Sivu 12/13

Re: MetaPhysic framekitti

Lähetetty: 13 Loka 2012, 17:24
Kirjoittaja mhelander
Täällä Oulussa kun kelit kylmenee ja märkää on koko ajan, ja eilen ei tullu heti iltasella kunnon leffaa niin pistin sitten Metan talviajokuntoon.

Alle pistettiin Continental TopContact Winter II 37-622 kitkarenkaat:

Kuva

Nuo on todellisuudessa R520 -vanteilla tarkalleen 30mm leveät 6bar:n paineilla. Tuli huolimattomasti laitettua ilmaa takarenkaaseen niin "vastapuolelta" hyppäsi gummi vanteelta ja räjäytti sisärenkaan. Onneksi vararengas löytyi ja tällä kertaa kun ei sähellä niin onnistui. Ovat muuten ihan yhtä helpot menemään laatu vanteille kuin GT 4000 S sliksit.

Ja eteen täyshiilari 29er haarukka ja eteen-taakse BB7 levarit.

Kunhan kehtaa ja joutaa niin pitää käydä vielä ennen lumia plussan puolella kokeilemassa miten hyvin pitää märällä pyörätiellä ja havuissa sekä lehdissä. Slikseillä ja V:llä ei voi tosissaan ajaa tuollaisilla (pyörä-) teillä.

Re: MetaPhysic framekitti

Lähetetty: 13 Loka 2012, 17:49
Kirjoittaja MikaL
Pistäthän kommenttia kokemuksista noista renkaista. Vaikuttavat mielenkiintoisilta, ja voisin itsekin harkita tuollaisten laittamista alle talveksi.

Re: MetaPhysic framekitti

Lähetetty: 13 Loka 2012, 18:11
Kirjoittaja Wacky
Kunnon lumikelillä, joilla helander ei yritä ajaa, noilla tuskin tekee mitään koska kuvio on aivan liian tiheä jotta toimis hyvin

Re: MetaPhysic framekitti

Lähetetty: 13 Loka 2012, 18:24
Kirjoittaja mhelander
Wacky kirjoitti:Kunnon lumikelillä, joilla helander ei yritä ajaa, noilla tuskin tekee mitään koska kuvio on aivan liian tiheä jotta toimis hyvin


Parhaatkin puhujat, siellä etelässä... ;)

No paremmin ne pelaa kuin viime kevään Road Plus gummit ja nekin oli ihan ok.

Re: MetaPhysic framekitti

Lähetetty: 17 Loka 2012, 15:15
Kirjoittaja kissaniitty
mhelander kirjoitti:
Wacky kirjoitti:Kunnon lumikelillä, joilla helander ei yritä ajaa, noilla tuskin tekee mitään koska kuvio on aivan liian tiheä jotta toimis hyvin


Parhaatkin puhujat, siellä etelässä... ;)

No paremmin ne pelaa kuin viime kevään Road Plus gummit ja nekin oli ihan ok.


Vähän ot:ksi menee, mutta kuitenkin:

http://omakaupunki.hs.fi/paakaupunkiseu ... yslukemia/

Viime talvi oli kolmas perättäinen, jolloin stadissa (ja muuallakin Uudellamaalla) oli lunta enemmän kuin tarpeeksi...ens talvena vähempikin riittäisi, pääsisi vähän pienemmällä effortilla eteenpäin. Kunnon nappulakuviot toimii lumella parhaiten, mtb/bmx-renkaat siis.

Re: MetaPhysic framekitti

Lähetetty: 22 Loka 2012, 09:52
Kirjoittaja mhelander
MikaL kirjoitti:Pistäthän kommenttia kokemuksista noista renkaista. Vaikuttavat mielenkiintoisilta, ja voisin itsekin harkita tuollaisten laittamista alle talveksi.


