MetaPhysic framekitti

Täällä voit keskustella eri pyörämalleista tai kysyä vaikka neuvoa, jos valinta tuottaa vaikeuksia.
Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: MetaPhysic framekitti

Viesti Kirjoittaja Syväri »

jviirret kirjoitti:
Syväri kirjoitti:

Pakko avautua.. Rupiaa jo ärsyttämään, rungon piti tulla viime viikolla, nyt ensi viikolla. Osien pitäs olla jo matkalla mutta eivät ole. Vaikka tyhjäsin kaikki jotka ei ollu varastossa. arrrrrrrrrrrrrr

Saattaa joskus kestää, Slywayllä meni tilauksesta 5kk runkojen saapumiseen: http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=7&t=1090

Jukka

Heh no siihen nähden ei tämä vielä mitään.. Ennen inttiä vaan pitäs kasaan saada.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: MetaPhysic framekitti

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Tässä sitten päivän valossa MetaPhysic:

Kuva

Ja vertailun vuoksi lowracerin kanssa:

Kuva

Kuva

On sitten aika lailla korkeempi mutta sama geometria kuskille. Kuten huomaatte on nyt niskatuessa jotakin järkeä, ja koeajon perusteella toimii.

Ja silmien korkeudelta näkymät:

Kuva

Säädin takavalon paikalleen, ja tein telineen Ixon IQ ajovalolle. Ennen saunaa sain ommeltua 40mm hihnaan kitkakankaan alle, päälle velcroa ja muovinen silmukka. Sen viereen PVC-putkesta kappale johon kadenssianturi nippusiteillä kiinni ja se ompelemalla hihnaan.
Näin saan siirrettyä anturin pyörien välillä helposti, T6c kun ei osaa hoidella kuin yhden cadence podin kun taas nopeussensoreita ainakin kaksi hoituu.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: MetaPhysic framekitti

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Tuleeko hyvä fiilis ku on kaks nojakkia tallissa :D "hmm kummallakos lähtisin tänään"

Nojoo samalla nojakulmalla mennään, näyttäs olevan täsmälleen sama myös vk:ssa.

TKorho
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 402
Liittynyt: 30 Touko 2009, 00:52
Paikkakunta: Tampere, Hervanta

Re: MetaPhysic framekitti

Viesti Kirjoittaja TKorho »

Ai että komeita pyöriä ja edustavat kuvat niistä.
Ja kun tietää että millaisia pyöriä vielä. Kateeksi käy! Positiivisella tavalla. Mahtavaa.

Itse vain työmatkaraahustan, ja sitäkin ujostin huonolla kelillä. Mutta hyvä tietää että on myös kovia jätkiä.

Avatar
optimistx
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 675
Liittynyt: 26 Marras 2006, 18:49
Paikkakunta: Espoo

Re: MetaPhysic framekitti

Viesti Kirjoittaja optimistx »

Vaimo sattui näytön ohi rientäessään huomaamaan sinisen pyörän kuvan, täysjarrutti kriik! ja huudahti: "Onpa nätti! Erityisesti väri!".

Kun hän ei erityisemmin ole perustanut vempaimistani, niin tuli oitis mieleen, että tuommoinenhan pitäisi hankkia, kun on näin epäsuorasti lupa asialle (vapaasti tulkiten). Katselin lompakkoani, puhaltelin osastoista pölyjä, ja heräsi hienoinen epäilys, että ehkä kuitenkin pitäisi kysellä pyörästä jotain ennen hankintaa.

Uskoakseni neljä numeroa riittäisi vastaukseksi.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: MetaPhysic framekitti

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Noniin, edellisen lenkin perusteella tuunattu niskatukikin on koeponnistettu. Ajelin pikku lenkin (24 km) ja johan alkaa tuntua että tämäkin värkki kulkee suoraan, jännittämättä ja melko kevyesti. Jo yhden lenkin perusteella vois sanoa että olis saanu niskatuki olla jo kauemmin näillä nojakulmilla...

Edelleenkään en tykkää SPD-pedaaleista joten pitänee heittää SPD-SL:t jossakin välissä, näissä on liikaa "klappia". Lenkin tein pimeässä joten vaikka Ixon IQ on taaempana kuin lowracerissa niin tanko peittää kengät ja näin ei tule "foot flash"-ongelmaa juurikaan.

