MetaPhysic framekitti

Täällä voit keskustella eri pyörämalleista tai kysyä vaikka neuvoa, jos valinta tuottaa vaikeuksia.
Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: MetaPhysic framekitti

Viesti Kirjoittaja mhelander »

tavasti kirjoitti:

Nojakin kanssa variaatioita on vielä paljon enemmän. Jollei ole autotallia johon nuo kaikki mahtuvat (ja lompakossa rahaa ostaa nuo, tai kykyä tehdä itse), niin pitänee tehdä kompromisseja.

Minun pyörät asuu ulkovarastossa. Jos niillä nimittäin meinaa ajaa talvella, ja niillähän ajetaan !

Kelillä on toki vaikutusta miten talviajo sujuu ja minähän en lähde jos just/eilen satoi 5cm lunta jota ei ole aurattu tai se on lauhalla jalankulkijat & autot polkeneet pintaan. Odottelen aurausta ja -5 tai kylmempää keliä.

MetaPhysic tai muut MetaBikes -mallit ovat aika hyviä vaihtoehtoja. Näin jälkiviisaana, ja jos nyt hankkisin ensimmäistä nojapyörää olisi MP aika lailla listan kärjessä. Siitä kun saa penkin ja stemmin kulmia säätämällä aika eri luonteisen pyörän pikkuvaivalla. Osat voi kierrättää lähes 100%:sti pystäristä (trekking tai kilpuri), vain vaihdekahvat (ja jarrukahvat jos oli pässin sarvet) joutuu miettimään uusiksi.

Runkokittinä hinta ei ole täysi katastrofi ja vastinetta rahalle saa mielestäni koko sijoituksen verran. Osia vois sitten päivitellä sen mukaan mitkä on mieltymykset.

Tähän minun kittiin tilasin 26" eturattaalle jarrusovittimen ja takarenkaan osalta homma on jo paketista järjestyksessä. Voin ajaa tällä myös maasturin 26" rattailla (tai siis tytär voi jos kammet ei mahdu pyörimään).

Ja noilla maasturin rattailla alle saa leveämpääkin gummia jos tulee halut ajella epätasaisemmilla pinnoilla.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: MetaPhysic framekitti

Viesti Kirjoittaja tavasti »

mhelander kirjoitti:

Minun pyörät asuu ulkovarastossa. Jos niillä nimittäin meinaa ajaa talvella, ja niillähän ajetaan !

Itsellä talviajo 2-pyöräisellä on pois laskuista kokonaan, mm tämän takia: http://g.co/maps/vjvm8

Pitkä mäki jossa tulee kivasti vauhtia liki 60 km/h polkematta. Kapea tie, 80 rajoitus ja vilkas rekka-liikenne. Tuossa ei ole yhtään liian kovat turvamarginaalit kesälläkään, ja talvella vielä vähemmän.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: MetaPhysic framekitti

Viesti Kirjoittaja mhelander »

tavasti kirjoitti:
mhelander kirjoitti:

Minun pyörät asuu ulkovarastossa. Jos niillä nimittäin meinaa ajaa talvella, ja niillähän ajetaan !

Itsellä talviajo 2-pyöräisellä on pois laskuista kokonaan, mm tämän takia: http://g.co/maps/vjvm8

Pitkä mäki jossa tulee kivasti vauhtia liki 60 km/h polkematta. Kapea tie, 80 rajoitus ja vilkas rekka-liikenne. Tuossa ei ole yhtään liian kovat turvamarginaalit kesälläkään, ja talvella vielä vähemmän.

Joo en minäkään tuonne lähtisi rulettia pelaamaan fillarilla talvikeleillä.

Itse ajelen pyöräteillä/pihateillä talvikeleillä. Niitä pidetään täällä Oulussa ihan kohtuu kunnossa... mutta kesällä välttelen niitä kuin ruttoa.

Turhan jännää on kesävauhdeilla sukkulointi kevyen liikenteen väylien sekoilussa ja siihen päälle vielä autoteiden risteykset joissa pyöräilijät aina väistää.

Heti kun tiet sulaa riittävästi (tai lämmöt pysyy plussan puolella) muuttuu lenkit maanteille. Siellä pyöräilijä on ajoneuvo siinä kun moottoroidutkin vaihtoehdot, käyttäytymisensä on paremmin ennustettavaa joten turvallisuus paranee ja keskinopeudet lenkeillä nousee.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: MetaPhysic framekitti

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Kun pyörän saisi niin samantien pitäs ostaa talvirenkaat, tehokas lamppu eteen, ehkä jotain kengän päälle puettavaa lämmittämään, ja mitähän vielä :) Ei taida mun varustelut loppua tähän. Jos siis aion talvella ajella ja eihän tässä muutakaan vaihtoehtoa ole!