Joo, eilen laskeutui sitten sankka sumu auringon kanssa ja kun kävin vähän ennen puolta yötä käppäilemässä tiellä talon edessä ei siellä meinannu pysyä pystyssä ulkokengissä. Sumu pudotti jäärähmän joka oli kostea pinnasta, sellanen "teräsjää" jota sataa joskus taivaalta.

Siis täydellinen keli testata Metan kitkagummeja. Ilman lukkopolkimia pyörä alle, kesti tovin että kaatumatta pääsi sen selkään ja liikkeelle. Jonka jälkeen ei tienny mitään että on liukasta. Kovasti jarruttaessa jää tuntui kuin asfaltilla olis hiekkaa, menee lukkoon muttei luista. U-käännös kapealla tiellä polkien, ei mitään ongelmaa. Kiihdytykset, ei sudita tyhjää.

Kyllä nyt Contin TopContact 2 yllätti positiivisesti. Viime kevään Road Plus -gummeilla en olis uskaltanu edes kokeilla mokomalla jäällä, lipat olis tullu takuuvarmasti. Kävin myös lauantaina yli neljän kympin lenkin pyöräteillä, rapakot oli jäässä ja märkää (jäätäkin) löytyi reitiltä. Keskari 27.4 joten luottoa renkaisiin löyty. Ei mitään pito-ongelmia.

Vielä kun saa lumella ja etenkin jäällä jossa lunta päällä testattua niin sitten on pahimmat olosuhteet kaluttu. Tähän mennessä erittäin hyvät kokemukset. Sanoisin että paremmin piti peilijäällä kuin nastarenkaat (Marathon Winter ja Nokia kokemusta on)...

Re: MetaPhysic framekitti

Lähetetty: 22 Loka 2012, 16:27
Kirjoittaja jori
Kannattanee säästellä noita viimeistään sitten keväällä karkealla asfaltilla. Paljon ei ole kulutettavaa pintaa, kunnes tuo ensimmäinen suomukerros kuluu pois ja lakkaa parantamasta pitoa.

Re: MetaPhysic framekitti

Lähetetty: 07 Joulu 2012, 12:53
Kirjoittaja mhelander
MikaL kirjoitti:Pistäthän kommenttia kokemuksista noista renkaista. Vaikuttavat mielenkiintoisilta, ja voisin itsekin harkita tuollaisten laittamista alle talveksi.


Fillarifoorumilla on tullu kehuttua näitä TopContact 2 -renkaita niin laitetaan tännekin aiheesta turinaa.

Rengas tosiaan pitää märällä jäällä yllättävän hyvin. Ajelin 16.11 aivan mahdottomalla kelillä jolloin aika moni nastarenkailla ajava talutti pyöriään. Ei toki mitenkään kovaa pystyny puristaan mutta montaa läheltä piti tilannetta ei tullu liukkaudesta huolimatta.

Sitten on tullu kokeiltua ajamista paikallisten 08-lenkillä jossa -12 .. -14 pakkasissa ajeltiin auraamattomilla sorateillä. Uusi pakkaslumi ei vielä tee ajamista vaikeaksi mutta jos se on jalankulkijoiden tai parin auton polkemaa niin menee lingertelyksi. Tuolta lenkiltä älysin kääntyä takasi tunnin ajon jälkeen, loput kolme tuntia ajelin omaan tahtiin joka olikin paljon helpompaa ja nopeempaa kuin porukassa, ja sain lopulta alle aurattua pyörätietä jolla rengas rullaa pikku pakkasessakin kovalla alustalla ihan hyvin.

Nyt kun on tuo off-road jousitettu nojari jossa on nappularenkaat niin porukalla ajamiseen tai huonommin auratulle kelille lähden sillä. Auratuilla keleillä ja yksin ajaessa kun tahtoo vauhtia niin talvi-MP:llä mennään.