SItten melkein kotinurkilla tulee oikealta auto kolmion takaa, ilman vilkkua, hiljentäen mutta ajaa kuitenkin päätielle. Ei huomaa mun auton/mopon veroista etuvaloa, neon-keltaisia kamppeita ja kaameeta rääkymistä. Piti väistää keskitielle etten jäänyt alle, kun tuli kohdalta tielle. Aikani räyhäsin ja viitoin ja lopulta huomasi ettei päätie ollutkaan vapaa ja jäi ajelemaan perään. Nainen... joka oli ilmeisesti eksyksissä ja keskittyi johonkin muuhun kuin liikenteen tilanteisiin.

MItenhän olis käyny lowracerilla ? Jäänyt kokonaan huomaamatta ? Onneksi mulla on aina periaate että lujaa mennään mutta aina varaudutaan pahimpaan mitä voi sattua.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3846
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: MetaPhysic framekitti

Viesti Kirjoittaja Wacky »

mhelander kirjoitti:

SItten melkein kotinurkilla tulee oikealta auto kolmion takaa, ilman vilkkua, hiljentäen mutta ajaa kuitenkin päätielle. Ei huomaa mun auton/mopon veroista etuvaloa, neon-keltaisia kamppeita ja kaameeta rääkymistä. Piti väistää keskitielle etten jäänyt alle, kun tuli kohdalta tielle. Aikani räyhäsin ja viitoin ja lopulta huomasi ettei päätie ollutkaan vapaa ja jäi ajelemaan perään. Nainen... joka oli ilmeisesti eksyksissä ja keskittyi johonkin muuhun kuin liikenteen tilanteisiin.

MItenhän olis käyny lowracerilla ? Jäänyt kokonaan huomaamatta ? Onneksi mulla on aina periaate että lujaa mennään mutta aina varaudutaan pahimpaan mitä voi sattua.

Veikkaan ettei pyörän korkeus vaikuttaisi tuossa tilanteessa pahemmin, jos kuljettaja keskittyy muualle kuin liikenteeseen niin ei siinä huomaa mitään autoa pienempää.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: MetaPhysic framekitti

Viesti Kirjoittaja mhelander »

optimistx kirjoitti:

Vaimo sattui näytön ohi rientäessään huomaamaan sinisen pyörän kuvan, täysjarrutti kriik! ja huudahti: "Onpa nätti! Erityisesti väri!".

Kun hän ei erityisemmin ole perustanut vempaimistani, niin tuli oitis mieleen, että tuommoinenhan pitäisi hankkia, kun on näin epäsuorasti lupa asialle (vapaasti tulkiten). Katselin lompakkoani, puhaltelin osastoista pölyjä, ja heräsi hienoinen epäilys, että ehkä kuitenkin pitäisi kysellä pyörästä jotain ennen hankintaa.

Uskoakseni neljä numeroa riittäisi vastaukseksi.

Joo mullekin on naisväki kommentoinut väriä kivaksi, miehet on laimeempia.

Eli halusit hintatietoa vai ?

Runkokitistä tahdottiin 1480 €, penkin vaihto hiilikuituiseen 147 €, toimitus Suomeen 125 €. Maksu EU-pankkisiirrolla, luottokortin käytöstä veloittavat 5 % lisää, PayPal ei käy. Kauppias oli Ligfietswinkel Amsterdam ja vaikka tilauksesta toimitukseen kesti kauan hoitivat homman asiallisesti. Tehdas ei siis myy suoraan, ja muut jälleenmyyjät joille pistin kyselyn eivät vaivautuneet edes vastaamaan, tätä tehdas suositteli.

Jos sinulla ei ole luovuttaja-pyörää, melkein suosittelen että ostat SRAM Rival-osilla valmiin pyörän. Vaihda siihen sitten ne komponentit jotka eivät tyydytä.

Itselleni kelpaisi Rival-sarjasta kaikki muut paitsi takavaihtaja ja vaihdevivut. Minulla on molemmissa nojakeissa SRAM X.9 siirtäjät ja Double Tap -vaihdevivut (MP:hen tullee talven aikana). Nuo rattaansa ovat kans asialliset, jos siis avovanteet kelpaa (minulle ei).

