MetaPhysic framekitti

Täällä voit keskustella eri pyörämalleista tai kysyä vaikka neuvoa, jos valinta tuottaa vaikeuksia.
Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: MetaPhysic framekitti

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Aamulla sateli ja oli pimeetä joten otin huonon kuvan tallissa:

Kuva

No tuosta ei muuta selvää saa kuin että on kasassa ja ajokunnossa. Penkki ja ajoasento on niin lähelle sama lowracerin kanssa kuin mahdollista, siis penkin kulma, tangon korkeus ja etäisyys ja tietysti keskiö. Ajoasento tuntui mukavammalta, varmaan siksi että nyt on oikea niskatuki ja L-koon penkki.

Jarruissa kävi niin ettei Campy vanha sopinut etujarruksi, olisi pitänyt katkaista pulttia että sen olisi sovituspalalla saanut kiinni. Joten ryöväsin lowracerista toisenkin SRAM Force -jarrun.

Tangon päistä rälläköin 6cm:n pätkät pois jotta saan sen yhtä kapeeksi kuin lowracerissa hyväksi havaitussa.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: MetaPhysic framekitti

Viesti Kirjoittaja jviirret »

mhelander kirjoitti:

Painoa kaikkineen tuli 10.95 kg, mukana myös polkimet ja Ventisit-pehmuste.

Uskomatonta kun katsoo tuota kuvaa. Näyttää samalta kuin liki tuplasti raskaammat :) Osissa siis on painoeroa.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: MetaPhysic framekitti

Viesti Kirjoittaja mhelander »

jviirret kirjoitti:

Uskomatonta kun katsoo tuota kuvaa. Näyttää samalta kuin liki tuplasti raskaammat :) Osissa siis on painoeroa.

Koko toimituspaketti painoi 12 kg. Runkokitin paino siis 5kg josta vähennystä hiilikuitupenkin muodossa ja vähän lisää niskatuen takia.

Muoveja ja pahveja poistaessa tuntui että penkki painaa muutaman paperiarkin verran. Se on todella kevyeksi tehty. Samoin keskiöpalkki on ihan eri kertaluokkaa keveydeltään verrattuna M5:n CrMo-vastaavaan joka on vielä lyhyempi.

Tätä pyörää ei kannata heitellä tai turhaan kaatuilla, tulee jälkiä taatusti. Pitää katsoa sitä talviajoa vielä... jos ainakin alkuun ajot lowracerilla ja kun alkaa sujua ehkä myös MP:llä.

Stemmi on alumiinia ja voisi olla kevyempi, samoin penkin tuet. MB:ltähän löytyy näihin hiilikuituvaihtoehdot sekä myös etuhaarukka (mielestäni sikahintaan) jossa oletettavasti ohjainputki on myös hiilikuitua , minulla se on alumiinia.

Pyörää käsitellessä tuntuu ettei perä paina yhtään mitään ja keulakaan kovin paljoa, verrattuna lowraceriin. No pitäähän se jossakin näkyä jos toinen painaa 15.45 kg ja toinen 10.9 kg.

Koeajo jäi tekemättä kun en jaksanu alkaa valolle säätämään kiinnitystä ja teippi-velcroa ei ollut jolla Ventisit-pehmusteen olisi saanut pysymään paikallaan. Toki koepoljettu se on tallissa, ilman kettinkiä.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: MetaPhysic framekitti

Viesti Kirjoittaja jviirret »

mhelander kirjoitti:

Stemmi on alumiinia ja voisi olla kevyempi, samoin penkin tuet.

Jos ja kun näihin löytyy hyvät säädöt niin voisi tehdä kiinteät, vaikka sitten hiilikuidusta? Jos siis haluaa vielä keventää.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: MetaPhysic framekitti

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Noniin, sehä on ihan pätevän oloinen ja painoinen! Odottelemma koeajoa :)

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: MetaPhysic framekitti

Viesti Kirjoittaja mhelander »

jviirret kirjoitti:

Jos ja kun näihin löytyy hyvät säädöt niin voisi tehdä kiinteät, vaikka sitten hiilikuidusta? Jos siis haluaa vielä keventää.

Tahtoo keventää ! Mutta saa nähdä tulenko riippuvaiseksi saranoidusta stemmistä. Noin tallin ahtaudessa se oli ihan kätevä kun korkeammalle pitää mennä. Lowraceriin olen oppinut pujottautumaan stemmin ja penkin väliin...

