MetaPhysic framekitti

Täällä voit keskustella eri pyörämalleista tai kysyä vaikka neuvoa, jos valinta tuottaa vaikeuksia.
Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: MetaPhysic framekitti

Viesti Kirjoittaja tavasti »

mhelander kirjoitti:

Käyn toki säätämässä ajoasennon ja rengaspaineet kohdalleen ennen kisaa. Koeajan koko reitin jotta tiedän millä strategialla se ajetaan läpi. Kokeiluahan tää on...

Kokeilemalla rajoja ne rajat saattaa siirtyä. Onnea yritykseen!

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: MetaPhysic framekitti

Viesti Kirjoittaja PW »

Joo zemppiä, näytä niille ! :D

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: MetaPhysic framekitti

Viesti Kirjoittaja terppa »

mhelander kirjoitti:

Maasto on melko tuttua ja ei pitäisi olla pahimmasta päästä. Siksi isommat renkaat ettei tarvi laittaa kovin paljoa paineita ja näin vähän saa joustoa menoon. Loppu jousto tulee perspehmusteista, Ventisit:stä ja hiilikuituisesta penkin vaimennusjousesta.

Käyn toki säätämässä ajoasennon ja rengaspaineet kohdalleen ennen kisaa. Koeajan koko reitin jotta tiedän millä strategialla se ajetaan läpi. Kokeiluahan tää on...

Tosi mielenkiintoinen kokeilu, jännä kuulla miten pyörä toimii ja miten sillä pärjäsi. Ekana kesänä Pioneerilla rymysin vähän myös pohjoisen poluilla ja metsäautoteillä ja niin pitkään meni hyvin kunhan alusta oli kova ja juurakot matalia mutta noilla renkailla ja pienillä ilmanpaineilla on helpompaa ja tietty kun tasapaino on kehittyneempi.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: MetaPhysic framekitti

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Ja tällä mennään:

Kuva

Stemmiä pitää vielä jatkaa koska penkin kulma on pystymmässä ja se on pultattu keskimmäisiin reikiin eli noin tuuman taaksepäin, polvet hipoo vähän vaihdekahvoja. Tuohon pulloon tulee Gatorade 6.5 dl ja penkin taakse 2L vettä UnBottle -juomareppuun. Mukaan otan vielä jonkun proteiinipatukan jonka popsin 2-3 tunnin kohdalla.

Vähän hurjalta tuntuu tuo ajoasento asfaltilla mutta vääntöä löytyy paremmin pehmeemmällä alustalla ja ylämäissä.

Kävin 13 km:n lenkin pyöräteillä, kivituhkaisella lenkkipolulla, ajelin voimalinjan alla suottuneella kelkkauralla, sitten poikkesin ilmeisesti syksyllä tehtyyn karkealla soralla olevaan tulevan lenkkipolun pohjalle jossa jopa pehmeällä hiekalla oleva keinotekoinen ylämäki. Sitten pudottelin vähän eksyksissä soratietä kunnes tulin Hiukkavaaran ampumarata-alueelle ja kunhan ressut vartiomiehet laskivat kuvaamisen jälkeen portista hortoilin ihan metsäautoteitä pitkin ihmisten ilmoille.

Kyllä tällä voi maastossa ajaa. Ihan hiljaistakin vauhtia. Ei tosiaan kannata yrittää vauhdilla mistään kuopasta tai kummusta yli puristaa, terävämmät esteet kuten pyörätien reunakivet pitää ajaa nätisti vaikka nousee se silti niiden yli.

Kroppa vaan meinaa punoa vasemmalle mutta katsotaan miten se siitä lähtee menemään. Kaivoin jopa 20v vanhat SPD-maastopyöräilykengät esiin ja niillä voi jos ei muuten pääse hölkytellä mäet ja pahat paikat yli.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: MetaPhysic framekitti

Viesti Kirjoittaja mhelander »

mhelander kirjoitti:

Kyllä tällä voi maastossa ajaa. Ihan hiljaistakin vauhtia. Ei tosiaan kannata yrittää vauhdilla mistään kuopasta tai kummusta yli puristaa, terävämmät esteet kuten pyörätien reunakivet pitää ajaa nätisti vaikka nousee se silti niiden yli.

Kroppa vaan meinaa punoa vasemmalle mutta katsotaan miten se siitä lähtee menemään. Kaivoin jopa 20v vanhat SPD-maastopyöräilykengät esiin ja niillä voi jos ei muuten pääse hölkytellä mäet ja pahat paikat yli.

