Optima Cheetah -kokemuksia

Täällä voit keskustella eri pyörämalleista tai kysyä vaikka neuvoa, jos valinta tuottaa vaikeuksia.
Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Optima Cheetah -kokemuksia

Viesti Kirjoittaja terppa »

Pari työmatkaa viikonlopun vipellyksen lisäksi ajettu etukatteen kera ja kyllä se sen 5% näyttäisi keskaria nostavan. Tiistaina yöllä 22,5km töihin 30,2km/h hienoisessa sivutuulessa, kuiva tie ja 10-11 astetta lämmintä, kotiin mennessä reippaampi sivutuuli, välillä takaviisto ja keskari 30,5 km/h. Tänään kate näytti parhaat puolensa eli yöllä vastatuuleen joka puuskissa oli ihan huomattava, keskari 26,5 km/h, kotiin reippaassa puuskittaisessa pyörivässä tuulessa ja keskari kotimäelle 28,5 km/h, välillä myötäistä välillä vastaista: myötätuuleen polkien 42 km/h mutta sitten kova vastaatuulipuuska ja vauhti tipahti jotain 15 km/h puuskan aikana :shock: Nämä lukemat on ajettu niin, että ei ole yritetty ajaa kovaa tai puskea vastatuuleen väkisin vaan ihan leppoista tahtia.

Vaikka kate hiukan näkyvyyttä rajoittaakin niin eteenpäin pääsee kovempaa, kevyemmin ja ilmeisesti sitten myös kauemmas. Tämän päivän perusteella kynnys lähteä vastatuulipäivänä pyörällä pienenee. Toisen positiivisen seikan havaitsi sateella ajaessa kun housut säilyi päältä täysin kuivana, takareisiin ja nilkan sisäsyrjään vesi roiskui renkaasta mutta taidan nöyrtyä tilaamaan etulokarin niin ei ihan joka sateeseen tarvitse kurahousuja pukea. Sade tosin oli suoralla vastatuuleella ja jännityksellä odotan kuinka kastuu sivutuuli vesisateessa.

Yksi yllätys oli miten vähän puuskittainen tuuli tai hihaa hipova rekka heiluttaa pyörää, eroa en huomannut aiempaan ilman etukatetta ajettuun. Ohiajavista autoista tuntuisi saavan paremmin apua eli jonkinlainen "purje vaikutus" katteella on. Takakiekon levytystä olen miettinyt mutta tuuliominaisuudet vielä mietityttää.

Negatiivista on pyörän varastoon laittaessa/ulos vietäessä ovista kulkeminen vähän hankalampaa, ahtaista tiloista johtuen pari naarmua olen jo tökkinyt "lasiin" mutta ajattelin jatkossa jotain pakkausmatskua pyykkipojalla virittää kiinni lasiin kun pyörän häkkikomeroon tyrkkäsen. Ylämäkiajossa en eroa ole huomannut mutta lisäkilo on aina lisäkilo... Lampusta tulee jonkinverran hajavaloa lasiin mutta jos seuraavaan lähtöön muistan niin leikkaan rahkapurkista suikaleen ja teippaan lamppuun niin, että hajavaloa ei pääsisi ylöspäin. Koska katteen kanssa katselee hieman kauemmas kuin aiemmin niin hyvän valon tarve korostuu, sadesäällä kypärän viisiiri käytössä nykyinen nippanappa riittää, visiiri ylhäälle ei ole ongelmaa mutta kun on tottunut ettei sade piiskaa kasvoja niin kyllä sitä mieluummin alhaalla pitää ja leikkaa vähän alamäkinopeuksia. Kuivalla tiellä valot riittää mainiosti.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Optima Cheetah -kokemuksia

Viesti Kirjoittaja terppa »

kätöstys.jpg

Nyt voisi esittää tietokilpailukysymyksen, että mikä tuo on? No se on kätöstys...

katki.jpg

Skitso viikko ja väsy painoi eli kilometrikisan loppukiri jäi vaisuksi mutta tänään olisi ollut lenkkituulella... melkein 2 km pääsin kun muutaman hidastetöyssyn jälkeen rupesi tuulilasi painumaan etuviistoon, no vehkeet seis ja ihmettelemään. Etuvaihtajan putki napsahti poikki. Ei näemmä alumiininen kestä tuulilasin painoa, ei ainakaan jos eteen lisää lampun ja sen akun. Klemmarilla viritin härpäkkeen kiinni tuohon etukorvakkoon (mikä lienee) ja nilkutin tallille.

Kun kerran tulevassa ohjelmistossa oli suunnitelma lyhyista kammista ja muusta virityksestä niin aloittelin sitten puuhat (pakko on paras motivaattori, toinen pyörä on samassa paikassa seppää odottamassa :)) Tohtorilta tuli kampilaakerin muhveja tilattua kaksin kappalein ja melkein sopivaa pakoputkea jäi Python projektista pätkä niin räin etupuomin kasaan. Raatopyöristä kaikkea pikkusälää olin rälläköinyt irti ja nyt meni ekat palikat käyttöön, ajattelin tuulilasin kiinnityksestä tehdä säädettävän niin sillä tuo on vähän hassun näköinen...

Jotain nättiä sentään tulee pyörään:

lohikärmes.jpg

Kun jarrutusteho oli niin heikko niin tilailin 203mm levyn :P No joo, python kaipaa yhtä levyä niin ajattelin Optimasta kierrättää. Hyvää itsepetosta kun ostaa ensin muihin pyöriin kalliita osia niin sitten tuntuu, että suorasta raudasta on ilmaista rakentaa pyörä kun voi kaapista kaivaa ylijäämä osat :D Toisaalta Lohikärmes olisi sopinut nimen perusteella pythoniin.

