Kilpuria hommaamassa

Täällä voit keskustella eri pyörämalleista tai kysyä vaikka neuvoa, jos valinta tuottaa vaikeuksia.
Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Kilpuria hommaamassa

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Syväri kirjoitti:

Pientä ongelmaa oli takahaarukan asennuksessa. Hieman väkivaltaisen kiinnityksen jälkeen heräsi kysymys oliko akseliväli jotenkin väärä. Paikoilleen kuitenkin meni toivottavasti ei mitään ongelmaa tullu. Eikö 135mm ole se yleisin?

Dropouteissa on todennäköisesti (liikaa) maalia. Sama ongelma mun molemmissa pyörissä, etenkin Hope-napojen kanssa joissa ei ole jengallista akselia vaan sorvatut päätytulpat... joten näytin niille pyöreetä viilaa jolla maalit veks mistä ahisti.

Syväri kirjoitti:

Lisäksi takajarrun kiinnitysreikää ei ole porattu 10 millisellä, eli en saanut sitä kiinni.

Ei ollut kummassakaan minullakaan. Pistin molempiin kiinni prikalla ja teflock -mutterilla (rosterisilla) kun pultin mitta riitti.

Hyvä homma, kohta pääset ajeleen :P. Minullakaan ei ollu GXP-keskiön työlalua mutta koska asennusmomentti oli noin naurettavan pieni vedin kiinni "putkipihdeillä", väliin toki hiomakoneen nauhaa ettei tule jälkiä.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

jarkko
Viestit: 32
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 08:17

Re: Kilpuria hommaamassa

Viesti Kirjoittaja jarkko »

Syväri kirjoitti:

Okei, ensimmäinen osapaketti tuli. Asentelu kesken ja kiire töihin :(

Pientä ongelmaa oli takahaarukan asennuksessa. Hieman väkivaltaisen kiinnityksen jälkeen heräsi kysymys oliko akseliväli jotenkin väärä. Paikoilleen kuitenkin meni toivottavasti ei mitään ongelmaa tullu. Eikö 135mm ole se yleisin?

Maantiekiekon takanavan leveys on 130 mm, maasto- ja hybridikiekon 135 mm. Asiasta enempää tietämättä voisi kuvitella, että myös kilpahenkisen nojapyörän rungon takahaarukan leveys voisi olla yhteensopiva ennemmin maantiekiekkojen kuin maasto- ja hybridikiekkojen.

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Kilpuria hommaamassa

Viesti Kirjoittaja Syväri »

mhelander kirjoitti:
Syväri kirjoitti:

Pientä ongelmaa oli takahaarukan asennuksessa. Hieman väkivaltaisen kiinnityksen jälkeen heräsi kysymys oliko akseliväli jotenkin väärä. Paikoilleen kuitenkin meni toivottavasti ei mitään ongelmaa tullu. Eikö 135mm ole se yleisin?

Dropouteissa on todennäköisesti (liikaa) maalia. Sama ongelma mun molemmissa pyörissä, etenkin Hope-napojen kanssa joissa ei ole jengallista akselia vaan sorvatut päätytulpat... joten näytin niille pyöreetä viilaa jolla maalit veks mistä ahisti.

Syväri kirjoitti:

Lisäksi takajarrun kiinnitysreikää ei ole porattu 10 millisellä, eli en saanut sitä kiinni.

Ei ollut kummassakaan minullakaan. Pistin molempiin kiinni prikalla ja teflock -mutterilla (rosterisilla) kun pultin mitta riitti.

Hyvä homma, kohta pääset ajeleen :P. Minullakaan ei ollu GXP-keskiön työlalua mutta koska asennusmomentti oli noin naurettavan pieni vedin kiinni "putkipihdeillä", väliin toki hiomakoneen nauhaa ettei tule jälkiä.

Maalia niissä tosiaan oli, ja lisäksi olin kasannut rungon jo valmiiksi ja penkin tuet vetivät haarukkaa tiukemmalle.. paikalleen osuttuaan kuitenki meni lähes 10mm kiinnipäin. Mutta silti jäi arveluttamaan mahdollinen 5millin ero..

