Optima Cheetah -kokemuksia

Täällä voit keskustella eri pyörämalleista tai kysyä vaikka neuvoa, jos valinta tuottaa vaikeuksia.
TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 962
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Optima Cheetah -kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja TMS »

Wacky kirjoitti:
terppa kirjoitti:

Pientä päivitystä olen tähän tulevaan pyörään miettinyt, siinä kun on tavallinen levyjarru edessä niin ajattelin vaihtaa sen nestetoimiseen. Pioneerista ajattelin ensin vaihtaa semmoisen mutta sitten fundeerasin, että jos jarrusatulat etu- ja takajarrussa on samanlaiset niin laitan tuon paketissa olevan takasatulan Optimaan eteen, jarruputkea tulee kyllä vähän kiepille jos ei sitä lyhennä. Lieneekö jarruputken lyhentelystä kellään kokemusta? Itse en ole vielä asiaan perehtynyt, kunhan suunnittelen ja unelmoin.

Jarrusatulat on yleensä eri edessä ja takana, ainakin ne muutamat jotka olen asentanut on ollut ihan eri, usein takasatula on kokoa pienemmälle levylle sopiva etusatula. 160mm takana -> 140mm edessä

Nykyään pääasiassa käytettävät ns. post mount jarrusatulat taitaa kyllä olla identtisiä mitoiltaan. Nojapyörissä (ainakin jäykällä haarukalla varustetuissa) vaan taitaa olla ns. IS kiinnityspisteet jolloin jotkut adapterit jarrusatulan kiinnitykseen tarvitaan ja taitaa olla niin että takana ja edessä nämä IS kiinnityspisteet ovat hieman eri paikoissa. Mutta adaptereita kyllä löytyy joka lähtöön.

Terpalla taisi olla Avidin Elixir:n jarrut enkä nää mitään syytä miksei sitä takajarrua voisi laittaa myös eteen. Yhden letkun olen joskus pätkäissyt, ei ole kummoinen homma mutta taitaa vaan ainakin Avidin jarruilla vaatia ilmauksen katkaisun jälkeen. Siinä olisi hyvä olla Avidin ilmaussetti.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Optima Cheetah -kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja terppa »

Syväri kirjoitti:

Kun ehtis treenailla :roll: Tappajasepelin ja vesisateen yhdistelmä tuhoaa innon.. Kilpuri on kyllä mutta entäs se kunto :mrgreen:

Ensi kesä mielessä mielessä pitää nyt lenkkeillä :) täällä ei onneksi tappajasepeliä käytetä kun asutaan soraharjujen kupeessa mutta kyllä tavallinen sorakin tuntuu ylimääräisen vastuksen tuovan ja nastarenkaat lisää eli toisin sanoen talvella ei tarvitse ajaa niin pitkää matkaa kun on isommat vastukset :D

TMS kirjoitti:
Wacky kirjoitti:
terppa kirjoitti:

Pientä päivitystä olen tähän tulevaan pyörään miettinyt, siinä kun on tavallinen levyjarru edessä niin ajattelin vaihtaa sen nestetoimiseen. Pioneerista ajattelin ensin vaihtaa semmoisen mutta sitten fundeerasin, että jos jarrusatulat etu- ja takajarrussa on samanlaiset niin laitan tuon paketissa olevan takasatulan Optimaan eteen, jarruputkea tulee kyllä vähän kiepille jos ei sitä lyhennä. Lieneekö jarruputken lyhentelystä kellään kokemusta? Itse en ole vielä asiaan perehtynyt, kunhan suunnittelen ja unelmoin.

Jarrusatulat on yleensä eri edessä ja takana, ainakin ne muutamat jotka olen asentanut on ollut ihan eri, usein takasatula on kokoa pienemmälle levylle sopiva etusatula. 160mm takana -> 140mm edessä

Nykyään pääasiassa käytettävät ns. post mount jarrusatulat taitaa kyllä olla identtisiä mitoiltaan. Nojapyörissä (ainakin jäykällä haarukalla varustetuissa) vaan taitaa olla ns. IS kiinnityspisteet jolloin jotkut adapterit jarrusatulan kiinnitykseen tarvitaan ja taitaa olla niin että takana ja edessä nämä IS kiinnityspisteet ovat hieman eri paikoissa. Mutta adaptereita kyllä löytyy joka lähtöön.

