Nojapyörien fatbike

Täällä voit keskustella eri pyörämalleista tai kysyä vaikka neuvoa, jos valinta tuottaa vaikeuksia.
Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4798
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Nojapyörien fatbike

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Ei muuta kuin rakentaan. Kyllä noita renkaita on vaikka mitä markinoilla. Senkun vaan soveltaa jotain muuta ajoneuvoa. Mönkäriä , PV Susukia, Mönkiä , mitä näitä nyt on . Milikuvitus on vain rajana. Itse huomasin että Helkama toi noin kolmevuotta sitten tälläisen isopyöräisen lasten pyörän markinoille ja siittä innoistun tuota Stern 4 kehittään. Mahdollisemman leviä renkaat alle ja ulkonäkö muista poikeava. Mukaan sekotetaan kaikkee elekronista rääsää. Ei sen nojapyörän tarvitse aina olla nopea, voi se olla aivan jotain muuta. Vaikkei muuta kuin tuollainen näyttelyyn tarkoitettu ison miehen leikkikalu , jolla voi surfailla vaikka illalla keskustassa ja sekoittaa ihmisten ajatuksia. :idea:

noja
Viestit: 153
Liittynyt: 23 Elo 2010, 06:51
Paikkakunta: Tampere

Re: Nojapyörien fatbike

Viesti Kirjoittaja noja »

Väitän että tuossa Pugsley kuskin syke on korkeampi kuin mitä kapearenkaista pyörää samaa nopeutta taluttavan syke olisi. Eli paksu kumisella pyörällä eteneminen on raskaampaa

Kyllä aika rivakasti saisi taluttaa jos samassa vauhdissa haluaa pysyä. Mutta pääasia ettei tarvitsisi taluttaa jos tykkää käydä pehmeillä metsäpuluilla sykkimässä.

Tuossahan toisellakaan kuskilla ei mitkään kapeat kumit olleet, 50-54mm?

Ja lisäksi olis kiva tietää mitkä oilvat rengas paineet. Leveessä renkaassa matala paine = paremmat "pinnalla" pysymis ominaisuudet ja tietenkin on myös silloin entistäkin raskaampi polkea. Kapeallakin renkaalla pystyy pelaamaan paineiden kanssa mutta herkemmin se sitten kolahtaa vanteelle.

Kun alustaksi vaihdetaan metsäpolun sijaan asfaltti/soratie niin molemmilla pyörillä onnistuisi jo ajamalla eteneminen ja kapearenkainen menisi edelleen kevyemmin.

Ei epäilystäkään, niinkuin aikaisemmin kirjoitin, rengas käyttötarkoituksen ja omien mieltymysten mukaan. Videon tarkoitus oli tuoda esille leveen renkaan hyviä ominaisuuksia... huonojakin on.

Vaikka tuo "VS" kaatuiluvideo onkin ehkä hieman kieli poskessa tehty niin selviää siitä se mitkä niiden renkaiden erot on ja mitä sillä leveällä renkaalla haetaan. Se että alusta olisikin kova ei se aina välttämättä ole tasainen... esim. pehmeään loskaan jäävät urat jäätyy ja vielä päälle sataa lumi niin sepä on mielenkiintoista ajaa pyorällä. Tälläisessä tilanteessa kovalla ja kapealla renkaalla on edelleen kevyempi polkea jos vain pysyy pystyssä. Levee ja vähän löysempi rengas ei välttämättä lähde niin herkästi puskemaan tuollaisissa jäätyneissä urissa. Mutta tälläiseen jäätyneeseen uraiseen tiehen varmaan paras vaihtoehto olisi "ruuvirengas" (josta itse oon innostunut tällä hetkellä kun rahat ei riitä läskeihin :mrgreen: ). Mutta onneksi on vaihtoehtoja, ei sellaista joka paikan rengasta olekkaan.

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Re: Nojapyörien fatbike

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

jviirret kirjoitti:

Väitän että tuossa Pugsley kuskin syke on korkeampi kuin mitä kapearenkaista pyörää samaa nopeutta taluttavan syke olisi. Eli paksu kumisella pyörällä eteneminen on raskaampaa. Tuossahan toisellakaan kuskilla ei mitkään kapeat kumit olleet, 50-54mm?
Kun alustaksi vaihdetaan metsäpolun sijaan asfaltti/soratie niin molemmilla pyörillä onnistuisi jo ajamalla eteneminen ja kapearenkainen menisi edelleen kevyemmin.

Minullahan kyllä on Pugsley, että jos haluat huomata olevasi väärässä, voin joskus järjestää koeajoa. :-)

Ajan talvella lähes kaikki harrastusajot tuolla. Tämä pitää sisällään yhteislenkkejä, tosin epäilen että olen porukan kovakuntoisin, joten sikäli ei välttämättä pienet kalustotasoitukset tunnu. Mutta sitten kun tilanne menee huonoksi, se on aivan ylivoimainen.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Nojapyörien fatbike

Viesti Kirjoittaja PW »

En mie yhtään epäile mutt tuo "porukan kovakuntoisin" ois hyvä Nokialla käyvä näyttämässä :D

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Nojapyörien fatbike

Viesti Kirjoittaja mhelander »

PW kirjoitti:

En mie yhtään epäile mutt tuo "porukan kovakuntoisin" ois hyvä Nokialla käyvä näyttämässä :D

Varsinkin Pugsleyllä :o

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Nojapyörien fatbike

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Rauhoittukaa :D

Yhteislenkkiporukastahan se Teemu puhui.

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Re: Nojapyörien fatbike

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

Toki vertailuryhmä tuossa kovakuntoisuudessa oli saman virkkeen alkuosassa esitelty yhteislenkkiporukka.

Olen muuten ottanut Ollin kanssa jo yhteen ajanotollisessa tapahtumassa, ja tulos oli aika selkeä ja ennalta-arvattava. Katsoisin tulosluettelosta montako kymmentä prosenttia hävisin, mutta Ollin perhana ajoi väärällä nimellä, enkä muista mikä se väärä nimi oli.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Nojapyörien fatbike

Viesti Kirjoittaja PW »

Da, da yritin vaan härnätä Teemua Nokialle :wink:

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Vastaa Viestiin