Perkeles, ei riitä ton takajarrun ruuvin pituus :(

Keskiön toinen kuppi meni pohjaan asti nätisti mutta toinen jumitti puoleenväliin.. pitää ehkä kattoa onko kierteissä jotain härskiä. Rasvaa niissä oli jo valmiina. Tulipas valittua turhankin kisakireet renkaat, ei paina juuri mitään mutta ei ole kulutuspintaakaan :lol: Ja hitto vie, taas iltavuoro pilaa asennukset

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kilpuria hommaamassa

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Jos kiere ahistaa kannatta käydä jossain pyöräkorjaamossa työstämässä ne puhtaaksi, tai osataa sopiva kiereviila ja varovasti putsata kiere. Jatkossa jos ei tätä tee voi käydä köpölösti. :roll:

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Kilpuria hommaamassa

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Syväri kirjoitti:

Perkeles, ei riitä ton takajarrun ruuvin pituus :(

Keskiön toinen kuppi meni pohjaan asti nätisti mutta toinen jumitti puoleenväliin.. pitää ehkä kattoa onko kierteissä jotain härskiä. Rasvaa niissä oli jo valmiina. Tulipas valittua turhankin kisakireet renkaat, ei paina juuri mitään mutta ei ole kulutuspintaakaan :lol: Ja hitto vie, taas iltavuoro pilaa asennukset

Mulla on MetaPhysic:ssä edessä takajarru jossa siis lyhyempi pultti. Ja takana etujarru jossa nylock-mutteri. M5:een saa eteenkin takajarrun lyhyellä pultilla jos/kun jarrusarjassa tuli mukana pidempiä holkkimuttereita, taakse joutuu pitkäpulttiselle jarrulle laittamaan lopulta holkin.

Jos ei näillä onnistu niin joudut poraamaan jarrun reiän takana holkkimutterin mukaisesti...

Kun muistutit niin M5:n runko oli maalattu niin että keskiön(kin) kierteissä oli runsaasti todella kovaa ja sitkasta maalia. Otti aikansa saada keskiö rullattua paikalleen... piti terävällä pistepuikolla raaputtaa kierteet keskeltä ulospäin auki.

Älä ole huolissasi niistä kulutuspinnoista... mun Tofu S3 -takagummit on kestäneet monta tuhatta kilsaa ajoa. Edessä on lowracerissa ollu sama Durano jotain 5000 km ja nyt alkaa vasta vähän kulumista olla havaittavissa.

Tämä siis jos eivät ole liian kovat ajaa käytettävissä olevilla teillä. Minulle on nuo 19-21.5mm gummit (ja 25/28mm 451 edessä) olleet riittävän hyviä, ainakin kun penkin pehmusteena on tänä vuonna ollut classic Ventisit.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Kilpuria hommaamassa

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Jep, no kyllä se kuppi sinne meni suht kevyesti lukkopihtien avulla :)
Tällasessa kunnossa pyörä; ohjaustanko ja boxi viipyy.... Kuvassa matalimmassa asennossa. Varmaan pykälällä pitää nostaa niin on helpompaa nousta kyytiin ja pysähtyä.
Kuva

Etuvaihtajan kiinnityskin vaatii porausta.

Ja huom. kuvassa etuhaarukka väärinpäin :lol:

Ja sitten tuli taas lisää tavaraa; crc:n paketti numero 2 jossa myös Hopen led-valo http://www.chainreactioncycles.com/Mode ... elID=24391
Muuten hyvä, mutta pitää ostaa kamera-akkupattereita.
Valoteho noin 2m päästä, samat lamput päällä kuin ylempänä mutta kuva kännykkäkameralla. On kyllä pirun tehokas kun kameran valotuskin meni noin sekasin :D
Kuva

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Kilpuria hommaamassa

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Nätti on !

Penkin korkeus näyttää about samalta kun mun MP:ssä. Olis kiva saada koeajettua ristiin, tulis erot alumiinin ja hiilikuidun välillä hyvin esille... vaikkapa Nokialla pari kierrosta yhdessä välillä fillaria vaihtaen.
Mikäs sulla on x-seam ? Mulla 109 cm, jottei tarttis palkkeja siirtää...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Kilpuria hommaamassa

Viesti Kirjoittaja Syväri »

mhelander kirjoitti:

Nätti on !