Tiet on onneksi viime talvina ollu kohtalaisessa kunnossa vaikka lunta tuli ajoittain ja kunnolla.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: MetaPhysic framekitti

Viesti Kirjoittaja mhelander »

mhelander kirjoitti:

Tuli ennen töistä lähtöä tilattua 10-vaihteisen kettingit joten kun saapuvat pistän taakse keveämmän Hope & Arc en Ciel rattaan jossa 9-lehtinen pakka. Samalla tulee SRAM Rival jarrut niin saa Forcet mennä takaisin M5:een.

Ja vihdoin sai Bike24 liikkeelle tämän tilauksen, ei menny kuin päivää vaille viikko... Tulossa siis yo roippeet ja toinen teline etuvalolle ja ne pinnat joilla kasaan eteenkin kevyen rattaan Arc en Ciel -vanteella ja Record-etunavalla.

Pitää siis purkaa pari vanhaa eturatasta... kun ovat eri rattailla nuo vanne ja napa.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: MetaPhysic framekitti

Viesti Kirjoittaja Syväri »

mhelander kirjoitti:
mhelander kirjoitti:

Tuli ennen töistä lähtöä tilattua 10-vaihteisen kettingit joten kun saapuvat pistän taakse keveämmän Hope & Arc en Ciel rattaan jossa 9-lehtinen pakka. Samalla tulee SRAM Rival jarrut niin saa Forcet mennä takaisin M5:een.

Ja vihdoin sai Bike24 liikkeelle tämän tilauksen, ei menny kuin päivää vaille viikko... Tulossa siis yo roippeet ja toinen teline etuvalolle ja ne pinnat joilla kasaan eteenkin kevyen rattaan Arc en Ciel -vanteella ja Record-etunavalla.

Pitää siis purkaa pari vanhaa eturatasta... kun ovat eri rattailla nuo vanne ja napa.

Iloisia uutisia täälläkin, paketti nro 1 lähti 6 viikon odottelun jälkeen crc:ltä. :D

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: MetaPhysic framekitti

Viesti Kirjoittaja Syväri »

No, mites nyt fiilikset kun pahimmat höyryt on päästelty? :D

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: MetaPhysic framekitti

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Just kun tätä lueskelin soitti DHL:n kuljetus joten kohta pääsee heittämään 9-vaiheisen takakiekon paikalleen ja rihtaamaan tukevampaa eturatasta.

Viime viikko oli huono lenkkien kannalta, kosteeta ja liikaa muita menoja. Flunssa yritti vielä painaa päälle eikä ole vieläkään täysin hellittänyt... joten parin lenkin varaan on jäänyt ajelut.

Ihan hyvä maku jäi noista lenkeistä, nopeesti oppi ajamaan ja tehoilla ajaessa kulkee tosi kivasti. Rennommat pidemmät lenkit on vielä kokematta, kelit näyttää kyllä nyt hyvältä joten eiköhän sekin onnistu ennen lumia.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: MetaPhysic framekitti

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Jos iltalehtiin on uskominen niin tämä viikko ainakin on lämmintä :) Saas nähdä ehtiikö, mulla osapaketti numero 1 saapui juuri suomen persreikään !

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: MetaPhysic framekitti

Viesti Kirjoittaja mhelander »

No nyt on Bike24 -paketin sisältö loppusijoitettu.

Siellähän tuli SRAM Rival jarrusetti joka meni tähän pyörään. Force-setti palaa lowraceriin. Erot näiden välillä lähinnä kosmeettisia (Rival on musta) ja mukavuus-linjalla (Force:ssa on hienosäädöt asennolle ja jousen vastukselle). Jarruvoima tuntuu samalta joten ihan ok jarrut on.

Lowracerista tuli rosmottua Ixon IQ:n teline joten tilasin uuden lowracerin asennukseen paremmin sopivan mallin ja se on paikallaan.

Sitten iltapuhteina purin kaksi vanhaa ratasta jotta sain erilleen Arc en Ciel -vanteen ja Campagnolo Record -etunavan 80-luvulta. Autofenol -kiillotuksen jälkeen totesin molemmat kelpaaviksi. Napa painoi 145g ilman pistoakselia joten vähän tuli pettymystä... kun netistä lähimmäs löytynyt luku oli 111g. Uusi Hope Pro 3 etunapa painaa 110g. Mutta tällä on ajettu varmaan 100tkm ja hyvin pyörii joten vanhassa vara parempi...

Rihtasin rattaan 3-ristiin DT Swiss Revolution pinnoilla jotka on siis 2.0/1.5 mm ja käytännössä keveimmät mitä kohtuudella kaupasta saa. Rattaalle tuli painoa 700g eli pari grammaa enemmän kuin Roval-eturattaalle, en raaputellut vanhoja tuubiliimoja vielä pois joten ihan ok kiekko tästä on tulossa. Ei taatusti notku alla.

