Sivu 13/13

Re: MetaPhysic framekitti

Lähetetty: 24 Syys 2013, 12:45
Kirjoittaja mhelander
mhelander kirjoitti:

Ellei erityisesti keskity poljentatekniikkaan ja pitää kierrokset vähän totutta alhaisempana 90:n paikkeilla. Joka taas ei tehnyt hyvää oikean jalan reiden ulkosyrjälle joka kipeytyi. Toisaalta keskiö saattoi olla liian kaukana; tuo säätö kun tuli tehtyä ilman mittausta Nokialla kun värkin kasasin varalaitteeksi etuvetoselle.

Juu, puomi oli noin 15 milliä liian ulkona. Koipi joutui tekemään töitä liian suorana ja reiden ulkosyrjä kipeytyi. Samaa tahtoo tehdä maastonojakilla jos jalassa on Pearl Izumi X-Alp popot joissa on ohuempi pohja kuin simpan maantiekengissä, vaikkakin ero on vain millejä.

Ja, MP:ssä on Avid:n orggis jarrupalat, jotkut orgaaniset. Parkuu märkänä aivan tautisesti, etenkin takana jossa on uuden karhea BB6 road satula (ja kiekoissa uudet Hayes jarrulevyt). EBC Gold -palat ei parkunu käytännössä lainkaan offarissa takana...


Re: MetaPhysic framekitti

Lähetetty: 24 Tammi 2014, 10:38
Kirjoittaja mhelander
mhelander kirjoitti:

Nyt painaa koko takaratas jossa siis WTB-napa, 32 kpl DT-Swiss Competition 2.0/1.2 pinnaa brassinipoilla, DT-Swiss R520 vanne, Continental GT 4000 S päällysgummi sekä Race 28 sisägummi, Campy 80-luvun pikalukko sekä SRAM PG 950 12-23 pakka painaa kokonaisuudessaan 2000g. Tempasin vanteista typerät teinitarrat veks ennen punnitusta.

Pientä päivitystä. Tämä yllä mainittu kiekkosetti sai aikanaan PG 970 pakan ja Mavic:n pikalinkut.

Hyvin pelitti mutta kun tuli sitten kokeiltua 60mm:n hiilarivanteella olevaa takakiekkoa ja eteenkin tuli tehtyä itse 60mm:n kate suorapuolattuun niin kiekkosetillä ajot jäi käytännössä siihen. Kuitenkin kaipaamaan jäi Contin kapeiden avogummien parempaa pitoa sateella ja muutenkin mukavaa kyytiä.

Loppukesästä tuli sitten pöllittyä WTB:n navat näistä maasturiin joten pelkät kehät kumeineen jäi keräämään pölyä. Nyt sain vihdoin aikaiseksi tilata uudet navat Superlight Bikeparts kaupasta:

Kuva

Myyjän tyyppi "Superlight Road" takanapa, 245g.

Kuva

Myyjän tyyppi "Superlight Road" etunapa, 79g.

Tulevat pikalinkkujen kanssa ja kelpaavat suorapuolaukseen. Ja ovat about saman hintaiset kuin jälkimmäinen WTB:n levyjarrunapapari.

Niille sitten kaveriksi kiinaihme aeropinnat Ebay:sta:

Kuva

Ovat litatut aero-pinnat, mustat, ja tulevat 12mm:n messinkinipoilla. Eteen radiaalisti, taakse samoin vasemmalle ja vetävä puoli 2-ristiin. Vähän kalliit kun maksavat about saman kuin navat, noin tuplat tähän asti käyttämiini DT-Swiss:n ohennettuihin pinnoihin nähden.

Noh, ihan sama. Kiekkoparin kokonaishinta siinä 300 €:n paikkeilla ja ei paina juurikaan enempää kuin mun keveimmät eli etuselle tulee laskimilla painoa 770g ja takaselle 961g eli yhteensä 1731g. Onpahan vähän värkättävää talven kylminä iltoina...

Päälle tulee Contin GP4000S -johdannaiset, eteen 22-622 kokoinen Attack ja taakse 24-622 Force. Näillä on tarkoitus ajaa lenkkiä sekä MP:llä että etuvetosella. Oletettavasti yhtä mukavat ja rullaavat kuin aikaisemmat 23-622 GP4000S gumekset, periaatteessa vähän enemmän aerot ja mukavammat kun takana "läskimpi".