Penkin korkeus näyttää about samalta kun mun MP:ssä. Olis kiva saada koeajettua ristiin, tulis erot alumiinin ja hiilikuidun välillä hyvin esille... vaikkapa Nokialla pari kierrosta yhdessä välillä fillaria vaihtaen.
Mikäs sulla on x-seam ? Mulla 109 cm, jottei tarttis palkkeja siirtää...

Juuri tuo 109cm on jalat vain vähän jännitettynä, 105cm sitten 90 asteen kulmassa kauhealla ähkimisellä :D Kumpi on oikea tapa?

Saattas mennäkin ilman säätöä, täytyy toivoa että pyörämme kohtaavat nokialla 8)

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Kilpuria hommaamassa

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Syväri kirjoitti:

Juuri tuo 109cm on jalat vain vähän jännitettynä, 105cm sitten 90 asteen kulmassa kauhealla ähkimisellä :D Kumpi on oikea tapa?

Saattas mennäkin ilman säätöä, täytyy toivoa että pyörämme kohtaavat nokialla 8)

No hyvä. Eiköhän tuohon jossakin välissä tule tilaisuus. Vaatis toki vähän pidemmän ja mäkisemmän testipätkän että erot oikeesti selviäis mutta saa sen fiiliksen ihan lyhyelläkin lenkillä selville.

Oikea tapa on se että menet istumaan seinää vasten, jalat suorana. Ja joku asettaa kirjan (tai suorakulman) jalkapohjaa vasten, sekä mittaa etäisyyden seinästä jalkapohjaa vasten olevaan pintaan.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kilpuria hommaamassa

Viesti Kirjoittaja jori »

mhelander kirjoitti:
Syväri kirjoitti:

Juuri tuo 109cm on jalat vain vähän jännitettynä, 105cm sitten 90 asteen kulmassa kauhealla ähkimisellä :D Kumpi on oikea tapa?

Saattas mennäkin ilman säätöä, täytyy toivoa että pyörämme kohtaavat nokialla 8)

No hyvä. Eiköhän tuohon jossakin välissä tule tilaisuus. Vaatis toki vähän pidemmän ja mäkisemmän testipätkän että erot oikeesti selviäis mutta saa sen fiiliksen ihan lyhyelläkin lenkillä selville.

Oikea tapa on se että menet istumaan seinää vasten, jalat suorana. Ja joku asettaa kirjan (tai suorakulman) jalkapohjaa vasten, sekä mittaa etäisyyden seinästä jalkapohjaa vasten olevaan pintaan.

Tuo on juuri tuo ähkimistapa x-seam mitan mittaamisesta. Mittaustapoja on siis kaksi. Suorassa kulmassa pystysuoraa seinää vasten, jolloin vaikeutena on saada lantio riittävän lähelle seinää. Onnistuu kunnolla vain notkeilta henkilöiltä. Toisessa menetelmässä laitetaan seinän ja selän väliin levy selkänojaksi. Tässä lantion saaminen levyä vasten on helppoa, mutta levyn löytäminen vaikeuttaa mittausta. Suorakulmia ei välttämättä tarvita, sillä kantapäästä maahan ei ole pitkä matka, eikä kantapään etäisyys paljon muutu nilkkoja suoraan kulmaan koukistamalla.

Liitteet
Tässä notkeille tarkoitettu mittausmenetelmä.
Tässä notkeille tarkoitettu mittausmenetelmä.
xseam-notkeille.jpg (17.73 KiB) Katsottu 3573 kertaa
Tässä vähemmän notkeille tarkoitettu x-seam mittausmenetelmä. Levyn asento on annettu kulmana.
Tässä vähemmän notkeille tarkoitettu x-seam mittausmenetelmä. Levyn asento on annettu kulmana.
xseammarie.jpg (22.44 KiB) Katsottu 3573 kertaa
60 asteen kulma tarkoittaa, että matka levyn alareunasta seinään on puolet levyn mitasta. Lundian hyllylevy on vähän alle 80 cm pitkä. Se asetetaan siis kutakuinkin 40 cm päähän seinästä ja kallistetaan seinää vasten. Kulma ei ole mitenkään äärimmäisen tärkeä, kunhan mittaus tehdään levystä kantapäähän.
60 asteen kulma tarkoittaa, että matka levyn alareunasta seinään on puolet levyn mitasta. Lundian hyllylevy on vähän alle 80 cm pitkä. Se asetetaan siis kutakuinkin 40 cm päähän seinästä ja kallistetaan seinää vasten. Kulma ei ole mitenkään äärimmäisen tärkeä, kunhan mittaus tehdään levystä kantapäähän.
xseam2.jpg (17.88 KiB) Katsottu 3573 kertaa