Re: MetaPhysic framekitti

Lähetetty: 16 Helmi 2013, 17:32
Kirjoittaja mhelander
mhelander kirjoitti:Sitten on tullu kokeiltua ajamista paikallisten 08-lenkillä jossa -12 .. -14 pakkasissa ajeltiin auraamattomilla sorateillä. Uusi pakkaslumi ei vielä tee ajamista vaikeaksi mutta jos se on jalankulkijoiden tai parin auton polkemaa niin menee lingertelyksi. Tuolta lenkiltä älysin kääntyä takasi tunnin ajon jälkeen, loput kolme tuntia ajelin omaan tahtiin joka olikin paljon helpompaa ja nopeempaa kuin porukassa, ja sain lopulta alle aurattua pyörätietä jolla rengas rullaa pikku pakkasessakin kovalla alustalla ihan hyvin.

Nyt kun on tuo off-road jousitettu nojari jossa on nappularenkaat niin porukalla ajamiseen tai huonommin auratulle kelille lähden sillä. Auratuilla keleillä ja yksin ajaessa kun tahtoo vauhtia niin talvi-MP:llä mennään.


Joo-o ei ole paljoa MP:llä ajeltu sitten viime postauksen, off-roaderi on vaan niin hyvin pelittäny.

Mutta nyt siihen tuli kasattua uusi kiekkosetti joten tilasin 50-559 kitkagummin ja heitin vanhan kiekkosetin tähän.

Kuva

Näyttäisi siltä että laittamalla 26" eteen, vaikkakin läskimmällä renkaalla, tuli pyörä lähes maantiehaarukan ajoasentoon. Tarkoittaa parempaa näkyvyyttä eteen ja helpompaa ajettavuutta ainakin kovemmilla vauhdeilla.

Nyt kun tämä kiekkosetti passaa molempiin talvikelposiin nojakkeihin niin voipi vaihdella ristiin tilanteen mukaan.

Re: MetaPhysic framekitti

Lähetetty: 24 Helmi 2013, 23:50
Kirjoittaja mhelander
mhelander kirjoitti:Näyttäisi siltä että laittamalla 26" eteen, vaikkakin läskimmällä renkaalla, tuli pyörä lähes maantiehaarukan ajoasentoon. Tarkoittaa parempaa näkyvyyttä eteen ja helpompaa ajettavuutta ainakin kovemmilla vauhdeilla.

Nyt kun tämä kiekkosetti passaa molempiin talvikelposiin nojakkeihin niin voipi vaihdella ristiin tilanteen mukaan.


Jep, kun ei yhteislenkille ehtinyt aamusella, eikä päiväsaikaan maanteille ajelemaan, niin kävin sitten pyöräteillä ekaa kertaa tälle vuodelle ajamassa. Ja kovaahan tämä kulkee, ylämäet 20+ km/h vauhdeilla ja tasaisella sitten 30 tahto olla lasissa koko ajan.

Vähän otti opetella ajamaan pitkästä aikaa ja on tuo 50-559 edessä rauhallisempi poljetulla lumisella alustalla vaikkei silti helppo kuten Racing Ralph:t.

Mutta seuraavaksi autoteille tekemään kunnolla kilsoja. Siellä nuo nakit pelaa hyvin ja kyytikin on tasaisempaa.

Re: MetaPhysic framekitti

Lähetetty: 03 Huhti 2013, 12:34
Kirjoittaja mhelander
Voisi ehkä hiukkasen kaupitella kun ovat joutilaita, nimittäin nämä MP:hen hommatuissa kampisarjoissa olleet rattaat:

KuvaKuva

Nämä tulivat nykyisen FSA K-Force Light Carbon Compact -kampisarjan mukana, 50- ja 34 -piikkiset. Bike24:n valikoimista saa erikseen. On ajettu uudella ketjulla noin 600 kilsaa.

KuvaKuva

Nämä tulivat SRAM Apex -kampisarjassa, 50- ja 34- piikkiset Bike24:stä. Ovat ajamattomat mutta toimineet hampaiden työstössä mallina.

Edit: mistään Rival-kammista näitä vaan Apex:sta. Mutta samat rattaat molemmissa.