Putkia ei taida kannattaa itse tehdä vaan tilata Kevralta ja vetää kuitusukka päälle. Ja tuollasen kierteettömän etuhaarukan stemmin teko ei ole niin paha rasti kuin M5:n kierteelliseen.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: MetaPhysic framekitti

Viesti Kirjoittaja jviirret »

mhelander kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Jos ja kun näihin löytyy hyvät säädöt niin voisi tehdä kiinteät, vaikka sitten hiilikuidusta? Jos siis haluaa vielä keventää.

Tahtoo keventää ! Mutta saa nähdä tulenko riippuvaiseksi saranoidusta stemmistä. Noin tallin ahtaudessa se oli ihan kätevä kun korkeammalle pitää mennä.

Joo, kyllä minäkin sen saranan jättäisin, mutta etäisyys säätö ja tangon pyöritysmahdollisuus on pidemmän päälle "turhia", eli nämä voisi alumiinisaranaan tehdä kuituputkesta yhtenä kappaleena.
Sama noiden nojatukien kans, päädyt alumiinista ja hiilikuituputkea väliin.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2746
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: MetaPhysic framekitti

Viesti Kirjoittaja tavasti »

mhelander kirjoitti:

Mutta saa nähdä tulenko riippuvaiseksi saranoidusta stemmistä.

Kyllä ainakin itse yläohjauksessa arvostin sitä saranoitua stemmiä. Jyrkissä, hitaissa käännöksissä nostin pystyy, koska ala-asennossa ei olisi yltänyt kädet kääntämään. Ja esim risteyksissä toisinaan nousen istumaan aikalailla pystyyn että näkee & näkyy hyvin, ja ei muuten onnistu ilman saranaa.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: MetaPhysic framekitti

Viesti Kirjoittaja mhelander »

jviirret kirjoitti:
mhelander kirjoitti:

Tahtoo keventää ! Mutta saa nähdä tulenko riippuvaiseksi saranoidusta stemmistä. Noin tallin ahtaudessa se oli ihan kätevä kun korkeammalle pitää mennä.

Joo, kyllä minäkin sen saranan jättäisin, mutta etäisyys säätö ja tangon pyöritysmahdollisuus on pidemmän päälle "turhia", eli nämä voisi alumiinisaranaan tehdä kuituputkesta yhtenä kappaleena.
Sama noiden nojatukien kans, päädyt alumiinista ja hiilikuituputkea väliin.

Voipi olla, kun ei lowracerinkaan penkin kulmaa ole tullu säädeltyä, että nojatuetkin olis kiinteän mittaiset. Kunhan niille on ensin löydetty oikea mitta.

Tangon teossa on lievänän haasteena noi tangonpää jarrukahvat joille pitää olla jompi kumpi standardi sisämitta. M5:n tanko on kokoa paksumpi ja MP:n ohuempi; Tektron kahvoista piti ottaa peltiset holkit veks jotta mahtuivat paikalleen.
Ja tähän asetelmaan pitää saada asiallinen integrointi noille Double Tap kahvoille. Keveyttä tulis roppakaupalla jos niistä sais tuon painevaletun alumiinirungon korvattua jotenkin wiksusti...

Ja stemmi + tanko viritelmässä sitten pitää saada vaijerit kulkemaan kokonaisuudessaan sisällä. Ei ole pahan näköisesti nytkään mutta sisällä parempi. Jarrukahvojen vaijerithan jo menee tangon sisällä kahvojen ohi.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: MetaPhysic framekitti

Viesti Kirjoittaja terppa »

jviirret kirjoitti:
mhelander kirjoitti:

Painoa kaikkineen tuli 10.95 kg, mukana myös polkimet ja Ventisit-pehmuste.

Uskomatonta kun katsoo tuota kuvaa. Näyttää samalta kuin liki tuplasti raskaammat :) Osissa siis on painoeroa.

Jukka

Kevyt on kulkine. On läpi pyörän pidetty kokonaispaino mielessä, ei äkkiseltään joku 50g tunnu missään mutta kerroppa se 20 osalla niin ollaan jo kilossa... Hyvän näköinen ja värinen :wink:

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: MetaPhysic framekitti

Viesti Kirjoittaja mhelander »

No nyt on käyty sateista märällä pyörätiellä pimeässä vekotinta koeponnistamassa. Lähtö on tosiaan erilaista kuin lowracerilla, vähän vaikeempi saada molemmat jalat polkimiin ja reippaasti liikkeelle. Samoin lyhyt akseliväli tuntuu hitaalla vähän kiikkerämmältä.

