Kilpuria hommaamassa

Täällä voit keskustella eri pyörämalleista tai kysyä vaikka neuvoa, jos valinta tuottaa vaikeuksia.
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kilpuria hommaamassa

Viesti Kirjoittaja PW »

No on aika erilainen laite verrattuna aikasempaan tuotantoon. Ihan hyvä, toivottavasti nuo kilpuritkin säilyy tuotannossa. Perustuuko "myynyt ja paljon" johonkin faktaan , eli kuinka paljon Nocomeja ym. on myyty ?

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kilpuria hommaamassa

Viesti Kirjoittaja jviirret »

PW kirjoitti:

No on aika erilainen laite verrattuna aikasempaan tuotantoon.

Jonkunlainen suuntaus laajempien massojen pyöräksi on ollut ilmeisesti pidempäänkin ajatuksena, löytyyhän heidän tuotannostaan tällainenkin: http://www.velokraft.com/vk3.html Ei mikään hirmu raceri, vaikka kuitua onkin.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kilpuria hommaamassa

Viesti Kirjoittaja PW »

Monipuolinen mallisto on hyvä, monen valmistajan mallistossa on hyvin toistensa kaltaisia malleja. Ainakin aloittelijan on vaikea hahmottaa mikä pyörissä on erona ja mihin käyttöön ne on tarkoitettu.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Kilpuria hommaamassa

Viesti Kirjoittaja Syväri »

PW kirjoitti:

No on aika erilainen laite verrattuna aikasempaan tuotantoon. Ihan hyvä, toivottavasti nuo kilpuritkin säilyy tuotannossa. Perustuuko "myynyt ja paljon" johonkin faktaan , eli kuinka paljon Nocomeja ym. on myyty ?

Petri

Mutuunhan se perustuu taas kerran :oops: youtube-osumien ja velokraftin galleriakuviin, myynyt paljon tarkoittaa siis paljon pienelle puolalaispajalle.

Tulipa ajettua mun vakio 5km sprintti kummallakin pyörällä. Omavempulalla 12min, velokraftilla 10:30. Nyt olis toisaalta hyvä ajella enemmänkin, mutta... mustaa jäätä ja hiekkaa riittää. Ei huvittais kaatua yhtään :x

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kilpuria hommaamassa

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Syväri kirjoitti:

Tulipa ajettua mun vakio 5km sprintti kummallakin pyörällä. Omavempulalla 12min, velokraftilla 10:30.

Ei nyt ihan hirveä ero, 25km/h vs 28,5km/h. Itse valmistamasi eilu 12% hitaampi. Minkälaiset kumit omassasi on? Tuollaisissa 20-25km/h vauhdeissa olen saanut pelkillä kumien vaihdoilla 10% nopeuseroja.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Kilpuria hommaamassa

Viesti Kirjoittaja Syväri »

jviirret kirjoitti:

Ei nyt ihan hirveä ero, 25km/h vs 28,5km/h. Itse valmistamasi eilu 12% hitaampi. Minkälaiset kumit omassasi on? Tuollaisissa 20-25km/h vauhdeissa olen saanut pelkillä kumien vaihdoilla 10% nopeuseroja.

Jukka

Juu ei, nopeutta rajoitti sepeli ja musta jää. Vempulassa on perus maastokumit ja vk:ssa sliksit mutta vajailla paineilla (5,5bar). Vähän eri lihaksiakin tulee käytettyä, lonkkakulma ei ole sama.

Vk:ssa on hirveästi potentiaalia, mukava tunne kun pyörä haluais mennä lujempaa. Keho ei vaan pysy mukana :D

Ainoa häiritsevä tekijä on hieman löysä ohjaustanko. Kuitua sais olla muutama kerros enemmän.. nyt kun kattoon niin ei ollut seinämävahvuutta kuin 1mm. Näitä on muistaakseni joku hajottanutkin.

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Kilpuria hommaamassa

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Lööppien hehkuttama "hirmumyrsky" tarjosi hyvät puitteet tehdä kovan tuulen testit: eli lähes suora tie peltoaukealla, tuulen suuntainen noin suunnilleen.

Varustus: talvivaatteet ja boxi
Tuuli forecan mukaan 7m/s, tiedä sitte oliko noin vähän oikeasti.

Myötätuuleen 59,6km/h tasaisella 8)

Vastatuuleen 14-20km/h välillä pyöri, satunnaaset tuulenpuuskat sivulta heilutti pyörää melko rankasti. Korjausliike tuli "automaattisesti" eikä kaatuminen ollut lähellä, mutta silti saattoi siirtyä metrinkin sivusuunnassa. Ei tuntunu kovin kivalta kun autotien varressa polki.