Terpalla taisi olla Avidin Elixir:n jarrut enkä nää mitään syytä miksei sitä takajarrua voisi laittaa myös eteen. Yhden letkun olen joskus pätkäissyt, ei ole kummoinen homma mutta taitaa vaan ainakin Avidin jarruilla vaatia ilmauksen katkaisun jälkeen. Siinä olisi hyvä olla Avidin ilmaussetti.

Pioneerissa on kiinni Elixir 3 ja se mitä Optimaan haaveilen asentavani eteen on elixir cr (mallia taka). Kävin pyrittelemässä jarrusatuloita vierekkäin ja äkkiseltään ne niiden rungot näyttää aika samalta eli eroa olisi vain siinä IS-adapterissa mikä sitten on erillainen edessä ja takana ja eri levyjen välillä. Minulla on ylimääräinen 185 mm adapteri eteen kun haluttaa kokeilla tuntuuko eroa jos jarrulevyn vaihtaa 160 mm 185 milliseen. No kun uusi pyörä joskus saapuu niin sitten voipi tehdä asennuskokeiluja.

Aika radikaalin varastontyhjennyksen saa tehdä, että saa toisen pyörän saa sopimaan varastoon :oops:

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

törpäkkö
Viestit: 21
Liittynyt: 16 Touko 2011, 11:55

Re: Optima Cheetah -kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja törpäkkö »

Mahtaakohan tuon optiman takapoksin tarkempia mittoja olla missään? Recumbentpartsin sivuilta en löydä muuta tietoa kuin painon. Voisin ehkä haluta istuttaa sitä fuegoon

-jussi

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Optima Cheetah -kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja terppa »

törpäkkö kirjoitti:

Mahtaakohan tuon optiman takapoksin tarkempia mittoja olla missään? Recumbentpartsin sivuilta en löydä muuta tietoa kuin painon. Voisin ehkä haluta istuttaa sitä fuegoon

-jussi

Muuta tietoa minulla ei ole kuin koko 15 litraa ja kuvan perusteella ei ole järin käytännöllisen mallinen sisältä, voin mittailla strategiset mitat kun pyörä ja poksi saapuu (villiveikkaus jotta loppiaiseen mennessä tulee). Työkalut, vararenkaat ja sadetakki tuohon mahtunee ja ehkä pienet eväät lisäksi, mielenrauhaa tuo kun tarvarat saa jonkinlaisen lukon taakse.

Muoks:

Tästä kuvasta saa jotain mittasuhteita...
Kuva

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Optima Cheetah -kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja tavasti »

terppa kirjoitti:

Muuta tietoa minulla ei ole kuin koko 15 litraa ja kuvan perusteella ei ole järin käytännöllisen mallinen sisältä, voin mittailla strategiset mitat kun pyörä ja poksi saapuu (villiveikkaus jotta loppiaiseen mennessä tulee). Työkalut, vararenkaat ja sadetakki tuohon mahtunee ja ehkä pienet eväät lisäksi, mielenrauhaa tuo kun tarvarat saa jonkinlaisen lukon taakse.

Kuva

Oliskohan tuo peräti sama loota mitä Nazca / Roni myivät, ks http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... 25&p=12829

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Optima Cheetah -kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja terppa »

tavasti kirjoitti:

Oliskohan tuo peräti sama loota mitä Nazca / Roni myivät, ks http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... 25&p=12829

Samalta näyttää, tai sitten tuosta on kaksi versiota, tarakalle sennettava ja tämä optiman penkkiin kiinnitettävä.

KuvaKuva

Itse yritin ostaa samalla kun Pioneerin ostin myös tälläisen poksin mutta se jäi jälkitoimitukseen ja jossain vaiheessa Ronilta tuli viesti, että hän ei saa pokseja, Pioneerissa se olisikin ollut liian pieni, että hyvä näin.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Optima Cheetah -kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Aika samalta näyttää kuin Oceancycle nimisen firman tuote.
http://oceancycle.co.uk/

Tuota oli noin 150€ hinnalla taannoin Ebayssa kaupan.

