Optima Cheetah -kokemuksia

Täällä voit keskustella eri pyörämalleista tai kysyä vaikka neuvoa, jos valinta tuottaa vaikeuksia.
Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Optima Cheetah -kokemuksia

Viesti Kirjoittaja terppa »

Onko kellään kokemuksia Optima Cheetah -pyörästä? mielipiteitä varmaan on useammalla ja niitäkin olisi mukava kuulla :wink:

On vaan minunkin surffailu useampana päivänä mennyt Recubentpartsin suuntaan ja siellä http://www.recumbentparts.com/detail/0/ ... ilver.html
Alkuperäinen ajatus oli hankkia runkokitti vasta vuoden päästä mutta tuossa olisi sutjakan näköinen peli kitin hinnalla. Tehdaspaino on 13,4kg mikä jousitetussa on aika vähän... se vaan, että haluaisiko sitten kisavehkeen ilman kompromissejä vai ajatteleeko "työmatkamukavuutta"... ja vielä ei ole tietoa saako taakse levyjarrun, jos optiman hinnastoa tulkitsee oikein niin ei saa.

Muuten on ajatukset askaroineet Velokraftin, Metaphysicin ja Raptobiken suunnassa mutta tiedä häntä... niistä saisi kevyemmät ja pyöräkoko on sama kun talouden muissa fillareissa. Onneksi kysyminen ja fundeeraus on ilmaista :)

Viimeksi muokannut terppa, 12 Tammi 2012, 00:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Optima Cheetah -kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Tuntematta pyörää voin sanoa seuraavaa:

  • Hinta on todella edullinen. Mun M5 lowracer framekitti maksoi 1250 €...

  • 2x9 vaihteisto riittänee jos edessä on 26" takapyörän takia vähän isompi ketjuratas, siis myös kisakäyttöön

  • Paino on todellakin kohtuullinen jousitettuna, mun jousittamaton lowraceri painaa 12-12.5 kg

  • Kisaa voi tuollakin ajaa jos iskari on lukittavaa mallia -> ainoa ero "kisavehkeeseen" on ehkä kilo lisäpainoa.

Jos olisin nyt ostamassa lowraceria ja tuo tulis vastaan niin ei tarvis paljoa miettiä.

Mitä tulee takapyörän levyjarruun niin tuskin sitä oikeesti tarvitset, kun edessä sellainen jo on. Normiajossa lievä hiljentely vannetakajarrulla riittää oikein hyvin ja sitten tiukemmissa paikoissa (tai jyrkissä alamäissä) etupyörän levyjarrulla saa vauhtia hillittyä tehokkaammin.

Ja tapoja keventää tätä kisakäyttöön:

  • Vaihtamalla iskari jäykkään komponenttiin

  • Vaihtamalla etupyörän & levyjarrusylinterin vannejarrullisiin versioihin (ja kapealla gummilla)

Ei iso työmäärä jos kisailu on harvassa. Ja tietysti jos etuhaarukkaan vaan saa vannejarrun kiinni myös.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Optima Cheetah -kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja terppa »

mhelander kirjoitti:

Tuntematta pyörää voin sanoa seuraavaa:

  • Hinta on todella edullinen. Mun M5 lowracer framekitti maksoi 1250 €...

  • Paino on todellakin kohtuullinen jousitettuna, mun jousittamaton lowraceri painaa 12-12.5 kg

  • Kisaa voi tuollakin ajaa jos iskari on lukittavaa mallia -> ainoa ero "kisavehkeeseen" on ehkä kilo lisäpainoa.

Mitä tulee takapyörän levyjarruun niin tuskin sitä oikeesti tarvitset, kun edessä sellainen jo on. Normiajossa lievä hiljentely vannetakajarrulla riittää oikein hyvin ja sitten tiukemmissa paikoissa (tai jyrkissä alamäissä) etupyörän levyjarrulla saa vauhtia hillittyä tehokkaammin.

Hintapa siinä houkuttelee ja ulkonäkö... Kyselyn laitoin mihin hintaan pyörän saisi hiilikuitujakkaralla ja virtaviivaisella takapoksilla http://www.recumbentparts.com/detail/0/ ... gebox.html Tuo L-kokoinen penkki käsittääkseni on minulle ylikokoinen. Puolikiloa kevenisi penkinvaihdolla mutta tehdaspainoon saa lisätä polkimet, peilin yms. pientä niin jossain 13,5 kg luokassa olisi ajopaino ilman poksia ja "pakollisia" tavaroita, mikäli nyt tehdaspainoon voi luottaa.