Tuli käytyä treenaamassa kisareittiä paikan päällä. Kaikkiaan 15 km ajoa. Vaikeinta on jos/kun osuu pehmeälle hiekalle tai on riittävän jyrkkä pururadan ylämäki. Edellisessä pitää mielummin vetää metsän puolella ja jälkimmäisessä ei auta kuin molemmat jarrut pohjaan ja kavuta alas taluttamaan mäki ylös.

Harmittaa että jäi löytymättä reitin pisin/jyrkin ylämäki, Garmin:lla ei kyllä voi metsässä suunnistaa vaikka reitti olisikin ladattu. Se (tai paremminkin minä) tippuu reitiltä liiankin helposti ja sitten on vaikeeta päästä sille takaisin. Kun ei ole karttanäyttöä. Ja ei ollut vielä kisareittiä merkitty maastoon.

Joka tapauksessa ihan kohtuu kokemus ja tutun oloista oli ajo-olosuhteet joten strategia on ajaa tasaista 130-140 sykkeillä ja minimoiden pysähdykset. Eiköhän pari viimeistä tuntia erottele jyvät akanoista...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: MetaPhysic framekitti

Viesti Kirjoittaja mhelander »

mhelander kirjoitti:
mhelander kirjoitti:

Mutta alkuperäiseen sikahentoseen hiilikuitupenkkiin piti joku viritys sitten keksiä ja tällanen siitä tuli:

Kuva

<snip>

Saa nähdä toimiiko, on vastaava kuin mitä kaupallisesti saa, hylkytavarasta tehtynä lähes nollahintainen ja ei paina juuri mitään.

Ja hyvin toimii. Täysi 6.5dl:n pullo pysyy hyvin mukana vaikka teline on Lezyne ja auki suoraan alaspäin. Musta jeesusteippi hiilikuitusuikaleiden ja penkin reunan välissä poistaa kaikki ylimääräiset äänet. Vastahan tolla on nämä reippaat 200 km ajettu joten aika näyttää kestääkö kovempaakin menoa.

Ja jäi mainitsematta ettei pulloteline kestänyt kovempaa menoa MTB-kisassa. Joko jatkuva rynkytys tai sitten pari kaatumista repäs kuidut poikki pultin alta ja pullo & teline sylissä piti ajaa pikku matka maalialueelle jättämään rojut juomapöydälle.

Kuitenkin periaate toimi hyvin joten pitää tehdä uusi, lowraceriin teinkin jo kahdelle pullolle vastaavan (pullot molemmin puolin penkkiä) joten eiköhän tähänkin saada toimiva pulloteline aikaiseksi.

Näyttää löytyvän myös pullotelineitä jotka pultataan poikittaiseen putkeen:

Kuva

Tollaset vois pultata Metan penkin kannakeputkiin kiinni molemmin puolin. Eivät tule ihan aerodynaamisimpaan paikkaan mutta maastossa ehkä kestäisivät paremmin. Tai jos taikois alumiinilevystä tai plootusta itse tollaset sovittimet joihin menis sitten normaalit pullotelineet.

Tyttärellä kun on M5-muovipenkki niin siihen saa pultattua kaksi pullotelinettä ja penkin taakse menee molemmille penkeille CamelBak juomareppu joten ei ole isokaan ongelma... vielä.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3837
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: MetaPhysic framekitti

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Mä oon viritelly pullotelineen kiinni mulle tarpeettomiin jarrusillan pultteihin. Laitoin alumiiniputkesta leikattuun suikaleeseen sopivasti reijät jotta telineen osoittaa vähän pyörästä ulospäin ja riittävän taakse että siihen mahtuu 0,75l pullo. Teline on siis pultattu alumiinisuikaleeseen joka toisesta päästä pultattu runkoon ja kahdella nippusiteellä itse pullotelineen kohdilta. Alumiinisuikaleen ja rungon sälissä suikale sisäkumia pitämässä maalipinnasta huolen. Laitan kuvia vähän myöhemmin. Toisella puolella mulla on juomapullotelineen kiinnityksiä hyödyntävä pumpunteli niin pumppukin on aina matkasta näppärästi.

