta trikelle. Ikävä tilanne, koska varastoissa on varmaan aika usein merkittävä osa sellaisia pyöriä, jotka eivät ole aktiivisessa käytössä eivätkä käyttökunnossa. Trikelle soisi löytyvän paikan, jos se tulee lähes päivittäiseen käyttöön.

Ei kai pyörävarastoosi olisi sovittavissa isännöitsijän kanssa seinätelinettä, johon triken voisi nostaa (ja ehkä lukita) - omalla kustannuksellasi? On tietysti tilasta ja isännöitsijästä kiinni, voiko tuo tulla kysymykseen. Pystyssä seinällä trike veisi aika vähän tilaa muilta pyöriltä.

Trike on toki erikoinen, mutta oma kokemukseni on, että omistaja ehkä arvioi siihen kohdistuvan kiinnostuksen suuremmaksi, kuin mitä se oikeasti on. Jos pyörä on pari ensimmäistä viikkoa pihalla / talon edustalla muiden ajokkien kanssa, sitä ei ehkä monikaan enää noteeraa. Lukituksen lisäksi voit tietysti irrottaa penkin ja säilyttää sitä kotona, niin kukaan ei ainakaan aja pyörääsi pois. Auton puolipeite tai joku muu viritys pitävät ajokin suunnilleen kuivana ja katseilta vähän piilossa. Talveksi sitten pysyvämpään säilytykseen pyörävarastoon (niin harva ajaa talvisin, että varaston ahtaus ei ehkä stressaa ketään talvikuukausina) tai maksulliseen säilytykseen.

Ulkona säilytettävää pyörää joudut varmaan huoltamaan vähän useammin verrattuna siihen, että kantaisit sen aina eteiseen. Jos eteissäilytyksen ongelmista (ajasta, vaivasta ja eteisen tilaongelmasta) kuitenkin seuraa koko pyörästä luopuminen, kasvanut huoltotarve ja epävarmuus pyörän säilymisestä ovat ehkä pienempi ongelma.

Tarkennuksena sanottakoon, että pyörävarasto on entinen YHDEN auton talli. Seinällä jo telineet ja tässä kesällä just tyhjennettiin turhat pyörät pois. Ton matkaajan sain sinne tungettua, mutta vaati sekin vähän siirtelyä. Talon edustan/pihan ongelmana pitäisin sijaintia. Vieressä mm. ympäri vrk auki oleva huoltoasema ja onhan tossa toi Mannerheimintiekin näköetäisyydella. Ongelmaahan ei olis jos ite saisin autotallin, niitä nyt vaan on huomattavasti vähemmän ku asukkaita. Isoissa kaupungeissa oon huomannu sellasen ongelman et pyöriä varastetaan huvin vuoksi. Sinänsä mennee myyminen/hankinta varmaan ens kesälle eli on aikaa mietiskellä mitä tekee.

Jos kokeilis tossa pihalla pitää ja sitten varastettaisiin, en tiedä paljonko vakuutusyhtiö korvaisi, jos mitään. Vähintäänkin hirveästi byrokratiaa olis varmaan eessä. Voi tietysti olla että olen vaan liian vainoharhainen :mrgreen:

Vastaa Viestiin