Iskari nayttäisi olevan DNM -hyppykeppi eli sen vaihtaisin ilmajouseen heti. Vannejarru takana piisaisi ihan hyvin mutta kun on tullut tarjouksesta ostettua kevyt nestelevari (joka vaan odottaa sopivaa pyörää mihin kiinnittyä :) )ja Pioneerista saisi kierrätettyä kevyen kiekon niin sillä levyjarrukiinnikettä kaipailin.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5023
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Optima Cheetah -kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja tm »

Levyjarrukorvakkeen saattaa saada hitsailtua kohtuuhelposti takahaarukkaan, riippuen tottakai haarukanpään muodosta. Löytyy lähialueelta asian osaava pajakin: http://www.finnpeakcycle.fi/fillarit.html . Hintaa en osaa arvailla, voi olla tyyristäkin.
Mutta ei nyt varmaan ihan ensimmäisenä haluaisi alkaa "tärvellä" uutta runkoa, uudelleenmaalaustakin kun joutuisi harrastamaan hitsauksen jälkeen.

edit: niin ja runkotakuu häviää, jos runkoa alkaa modifioimaan :cry: .

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Optima Cheetah -kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Eikö ne jarrut ole vauhdin surma. Mutta pakollinen paha. Kyllä hyvä etujarru riittää. Katsokaa vaikka PW pyörää , hyvin on pärjänyt ja vauhtia on riittänyt. :mrgreen:

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Optima Cheetah -kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja terppa »

jepujee, pitihän se vielä illalla pyörä laittaa tilaukseen kun tuntui niin edulliselta kaupalta :mrgreen: . Tämä tulee vain kesäkäyttöön joten takalevyjarru ei ollut kynnyskysymys, Pioneerilla menee "laahaavammat" kelit...

1850€ on kokonaishinta hiilikuitujakkaralla ja virtaviivaisella takapoksilla ja rahteineen. Sinänsä veikeetä, että tämän pyörän rahti oli 50€ mikä tosin tuntuu erittäin halvalta. Jos joku hokasee, että maailmalla lyhyet ilmajouset on tarjouksessa niin huutakaa hep! :) sen verran ajattelin virittää.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Optima Cheetah -kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Nokia kisa senkus pahenee. Kohta tulee porukat takaa ja suhahtaa ohi . Täytyy vaan Nojanallen yrittää hyödyntään noita jälki imuja. :mrgreen:

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3846
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Optima Cheetah -kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Nojanalle kirjoitti:

Nokia kisa senkus pahenee. Kohta tulee porukat takaa ja suhahtaa ohi . Täytyy vaan Nojanallen yrittää hyödyntään noita jälki imuja. :mrgreen:

Eihän sinne enää uskalla tulla ilman hurjaa kilpuria :D pojilla on pahasti karannu mopo käsistä. Ainakin siellä tullaan menemään entistä kovempaa ja pidemmälle.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Optima Cheetah -kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Wacky kirjoitti:
Nojanalle kirjoitti:

Nokia kisa senkus pahenee. Kohta tulee porukat takaa ja suhahtaa ohi . Täytyy vaan Nojanallen yrittää hyödyntään noita jälki imuja. :mrgreen:

Eihän sinne enää uskalla tulla ilman hurjaa kilpuria :D pojilla on pahasti karannu mopo käsistä. Ainakin siellä tullaan menemään entistä kovempaa ja pidemmälle.

Kyllä minä ainakin meinasin tulla tuolla samalla Paseolla, tai jos ihan hirveästi on aikaa niin ehkä siihen ehtii vielä muutaman kilon verran lisätä painoa jollain virityksillä. Toki kilsatavoitteet on korkeammalla, mutta niitä voi päivittää alaspäin jos näyttää ettei ensi kesänä tule harjoituskilsoja tarpeeksi.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Optima Cheetah -kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Wacky kirjoitti:

Eihän sinne enää uskalla tulla ilman hurjaa kilpuria :D pojilla on pahasti karannu mopo käsistä. Ainakin siellä tullaan menemään entistä kovempaa ja pidemmälle.

Ihan hyvä. Selkeästi ollut jo kahdessa mun käymässä lowridessä aistittavissa se, että kilpailuhenkinen tapahtumakin tänne tarvitaan.
Epäilyttää vain, että joko 1h ajoon tarvitaan kaksi eri luokkaa ja ajetaan erikseen? Kilpasarja ja harrastelijat. Kilpasarjassa tiukat säännöt ajolinjoista, peeseistä ja ohituksista. Harrastelija luokassa vapaampaa. Nopeuserot kisapyörien/kuskien ja työmatka/sunnuntaiajelijoiden välillä kun väkisin kasvaa. Ajatus vain...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Optima Cheetah -kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Koska pyörä on jo tilauksessa niin tästä voidaankin sitten offtopikkina jatkaa näitä Nokia hehkutuksia?

Olen tuota tavoitetta miettinyt - kolmesataa kilsaa on kaihertanut mielessä.

Aloin itseasiassa eilen bloggaamaan päiväkirjaa sinne Nokiaa kohden.