Avatar
MikaL
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 434
Liittynyt: 18 Helmi 2012, 12:44

Re: MetaPhysic framekitti

Viesti Kirjoittaja MikaL »

mhelander kirjoitti:

Tyttärellä kun on M5-muovipenkki niin siihen saa pultattua kaksi pullotelinettä ja penkin taakse menee molemmille penkeille CamelBak juomareppu joten ei ole isokaan ongelma... vielä.

Mahtuuko sulla juomareppu, kun penkki on alimmassa asennossaan? Pistin juuri penkin omassa pyörässä niin maakuulle, kun sen saa, ja juomareppu on siinä ja siinä saako sen sopimaan vai ottaako renkaaseen kiinni. Ja mulla on 26" kiekot, juomareppu on 3 litran mallia.

MetaPhrastic 2012

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3837
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: MetaPhysic framekitti

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Tuli aamulla punnittua oma kilpuri ja painoa oli 13,1 kg kevyillä kiekoilla ja lasikuitujakkaralla ilman lokareita ja tarakkaa, mutta pyörässä oli edelleen peili, pumppu + teline ja soittokello.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: MetaPhysic framekitti

Viesti Kirjoittaja mhelander »

MikaL kirjoitti:

Mahtuuko sulla juomareppu, kun penkki on alimmassa asennossaan? Pistin juuri penkin omassa pyörässä niin maakuulle, kun sen saa, ja juomareppu on siinä ja siinä saako sen sopimaan vai ottaako renkaaseen kiinni. Ja mulla on 26" kiekot, juomareppu on 3 litran mallia.

Mulla on penkin säädöt noin 5 cm näkyvissä, 700c takaratas ja kuitupenkki etummaisissa kiinnitysreijissä. CamelBak on 2L:n malli ja laitettu ihan "pohjalle" eli runkoa vasten, hyvin sopii siihen.

Tuon lisäksi tarvitsen vain yhden pullotelineen ja pisimmät lenkit saan hoidettua ilman "välitankkausta".

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: MetaPhysic framekitti

Viesti Kirjoittaja mhelander »

mhelander kirjoitti:

Näin MP:n paino mittaamatta kokonaisuutta pitäisi olla noin 10.8 - 2.2 + 2.9 = 11.5 kg. Mittaaminen jää tuonnemmaksi, se on nyt tuunattu tyttärelle (ketjusta pätkä pois, M5:n muovipenkki eli painaa enemmän).

Edelleen sama vika mutta kun CRC jälleen villitsi alennusmyynnillä niin tuli tilattua FSA:n K-Force Light Compact GXP-kampisetti. Tätä on kyllä suunniteltu jo kauan mutta 500+ egee on ollu liian suolanen hinta kunnon kampisetistä, siksi tilasinkin halvinta mahdollista ensi alkuun (GXP oli uusi tuttavuus)... nyt lähti melkein järkevään hintaan ja samalla tippuu painokin 270+ grammaa. Paketissa tulee keraamiset laakerit joita vähän vierastan mutta tuleepahan nekin testattua.

Näin paino on jotain 10.5 kiloa keveimmillään ja noin 11 aerodynaamisimmillaan. Lupaan punnita kunhan saan omille säädöille.

Ja hyvää taas että on täysi osasetti jos tässä innostuu kolmatta nojakkia pykäämään... ja tällä kertaa lupaan tehdä itse rungon.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: MetaPhysic framekitti

Viesti Kirjoittaja mhelander »

mhelander kirjoitti:

Lupaan punnita kunhan saan omille säädöille.

Nyt on Meta mun säädöillä pitkästä aikaa. Kun pitäis saada kunnon aika polkastua paikallisella Sangin tempopätkällä jossa on se kirottu U-käännös johon joutuu lowracerilla pysähtymään kun tie on liian kapea ja ketjut sylttää penkin ja rungon väliin. Tulee takkiin liikaa ja onhan asfalttikin yli puolella matkalla turhan kehnoa 451-etupyörälle.

Tein sitten kaksi uutta niskatukea 3mm:n alumiinilevystä, toisen Metan hiilikuitupenkkiin ja toisen tyttärelle M5:n muovipenkkiin. Jos kiinnostusta löytyy niin niskatuista on sapluuna tehty josta saa mitat helposti, kuviakin voin ottaa.

Ei vielä ole punnittu, kunhan saan sen FSA:n kampisarjan paikalleen niin sitten tulee lukuja. Ehkä myös CdA & Crr luvut myös kun nyt löytyy rattaita millä rullailla ja ehkä tuo SankiTT lähdön alamäki olis sitten paras siihen testailuun kun lähtöpaikalla on P-alue helpottamaan tuusausta.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: MetaPhysic framekitti

Viesti Kirjoittaja mhelander »

mhelander kirjoitti:

Ei vielä ole punnittu, kunhan saan sen FSA:n kampisarjan paikalleen niin sitten tulee lukuja.