Re: MetaPhysic framekitti

Lähetetty: 03 Huhti 2013, 12:39
Kirjoittaja mhelander
mhelander kirjoitti:Mutta seuraavaksi autoteille tekemään kunnolla kilsoja. Siellä nuo nakit pelaa hyvin ja kyytikin on tasaisempaa.


Ja nämähän pelaa tien päällä. Sunnuntaina päätin km-kisan ajamalla maanteitä pitkin satasen. Yhdellä pätkällä löyty ihan raspitulla jäällä olevia osuuksia, kertaakaan ei ollu jännää pystyssä pysymisen suhteen.

Keskarit oli jotain 25:n paikkeilla kun kesällä on ollu päälle kolmen kympin, osa menee moottorin piikkiin ja osa nakkien (ja raskaampien kiekkojen) huonomman rullaavuuden. Muistaakseni syksyllä raportoin että jokusen kilsan nuo 37-622 kokoiset rullaa huonommin samalla lenkillä, kelillä ja keskisykkeellä kuin GP4000S:t.

Re: MetaPhysic framekitti

Lähetetty: 03 Huhti 2013, 12:40
Kirjoittaja mhelander
jori kirjoitti:Kannattanee säästellä noita viimeistään sitten keväällä karkealla asfaltilla. Paljon ei ole kulutettavaa pintaa, kunnes tuo ensimmäinen suomukerros kuluu pois ja lakkaa parantamasta pitoa.


Joo ei montaa (maantie-) asfalttilenkkiä tarvinne näillä ajaa kun voi jo slikseillä lähteä. Mutta niille vähille nämä on reilusti nastarengasta parempi vaihtoehto joka suhteessa. Mun mielestä.

Re: MetaPhysic framekitti

Lähetetty: 22 Huhti 2013, 00:25
Kirjoittaja mhelander
mhelander kirjoitti:Pitäis varmaan ottaa kuvat kuski päällä, punnita tasaisella painon jakauma myös ja kuviin piirtää & mitata kulmat. Jos jaksais... ei käytöksessä mitään niin suuria eroja että kiinnostais mitata.


No jaksoin kuitenkin tänään mitata painonjakauman kevään/syksyn ajokamppeissa, värkki kesäkunnossa. Edessä on painoa 48.4% ja takana 51.6%.

Tämä tarkoittaa sitä että kun alla on Conti GP4000S 23-milliset renkaat niin eteen 6.2 bar ja taakse 6.6 bar. Näillä paineilla tuntuu kulkevan sekä liukkaasti että mukavasti maantiellä vaikka ovat karkeat nastarengasten jauhamana.

Re: MetaPhysic framekitti

Lähetetty: 23 Syys 2013, 10:49
Kirjoittaja mhelander
Ajoin pitkästä aikaa eilen tällä maantielenkin. Kuitenkin talvikunnossa eli 29er kuituhaarukalla, levyjarruilla ja alla maastonojakin kiekot joissa 50-559 Furious Fred rengas tubelessina edessä ja takana 50-622. Paineet noin 1.7 bar edessä ja 1.85 takana.

Kohtuu hyvin rullaa. Pystyi ajamaan 40:n vauhtiakin tarvittaessa mutta on toki raskaampi kuin viimeksi Conti GP4000S 23-millisillä. Käsiteltävyys ihan hyvä kun pienemmän eturenkaan ansiosta lähes sama haarukkakulma kuin maantievarustuksessa.

Mutta tehoilla polkiessa alko takapää pompottelemaan... saman tapainen ongelma kuin etuvetosella mutta tässä kaikki joustot kertautuu. Ellei erityisesti keskity poljentatekniikkaan ja pitää kierrokset vähän totutta alhaisempana 90:n paikkeilla. Joka taas ei tehnyt hyvää oikean jalan reiden ulkosyrjälle joka kipeytyi. Toisaalta keskiö saattoi olla liian kaukana; tuo säätö kun tuli tehtyä ilman mittausta Nokialla kun värkin kasasin varalaitteeksi etuvetoselle.