Nojapyörien fatbike

Täällä voit keskustella eri pyörämalleista tai kysyä vaikka neuvoa, jos valinta tuottaa vaikeuksia.
Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3837
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Nojapyörien fatbike

Viesti Kirjoittaja Wacky »

En tiedä onko moni teistä kuullut fatbike pyöristä, mutta tässä on meidän vastine niille. Aika mielenkiintoinen kapistus. Näyttää ihan siltä että olis rakennettu kokoa isommalle ihmiselle :D

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Nojapyörien fatbike

Viesti Kirjoittaja tm »

"Läskipyöriä" on tullut kuolattua netistä jo jonkun aikaa, siis pystysellaisia. Ans kattoo koska ilmaantuu omaan talliin. Tuolta löytyy enemmän jutustelua ko. vekottimista:
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/show ... bike-ketju

Joku on sitten rakennellut nojakkiversionkin, kuinkahan tuollainen toimisi täkäläisillä metsäpoluilla? Kovin pahaan paikkaan en lähtisi yrittämään, perinteisesti kun nojakit ovat olleet vähemmän maastokelpoisia. Mutta talvikelillä tuollainen leveä rengas voisi olla kova sana ihan tieolosuhteissakin.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3837
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Nojapyörien fatbike

Viesti Kirjoittaja Wacky »

tm kirjoitti:

"Läskipyöriä" on tullut kuolattua netistä jo jonkun aikaa, siis pystysellaisia. Ans kattoo koska ilmaantuu omaan talliin. Tuolta löytyy enemmän jutustelua ko. vekottimista:
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/show ... bike-ketju

Joku on sitten rakennellut nojakkiversionkin, kuinkahan tuollainen toimisi täkäläisillä metsäpoluilla? Kovin pahaan paikkaan en lähtisi yrittämään, perinteisesti kun nojakit ovat olleet vähemmän maastokelpoisia. Mutta talvikelillä tuollainen leveä rengas voisi olla kova sana ihan tieolosuhteissakin.

Kaverin opastamana oon noita itsekkin juuri tuolta katsonut ja miettinyt et vois olla aika jännä virittää omaan haarukat joihin sais tollaiset 4" renkaat ja lähteä kokeilemaan miten se tykkää maastosta :D

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Nojapyörien fatbike

Viesti Kirjoittaja tm »

Jäämme siis odottelemaan Suomen ensimmäistä paksugumminojakkia :D .
Laitahan juttua näkösälle, jos ko. projektin joskus toteutat.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3837
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Nojapyörien fatbike

Viesti Kirjoittaja Wacky »

tm kirjoitti:

Jäämme siis odottelemaan Suomen ensimmäistä paksugumminojakkia :D .
Laitahan juttua näkösälle, jos ko. projektin joskus toteutat.

Täytyis alkaa selvittää saako mistään 20" vanteita ja renkaita noilla leveyksillä - alkaa olee jotain mopo/skootteri kamaa.
Muuten pitäis hankkia eri runkokin kun tähän mun varmaan pystyis laittaa 26" mutta en tiedä miten sen ajettavuudelle kävis
Mitähän haarukat maksais - pitäis varmaan pistää azubille postia ja kysellä jos niiltä sais custom malliset - saattaisivat innostua kun kuulisivat mitä suunnittelen :D

TKorho
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 402
Liittynyt: 30 Touko 2009, 00:52
Paikkakunta: Tampere, Hervanta

Re: Nojapyörien fatbike

Viesti Kirjoittaja TKorho »

Mitä muuta noista hyötyy kuin tuon joenpohja-ajelun?
Varmasti raskas, iso ja pyörintävastukset isoja. Maastokäyttö hieman Spiritiä parempi, mutta pystyyn nousun mahdottomuuden takia ei kuitenkaan mitään halvankaan maasturin luokkaa.

Hauska idea ja pyöriä pitää olla! Ja jos varaa ja tilaa on pitää monia, niin toki! Mutta en vain itse keksi mikä tuon erityinen tarkoitus on. Voisiko tuollaisella mennä muutenvaanmaastoilemaan sunnuntaitahtiin?

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nojapyörien fatbike

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Yllättävän kevyesti tuollainen paksu ratas pyörii, vai johtuuko fiilis vain siitä kun omassani oli teräskudos rengas:
http://www.kotinet.com/ninajukk/chop.htm Renkaan massan kyllä huomasi, kiihtyi normaali pyörää hitaammin mutta kun pääsi vauhtiin niin ei mitään ongelmaa.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4798
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Nojapyörien fatbike

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Kyllä niitä leveitä renkaita ja vanteita löytyy ja löytyy. Itselläni oli tilauksessa Hollannista 80 leviä ja 20". Mutta kävi niin että virma meni nurin. Taivanista olisi kyllä löytynyt vaikka mitä , odotan vastausta toimittajilta. 20" löytyy ainakin 100 millisenä ja saa näitä kokoja 26" , eli kyllä niitä löytyy. Voihan sitä harkita että pinnaa rosipyörän vanteet polkupyörän navoille , niin kyllä sitten rengasvalikoimat lisääntyy ja tietysti tuo Jukan mainitsema paino. :oops:

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Nojapyörien fatbike

Viesti Kirjoittaja tm »

TKorho kirjoitti:

Mitä muuta noista hyötyy kuin tuon joenpohja-ajelun?...Voisiko tuollaisella mennä muutenvaanmaastoilemaan sunnuntaitahtiin?

Väittävät nuo pysty-fättärikuskit, että leveä rengas (3,7" - 4,5") pienillä paineilla (0,6 - 0,7 bar) tasoittaisi menoa mukavasti juurakoissa yms. epätasaisuuksissa. Eivätkä pitoakaan ole moittineet.

