Optima Cheetah -kokemuksia

Täällä voit keskustella eri pyörämalleista tai kysyä vaikka neuvoa, jos valinta tuottaa vaikeuksia.
Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Optima Cheetah -kokemuksia

Viesti Kirjoittaja terppa »

Kiitoksia Optimistxille kannustuksesta, värkkäily ja kikkailu on kivaa mutta vaatii runsaasti luppoaikaa, että tulee ideoita ja vielä jaksaa toteuttaa ne (ei niihin paljoa aikaa menisi, mutta aloittaminen on väsyneenä takkuista). Reipasvauhtisessa sadeajossa tuo etulokari olikin liian lerppu (eka koeajo oli kylillä kärryn kanssa niin vauhtikin oli leppoisampi), B-versio on jäykemmästä pullosta joka yrittää vähän seurailla renkaan muotoa, toivottavasti ei tällä lomalla tarvitse kokeilla toimivuutta käytännössä vaan alkaisi aurinko paistaa :mrgreen:

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Optima Cheetah -kokemuksia

Viesti Kirjoittaja terppa »

Koska Icletta ei enää myy Windwrapin pienintä etukatetta (polkimien eteen) ja rapakon takaa ei innosta lähteä tilaamaan niin jotain läpinäkyvää hässäkkää piti sitten saksia ja tietysti nippusiteillä kiinni. Nopeammin tämän kuitenkin teki kuin jos olisi nikkaroinut varastokomeron oviaukon korkeammaksi minkä polkimien eteen tuleva kate olisi vaatinut :)

optimankate.jpg

Pvc-kalvosta leikkasin ja aika monta "tuulen koloa" sillä sai peitettyä. Aika näyttää joutuuko yläreunasta sentin tai jopa kaksi leikkaamaan jos haittaa näkyvyyttä, paikallaan istuen ja ihmetellen on siinä rajoilla mutta tuollaisena se vähän ohjaisi ilmaa kuskin yli.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Optima Cheetah -kokemuksia

Viesti Kirjoittaja terppa »

Dodi! nyt niitä taas näköjään saa, eli pienempää Windwrapin etukatetta:

Kuva

Kun ei Optiman vauhdit miellytä työmatkalla niin pitää koittaa saisiko tuollaisella aerodynamiikkaa paranneltua eli tilaukseen meni, valoraudan otin myös. Ainakin jalkojen vatkaaminen jää suurelta osin katteen taa. Ensikuussa pitäisi myös järjestyä tallitilaa ja aikaa niin takakiekon levytystä koitan pvc-kalvolla, kauan suunniteltu on kokonaan tekemättä vai miten se meni :oops: :P

Joo, kinnerin palautuksen jälkeen ei ole kuin 31 km/h ollut paras kotimatka ja oliko se maanantain vilakka yö 27,5 km/h, tosin vähän taloudellisempaa ajotapaa olen harjoitellut ja mennessä en paljoa ole mäissä vääntänyt, kotimatkalla kotimäessa taas on spurttiharjoitukset, että saisi lihaksista taas tehoja houkuteltua ulos. Alkuperäisellä Continentalin (20x1,35) rengastuksella mennään eli Duranon jätin Wawiin ja siitäkö lie johtuu, että töihin mennessä ei vikassa mäessä yli 60 km/h meinaa tulla millään? (mittaria en ole rukannut, continentalilla näyttää jotain prosentin verran enemmän tulevan matkaa) Kun muun ostoslistan saan mietittyä niin vihdoin tilailen Dunanot molempiin päihin (1,1 leveät), samanlaiset tulee myös Pioneeriin kun siinä (ainakin takarenkaassa) olisi oikea tarve uudelle kumille.

Kilo tulee lisää painoa katteesta mutta lähtisikö 300-400g pyörivää massaa? no vaaka sen aikanaan kertoo, tai tulehan siitä pvc-kalvosta varmaan saman verran takaisin :oops: jännä nähdä miten tuuliherkkä vekottimesta tulee...

Jos talvella on todella tylsää eikä kinnerihommat etene niin saatan jopa opetella ompelemaan ja yrittää tehdä seuraavalle Nokian reissulle Killeristä kopioitua kangaskatetta, rautalangasta pitäisi vaan vääntää takaosan malli, mutta aika tylsää pitää olla, että hommaan rupean :D

Kuva

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Optima Cheetah -kokemuksia

Viesti Kirjoittaja jori »