Mutta siitäkin selvittiin :D

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Kilpuria hommaamassa

Viesti Kirjoittaja terppa »

Aika hyvä vauhti :) Myötätuuleen meno tuntuu varmaan matalaliidolta. Nyt saisi hyvin kilometrejä kun lähtisi vaan myötätuuleen polkemaan ja kotiinhan on sitten pakko jotenkin palata :)

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kilpuria hommaamassa

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Syväri kirjoitti:

Tuuli forecan mukaan 7m/s, tiedä sitte oliko noin vähän oikeasti.

Myötätuuleen 59,6km/h tasaisella 8)

Vastatuuleen 14-20km/h välillä pyöri,

Noista luvuista päätellen ei ajokorkeudella ollut edes 7m/s tuuli. 7m/s=25,2km/h. Kun se oli toiseen suuntaan vastainen ja toiseen suuntaan myötänen niin noiden nopeuksien ero pitäisi olla 50,4km/h.
Kun ero on "vain" 40-45km/h, niin tuulen nopeus pyöräilykorkeudella oli 5,6 - 6,3m/s :wink:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Kilpuria hommaamassa

Viesti Kirjoittaja mhelander »

jviirret kirjoitti:
Syväri kirjoitti:

Tuuli forecan mukaan 7m/s, tiedä sitte oliko noin vähän oikeasti.

Myötätuuleen 59,6km/h tasaisella 8)

Vastatuuleen 14-20km/h välillä pyöri,

Noista luvuista päätellen ei ajokorkeudella ollut edes 7m/s tuuli. 7m/s=25,2km/h. Kun se oli toiseen suuntaan vastainen ja toiseen suuntaan myötänen niin noiden nopeuksien ero pitäisi olla 50,4km/h.
Kun ero on "vain" 40-45km/h, niin tuulen nopeus pyöräilykorkeudella oli 5,6 - 6,3m/s :wink:

Jukka

Miten oli sykkeet molempiin suuntiin ?

Itselle kävi tuo Tyrnävän lakeuksien vastatuulipätkä jossa 43 km/h sanoi säätiedotus tuulenpuuskiksi, 155 sykkeillä pääsin vain noin 25 km/h kun normaalisti 140 sykkeillä ajetaan 30-35 km/h vauhdilla. Myötätuuleen en päässyt vääntämään sillä kertaa mutta toisella kerralla oli lievä myötänen jolla tuli 95 km:n lenkin keskinopeudelle ennätys 32.2 km/h. Samaisella suoralla en ajanut montaakaan metriä alle 40 km/h... samoilla 140 sykkeillä (koko lenkin keskisyke).

Muoks: laskeskelin Kreuzotter laskimella omalla painolla/pituudella mutta "ShortWheelBase above seat steering, racing equipped" 10 kg:n fillarilla tuon arvioidun tuulen nopeuden ja mittaamasi pyörän nopuden perusteella että myötätuuleen tarvit 295 W mutta sillä pääsisi vastatuuleen 29.1 km/h.
Tuo mun Tyrnävän tuulilenkki otti laskurilla 288 W tehoja "moottorista" jolla olisin myötätuuleen päässyt 75.2 km/h. Vaihteet tuolloin (53t - 11t) olisivat 120 kadenssilla riittäneet 74 km/h... (lowracer, 12.5 kg, 43 km/h tuuli). Ei ihan uskottava teho 155:n sykkeille, ja että niillä pääsis noin kovaa.

Viimeksi muokannut mhelander, 27 Joulu 2011, 11:05. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
optimistx
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 675
Liittynyt: 26 Marras 2006, 18:49
Paikkakunta: Espoo

Re: Kilpuria hommaamassa

Viesti Kirjoittaja optimistx »

jviirret kirjoitti:

...
Noista luvuista päätellen ei ajokorkeudella ollut edes 7m/s tuuli. 7m/s=25,2km/h. Kun se oli toiseen suuntaan vastainen ja toiseen suuntaan myötänen niin noiden nopeuksien ero pitäisi olla 50,4km/h.
Kun ero on "vain" 40-45km/h, niin tuulen nopeus pyöräilykorkeudella oli 5,6 - 6,3m/s :wink:

Jukka

Onkohan sittenkään noin 100 % varmasti? Eli miten perusteltaisiin tulos? Jos tuuli auttaisi/vastustaisi lineaarisesti , niin voitaisiin päätellä keskiarvosta sen nopeus, mutta kun vaikutus on neliöllinen. (Suoralta voidaan poimia kahden pisteen välistä koordinaattien keskiarvo, ja se on edelleen suoralla, mutta toisen asteen kuvaajalta y = x2 koordinaattien keskiarvoista laskettu piste onkin kuvaajan ulkopuolella).

Lisäänpä esimerkin tarkastettavaksi:

Olkoon pyöräilijän tehontuotto P vakio 200 wattia niin, että tyynessä hän ajaa 10 m/s eli ilmanopeus pyörän suhteen on 10 m/s vastaan. Olkoon vierintäkitka nolla, maasto tasainen, pyöräilijän massa nolla.