Taakse tulee Hope Pro 3 navalla samainen vanne samalla pinnoituksella, se kiekko painaa 808g (ja päälle tuubi, pakka ja pistoakseli). KMC-ketju vaihtuu SRAM PC-1091 10-vaihteiseen ontoilla tapeilla (kun oli hinta/laatusuhde kohdallaan kaupassa) joten vekotin kevenee vielä vähän.

Heitän vielä kesätuubin eteen ja punnitsen rattaat täydellisinä pistoakseleineen sekä koko värkin. Kunhan saan alle, eturatas pitää vielä rihtata suoraksi, illalla jaksoin vain kiristää pinnat tasakireydelle niin että pystyheittoa ei ole.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: MetaPhysic framekitti

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Tässä puolikuntoisena tuli kasattua toimituksen kamppeet pyöriin. Lowracer sai lopulta 10-vaihteisen ketjun kun sitä ei tarvi kahdelle kuskille säätää.

Rihtasin eturattaan loppuun ja liimasin tuubin vanteelle. Vaaka näytti 900g.

Nyt "uudella" eturattaalla, treeni takarattaalla, Rival-jarruilla ja lowracerin ketjulla paino nyt 10.85 kg eli uskomattomat 50 g säästyi.

Lowracer sai takaisin Force-jarrut. En jaksanu sitä punnita, ehkä sitten kun on hiilari penkki ja tarakka pois.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: MetaPhysic framekitti

Viesti Kirjoittaja mhelander »

mhelander kirjoitti:

Tässä puolikuntoisena tuli kasattua toimituksen kamppeet pyöriin. Lowracer sai lopulta 10-vaihteisen ketjun kun sitä ei tarvi kahdelle kuskille säätää.

Joo, tuli tuo neronleimaus tehdä lowracerista 10-vaihteinen, kaikesta huolimatta. Sillä kun ylämäet pääsee hitaampaa mutta alamäet nopeempaa, niin vaihteissa aluetta tarvitaan enemmän. Taakse tulee siis 11-23 pakka.

MP jää 9-vaihteiseksi kun quicklink:t ovat uudelleen käytettäviä kun taas 10-vaihteisen quicklock:t kertakäyttöisiä. Pyörällä pääsee ylämäet kovempaa joten 11-21 tai 12-23 pakka taakse, tilanteen mukaan.

Tilaan jossakin vaiheessa ne 2x10 Double Tap vaihtajat joista etuvaihteelle menee MP:hen ja takavaihteelle lowraceriin, sieltä 9-vaihteinen vaihtaja MP:hen ja sen 10-vaihteinen lowraceriin. Siis täydellinen sekoitus. Näin ensi kesälle molemmat vehkeet vastaavaan kuntoon ja ergonomiaan.

Ja jos MP:tä tahtoo vähän vielä keventää niin kun 9-vaihteisen ketjustaan aika jättää niin tilalle kannattanee tilata SRAM PC-971 tai parempi onttotappinen ketju, sillähän ja 11-21 kisapakalla värkki on keveimmillään.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: MetaPhysic framekitti

Viesti Kirjoittaja Syväri »

mhelander kirjoitti:
mhelander kirjoitti:

Tässä puolikuntoisena tuli kasattua toimituksen kamppeet pyöriin. Lowracer sai lopulta 10-vaihteisen ketjun kun sitä ei tarvi kahdelle kuskille säätää.

Joo, tuli tuo neronleimaus tehdä lowracerista 10-vaihteinen, kaikesta huolimatta. Sillä kun ylämäet pääsee hitaampaa mutta alamäet nopeempaa, niin vaihteissa aluetta tarvitaan enemmän. Taakse tulee siis 11-23 pakka.

MP jää 9-vaihteiseksi kun quicklink:t ovat uudelleen käytettäviä kun taas 10-vaihteisen quicklock:t kertakäyttöisiä. Pyörällä pääsee ylämäet kovempaa joten 11-21 tai 12-23 pakka taakse, tilanteen mukaan.

Tilaan jossakin vaiheessa ne 2x10 Double Tap vaihtajat joista etuvaihteelle menee MP:hen ja takavaihteelle lowraceriin, sieltä 9-vaihteinen vaihtaja MP:hen ja sen 10-vaihteinen lowraceriin. Siis täydellinen sekoitus. Näin ensi kesälle molemmat vehkeet vastaavaan kuntoon ja ergonomiaan.

Ja jos MP:tä tahtoo vähän vielä keventää niin kun 9-vaihteisen ketjustaan aika jättää niin tilalle kannattanee tilata SRAM PC-971 tai parempi onttotappinen ketju, sillähän ja 11-21 kisapakalla värkki on keveimmillään.

