Trikestä 2-pyöräiseen

Täällä voit keskustella eri pyörämalleista tai kysyä vaikka neuvoa, jos valinta tuottaa vaikeuksia.
Kamutin
Viestit: 24
Liittynyt: 16 Maalis 2009, 04:16
Paikkakunta: Helsinki

Trikestä 2-pyöräiseen

Viesti Kirjoittaja Kamutin »

Multa löytyy tosta eteisestä Ice Trice. Muuten varsin mainio pyörä, mutta vie ihan liikaa tilaa (eteinen aika lailla pyörän kokoinen) ja on lisäksi leveämpi kuin oviaukko nykyisessä kämpässä. Ei tule helposti lähdettyä ajelemaan, kun vieläpä asun kerrostalossa, jossa ei ole hissiä ja porraskäytävä mallia suorakulmio. Pyörän saaminen asunnosta ulos kestää käytännössä pidempään kuin työmatka.

Koska muuttaminen on hankalampaa(?) ajattelin yrittää myydä triken ja ostaa jonkun 2-pyöräisen. Valitettavasti oon ihan pihalla niiden suhteen. Käyttötarkoitus olis työmatkat ja satunnainen (toivottavasti rutiiniksi muuttuva) kruisailu. Käytännössä kaikki ajelu tullee tapahtumaan kaupunkialueella ja toistaiseksi kesällä. Jonkin verran on ongelmia niskan kanssa, mutta ei oo trikellä tuntunut, pystypyöräily sen sijaan ei oo niin mukavaa. Pyörä sais olla mieluummin mukava kuin nopea ja siihen sitte sellanen laukku, että saa työvaatteet ja kassalaukun mukaan.

Toistaseksi ainoa jota oon katellut on Biocycle http://www.biocycle.info/default.asp

Kaikki neuvot ovat tervetulleita!

Kiitos :mrgreen:

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Trikestä 2-pyöräiseen

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Noilla kriteereillä näen allasi jonkun CLWB tyyppisen pienipyöräisen, esim hpvelotechnic Spiritin: http://www.hpvelotechnik.com/produkte/s ... dex_e.html
Tuohan on ajoasennoltaa lähes kuin tuo biocycle, kammet vähän ylempänä ja vähän lyhempi akseliväli(ilmeisesti?) Ketju linja on vain spiritissä paljon yksinkertaisempi ja spiritissä myös terävimmät töyssyt vastaanottava etujousitus. Omia kokemuksia tällaisesta pyörästä: http://www.kotinet.com/ninajukk/clwb.htm

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Kamutin
Viestit: 24
Liittynyt: 16 Maalis 2009, 04:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Trikestä 2-pyöräiseen

Viesti Kirjoittaja Kamutin »

Alkoi toi Spirit kovasti kiinnostamaan. Hinta lienee varusteiden kanssa jossain reilussa kahdessa tonnissa? Kysyn näin kun valmistajan sivut ei niiltä osin ainakaan mulla toimi ja sähköpyörän sivut taas ei sisällä oikeastaan mitään. Tarvitseekos noissa muuten lukkopolkimia? tai kannattaako edes olla? Ja sun kertomuksen perusteella siis mahdollisesti talvikäyttöinen. Ja onhan Helsingin kaupunki luvannut että tulevina talvina pyöräilijätkin huomioitaisiin :shock:

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Trikestä 2-pyöräiseen

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Kamutin kirjoitti:

Kysyn näin kun valmistajan sivut ei niiltä osin ainakaan mulla toimi

Lakkas toimimasta minullakin

Kamutin kirjoitti:

Tarvitseekos noissa muuten lukkopolkimia? tai kannattaako edes olla?

Minä en kaipaa, suurin osa suosittelee, mutta yhtä pakollisina kuin yläviistoon poljettavissa en tuossa Spiritissä näe.

Kamutin kirjoitti:

Ja sun kertomuksen perusteella siis mahdollisesti talvikäyttöinen.