Kovin tekniseen maastoon nojakilla on turha yrittää paksuilla renkaillakaan, mutta vakiorengastukseen verrattuna "maasto"ajettavuuden ja mukavuuden luulisi paranevan selvästi. Painoa tulee toki lisää, mutta sunnuntaitahtiin ajelussa se ei haittaa niin paljoa kuin vauhdikkaammassa ajossa.

Prätkänrenkaiden luulisi olevan turhan kovat, eivät jousta ja imaise epätasaisuuksia niin hyvin kuin ohutkylkiset fillarinrenkaat.

Spekulointia kaikki tyynni, kunnes joku sen fatbike-nojakin rakentaa...

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3837
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Nojapyörien fatbike

Viesti Kirjoittaja Wacky »

CRC:stä sais Fatti-O 20" x 3.0" ihan kohtuu hintaan, kuvio on kyllä vähän pliisu jos maastoon meinaa. Pitäis varmaan mennä mittanauhan kanssa katsomaan haarukoita - jos ne ei mahdu niin sitten vois postittaa kysymyksen azubin suuntaan mitäs pojat haluis erikois leveistä haarukoista - jos vaikka ottaais sellaiset että mene päälle 100mm renkaat..

JuSa
Viestit: 123
Liittynyt: 14 Kesä 2009, 20:01
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Nojapyörien fatbike

Viesti Kirjoittaja JuSa »

Voisi tuo Bigfoot olla kiva laite ja jonkinlainen vastaus tarpeisiini. Ostimme saarimökin ja tarkoitus on sulana kautena viettää siellä paljon aikaa. Siten nojapyöräily hyvillä kestopäällysteteillä jää väkisinkin vähemmäksi kuin tähän asti. Tarkoitus on kuitenkin ensi elokuussakin osallistua Nokian 12h ajoon trikilla. Pääliikuntamuotoni saaristossa on luonnollisesti melonta. Se on pitkäkestoista ja sama sydän pumppaa kuin trikellä ajaessakin. Silloin kun välillä olen Espoossa, ajan tietysti paljon, mutta olen ajatellut viedä vanhan pystymaasturin mökille. Viereisessä isossa saaressa kulkee kapeita, huonokuntoisia, mäkisiä, mutkaisia sorateitä (siis oiken kivoja), mutta ei ilmeisesti ympyräreittiä. 500m metsäisen kanto-osuuden tieosuuksiin lisäämällä saisi n. 9km kierroksen. Tällaista olen suunnitellut.

Tuollainen Bigfoot vastaisi paremmin trikeä, mutta sen kantaminen umpimetsässä voisi olla tuskaa, vanha maasturi kulkee kyllä hyvin olalla.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nojapyörien fatbike

Viesti Kirjoittaja jviirret »

JuSa kirjoitti:

Viereisessä isossa saaressa kulkee kapeita, huonokuntoisia, mäkisiä, mutkaisia sorateitä (siis oiken kivoja), mutta ei ilmeisesti ympyräreittiä. 500m metsäisen kanto-osuuden tieosuuksiin lisäämällä saisi n. 9km kierroksen. Tällaista olen suunnitellut.

Tuollainen Bigfoot vastaisi paremmin trikeä, mutta sen kantaminen umpimetsässä voisi olla tuskaa, vanha maasturi kulkee kyllä hyvin olalla.

Tuollainen LWB on liian pitkä mutkitteleville metsäpoluille(akseliväli 185cm ja koko pituus 2,5metriä). Vaikka kumit muutaman sentin ehkä joustaa niin ei ne kunnon jousitusta korvaa ja pitkän pyörän hallinta hitaahkossa vauhdissa on yhtä tuskaa. Jos nojakilla pitäisi noita reittejä ajella niin se olisi HPVelotechnik Spiritin tyyppinen CLWB-pyörä. Se on 75cm lyhyempi ja kunnon joustoilla. Oma Spirit kopionikin on ihan hyvä pyörä kovapohjaisten metsäpolkujen ajeluun, toisin kuin jäykkä LWB:ni.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1051
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Nojapyörien fatbike

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

Mun mielestäni tuollaiset läskirenkaiset pyörät ovat omiaan sorateillä ajeluihin ja mahdollisesti pidemmän matkan taittamiseen huonosti päällystettyjä teitä pitkin. Metsäpolkujen pyöritteleminen voi olla melkoista tuskaa juurikin tuon Jukan jo mainitseman pitkän akselivälin takia. Eikä noja-asento ole millään lailla järkevä oikeassa juurakossa ryskäämisessä.
Mutta ajatus pitkän matkan kiertämisestä tuollaisella fillarilla, nättejä sorateitä ajaen, kiireettä... voisi olla pirun kivaa puuhaa.

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3837
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Nojapyörien fatbike

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Läskinojakin rakentelu kävi taas mielessä kun eilen taluttelin pyörää kotimatkalla. Mitenköhän hyvin tuollaisella pärjäis lumessa. Pitäis varmaan ottaa ja toteuttaa tuollainen niin selviäisi nää kysymykset.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4798
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Nojapyörien fatbike

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Miksi leveät renkaat talveksi. Tuntuu ihan hullulta idealta. Sopivan isot halkasijaltaan ja mahdollisemman kapea tuntuisi paremmalta idealta. Miksi lisätä kuormaa turhaa. Kapeessa renkaassa on suurempi pistovoima tiehen ja kolmipyöränä kuormakaan ei kasva turhan isos. Kapeat nastarenkaat on siittä hyvät että matkakin viellä joutuu. Leveet renkaat puolataa paikkaa jos ajetaan sorateillä ja hiekkarannoilla. Ei siinä muuta hyvää sit ole . :roll:

Vastaa Viestiin