Re: MetaPhysic framekitti

Lähetetty: 17 Helmi 2014, 10:07
Kirjoittaja mhelander

Nonni. Nyt on kiekkosetti valmis kun pinnat vihdoin mateli Itellan Espoon maahantuontilajittelusta tänne susirajan tuntumaan :

Kuva

Parilla painoa erikseen punnittuna matkalaukkuvaa'alla noin 1600g eli ei pahan painoset tullu vaikka vanteet onkin 520g kipale. Tumpeloinnista johtuen hommaan kului reippaasti aikaa mutta hyvät tuli.

Kuva

Etukiekon detaljeja. Radiaaliksi rihtattu, olisin halunnut pinnat sisäkautta mutta töpeksin pituuksissa, 2mm lyhyemmät olisi pelittänyt paremmin.

Kuva

Takakiekon detaljeja. Napa on tuoreempi kuin aikaisemman postauksen kuvissa. Rihtattu vetämätön puoli radiaaliksi ja pinnat ulkokautta, parempi olis ollu sisäkautta mutta 2mm lyhyemmät olis pitäny pinnojen olla... vetävä puoli 2-ristiin. Vapaaratas vetää myös simpan 11-vaihteisia pakkoja kun tuon prikan jättää pois.

Oppia sen verran että kun on jämäkät vanteet niin radiaaliksi rihtaus on kohtuu helppoa. Tarkkana saa olla etenkin takakiekon kanssa että ei-vetävän puolen pinnat tulee tasan säteittäin eikä reiän pieleen kuten mulla ekalla yrityksellä. Ja jos tahtoo laipan sisäpuolelta radiaalit pinnat laittaa niin vähentää pinnalaskureiden pituuksista suosiolla 2mm.


Re: MetaPhysic framekitti

Lähetetty: 17 Helmi 2014, 12:26
Kirjoittaja PW

Radiaali tarkottaa tassa ?

Petri


Re: MetaPhysic framekitti

Lähetetty: 17 Helmi 2014, 12:44
Kirjoittaja jviirret
PW kirjoitti:

Radiaali tarkottaa tassa ?

Pinnat menevät suoraan navasta vanteelle ilman että menisivät ristiin muiden kanssa. Puoliradiaali on että vain toisella puolella näin ja toisella puolen pinnattu ristiin.

Jukka


Re: MetaPhysic framekitti

Lähetetty: 18 Helmi 2014, 16:00
Kirjoittaja mhelander
jviirret kirjoitti:
PW kirjoitti:

Radiaali tarkottaa tassa ?

Pinnat menevät suoraan navasta vanteelle ilman että menisivät ristiin muiden kanssa. Puoliradiaali on että vain toisella puolella näin ja toisella puolen pinnattu ristiin.

Jep.

Tämähän on nyt sitten se vakavampi radiaalipuolauksen kokeilu. Edellinen oli lowracerin täyshiilarisen 60mm syvän vanteen ja Hope Pro III navan kanssa mutta koska navalle ei valmistaja lupaa radiaalia puolausta päädyin tekemään 2-ristiin (muistaakseni) puolauksen sille. Kokeilussa siinä oli pakan puoleisen laipan ulkopuolella radiaali ja ei-vetävällä puolella 2-ristiin.

Aina on vähän epäilyttäneet nämä radiaalit kiekot, ostin Tukholmasta 90-luvun alussa Roval:n radiaalit kiekot joissa on 18 litattua pinnaa edessä ja takana 24 ja 2-ristiin vetävällä puolella. Olivat lepsut ja kun tähän MP:hen heitin kiekoiksi alkoi edestä tippua pinnojakin. Lopulta purin kiekot kokonaan ja rihtasin oikeaoppisesti uusiksi. Sen jälkeen ovat olleet ihan tukevat ja toimivat. Koska vanne niissä ei ole erityisen aero päädyin tekemään etukiekkoon kopioimalla täyshiilarisesta 60mm:n katteen.

Nämä Aero424-pinnat on selvästi laadukkaammat kuin nuissa Rovalin kiekoissa. Samoin uudesta kiekkosetistä tuli saman painoinen tai kevyempi kuin nuo vanhat. Molemmissa vaikuttaa olevan erinomainen laakerointi.