Jep, vauhti toki lumessa hidastuu isopyöräisiä enempi, mutta hallinta helpompaa kuin urheilullisemmilla malleilla. Lumen lisäksi sama koskee esim hiekka ja sorateitä. Haittapuolena tietenkin isohko ilmanvastus, hallittavuus vaatii pystyhkön ajoasennon ja se ei ole esim. vastatuulessa mitenkään tavoiteltavaa. Ei kuitenkaan tuon suhteen yhtä huono kuin tavalliset pystypyörät.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Kamutin
Viestit: 24
Liittynyt: 16 Maalis 2009, 04:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Trikestä 2-pyöräiseen

Viesti Kirjoittaja Kamutin »

Huomasin että Sähköpyörä myy myös Biocycleä spiritin lisäksi. Pitänee käydä koeajolla jossain vaiheessa. Olis vaan mukavaa kun sieltä sivuilta sais jotain tolkkua siitä mitä maksaa vehkeet...tai oikeastaan jos sais mitään tietoa :evil: muuta kuin puh.numero.

Rupes HP Velotechnikin sivutkin toimimaan ja sain jotain hintoja laskettua, mut hankala sanoa mitä "Suomi-lisiä" tulee päälle.

Tarviiko tollanen muuten etujousitusta?

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Trikestä 2-pyöräiseen

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Kamutin kirjoitti:

Tarviiko tollanen muuten etujousitusta?

Ei tarvi. Kuski istuu niin takana. Vaikka mulla on takana suhteellisen hyvä jousitus niin silti takarenkaan ylittäessä töyssy tuntuu se isommalta kuin jousittamattoman eturenkaan ylittäessä.
Tuossa Spiritissäkään se ei mihinkään pieniin patteihin jousta, mutta jos vetää kunnon monttuun niin sitten huomaa eron täysin jäykkään. Sain kokeilla Lowride -9:ssä Spirittiä, tosin se oli 16/20 malli ja uudet ovat 20/20.

Jos sinne Kaapelitehtaalle onnistut pääsemään ja kokeilemaan niin kokeile nyt samalla sitten joku tällainen 20/26" SWB

Kuva

Ovat seuraava askel jos lähdetään 20/20clwb:stä nopeampaan suuntaan. Ajoasennon saa hieman loivemmaksi ja isompi takapyörä rullaa paremmin. Tosin ovat hyvin etupainoisia eli pieni etupyörä kantaa kuorman ja etujousituskin on paljon tarpeellisempi kuin noissa CLWB:ssä. Nojakulmaa lukuunottamatta ajoasento liki sama kuin clwb:ssä, kammet ei juurikaan penkkiä ylempänä. Ohjaus herkempi kun paino on etupyörällä ja akseliväli lyhyempi.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Kamutin
Viestit: 24
Liittynyt: 16 Maalis 2009, 04:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Trikestä 2-pyöräiseen

Viesti Kirjoittaja Kamutin »

Jos nyt vaikka löytäisin jonkinlaisen säilytyspaikan tolle trikelle, niin oisko esim. tän tyyppisestä vehkeestä mihinkään? http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=4&t=1956
Uuden kunnon pyörän osto edellyttää triken myymistä, ei muuten riitä nyt varallisuus. Tollasessa toi perussijoitus olis kuitenkin aika helppo. Mistä tuleekin mieleen että joutuuko tollasen kanssa sitten koko ajan säätämään...

Sinänsä kyllä maksan mieluusti extraa toimintavarmuudesta, en oo kovin hyvä käsistäni.

e. Siis tollasenhan vois ostaa sellaseks välivaiheen pyöräksi, kun odottelee että saa vanhan myytyä ja uuden ostettua ja kotiin.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Trikestä 2-pyöräiseen

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Kamutin kirjoitti:

Jos nyt vaikka löytäisin jonkinlaisen säilytyspaikan tolle trikelle, niin oisko esim. tän tyyppisestä vehkeestä mihinkään? http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=4&t=1956
Uuden kunnon pyörän osto edellyttää triken myymistä, ei muuten riitä nyt varallisuus. Tollasessa toi perussijoitus olis kuitenkin aika helppo. Mistä tuleekin mieleen että joutuuko tollasen kanssa sitten koko ajan säätämään...