Mikähän ihme näissä pikkukatteissa on, kun ne pitää asentaa noin käsittämättömän kauas eteen. Kissaniityn katetta jo aikoinaan ihmettelin. Kun jalat ovat klosseissa, eivät kengän kärjet kovin kaukana käy. Tuossakin näyttäisi olevan ainakin viisi senttiä varaa siirtää katetta taaemmaksi. Pelkäävät varmaan, että joku 52 kengillä varustettu polkee kantapäät polkimilla ja 250 mm kammilla katteen naarmuiseksi. :roll: Kaikki ominaisuudet paranevat, mitä lähemmäs jalkoja kate asettuu. Tutkipa terppa tätä, kun saat katteen. Saatat joutua kiinnitystä muuttamaan, mutta takaan, että kannattaa.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Optima Cheetah -kokemuksia

Viesti Kirjoittaja terppa »

Pitää ihmetellä kun dhl-mies tuo paketin, samalla tilasin 155mm kammet ja niihin sopivan keskiölaakerin ja jos se vielä sattuu sopimaan pyörään niin 39 numeron popoilla sen katteen saisi varmaan aika paljon lähemmäs kuin kuvassa on. Pelkästään kuvien perusteella on vaikea sanoa minkälaisen muokatun kiinnityksen saisi tai miten alkuperäistä voisi soveltaa, pitäisi päästä hypistelemään itse tuotetta mutta ehkäpä jo viikon päästä :)

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

kissaniitty
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 281
Liittynyt: 16 Elo 2009, 12:57
Paikkakunta: Helsinki

Re: Optima Cheetah -kokemuksia

Viesti Kirjoittaja kissaniitty »

jori kirjoitti:

Mikähän ihme näissä pikkukatteissa on, kun ne pitää asentaa noin käsittämättömän kauas eteen. Kissaniityn katetta jo aikoinaan ihmettelin. Kun jalat ovat klosseissa, eivät kengän kärjet kovin kaukana käy. Tuossakin näyttäisi olevan ainakin viisi senttiä varaa siirtää katetta taaemmaksi. Pelkäävät varmaan, että joku 52 kengillä varustettu polkee kantapäät polkimilla ja 250 mm kammilla katteen naarmuiseksi. :roll: Kaikki ominaisuudet paranevat, mitä lähemmäs jalkoja kate asettuu. Tutkipa terppa tätä, kun saat katteen. Saatat joutua kiinnitystä muuttamaan, mutta takaan, että kannattaa.

Joo, mulla oli ainakin sentti jalalle liikkumavaraa (poljen normikengillä flättipedaalien kanssa). Ehkä olisi pitänyt laittaa 3mm:n päähän tossun kärjestä, niin olisi päässyt tuhannesosakilometrin tunnissa kovempaa :) Polvet olivat myös melkein kiinni katteen takareunassa. Hioin katteen asennon niin optimaaliseksi kuin se on arkikäyttöä varten järkeä virittää.
Mut toi pikku Windwrap myös kiinnostaa, koska Azubin katteen ongelma oli, ettei nähnyt tarpeeksi lähelle eteen. Lopputuloshan oli rikkinäinen polvi ja kate. Trikessä voisi toimia paremmin. Toisaalta hyvin toi pyörä ilman katettakin liikkuu, on enemmän maisemassa läsnä kun ei ole näkökentässä mitään häiritsevää.

Nothing compares to the simple pleasure of riding a bike. ~ John F. Kennedy

Current fleet: Hase Tagun (2021-) - Hobie Mirage Oasis (2014-) - Specialized Source Elite Disc (2015-) - Radius C4 (2016-) - Trek Farley 5 (2019-) - Tern Link D7i (2020-)

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Optima Cheetah -kokemuksia

Viesti Kirjoittaja jori »

Jaa flättäreillä. Jos jalka voi olla polkimella millä kohdin tahansa, täytyy tähän varautua katteen sijainnilla ja asentaa katteen etupää todella kauas eteen ja ylös, mikä ennen kaikkea haittaa näkyvyyttä eteen. Ei siitä katteen läpi kuitenkaan kunnolla läpi näy. Lukkopolkimilla ajaen katteen voi tuoda selvästi lähemmäs ja alemmas. Näkyvyys eteen, ilmanvastus sivutuulessa ja ulkonäkö paranevat selvästi. Lukkopolkimet ja lyhyet kammet on katteen parhaat kaverit.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Kyytsis
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 298
Liittynyt: 11 Elo 2010, 20:56

Re: Optima Cheetah -kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Kyytsis »

Tuo lienee siis tuo XT malli? Eli 121$ + 199$ kiinnikkeistä = 320$ Kokemukset kiinnostavat!

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Optima Cheetah -kokemuksia

Viesti Kirjoittaja terppa »

Kyytsis kirjoitti:

Tuo lienee siis tuo XT malli? Eli 121$ + 199$ kiinnikkeistä = 320$ Kokemukset kiinnostavat!