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: MetaPhysic framekitti

Viesti Kirjoittaja jviirret »

optimistx kirjoitti:

Vaimo sattui näytön ohi rientäessään huomaamaan sinisen pyörän kuvan, täysjarrutti kriik! ja huudahti: "Onpa nätti! Erityisesti väri!".

Kun hän ei erityisemmin ole perustanut vempaimistani, niin tuli oitis mieleen, että tuommoinenhan pitäisi hankkia, kun on näin epäsuorasti lupa asialle (vapaasti tulkiten). Katselin lompakkoani, puhaltelin osastoista pölyjä, ja heräsi hienoinen epäilys, että ehkä kuitenkin pitäisi kysellä pyörästä jotain ennen hankintaa.

Uskoakseni neljä numeroa riittäisi vastaukseksi.

Pienemmän budjetin vaihtoehto on purkki vaimon valitsemaa Miranolia jolla maalaat nykyisen pyöräsi :lol:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: MetaPhysic framekitti

Viesti Kirjoittaja terppa »

mhelander kirjoitti:

SItten melkein kotinurkilla tulee oikealta auto kolmion takaa, ilman vilkkua, hiljentäen mutta ajaa kuitenkin päätielle. Ei huomaa mun auton/mopon veroista etuvaloa, neon-keltaisia kamppeita ja kaameeta rääkymistä. Piti väistää keskitielle etten jäänyt alle, kun tuli kohdalta tielle. Aikani räyhäsin ja viitoin ja lopulta huomasi ettei päätie ollutkaan vapaa ja jäi ajelemaan perään. Nainen... joka oli ilmeisesti eksyksissä ja keskittyi johonkin muuhun kuin liikenteen tilanteisiin.

MItenhän olis käyny lowracerilla ? Jäänyt kokonaan huomaamatta ? Onneksi mulla on aina periaate että lujaa mennään mutta aina varaudutaan pahimpaan mitä voi sattua.

Se hyvä puoli on tarpeeksi tehokkaasta kypärävalosta, että saa päätä kääntämällä kanssakulkijan "herätettyä". Saattaa tosin olla ettei se ole hyvä ratkaisu jos on jalat paljon jakkaraa korkeammalla, lumisateessa on ikävä mutta mulla toimii muuten hyvin.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: MetaPhysic framekitti

Viesti Kirjoittaja mhelander »

jviirret kirjoitti:
optimistx kirjoitti:

Vaimo sattui näytön ohi rientäessään huomaamaan sinisen pyörän kuvan, täysjarrutti kriik! ja huudahti: "Onpa nätti! Erityisesti väri!".

Pienemmän budjetin vaihtoehto on purkki vaimon valitsemaa Miranolia jolla maalaat nykyisen pyöräsi :lol:

Ajattelin teettää mittaamalla 100% oikean väristä spray-maalia purkillisen. Jos päädyn siihen voin laittaa julki värikoodin. Saa vaimo sitten just saman värisen pyörän, oman tai sun nykyisen :lol:

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
optimistx
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 675
Liittynyt: 26 Marras 2006, 18:49
Paikkakunta: Espoo

Re: MetaPhysic framekitti

Viesti Kirjoittaja optimistx »

mhelander kirjoitti:

...
Eli halusit hintatietoa vai ?

Runkokitistä tahdottiin 1480 €, penkin vaihto hiilikuituiseen 147 €, toimitus Suomeen 125 €. Maksu EU-pankkisiirrolla, luottokortin käytöstä veloittavat 5 % lisää, PayPal ei käy. ...

Juu, kiitos laskelmista. Yllättävän edullinen, kuvittelin 2-3000 vähintään.
Voisi kyllä oikeasti pikkuhiljaa valita sellaisen "loppuelämän pyörän", kunhan vaan keksisi, millainen on paras eli sopivin. Mutta onhan valinta kivaa kuin purjeveneen osto: en malttanut olla jatkamatta "ostelua" sittenkään, vaikka vene oli jo ollut laiturissa viikkokausia :). Osto ikävästi katkaisi mukavan ajanjakson. Vaikka siis unelmavenehän se oli. R.I.P.

mhelander kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

...
Pienemmän budjetin vaihtoehto on purkki vaimon valitsemaa Miranolia jolla maalaat nykyisen pyöräsi :lol:

Ajattelin teettää mittaamalla 100% oikean väristä spray-maalia purkillisen. Jos päädyn siihen voin laittaa julki värikoodin. Saa vaimo sitten just saman värisen pyörän, oman tai sun nykyisen :lol:

Hyvä idea, kiitos!