Noniin nyt on osia vaihdettu niin tehokkaasti ristiin että tuota. Onnittelut 50g kevennyksestä :D

Kehtaakohan sitä enää muilla vaihtajilla ajellakkaan kun saa double tapit kiinni? Mulla nuo ultegran vaihtajat, tuntuu kyllä tukevilta ja toimivilta. Oli kyllä hintaakin..

Mutta kuule, mitä maksaa ventisit pehmuste?

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: MetaPhysic framekitti

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Syväri kirjoitti:

Noniin nyt on osia vaihdettu niin tehokkaasti ristiin että tuota. Onnittelut 50g kevennyksestä :D

Kehtaakohan sitä enää muilla vaihtajilla ajellakkaan kun saa double tapit kiinni? Mulla nuo ultegran vaihtajat, tuntuu kyllä tukevilta ja toimivilta. Oli kyllä hintaakin..

Mutta kuule, mitä maksaa ventisit pehmuste?

Tack tack :roll:

Värkki kun tuli suunniteltua jo valmiiksi niin kevyeksi että vaikeeta sitä on siitä enää oleellisesti panna paremmaksi. Vaihtamalla ketjun SRAM PC-991 onttotappiseen lähtee about 60g lisää. Sama tullee takaisin kun Doppler-kitkakahvat vaihtaa Double Tap -tyyppisiin.

Ainoa oikea kevennyksen paikka on tuossa ohjausvarressa ja tangossa. Ja se kannattaa tehdä jo ihan ergonomiankin takia. Mutta ensin pitää tyttären sovittaa ajoasentoa että käykö sama tangon paikka ja asento kuin mulle. Jos käy niin sitten on selvää millainen pitää tehdä.

Jos yrittäis saada vaijerin kuoret minimoitua eli jarrukahvoilta vain että saa kurvattua stemmin sisään, sitten muhvi ja paljaana ihan saranapäähän. Sama noille Double Tap vaihdekahvoille; ne niin tiukasti ohjausvarren "sisään" että vaijerin kuoria tarvitaan vasta kun tulee stemmistä ulos. Tuonne pitää saada siirrettyä sitten vaihtajista kuoren säädöt ainakin.

Noh, tässä flunssaa pidellessä hajatellaan...

Se Ventisit, ostin sen suoraan valmistajalta ja M5/Velokraft L-kokoisen 93-senttisen hinta oli 66.88 € sisältäen toimituskulut. MetaBikes (tai siis jälleenmyyjänsä) tahtoi 72 € ja toimituskulut sitten päälle.

Näyttääpi Ronin Nojapyörät olevan Ventisit-edustaja... eipä ollut talvella vielä. Valmistajan saitilta ei enää näytä löytyvän luetteloa malleista, pitää näköjään kysyä. Ennen siellä oli epäselvä mutta pitkä lista tuetuista penkeistä/pyöristä.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: MetaPhysic framekitti

Viesti Kirjoittaja mhelander »

mhelander kirjoitti:

Värkki kun tuli suunniteltua jo valmiiksi niin kevyeksi että vaikeeta sitä on siitä enää oleellisesti panna paremmaksi. Vaihtamalla ketjun SRAM PC-991 onttotappiseen lähtee about 60g lisää. Sama tullee takaisin kun Doppler-kitkakahvat vaihtaa Double Tap -tyyppisiin.

Ainoa oikea kevennyksen paikka on tuossa ohjausvarressa ja tangossa. Ja se kannattaa tehdä jo ihan ergonomiankin takia.

Tarkennetaan tätä vielä hieman: painoa saisi laskettua vaihtamalla kevyemmän kampisarjan, ne maksaa hunajaa. Samoin polkimet vois vaihtaa reippaasti kevyempiin vaikkapa Crank Bros titaani-tyyppisiin mutta taas se hinta...

Ja rattaita kyllä löytyy vielä kevyempiä (noin 2kg täydellisinä nyt) mutta hinta on taas tosi suolanen.

Enemmän on järkeä, jos jotakin alkaa tuunaamaan, aerodynamiikan parannuksessa. Siihen löytyy taakse jo 60mm profiililla oleva ratas, tai sitten jos tekis näihin nykyisiin rattaisiin taakse levyt ja eteen about 60mm profiilit. Molemmat verraten ohuena ja siten kevyenä. Mutta penkin kulma on saatava pidettyä tuossa noin 20 asteen tuntumassa ja opittava ajamaan ylämäet siitä. Silloin alamäet ja suorat kulkee ihan mukavasti.

Ja painoa saa aina vyötäröltä helpommin pois kuin pyörästä. Ja väittäisin ettei kehältään kevyempiä rattaita saa millään järkevällä sijoituksella. Siellä kun painon lisä on kaksinkertainen haitta verrattuna muualla ollessaan.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Vastaa Viestiin