Joo, xt -malli eli se pienin, tuo on peruskiinnikkeillä ja Icletan kautta maksaa 199€ http://www.icletta.com/shop/verkleidung ... 7jkf7am7cp enemmän säädettävä kiinnitys olisi 100€ kalliimpi mutta jonkun Jakke&Sepi -version saa kiinnitykseen tehtyä jos se ei ihan heittämällä osu kohdalleen (tuohon ylemmäksi taisin roiskaista kuvan kalliimmista kiinnikkeistä).

Lisäksi otin "valoraudan" 14,9 euron hintaan. Kokemuksia kirjailen, työmatka on ihan hyvä "mittari" nopeuksien suhteen ja tietysti kiinnostaa kuinka iso ilo tuosta on sateella. Aatoksissa oli, että tämä pienin ei haittasi kovin paljoa näkemistä sateella ja/tai pimeällä.

Kuva

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Optima Cheetah -kokemuksia

Viesti Kirjoittaja terppa »

etukate roiskastuna.jpg

Tänään kävin hakemassa Dhl:n terminaalista etukatteen ja muita viriosia mitä Icletalta tilasin, roiskasin sen paikalleen suurin piirtein ainoalla tavalla miten sen suuremmin virittämättä sai, tai piti tuossakin käyttää pyörän sisäkumia apuna kun etuvaihtajan pylväs on liian ohkasta materiaalia :) ja ei kun koeajolle, Pulkkilaharjulla 28,5 km lenkki 31 km/h keskarilla mutta ei ollut liikenneolosuhteet suosiollisia eli 5 ylimääräistä pysähdystä ja pari koiranulkoiluttajaa enemmän mitä keskimäärin, polvituet unohdin eli en kauheasti riehunut ja 1 km/h kait olisi voinut mennä paremminkin.

Villi veikkaus on, että yli 5% voisi vaikuttaa keskariin, +40km/h vauhdissa ero on aika radikaali verrattuna vanhaan, Pulkkilaharjulta kylille tullessa vaihdan yleensä ajoradalle ja ensin 50 km/h pitäminen loivaan myötäiseen on ollut kovan takana, nyt ei ja kun rajoitus vaihtuu 40 km/h vauhdit on jotakuinkin siihen tipahtanut mutta nyt meni 47 km/h kunnes tuli alamäki ja jarrulla sai hillitä, että pysyy rikesakkonopeuksissa. Tämä kate toimisi varmaan paremmin korkeammassa pyörässä niin, että kuski katselisi katteen yli, nyt ylärauta on juuri näkökentässä ja katteen yläreuna samoin. Menen huomenna parempaan talliin askartelemaan niin saan kiinnityksestä fiksumman ja tukevamman ja saan katetta hieman laskettua niin, että kate ei ole ihan suoraa näkökentässä. Toinen vaihtoehto on nostaa v'ähäsen selkänojaa mutta se nyt tuntuisi aika nöyryyttävältä kun on ala-asentoon tottunut :mrgreen:

Sitten kun lyhyet kammet laittaa niin saattaa taas mennä viritykset uusiksi, vähän on mietinnässä päivittäisikö samantien 10 -vaihteet kun liipasimessa tuntuisi olevan ylimääräinen napsu eli tartteisi ketjut, takapakan ja vaihtajan... 9-ketjua ei ole kotona ja vähän mietityttää haittaako pätkä uutta ketjua toimintaa? on noilla vissiin 3500 km ajettu. Luultavasti enemmän tykkäisin jostain 11-32 takapakasta kuin nykyisestä 11-28 varsinkin kun haluaisin pitää uusissa 155m kammissa olevan 42 piikkisen vanhan 39 piikkisen sijaan... kunnes ne ovaalit saan :oops: eli laajempaa skaalaa tekee mieli ja pienellä puolella pitäisi päästä vähän kovempaa. Vanha setti kyllä kokisi uuden elämän jossain tulevassa projektissa.

Tuo edessä alhaalla oleva putki saa huomenna lampun kylkeensä eli asennan sen niin, että lamppu tulee katteen alareunan alle, siellä se varmaan parhaiten valaisee tietä ja tekee mahdollisimman vähän heijastuksia tuulilasiin eikä valokeilasta heijastuvat vesipisarat osu suoraan näkökenttään mikä ainakin minulla rasittaisi silmiä tosi paljon.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Optima Cheetah -kokemuksia

Viesti Kirjoittaja terppa »

Ei tullut kiinnityksestä hyvää mutta lopullinen kiinnitys tapahtunee parin viikon päästä kun pitäisi olla askarteluaikaa ja saa tilailtua osat mitä olen vailla eli ne vaihteet "vaihdan" yhdessä kampien kanssa. Nyt kate on säädetty alemmas ja ropleemaksi tuli popojen osuminen ylärautaan. Lyhyet kammet antaa lisää tilaa ja silloin heitän kuikkaa noilla vehkeen omilla kiinnityshärpäkkeillä ja laitan kiinnityksen kahdella u-pultilla, näin katteen saa myös lähemmäksi kuskia ja pikkasen kullmaakin voi säätää, nyt se on mikä on. Aika jytkyn kokoisia etuvaihtajan varsia on muissa pyörissä, tai ainakin semmoinen tuli mieleen kiinnittimiä katsellessa.

