ensi pyörä

Täällä voit keskustella eri pyörämalleista tai kysyä vaikka neuvoa, jos valinta tuottaa vaikeuksia.
heitar
Viestit: 5
Liittynyt: 25 Marras 2011, 09:50

ensi pyörä

Viesti Kirjoittaja heitar »

olen etsimässä itselleni ensi nojaria, ja tuollaiseen T-rex gx trike pyörään törmäsin.

olisko kellään neuvoja kyseisen pyörän suhteen, onko vikoja/ominaisuuksia joita muissa ei ole?

en T-rexistä tiedä kuin tieten priteissä valmistetaan? myydäänkö pyörää suomessa ja jos niin missä?

ja olisko jollakin tieto t-rexin arvosta etten mene liikaa maksamaan käytetystä :wink:

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: ensi pyörä

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Googlekaan ei oikein tiedä...?

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2746
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: ensi pyörä

Viesti Kirjoittaja tavasti »

heitar kirjoitti:

olen etsimässä itselleni ensi nojaria, ja tuollaiseen T-rex gx trike pyörään törmäsin.

olisko kellään neuvoja kyseisen pyörän suhteen, onko vikoja/ominaisuuksia joita muissa ei ole?

en T-rexistä tiedä kuin tieten priteissä valmistetaan? myydäänkö pyörää suomessa ja jos niin missä?

ja olisko jollakin tieto t-rexin arvosta etten mene liikaa maksamaan käytetystä :wink:

Onkos pyörä tälle sukua: http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=3&t=2105

Jos on tuon pajan tuotosta, niin paljoa ei kannata maksaa

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: ensi pyörä

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

Britti foorumilla oli kyseisestä laitoksesta juttua ja ilmeisesti joku "perhe" yrityksen kaltainen autotalli firma nuita rakentelee.
ilmeisesti alunperin päätarkoitus on ollut rakentaa pyöriä liikuntarajotteisille...

Mutta jos ei aja lujaa eikä ajo-ominaisuudet ole niin justiinsa niin kyllä kai tuollaisella ajelee varsinkin jos halvalla saa, ja voihan sitä sit muokata paremmaksi...

pistä kuvia kyseisestä värkistä niin osaamme sanoa paremmin, onhan siellä voinut kehitystä tapahtua...

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

heitar
Viestit: 5
Liittynyt: 25 Marras 2011, 09:50

Re: ensi pyörä

Viesti Kirjoittaja heitar »

tuollainen kapistus oli tarjolla.
ja en minäkään löytänyt googlella tietoja tuollaisista.

Liitteet
nojari1.JPG
Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: ensi pyörä

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

onko etupään olkanivelistä kuvaa jossa niiden kulma näkyisi?

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

heitar
Viestit: 5
Liittynyt: 25 Marras 2011, 09:50

Re: ensi pyörä

Viesti Kirjoittaja heitar »

ei ole tuon parempaa kuvaa tarjolla.
mitä kannattaa ja pitää tarkistaa pyörästä kun sen näkee livenä?

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: ensi pyörä

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Näyttäs samalta mallilta kuin tuo yllä mainittu keskusteluketju, sieltä voitki kattoa tyyppiviat :D

Toki voi olla laatu parantunut :roll:

heitar
Viestit: 5
Liittynyt: 25 Marras 2011, 09:50

Re: ensi pyörä

Viesti Kirjoittaja heitar »

tuon keskusteluketjun perusteellahan tuo T-rex on täyttä sontaa koko laitos?
eli oliskohan enempi harrastaneiden mielestä tuo T-rex parempi unohtaa ensipyöränä?

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1230
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: ensi pyörä

Viesti Kirjoittaja Mahe »

On ihan mahdollista että tuossa keskusteluketjussa mainitut laatuongelmat on tuotantoprosessista saatu korjattua sittemmin. On oma valintasi otatko sen riskin että saat samanlaisen ongelmapesäkkeen kuin ketjun aloittaja.

Sensijaan, tuon laittamasi kuvan perusteella tuo pyörän perusongelma eli aivan ketuilleen suunniteltu ohjausgeometria näyttäisi olevan edelleen suureksi osaksi tallella.

Fiksummat korjatkoon jos puhun ihan pehmeitä, mutta näkisin nuo ongelmat näin:

Kuvan perusteella ohjausnivelten olkatapit osoittavat suoraan alaspäin, eivätkä renkaan maakosketuskohtaan tai jopa sen ulkopuolelle kuten pitäisi. Tämä aiheuttaa sen, että kuoppaan ajaessa tai etupyörän osuessa kiveen ohjaus pyrkii kääntymään kuopan suuntaan. Ärsyttävää ja kovissa nopeuksissa vaarallista.

Lisäksi samojen olkatappien pitäisi olla kallistettuna taaksepäin, eli osoittaa myös jokusen sentin eturenkaan maakosketuskohdan etupuolelle (ns. jättö) mikä vaikuttaa ohjauksen vakauteen. Kuvan pyörässä tätä jättöä ei ole lainkaan tai vain hyvin vähän, jolloin ohjaus ei keskitä kunnolla ja on muutenkin levoton. Lisäksi tuo levottomuus vaihtelee nopeuden mukaan?