Tässä linkki - ja nty lähden juoksulenkille :)

http://kolmesataa.tumblr.com/

Tässä vielä starttilainaus:

"Kilojakin on muutama pudonnut ja jotenkin tuntuu että pitäisi tavoitella jotakin. Olen alkanut houria jostain tavoitteellisesta suorituksesta - ja 208 kilsan harmitus nousi taas pintaan. Elokuussa ajelin Nokialla 12 tunnin aikana pyörällä 208 kilometriä ja jotain jäi hampaankoloon. Ajelin 12 tunnin aikana vain 9 tuntia ja söin eväitä ja pidin teehetkiä kultaisia loppuajan. Mitä jos ajaisi vähän enemmän ja kovempaa - silloinhan voisi ajella kolmesataa kilsaa täyteen. "

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Optima Cheetah -kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja terppa »

Wacky kirjoitti:

Eihän sinne enää uskalla tulla ilman hurjaa kilpuria :D pojilla on pahasti karannu mopo käsistä. Ainakin siellä tullaan menemään entistä kovempaa ja pidemmälle.

Älä ny! kaikki lähtee moottorista ja sen trimmaus on pääasia :) Vähän kyllä mopo on keulinut viimeaikoina... vasta vuoden päästä piti kitti hommata mutta tämä nyt tuntui hyvältä tilaisuudelta :mrgreen: no siksi varmaan töissä jaksaa kun voi sitten toteuttaa näitä pieniä ja vähän suurempia haaveita... Polkukuljetin on nyt maksettu ja tulevaa kesää odotelen malttamattomana.

Pientä päivitystä olen tähän tulevaan pyörään miettinyt, siinä kun on tavallinen levyjarru edessä niin ajattelin vaihtaa sen nestetoimiseen. Pioneerista ajattelin ensin vaihtaa semmoisen mutta sitten fundeerasin, että jos jarrusatulat etu- ja takajarrussa on samanlaiset niin laitan tuon paketissa olevan takasatulan Optimaan eteen, jarruputkea tulee kyllä vähän kiepille jos ei sitä lyhennä. Lieneekö jarruputken lyhentelystä kellään kokemusta? Itse en ole vielä asiaan perehtynyt, kunhan suunnittelen ja unelmoin.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Optima Cheetah -kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Wacky kirjoitti:

Eihän sinne enää uskalla tulla ilman hurjaa kilpuria :D pojilla on pahasti karannu mopo käsistä. Ainakin siellä tullaan menemään entistä kovempaa ja pidemmälle.

Kun ehtis treenailla :roll: Tappajasepelin ja vesisateen yhdistelmä tuhoaa innon.. Kilpuri on kyllä mutta entäs se kunto :mrgreen:

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3846
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Optima Cheetah -kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja Wacky »

terppa kirjoitti:

Pientä päivitystä olen tähän tulevaan pyörään miettinyt, siinä kun on tavallinen levyjarru edessä niin ajattelin vaihtaa sen nestetoimiseen. Pioneerista ajattelin ensin vaihtaa semmoisen mutta sitten fundeerasin, että jos jarrusatulat etu- ja takajarrussa on samanlaiset niin laitan tuon paketissa olevan takasatulan Optimaan eteen, jarruputkea tulee kyllä vähän kiepille jos ei sitä lyhennä. Lieneekö jarruputken lyhentelystä kellään kokemusta? Itse en ole vielä asiaan perehtynyt, kunhan suunnittelen ja unelmoin.

Jarrusatulat on yleensä eri edessä ja takana, ainakin ne muutamat jotka olen asentanut on ollut ihan eri, usein takasatula on kokoa pienemmälle levylle sopiva etusatula. 160mm takana -> 140mm edessä

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Optima Cheetah -kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja terppa »

Painonviilaus juttuja rupesin katselemaan vaikka pyörä vielä odottaa lähetystä... tehdaspaino oli 13,4 kg ja siihen tulee lisää:

polkimet 348 g
Ilmanohjaimet polkimiin 39g
peili 80g
kilikello 40g
kate 70g
jalka 300g?
takapoksi 1350g
mittari 100g
Penkin päällinen 300g?
pullotelin 50g?
takavalo 50g?

eli päästään n. 16,1 kg pyörään.

Kevennystä tulee:

hiilikuitupenkki 500g
Ilmajousi 200-300g?
Etujarru 150g?

Jos renkaat on esitteen mukaiset Continental sportit niin ne vaihtamalla kevenisi vähäsen, ei tullut rengaskokoa eikä vanteen leveyttä kysyttyä mutta jos 1.1 leveä micheliini käy niin 230 - 330 g takaa ja ainakin 150g edestä saisi pois.

Alle 15 kg ajopainoon (ilman tavaroita/työkaluja) olisi mahdollisuus päästä suhteellisen helposti, ainoastaan jousi ja eturengas pitäisi hankkia, muu tilpehööri jalkaa lukuunottamatta löytyy.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Vastaa Viestiin