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2746
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: MetaPhysic framekitti

Viesti Kirjoittaja tavasti »

optimistx kirjoitti:

Voisi kyllä oikeasti pikkuhiljaa valita sellaisen "loppuelämän pyörän", kunhan vaan keksisi, millainen on paras eli sopivin.

Siinähän sitä onkin. Ensin jos jostain hankit muutamaksi viikoksi yhden nojakin, jolla opettelet ajamaan. Sitten aina viikoksi kerrallaan lainaan aina joku erilainen nojakki, ja sillä ajelemaan muutama sata kilometria. Tämän jos jotenkin saisi toteutettua, niin alta vuodessa selviäisi jo suuntaviivat millainen nojakki olisi sinun juttusi. Toisaalta kun katsoo vaikka jviirretin touhuja, niin mahtaakos se mieli muuttua niin, ettei sitä yhtä ja oikeaa ole olemassakaan, ainakaan kaikille?

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: MetaPhysic framekitti

Viesti Kirjoittaja jviirret »

tavasti kirjoitti:

Toisaalta kun katsoo vaikka jviirretin touhuja, niin mahtaakos se mieli muuttua niin, ettei sitä yhtä ja oikeaa ole olemassakaan, ainakaan kaikille?

Näimpä, mieli ja tarpeet muuttuu. Aluksi sitä kuvittelee ajavansa vain jotakin tietyn tyyppistä ajoa, esim. työmatkaa. Sitä kun siinä vaikka vuoden tahkoaa niin alkaa huomaamaan että pyörällä voi hoitaa muitakin arkiajoja, tulee mahdollisesti mukaan huviajelua ja välillä myös kelloa vastaan kilpailua. Työmatkakin voi muuttua liikennejärjestelyjen vuoksi(kuten minulla kävi tuon uuden portin myötä). Vauhtia, kuljetuskapasiteettia tai jotakin muuta alkaa kaipaamaan alkuperäistä suunnitelmaa enempi. Sitten käytössä oleva pyörä kuluu, pitäisi alkaa huoltamaan ja varustelemaan muuttunutta tarvetta vastaavaksi, olisiko sama hankkia uusi?
Elämä ei ole kuin valokuva, muuttumaton ja pysähtynyt. Eikä kuten elokuva, hajuton ja mauton, käsikirjoituksen mukaan etenevä tapahtumasarja.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2746
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: MetaPhysic framekitti

Viesti Kirjoittaja tavasti »

jviirret kirjoitti:

Näimpä, mieli ja tarpeet muuttuu. Aluksi sitä kuvittelee ajavansa vain jotakin tietyn tyyppistä ajoa, esim. työmatkaa. Sitä kun siinä vaikka vuoden tahkoaa niin alkaa huomaamaan että pyörällä voi hoitaa muitakin arkiajoja, tulee mahdollisesti mukaan huviajelua ja välillä myös kelloa vastaan kilpailua. Työmatkakin voi muuttua liikennejärjestelyjen vuoksi(kuten minulla kävi tuon uuden portin myötä). Vauhtia, kuljetuskapasiteettia tai jotakin muuta alkaa kaipaamaan alkuperäistä suunnitelmaa enempi. Sitten käytössä oleva pyörä kuluu, pitäisi alkaa huoltamaan ja varustelemaan muuttunutta tarvetta vastaavaksi, olisiko sama hankkia uusi?
Elämä ei ole kuin valokuva, muuttumaton ja pysähtynyt.

Ja kun ei edes pystäri-väki tunnu pärjäävän yhdellä pyörällä, ainakin jos on monenlaista ajoa. Pitää olla maantiepyörä, pyörä millä voi mennä töihin, ja mahdollisesti vielä erikseen maasturi, sekä pyörä jolla voi ajella lasten kanssa tai käydä kaupassa. Ja nämä sentään ovat kaikki perus-timanttirunkoisia!

Nojakin kanssa variaatioita on vielä paljon enemmän. Jollei ole autotallia johon nuo kaikki mahtuvat (ja lompakossa rahaa ostaa nuo, tai kykyä tehdä itse), niin pitänee tehdä kompromisseja.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Vastaa Viestiin