Ilmanopeuden kaksinkertaistaminen pyörän suhteen veisi 8-kertaisen tehon eli 1600 wattia, ja ilmanopeuden puolittaminen veisi tehoa 1/8:n eli 25 wattia. (tässä olkoon P = vakio * (v3); kun 200 wattia = vakio * 103, niin vakio = 0.2)

Edestakaisella lenkillä olkoon myötätuulta 5 m/s mennessä ja samanverran vastatuulta palatessa.

Menomatkalla ilmavirtaus on vain 5 m/s vastaan. Jos hän ajaisi 10 m/s, niin tehoa kuluisi vain 25 wattia. 8-kertaisella teholla 200 wattia hän pääseekin tuplanopeutta eli 20 m/s.

Paluumatkalla ilmavirtaus on 15 m/s vastaan. Koska hän pääsee 200 watin teholla 10 m/s ilmavirtausta vastaan, niin maan suhteen hän pääsee 5 m/s.

Nopeuksien 20 m/s ja 5 m/s keskiarvo on 12.5 m/s, erotus 15 m/s. Miten näistä pääteltäisiin ilmannopeus 5 m/s?

Vai tulikohan ylläolevaan päättelyvirhe?

(jos edellä tuulen nopeudeksi asetetaan 10 m/s , tapahtuu meno- ja paluumatkoilla kiintoisia ilmiöitä ...noilla oletuksilla)

Viimeksi muokannut optimistx, 27 Joulu 2011, 13:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Kilpuria hommaamassa

Viesti Kirjoittaja terppa »

Kreuzotterilla kävin huvikseni koittamassa laskelmia ja 200w teholla nopeuserot 10m/s tuuliarvolla nopeudet oli aika liki kuvatunlaiset, itsellä tuppaa kyllä olemaan, että myötätuuleen saa ylimääräistä potkua siitä mielihyvästä kun pyörä lentää kevyesti kun taas vastatuuleen tulee vaan pyöritettyä tasaisen junnaavasti eli tehoja on varmaan vähemmän. Vaikea on tuulen nopeutta arvioida ja se heittelee tosi paljon jo ihan sen mukaan ajeleekoo isolla peltoaukealla vai semmoisella alueella missä on metsää, rakennuksia tms.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Kilpuria hommaamassa

Viesti Kirjoittaja Syväri »

mhelander kirjoitti:

Miten oli sykkeet molempiin suuntiin ?

Sykkeitä en mittaa mutta ensin ajoin peltoaukean alun täysiä, lopun matkaa palauttelin hiljaksiin 40->30km/h vauhdilla ja takaisinpäin keskityin vain pyörittämään riittävää etenemisnopeutta, keskiarvo varmaan 16km/h. Lujempaa olisi ehkä päässyt mutta tuollaisen sprintin jälkeen se ei ole niin mukavaa.

Kreuzotten laskurilla arvioin myös itse maksiminopeuden tehoksi n. 300w, en ole mikään nopeusjuoksija (= yläasteella luokan hitaimpia) mutta cooperin testissä paras, joten voisi olettaa ettei noita nopeita lihassoluja ole hirveästi siunaantunut :shock: Samalla 300w teholla olisi tosiaan päässyt vastatuuleen laskurilla jotain 30km/h mutta tuskin oli 160 wattia enempää pelissä paluumatkalla.

Aika hyvin tuo 50t-11 riitti kuuteenkymppiin ja lujempaa nyt tuskin tarvii ikinä päästä :D

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Kilpuria hommaamassa

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Syväri kirjoitti:

Aika hyvin tuo 50t-11 riitti kuuteenkymppiin ja lujempaa nyt tuskin tarvii ikinä päästä :D

Samaan olen itsekin päätynyt, ainakin 700c takakiekolla.

Siksi kyselin sykkeitä kun eihän meillä juuri kellään ole niitä tehomittareita ja mutu-tuntuma kun ei kerro yrityksen laatua. Toisaalta BROL:ssa kavereilla kuulemma syke nousee jos yli viittäkymppiä laskettelevat alamäkiä... maileissa.

Siksi kiinnostaa tuo tilanteen mukaan käytetyn tehon laskenta ainakin hehtaarin tarkkuudella, voi erotella fiilikset realiteeteista ja siten motivoida itseään ettei suoritus vesity turhan päiten. Motivaatio kun lopulta on se jolla niitä tuloksia tehdään, etenkin pidempikestoisissa suorituksissa.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Kilpuria hommaamassa

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Kyllä se tehomittari olis kova sana. Mutta on se sitten kalliskin.. sykemittarilla toki tietäis missä mennään ainakin oman kehon asteikolla.

Jos ja kun ehtii kunnolla aloittaa treenin niin täytyy jompaankumpaan panostaa. Motivoihan se jos näkee että tuotti lenkillä 10wattia enemmän kuin viikko sitten :D

Vastaa Viestiin