Katsotaan sitten kun pääsee maantielle että miten toimivat ja kestävät.


Re: MetaPhysic framekitti

Lähetetty: 18 Helmi 2014, 16:06
Kirjoittaja jviirret

Onko tällaisessa suoraan pinnauksessa joku selkeä etu ristiin pinnaamiseen nähden?

Jukka


Re: MetaPhysic framekitti

Lähetetty: 18 Helmi 2014, 17:40
Kirjoittaja jori
jviirret kirjoitti:

Onko tällaisessa suoraan pinnauksessa joku selkeä etu ristiin pinnaamiseen nähden?

Jukka

Sama jäykkyys saavutetaan vähemmillä pinnoilla, eli keveämmin. Ilmanvastus on pienempi, koska pinnoja on vähemmän ja ne "peesaavat" toisiaan. Lisäksi suorapuolattu ei mene kahdeksikolle läheskään niin helposti. Minä en näe ainuttakaan syytä, miksi vannejarrullinen vetämätön kiekko puolattaisiin ristiin.


Re: MetaPhysic framekitti

Lähetetty: 18 Helmi 2014, 17:45
Kirjoittaja Wacky
jviirret kirjoitti:

Onko tällaisessa suoraan pinnauksessa joku selkeä etu ristiin pinnaamiseen nähden?

Jukka

Käsitääkseni lähinnä paino koska pinnat on vähän lyhyempiä ja sitä käytetäänkin sillon kun pinnoa on jo todella vähän (=<28 kpl)


Re: MetaPhysic framekitti

Lähetetty: 18 Helmi 2014, 21:47
Kirjoittaja mhelander

Jorin kannalla. Vähän myös painoa säästyy mutta vanne ei saa olla lepsu ja/tai painoa päällä paljoa.

Ja nojakkikäytössä radiaalit saa paljon vähemmän revitystä ja sivuttaisvoimia kuin pystäreissä. Harmi että laadukkaat valmiit vähän aerot kiekot on aika kalliita tai muuten kompromisseja. Näistä tuli ainakin kohtuulliset järkihinnalla.

Mutta etuja ei tule näistäkään jos ei aja käytännössä koko ajan 25 tai enemmän lasissa, sama pätee muutenkin aero-paranteluun.


Re: MetaPhysic framekitti

Lähetetty: 03 Loka 2017, 14:45
Kirjoittaja mhelander

Pistetään tänne nyt terminaalipäivitys... vuosi sitten kävi pari kyselijää katsomassa tätä pyörää, ja toinen ihan vakavalla mielellä mutta kaupat jäi tekemättä. Noin kuukausi sitten soi puhelin ja siitä se sitten lähti... suurin piirtein tässä kuosissa:

Kuva

Toivomus oli saada pyörä työmatkakäyttöön aikaisesta keväästä syksyyn joten 700c kiekkojen sijaan alle laitettiin WTB:n navoilla ja DT-Swiss:n vanteilla 26" eteen ja 29er taakse ja Thunder Burt gummit tubelessina. Levyjarrut tietysti ja kun meinasi jäädä tarpeettomana 700c etuhaarukka ja takajarrusilta vannejarrulle niin pukkasin ne käytettyjen nastarenkaiden kaveriksi kaupantekijäisiksi.

Nyt saatiin tämäkin nojakki keräämään kilometrejä sen sijaan että pölyttyy varastossa. Ajoin toki 116 km:n "testilenkin" tuolla kombolla ennen luovutusta, pitäähän kaiken toimia hyvässä pyörässä moitteettomasti!


Re: MetaPhysic framekitti

Lähetetty: 03 Loka 2017, 14:57
Kirjoittaja jori

MInne se meni, kehotitko kommentoimaan foorumille?


Re: MetaPhysic framekitti

Lähetetty: 04 Loka 2017, 09:08
Kirjoittaja mhelander
jori kirjoitti:

MInne se meni, kehotitko kommentoimaan foorumille?

Oulunsalo taisi olla uusi osoite. Ostaja oli täältä katsellut pyörästä lisää tietoja mutta en tiedä onko rekisteröitynyt foorumille.