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Kilpuria hommaamassa

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Jees, no tuollanen apulauta helpottaa paljon kun on tällanen kankea tapaus. Ehkä olis syytä venytellä joskus :D

Tilasinpa sitten pehmusteen ventisitiltä. Asialliset nettisivut ja ainakin tilaaminen kävi nopeasti, tuotteen saapumisesta ei voi vielä tietää.. no, pala kangasta, voiko siinä suuria ongelmia tulla :)

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Kilpuria hommaamassa

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Etuhaarukka ei nyt oikeen oo sellanen kun pitäs.. etujarru ei sovi ja varaa renkaallekin jää tilaa vain jos kumi ei heitä, ja nyt sekin heittää.. Onko tubelessit matalampia profiililtaan?

Pitkän radiohiljaisuuden jälkeen tuli viesti että paketti nro 2 on lähtenyt tulemaan. Jos vihdoin sais tämän läjään..

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Kilpuria hommaamassa

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Syväri kirjoitti:

Etuhaarukka ei nyt oikeen oo sellanen kun pitäs.. etujarru ei sovi ja varaa renkaallekin jää tilaa vain jos kumi ei heitä, ja nyt sekin heittää.. Onko tubelessit matalampia profiililtaan?

Pitkän radiohiljaisuuden jälkeen tuli viesti että paketti nro 2 on lähtenyt tulemaan. Jos vihdoin sais tämän läjään..

Siis tarkoitat että gummi ottaa haarukan "pohjaan" eli kruunun yläosaan kiinni ?

Mun MP:n hiilarihaarukka on tosi kapea, 19-21mm:n gummille ei jää kuin muutama milli puolelleen tilaa. Korkeussuunnassa sitä on about riittävästi. Vanteena on "standardi" 622/700c tuubivanne, tässä tapauksessa on paikallaan käynyt Arc en Ciel ja Roval suorapuolattu. Valmistajan väite ettei 25mm:stä leveämpi mahdu eteen pitänee paikkansa.

Mitä tulee jarrujen säätöön, on MP:n etuhaarukassa etujarru kiinni haarukan takana, se on kiinnitetty alumiiniseen palikkaan joka on sitten pidemmällä pultilla kiinni haarukan etujarrun reiässä. Etujarrun "säätövara" on tapissaan eli palat ihan säätöhahlojen pohjassa, ja nippa-nappa riitti.

Pitänee ottaa jokunen kuva jos kiinnostaa...

Heitin muuten talvituubit paikalleen eilen, eteen Schwalben siksak-pintakuviolla olevan "treenigummin" ja taakse viime talven tapaan U.S.S.R "talvituubin". Se on sen verran muhkea ettei mahtunut MP:ssä(kään) pyörimään esteettä. Otin poraviilan (se työstöterä) ja jyrsin takajarrun siltaa, joka on pulteilla kiinni takahaarukassa, poistin metallia pulttien hahlon alareunasta ja sisäpuolen kevennys-upotuksesta. Nyt on noin milli tilaa gummilla pyöriä. Jotkut suosittelivat jyrsimään jarrusiltaa gummin kohdalta, itse en tuohon houkutukseen ratkennut, näinhän sillan kestävyyttä heikennetään oleellisesti...

Sama vaiva oli M5:n kanssa, saattoi pikkasen gummi raapia jarrusiltaa mutta en antanu sen häiritä :oops:.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Kilpuria hommaamassa

Viesti Kirjoittaja Syväri »

mhelander kirjoitti:

Siis tarkoitat että gummi ottaa haarukan "pohjaan" eli kruunun yläosaan kiinni ?