Ackerman näyttäisi sen sijaan otetun ohjauksessa huomioon, sikäli kun kuvasta pystyy näkemään. Tämä tarkoittaa sitä, että ohjausnivelet yhdistävän raidetangon päät on kiinnitetty niveliin hiukan kapeammalle kuin olkatappienn välimatka. Tämä aiheuttaa sen että ulompi etupyörä kääntyy vähemmän, eikä laahaa mutkissa, mikä vähentää eturenkaiden kulumista.

Eli näyttäisi siltä, että ohjausgeometriassa on edelleen rutkasti korjaamisen varaa, muuhun työn laatuun ei voi tuon kuvan perusteella ottaa oikein kantaa.

Markus Heikkilä

heitar
Viestit: 5
Liittynyt: 25 Marras 2011, 09:50

Re: ensi pyörä

Viesti Kirjoittaja heitar »

jouduin pienentämään kuvaa että sai lisättyä foorumille niin ei tarkasti tuon mukaan voi sanoa olkatapin kulmia
isompaa kuvaa katseltuani voisin väittää että olkatapit ovat kulmassa eikä pystysuorassa.
ja eikä tuossa ole jarrulevyjä hitsattu vanteeseen, niinkuin oli projekti pyörässä.

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: ensi pyörä

Viesti Kirjoittaja Syväri »

heitar kirjoitti:

jouduin pienentämään kuvaa että sai lisättyä foorumille niin ei tarkasti tuon mukaan voi sanoa olkatapin kulmia
isompaa kuvaa katseltuani voisin väittää että olkatapit ovat kulmassa eikä pystysuorassa.
ja eikä tuossa ole jarrulevyjä hitsattu vanteeseen, niinkuin oli projekti pyörässä.

Joo no tuo jarrulevy saattoi olla edellisen omistajan tekosia, kun oli käytettynä ostettu.

Halpahan tuo kai on, mutta kyllä minä ainakin koeajaisin ennen kuin ostan, tai jos löytäis jotain arvosteluja tms.

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: ensi pyörä

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

Ehdottamasti suosittelen koe ajamaan, jos se tuntuu kivalta ja ajo-ominaisuudet sinulle riittää ja hinta on sopiva niin osta pois.

Trikeissä on kuiten eroja aika paljon riippuen valmistajasta, ei ne "kalliitkaan" aina ole "hyviä"...

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: ensi pyörä

Viesti Kirjoittaja jori »

Mahe kirjoitti:

Ackerman näyttäisi sen sijaan otetun ohjauksessa huomioon, sikäli kun kuvasta pystyy näkemään. Tämä tarkoittaa sitä, että ohjausnivelet yhdistävän raidetangon päät on kiinnitetty niveliin hiukan kapeammalle kuin olkatappienn välimatka. Tämä aiheuttaa sen että ulompi etupyörä kääntyy vähemmän, eikä laahaa mutkissa, mikä vähentää eturenkaiden kulumista.

Eli näyttäisi siltä, että ohjausgeometriassa on edelleen rutkasti korjaamisen varaa, muuhun työn laatuun ei voi tuon kuvan perusteella ottaa oikein kantaa.

Tuo kapeammalle yhdistäminen pitää paikkansa vain, kun raidetanko on olkanivelten takapuolella. Minusta näyttä, että raidetanko on etupuolella, jossa Ackerman pidentää nivelväliä olkaväliin nähden. Ackerman toimii siis väärin päin, eli ulkopuolen rengas kääntyy enemmän kuin sisäkaarteen puoleinen. No, mittoja on vaikea nähdä tuosta suunnasta otetusta kuvasta, mutta minusta ei näytä siltä, kuin pitäisi.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1230
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: ensi pyörä

Viesti Kirjoittaja Mahe »

jori kirjoitti:
Mahe kirjoitti:

Ackerman näyttäisi sen sijaan otetun ohjauksessa huomioon, sikäli kun kuvasta pystyy näkemään. Tämä tarkoittaa sitä, että ohjausnivelet yhdistävän raidetangon päät on kiinnitetty niveliin hiukan kapeammalle kuin olkatappienn välimatka. Tämä aiheuttaa sen että ulompi etupyörä kääntyy vähemmän, eikä laahaa mutkissa, mikä vähentää eturenkaiden kulumista.

Eli näyttäisi siltä, että ohjausgeometriassa on edelleen rutkasti korjaamisen varaa, muuhun työn laatuun ei voi tuon kuvan perusteella ottaa oikein kantaa.

Tuo kapeammalle yhdistäminen pitää paikkansa vain, kun raidetanko on olkanivelten takapuolella. Minusta näyttä, että raidetanko on etupuolella, jossa Ackerman pidentää nivelväliä olkaväliin nähden. Ackerman toimii siis väärin päin, eli ulkopuolen rengas kääntyy enemmän kuin sisäkaarteen puoleinen. No, mittoja on vaikea nähdä tuosta suunnasta otetusta kuvasta, mutta minusta ei näytä siltä, kuin pitäisi.

Jaa? Muistelen nähneeni jossain kuvan jossa tuota ackermania ja eri tapoja toteuttaa nuo tadpolen ohjauksen raidetangot selitettiin ja siinä sen raidetangon voi pistää joko etu-tai takapuolelle samalla tavalla. En nyt vaan muista missä se oli joten voi olla että muistan väärin, tai sitten kuvan tekijä ei ollut ymmärtänyt asiaa sen paremmin kuin minä :) Jotenkin tuo on kauhena vaikea hahmottaa mielessään...

Markus Heikkilä

Vastaa Viestiin