Edit. Sehän on sama tuote. Kuvassa vaikuttais olevan sama pyörä:
Kuva

Edit 2.

ocean.jpg

HIntakin oli halvempi.

Joten > kyttäilemään Ebayhin.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Optima Cheetah -kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja terppa »

Noiden kuvien perusteella kiinteä niskatuki ja poksi taitaa olla huono yhdistelmä, silmällä katsottuna ei kansi mahdu kunnolla aukeamaan. Itsellä on suunnitelma laittaa puhallettava niskatuki poksin kannen etuosaan.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Optima Cheetah -kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Ebay kauppiaalla on myynnissä kahta mallia:

  • tarakkaan laitettava
  • penkkiin kiinnitettävä

Se ei ole vaan listannut niitä myyntiin. Kysäisin siltä.
Voisin kysyä montako se laittaa samaan pakettiin ja saatais kimppatilaus vetämään?

törpäkkö
Viestit: 21
Liittynyt: 16 Touko 2011, 11:55

Re: Optima Cheetah -kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja törpäkkö »

Voisin kyllä olla inessä tuommoisessa tilauksessa. Niin ja penkkiin kiinnitettävää mallia. Ehkä tyhmä kysymys; onkohan tuo lasi- vai hiilikuitua?

jussi

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Optima Cheetah -kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja terppa »

Heh!

Tänään laitoin kysymyksen Thomakselle onko rahat jo siirtyneet ja hän vastasi, että tänään saivat maksun ja iltapäivällä paketti lähtee kohti kotosuomea :mrgreen:

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5023
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Optima Cheetah -kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja tm »

Onnittelut Terppa, näyttää sun rahat liikkuneen nopeammin perille kuin mun :D. Vielä hiljaista meikäläisen tilausrintamalla, katsotaan mitä Thomas vastaa.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Optima Cheetah -kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja terppa »

tm kirjoitti:

Onnittelut Terppa, näyttää sun rahat liikkuneen nopeammin perille kuin mun :D. Vielä hiljaista meikäläisen tilausrintamalla, katsotaan mitä Thomas vastaa.

Jos menee niin kuin elokuvissa niin keskiviikkona voisi pyörä tulla mutta voipi olla, että pari ylimääräistä päivää menee, laivojen luulisin seilaavan joulunakin. Toivottavasti sinun pyörä on jo tulossa, hoidithan kaupan aiemmin. 5-6 astetta lämmintä on ensiviikolle etelään luvassa, että sen puolesta olisi melkein kesäkeli.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Optima Cheetah -kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja terppa »

Veikeetä hommaa tämän Optimakaupan kanssa, postista tuli sama lasku paperisena kuin mikä oli sähköpostin liitteenä millä pyörän maksoin, no paperiversioon oli lisätty lähetyspäivä. Pari sähköpostia olen laittanut josko dhl:n seurantakoodin saisin, että osaan olla oikeana päivänä paikalla tai värvätä jonkun joutilaan pakettia vastaanottamaan mutta sähköpostirintamalla on ihan hiljaista, loma-aika kenties...

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Optima Cheetah -kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja Syväri »

terppa kirjoitti:

Veikeetä hommaa tämän Optimakaupan kanssa, postista tuli sama lasku paperisena kuin mikä oli sähköpostin liitteenä millä pyörän maksoin, no paperiversioon oli lisätty lähetyspäivä. Pari sähköpostia olen laittanut josko dhl:n seurantakoodin saisin, että osaan olla oikeana päivänä paikalla tai värvätä jonkun joutilaan pakettia vastaanottamaan mutta sähköpostirintamalla on ihan hiljaista, loma-aika kenties...

Tuon dhl-koodin saaminen on vähän niinkuin lotossa voittaisi.. Taitaa olla lomat päällä, eipä mullekaan ole vastattu.

Vastaa Viestiin