Mun MP:n hiilarihaarukka on tosi kapea, 19-21mm:n gummille ei jää kuin muutama milli puolelleen tilaa. Korkeussuunnassa sitä on about riittävästi. Vanteena on "standardi" 622/700c tuubivanne, tässä tapauksessa on paikallaan käynyt Arc en Ciel ja Roval suorapuolattu. Valmistajan väite ettei 25mm:stä leveämpi mahdu eteen pitänee paikkansa.

Mitä tulee jarrujen säätöön, on MP:n etuhaarukassa etujarru kiinni haarukan takana, se on kiinnitetty alumiiniseen palikkaan joka on sitten pidemmällä pultilla kiinni haarukan etujarrun reiässä. Etujarrun "säätövara" on tapissaan eli palat ihan säätöhahlojen pohjassa, ja nippa-nappa riitti.

Pitänee ottaa jokunen kuva jos kiinnostaa...

Heitin muuten talvituubit paikalleen eilen, eteen Schwalben siksak-pintakuviolla olevan "treenigummin" ja taakse viime talven tapaan U.S.S.R "talvituubin". Se on sen verran muhkea ettei mahtunut MP:ssä(kään) pyörimään esteettä. Otin poraviilan (se työstöterä) ja jyrsin takajarrun siltaa, joka on pulteilla kiinni takahaarukassa, poistin metallia pulttien hahlon alareunasta ja sisäpuolen kevennys-upotuksesta. Nyt on noin milli tilaa gummilla pyöriä. Jotkut suosittelivat jyrsimään jarrusiltaa gummin kohdalta, itse en tuohon houkutukseen ratkennut, näinhän sillan kestävyyttä heikennetään oleellisesti...

Sama vaiva oli M5:n kanssa, saattoi pikkasen gummi raapia jarrusiltaa mutta en antanu sen häiritä :oops:.

Joo, tässä on 650c renkaat ilmoitettu maksimi eli 571. Ja nyt on noi 559. Leveys riittää edessä ja takana, takana on renkaallekin tilaa ruhtinaallisesti. Sama juttu jarrujen kanssa, nippa nappa yltää, ainakin takana. Edessä toi reikä on törkeän lähellä kruunun alareunaa.. No mutta täytyy koittaa viilata jarruja, ne ei niin paljoa maksanu :lol:

Tänään tuli vihdoin@@@@@@@ loput osat eli boxi ja ohjaustanko. Ja ohjausrulla puuttuu koska recumpenttiosat ei ole sellaista lähettänyt vieläkään ... no, lyödään joku rullaluistimen rengas sinne väliaikaiseksi!

Boxi on törkeen aeeero, ohjaustangossa oli viimeistely putken sisältä jäänyt tekemättä niin sain heti aikaan komeat naarmut näkyvällekin osalle :( Kuvaa tulee lähesvalmiista huomenna..

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Kilpuria hommaamassa

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Kuva
Kuva
Kuva

Noniin, ohjausrullaa vaille valmis joka sekin on vihdoin postissa.. :)

Tuntuupas hyvältä istua kyydissä. Etuvaihtaja vielä säätämättä, on kyllä v-mäinen asennettava. Tuossa sen pidikkeen varressa sais olla enemmänkin kuitua, meinaa olla lerppu ja hankala kiinnittää suoraan. Vaijerinkuorikaan ei tahdo kestää, 2 pätkästä koottu ja liimattu sellainen katkaistu vaijerinpää molempien päälle.

Sitten se murheenkryyni etujarru.. Hioin pari milliä pois jarrujen pohjasta, mistä nyt vielä kehtas ottaa. Porasin myös etuhaarukkaa niin että holkki ulottui jarrulle. Sitten vielä yritin porata sitä reikää aavistuksen vinoon. Levitin vähän toisesta päästä.

Lopputulos: kiristäessä vetää edelleen kumiin kiinni, mutta hinkkaa vähemmän.

Ratkaisu: Suora kumi ei hinkkaisi, mutta miten tuon oikoo? Heittoa nyt niinkin paljon kuin 5-7mm. Yritetty irrottaa vanteelta ja pumpata koviin ja mataliin paineisiin yms..

Vastaa Viestiin