Ohjaus vähän "vaappuu" jos vatkaa, tähän vaikuttanee reippaasti korkeampi painopiste ja se että edessä on hentonen suorapuolattu ratas. Mutta kun rentouttaa otteen niin lopulta eroa lowraceriin ei huomaa.

Paitsi sitten kun vetäsin paikallisen pikku mäen ylös. Eipä tuntunu missään, kun lowracerilla sai pistää efforttia että pääsi ylös. Polkiessa värkki tuntuu yhtä tujulta kuin 80-luvun Columbus-runkonen pystäri kisapyörä.

Ja vesi ei kastellu mitään kamppeita vaikka sateen jäljltä tiet oli reippaasti märkiä. Tämähän tarkoittaa sitä että nyt ei märkyys ole este lenkille lähtöön. Voimalinja toki kastuu mutta sehän onkin 90-luvulta :D

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: MetaPhysic framekitti

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Niin, ja tällä tekee U-käännöksen melkein omalla kaistalla. Ketjut ei haittaa yhtään kurvailua lähiön kaduilla. Vähän arveluttaa vielä kovempaa kurveihin ajo, korkeampi painopiste ja lyhyempi akseliväli...

Niskatuki piti veden pois niskasta mutta se on liian korkea ja takana, ottaa kypärään kiinni ja ei tue niskaa. Pitää katsoa säädöt tarkemmin tai lisätä täytteitä alemmas.

L-koon Velokraft:n tekemä penkki on oleellisesti mukavampi kuin M5:n muovi/lasikuiti M-kokoisena. Samalla Ventisit-pehmusteella.

Ja onhan eroa 6-lehtisellä vanhalla vaihteistolla 9-vaihteiseen... oli jo ehtiny unohtua...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: MetaPhysic framekitti

Viesti Kirjoittaja PW »

Noista puolauksista en mitään ymmärrä, mitä tuolla suorapuolauksella olet hakenut ?
Miksi mäet nousee paremmin ku matalalla pyörällä ?
Mikä on voimalinja ?

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: MetaPhysic framekitti

Viesti Kirjoittaja mhelander »

PW kirjoitti:

Noista puolauksista en mitään ymmärrä, mitä tuolla suorapuolauksella olet hakenut ?

Minä olen vain hakenut nuo rattaat Tukholmasta pyöräkaupasta... kehuivat nopeiksi ja hinta oli kohntuullinen.

Radiaali puolaushan on sellainen jossa pinnat menevät säteittäin, eivät ristikkäin, navasta vanteelle. Tällä saadaan lujempi ratas, siis ristikkäinen pinna joustaa enemmän kuin säteittäinen. Samalla tulee napaan suurin mahdollinen voimavektori, siksi radiaali ei sovi kaikkien napojen kanssa käytettäväksi.

Näissä Roval-rattaissa on pyritty vähentämään pinnojen aiheuttamaa ilmanvastusta. Tehokkaimmin tavoitteeseen pääsee vähentämällä pinnojen määrää ja niiden pituutta sekä muotoilemalla jäljelle jäävät mahdollisimman vähän ilmaa vatkaaviksi. Roval käyttää 2mm pinnoja jotka on litistetty. Edessä on 18 pinnaa, 9 per puoli. Takana on vetävällä puolella 16 pinnaa jotka menevät yhden yli ristiin ja toisella puolella on 8 pinnaa säteittäin. Molemmat vanteet ovat samanlaiset, profiili-mallia (ei niitä muutoin 90-luvulla käytetty).

PW kirjoitti:

Miksi mäet nousee paremmin ku matalalla pyörällä ?

2-4 kg vähemmän painoa, pienempi etupyörän vierintävastus sekä runko jonka jäykkyys keskiöstä takapyörään tuntuu ratakiskolta verrattuna lowracerin pitkään "spagettirunkoon".

PW kirjoitti:

Mikä on voimalinja ?

Kaikki mitä on jalkojen, jotka polkimia pyörittävät, ja takapyörän välissä. Siis keskiöpalkki, päärunko, takahaarukka ja penkki tuentoineen joiden välityksellä/tuella pyörän liike synnytetään.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
Höregrö
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 206
Liittynyt: 06 Touko 2009, 14:04
Paikkakunta: Turku

Re: MetaPhysic framekitti

Viesti Kirjoittaja Höregrö »

Wau! Mahtavan näköinen peli, etenkin väri on osunut kohdalleen. Onko kiekot 700c vai 26"? Miltä liikkelle lähteminen ja pysähtyminen korkeammalla pyörällä tuntuu verrattuna lowraceriin?

Vastaa Viestiin