No jos se kaupanteko hetkellä toimii ja tuntuu sopivalta niin ei muuta kuin osteleen. Paljon parempi ostaa kokeilumahdollisuudella hyväkuntoinen käytetty kuin kokeilematta uus pahvillaatikossa tee se itse sarjana.
Jos se nimittäin ostaessa toimii ja alkaa aikaa myöten krenaamaan jostakin niin on edes toivoa saada säätämällä se kuntoon. Halvat komponentit yhdistettynä pitkiin vaijereihin ja vaijerin kuoriin eivät povaa mitään ongelmatonta vaihteistoa.
Mutta mikään varsinainen nojapyörähän tuo ei enää ole, istuma-asento vähän liian pysty, eli paino ei jakaudu selälle juuri ollenkaan vaan on takamuksen ja alimpien välilevyjen varassa. Ihan kuin pystypyörissä ja CF:ssä

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Trikestä 2-pyöräiseen

Viesti Kirjoittaja PW »

Nokialla kuulin ett kaapelitehtaalla ei olis enää pyöriä, en ihan saanu tolkkua jatkuuko kaupanteko, kannattaa varmaan tavotella Keijoa puh. tai muuten.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3847
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Trikestä 2-pyöräiseen

Viesti Kirjoittaja Wacky »

PW kirjoitti:

Nokialla kuulin ett kaapelitehtaalla ei olis enää pyöriä, en ihan saanu tolkkua jatkuuko kaupanteko, kannattaa varmaan tavotella Keijoa puh. tai muuten.

Petri

Kävin siellä viime viikolla ja pyörät on varastossa ja se puhu jotain jostain kierrätyskeskuksen perustamisesta siihen tilaan toiseen puoleen jotta välttää vuokran eli kauppa jatkaa varmaan toimintaa, mutta pitää varmaan soittaa aina kun haluu jotain koe ajaa..

kissaniitty
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 281
Liittynyt: 16 Elo 2009, 12:57
Paikkakunta: Helsinki

Re: Trikestä 2-pyöräiseen

Viesti Kirjoittaja kissaniitty »

Kamutin kirjoitti:

Alkoi toi Spirit kovasti kiinnostamaan. Hinta lienee varusteiden kanssa jossain reilussa kahdessa tonnissa? Kysyn näin kun valmistajan sivut ei niiltä osin ainakaan mulla toimi ja sähköpyörän sivut taas ei sisällä oikeastaan mitään. Tarvitseekos noissa muuten lukkopolkimia? tai kannattaako edes olla? Ja sun kertomuksen perusteella siis mahdollisesti talvikäyttöinen. Ja onhan Helsingin kaupunki luvannut että tulevina talvina pyöräilijätkin huomioitaisiin :shock:

Mun kokemuksen mukaan (yksi talvi Spiritillä ja kaksi Azub 5:lla) SWB pieksee ajon vakaudessa CLWB:n mennen tullen. Spiritin painojakauma on talviajoon liian takana. Myöskään herkkä ohjaus ei helpota. Ajosta tulee sellaista ohjaustangon veivausta, kun pyörä hakee ajolinjaa. Azubilla eturenkaalla on noin puolet painosta, joten se jyrää huomattavasti vakaammin jopa monen sentin hangessa. Tosin sitten kun eturengas lähtee alta, ei ehdi kissaa sanoa. Spiritissä ehtii ottaa jalan alle. Ympärivuotiseen ajoon valitsisin mieluummin SWB:n (HP Velotechnik Street Machine/Grasshopper, Azub Max/Ibex/5, tai Nazca Paseo/Pioneer/Explorer tms.).

Koodi: Valitse kaikki

   Timo

Nothing compares to the simple pleasure of riding a bike. ~ John F. Kennedy

Current fleet: Hase Tagun (2021-) - Hobie Mirage Oasis (2014-) - Specialized Source Elite Disc (2015-) - Radius C4 (2016-) - Trek Farley 5 (2019-) - Tern Link D7i (2020-)

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Trikestä 2-pyöräiseen

Viesti Kirjoittaja jviirret »

kissaniitty kirjoitti:

Mun kokemuksen mukaan (yksi talvi Spiritillä ja kaksi Azub 5:lla) SWB pieksee ajon vakaudessa CLWB:n mennen tullen. Spiritin painojakauma on talviajoon liian takana. Myöskään herkkä ohjaus ei helpota. Ajosta tulee sellaista ohjaustangon veivausta, kun pyörä hakee ajolinjaa.