Eli, painoa on 11.55 kg kun laitos on ajokunnossa. Hiilikuitupenkki, omatekoinen niskatuki Metan pehmusteella, Ventisit, 90-luvun Simpan SPD-SL polkimet, telineet pullolle ja sykemittarille sekä R520+WTB levarikiekot joissa Contin 23mm:n GT 4000 S gummit.

Tuohon kun vaihtaa keveimmät kiekot niin ollaan noin 10.5 kg:n painossa.

mhelander kirjoitti:

Ehkä myös CdA & Crr luvut myös kun nyt löytyy rattaita millä rullailla ja ehkä tuo SankiTT lähdön alamäki olis sitten paras siihen testailuun kun lähtöpaikalla on P-alue helpottamaan tuusausta.

Rullaustestit saa vielä odottaa mutta SankiTT:n kävin kokeilemassa. Lowraceri on lähdössä reippaasti luikkaampi kuin meta, sillä sai 55+ vauhdit lähtömäkeen kun Metalla jäi alle 50:n. Muutenkin tien kunnon ja täysillä ylämäkiin puristamisen ansiosta sain pehmitettyä penkin hiilikuitujousen sellaiseen kuntoon että tänään jo lenkin alussa jousi pohjasi ja pultit kopisivat yhteen koko loppu lenkin. Onneksi jousessa on kevlaria niin pysyi kasassa ja penkki paikallaan.

Pitänee tehdä uusi, vähemmän kevlaria, enemmän tujua hiilikuitua ja kovalla kompressiolla. Toisen vois tehdä talvi- ja maastokäyttöön pelkästään hiilikuitu+kevlar kankaasta, ei pitäisi murtua niin helposti ja saa olla vähän pehmeämpikin kuin tuo maantie jousi.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: MetaPhysic framekitti

Viesti Kirjoittaja mhelander »

mhelander kirjoitti:

Muutenkin tien kunnon ja täysillä ylämäkiin puristamisen ansiosta sain pehmitettyä penkin hiilikuitujousen sellaiseen kuntoon että tänään jo lenkin alussa jousi pohjasi ja pultit kopisivat yhteen koko loppu lenkin. Onneksi jousessa on kevlaria niin pysyi kasassa ja penkki paikallaan.

Pitänee tehdä uusi, vähemmän kevlaria, enemmän tujua hiilikuitua ja kovalla kompressiolla. Toisen vois tehdä talvi- ja maastokäyttöön pelkästään hiilikuitu+kevlar kankaasta, ei pitäisi murtua niin helposti ja saa olla vähän pehmeämpikin kuin tuo maantie jousi.

Täällä jatkoa penkin hiilikuitujousen tarinalle...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: MetaPhysic framekitti

Viesti Kirjoittaja mhelander »

mhelander kirjoitti:
Pastori kirjoitti:

Puoliksi OT, mutta mietin tuossa joku ilta että mikset sä ole tehnyt itse pyörän runkoa kun kuulostaisi osaamista olevan? Sillähän voisi ehkä pidemmän päälle kokonaishintaan vaikuttaa?

No kuule, ihan samaa olen itsekin miettinyt... ja itse asiassa ehdinkin etuvetosen MTB-projektin aloittaa melkein kaksi vuotta sitten kun lowracerin tilauksen toimitusta odottelin.

Oli vielä lähellä etten vuosi sitten ostanut, kun halavalla olis saanu, nocom:n jenkeistä. Ja vuotta myöhemmin päädyin highracerin laittamaan.

Tässä on kyse kahdesta asiasta: oppirahat pitää maksaa ensin, eli opetella tekemään noita työvaiheita, ja hakea se formaatti mitä eniten kaipaa. Vielä on kokeilematta MBB-mallinen vekotin jonka rakentanen seuraavaksi. Sitten on tarpeeksi tietoa jotta kehtaa aloittaa "kunnon" vehkeen rakentelun.

Eli nyt on sitten se oma runko tehty, MBB-mallinen tyyppiä Vendetta.

Kunhan sillä oppii ajamaan niin sitten tietää mihin suuntaan seuraavan rakentelu menee.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Vastaa Viestiin