Homma jäi aika pahasti vaiheeseen mutta eiköhän tuon huomenna pakettiin saa... 10-vaihteet, etuvaihtajan vipu, lyhyet kammet, 11-32 pakka olisi tulollaan, 42-52 rattaat muistaakseni tulee eteen, vähän pitää ketjurullia entrailla kun näyttäisi vähän ulommaksi tulevan ketjulinja.

Alkuperäinen idea oli, että puntarin kautta olisin palikat laittanut mutta väsytti ja V****tti niin en sitten ruvennut hifistelemään, käsivaralta mitattuna aika reippaasti painavampi tuli kätöstyksestä kun vertaa alkuperäiseen mutta polvet kiittää lyhyistä kammista.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Optima Cheetah -kokemuksia

Viesti Kirjoittaja terppa »

Periaatteessa ajokunnossa mutta käytännössä ei, pitää huomenna mennä vielä hitsaamaan etuvaihtajan vaijerin "stoppari" uusiksi kun nyt vaijeri hinkkaa siihen vaihtajan putkeen, nätisti kyllä vaihtaa ja kiertovaihtajan jälkeen (laitoin liipasimen) etuvaihtajan käyttö oli ihan miellyttävää. Takavaihtajaan ostattaa liipasimen vielä kun se on yhdeksällä naksulla, kun joku aika takaperin vaihteet oli huonoissa säädöissä (kolauttelin vaihtajaa) niin tuntui, että siellä oli ylimääräinen naksu mutta ei ollutkaan, on vissiin menty sitten jossain välissä kaksi vaihdetta kerrallaan... samapa tuo, vaihteet pelaa mutta toisesta päästä uupuu vaihde, ehkäpä viikon päästä ei enää, samalla tilasin pythoniin polkimet ja työkalut kun mokomat oli pääseet unohtumaan.

Kun saa stopparin hitsattua niin sitten voi virittää tuulilasia kohdillensa ja väsätä sen kiinnikkeet, jotain reilut 900g taisi tulla lisäpainoa uudesta puomista, laakerista ja kammista. Duranot tyrkkäsin alle niin sai sitten jotain poiskin. On se vaan veikeetä miten paljon joku päivä käyttää aikaa työkalujen/osien etsimiseen vaikka ne on justiin laskenut käsistään :)

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Optima Cheetah -kokemuksia

Viesti Kirjoittaja terppa »

sivukuva.jpg

Tällainen säätö tällä hetkellä, tiedä häntä pitäisikö tuulilasia vähän kallistaa taaksepäin, tai jalkojen vaatiman tilan takia nostaa etupäätä, silleen on säädetty, että popot käy aika lähellä "lasia" ja yläputkeen jää jotain sentin tai parin väli. Lokarin vielä laitoin eteen kuvauksen jälkeen, tuli vielä nössömmän näköinen mutta eipähän roisku reisille, ihan niin paljoa ei haukkaa ilmaa kun on tuo tuulilasi.

kiinnitys.jpg

Kiinnitys on toistaiseksi tämän näköinen, jos talvella on tylsää niin saatan tehdä yläpään kiinnityksestä semmoisen, että kulmien säätö on helpompaa.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

jupet
Viestit: 106
Liittynyt: 30 Heinä 2012, 22:07
Paikkakunta: Turku, Hki

Re: Optima Cheetah -kokemuksia

Viesti Kirjoittaja jupet »

onpa vaan hieno jarrulevy :O täytyy olla kateellinen.
niin ja meilläpäin ne on kötöstyksiä.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Optima Cheetah -kokemuksia

Viesti Kirjoittaja terppa »

Kävin pyörän hakemassa kotovarastoon ja parin kilometrin perusteella voi jo lyhyitä kampia hehkuttaa, on ne hyvät. Pitkässä mäessä koitin runttailla ja ei tuntunut polvissa mitään ylimääräistä rasitusta niin kuin pitkillä kammilla tuntui, nopeudesta en sano mitään kun ei ollut mittaria ja pimeässä ei sitä olisi nähnyt, perstuntumalta hitaammin. Huomenna maantielle kokeilemaan kun saa polkimien etäisyyden säädeltyä kohdilleen, se on aina hankalaa... vähän jo polttelee kun edellisestä lenkistä on pari viikkoa.

jupet kirjoitti:

..niin ja meilläpäin ne on kötöstyksiä.

Jos kuukkelin löytämästä sivumäärästä voi jotain päätellä niin kötöstykset on yleisempiä kuin kätöstykset mutta mä olenkin tällainen erikoisuudentavoittelija :mrgreen: Lieneekö sanassa samanlaista maantieteellista rajaa kuin vihta ja vasta sanoissa? Mistä tulikin mieleen seuraava sarjakuva:

Kuva
:mrgreen:

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Optima Cheetah -kokemuksia

Viesti Kirjoittaja jori »

:D
Tuosta kun saisi hymiön tekstinsä mausteeksi. :)

Liitteet
Äimistyrmistynyt.png
Äimistyrmistynyt.png (5.56 KiB) Katsottu 2891 kertaa

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Optima Cheetah -kokemuksia

Viesti Kirjoittaja terppa »

Tuulilasia laitoin taaksepäin (Putkihässäkän etuvaihtajan putken oikealle puolellle sen mitä mahtui) ja pystympään, kengänkärjen ja lasin väliin jää etusormen verran tilaa eli käytännössä ei saa enää lähemmäksi. Sen verran tuuliset kelit, että ei mitään osaa nopeuksista sanoa. Melkein kilo etupyörälle on tullut lisää kannettavaa eli siinä mielessä takapakkia.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Vastaa Viestiin