Ilmeisesti tällainen vanhemman tyyppinen Spirit jossa 16" eturengas? Pieni rengas ottaa lyhyemmältä matkalta tiehen, se pomppii montuissa isoa enempi joten kevenee jä käy jopa ilmassa helpommin. Näin ollen pienemmän pito on isompaa huonompi. Halkaisijaero 16"-->20" välillä on 25%.

kissaniitty kirjoitti:

Azubilla eturenkaalla on noin puolet painosta

Väittäisin että 60% painosta on eturenkaalla, kuten liki kaikissa 20/26 swb:ssä. Eikö ole sutiminen ollut ongelma vai käytätkö nastarenkaita? Itse olen ajanut nastattomilla ympäri vuoden ja joskus 24/24 swb:llä on ollut ongelmia päästä alikulkutunneleista ylös ku pyörähtelee tyhjää.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

kissaniitty
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 281
Liittynyt: 16 Elo 2009, 12:57
Paikkakunta: Helsinki

Re: Trikestä 2-pyöräiseen

Viesti Kirjoittaja kissaniitty »

jviirret kirjoitti:

Ilmeisesti tällainen vanhemman tyyppinen Spirit jossa 16" eturengas? Pieni rengas ottaa lyhyemmältä matkalta tiehen, se pomppii montuissa isoa enempi joten kevenee jä käy jopa ilmassa helpommin. Näin ollen pienemmän pito on isompaa huonompi. Halkaisijaero 16"-->20" välillä on 25%.

kissaniitty kirjoitti:

Azubilla eturenkaalla on noin puolet painosta

Väittäisin että 60% painosta on eturenkaalla, kuten liki kaikissa 20/26 swb:ssä. Eikö ole sutiminen ollut ongelma vai käytätkö nastarenkaita? Itse olen ajanut nastattomilla ympäri vuoden ja joskus 24/24 swb:llä on ollut ongelmia päästä alikulkutunneleista ylös ku pyörähtelee tyhjää.

Jukka

Joo, vanha 16" etupää hyvinkin. Varmaan uuden Spritin talviajo sujuu aavistuksen paremmin.

Mulla on ihan vaan Nokian Rollspeed Winter ilman nastoja ja edessä Schwalben Mad Mike, hyvin on pitänyt. Ainoa, missä on loppunut pito kesken, on kun 6-vuotias tytöntyllerö istuu Tretsissä ja tuo painoa lisää yhteensä noin 40 kiloa :?

Nothing compares to the simple pleasure of riding a bike. ~ John F. Kennedy

Current fleet: Hase Tagun (2021-) - Hobie Mirage Oasis (2014-) - Specialized Source Elite Disc (2015-) - Radius C4 (2016-) - Trek Farley 5 (2019-) - Tern Link D7i (2020-)

Kamutin
Viestit: 24
Liittynyt: 16 Maalis 2009, 04:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Trikestä 2-pyöräiseen

Viesti Kirjoittaja Kamutin »

Toi Spirit olis aika ideaali juuri kaupunkiajeluun, jota mulla enimmäkseen on. Ja kotiin palatessa pari kerrosta portaita ja pyörä eteiseen. Ja toi 40l reppu näyttäis juuri sopivalta kuljettamaan työvaatteet/eväät, näköjään vieläpä olkahihnakin siinä. Toisaalta jos sitte hurahtaa ni saattaa haluta nopeamman vehkeen. Ennen kaikkea se tulee kuitenkin työmatkoihin, eli on tärkeää et saan sen kätevästi kannetua kotiin/kotoa ja hyvän, näppärän laukun. Spiritissähän ei tarvitse tavaratelinettä laukkua varten.

Ympärivuotisuus on enemmänkin bonus, tähän mennessä en oo ympärivuotisesti polkenut. Oon jonkin verran herkkä kylmälle ja viima aiheuttaa kovat päänsäryt jo muutaman kilsan jälkeen. Ehkä sellanen pikku kate siellä jalkojen päällä vois auttaa. Ja tietysti paremmat varusteet...

Ihan ensin pitää kuitenkin saada edellinen kaupaksi, ei mulla muuten varaa ole :D

e. Unohtui mainita, että aika huonokuntoinen oon tällä hetkellä, joten nopeudet jää ika pieniksi pyörästä riippumatta.

Kamutin
Viestit: 24
Liittynyt: 16 Maalis 2009, 04:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Trikestä 2-pyöräiseen

Viesti Kirjoittaja Kamutin »

Rupes mietityttämään että kumpi on parempi/turvallisempi kaupunkiajossa; ala- vai yläohjaus? Ja muutenkin tuli mietittyä tota ohjausta. Tricessä mulla on alaohjaus ja se asento on oikein hyvä, mut mites sitte kahdella renkaalla?

Vastaa Viestiin