Kuvauksen jälkeen nostin vähän penkin selkänojaa, nippanappa näkee riittävästi katteen yli mutta tekee hyvää kun sen saa vielä jokusen sentin alemmaksi.

kate ja pitkät kammet.jpg

Muoks. nuissa kauppiaan kuvissa on viksumpi kiinnitys mutta siitä viksuudesta olisi satanen pitänyt maksaa ylimääräistä.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Optima Cheetah -kokemuksia

Viesti Kirjoittaja jori »

Kokeilepa kääntää ylösalaisin koko laitos. Yläreuna muuttuu paremman muotoiseksi ja ylärauta häipyy tilaa viemästä alas, jossa sillä on hyvin tilaa. Vähän kerettiläinen ehdotus, mutta kuvista päätellen aivan mahdollinen.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Optima Cheetah -kokemuksia

Viesti Kirjoittaja terppa »

jori kirjoitti:

Kokeilepa kääntää ylösalaisin koko laitos. Yläreuna muuttuu paremman muotoiseksi ja ylärauta häipyy tilaa viemästä alas, jossa sillä on hyvin tilaa. Vähän kerettiläinen ehdotus, mutta kuvista päätellen aivan mahdollinen.

Kävin kokeilemassa katetta nurinpäin sillä mitäpä muuta tekemistä poikamiehellä voisi sateisena lauantai-iltana olla :P Ei se oikein toiminut niinkään eli jos kate oli nurinpäin niin näkökentän kohdalla kate kaartui ja siitä katsoi kahden pinnan läpi eli vaikka yläraudan sai pois häiritsemästä niin kate itsessään olisi tuonut aika messevät vääristymät. Myös aerodynamiikka on parempi kun kate on oikeinpäin, nurinpäin ollessa katteen alareunasta pääsee tuuli syliin ja on parempi, että kate on leveämpi hartiakorkeudelta.

Nurinpäin asennettuna katteen sai kyllä asennettua sopivan lähelle polkimia mutta kun virittelen ne lyhyet kammet ja laitan härpäkkeen u-pulteilla suoraan kiinni vaihtajan tankoon niin pääsen varmaankin samalle asennusetäisyydelle ja saan samalla katteen kulman säädettyä fiksummaksi, tai en tiedä onko sitä fiksumpi asentaa hieman pystympään ja pari senttiä alemmas mutta sitä ajattelin kokeilla. Jos olisi satasen kalliimpi malli niin erilaisia asennuskulmia olisi helppo kokeilla mutta tämä vaatii vähän jakke&sepi -viritystä.

Eilen räpsäsin huonolaatuisen kuvan edestä ja melkein yhtä huonolaatuinen tämänpäivän kokeilusta mutta kyllä siitä jotain näkee (toivottavasti)

oikeinpäin.jpg
nurinpäin.jpg

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

TKorho
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 402
Liittynyt: 30 Touko 2009, 00:52
Paikkakunta: Tampere, Hervanta

Re: Optima Cheetah -kokemuksia

Viesti Kirjoittaja TKorho »

Ota kuva ajajan paikaltakin?

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Optima Cheetah -kokemuksia

Viesti Kirjoittaja terppa »

TKorho kirjoitti:

Ota kuva ajajan paikaltakin?

kuskinpukilta.jpg

Tuolta se näyttää, kuvan koitin ottaa siltä paikalta missä silmät on ajon aikana. Vähän liikaa tulee katvetta pyörän eteen mutta uskoisin lopullisen virityksen olevan ihan hyvä kun katetta saa vähän pystympään jolloin ei tule tuota kapeaa kaistaletta missä katsoo kahden pinnnan läpi ja samalla katteensaa hiukan alemmas ja lähemmäs kuskia, tämmöisenä ei ole hyvä ainakaan syksyn kurakeleillä. Selkänojan nosto teki ajosta piirunverran mukavampaa ja vähän saa lisää tehoa tai ainakaan ajo ei käy niin paljoa etureisiin (lonkkakulma? jalkojen korkeus suhteessa pään korkeuteen?), toisaalta millin taas teki mieli siirtää kampia eteenpäin eli kaikki vaikuttaa kaikkeen :)

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Vastaa Viestiin