Optima Cheetah -kokemuksia

Täällä voit keskustella eri pyörämalleista tai kysyä vaikka neuvoa, jos valinta tuottaa vaikeuksia.
Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Optima Cheetah -kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja terppa »

Syväri kirjoitti:

Tuon dhl-koodin saaminen on vähän niinkuin lotossa voittaisi.. Taitaa olla lomat päällä, eipä mullekaan ole vastattu.

kun just voitin lotossa niin koodi olisi sitten ylimääräistä hyvää :)
tosin olisihan se voittokin voinut olla isompi kuin 2,5€ :lol:

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Optima Cheetah -kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja terppa »

Dodi!

Nysse tuli :mrgreen: dhl:n mies oli päivällä kolkutellut ovea mutta kun en ollut paikalla niin sovimme, että haen pyörän noutopisteestä. Paketin purin puntarin kautta ja lukemat oli seuraavanlaisia:

Penkki 909g
Penkin päällinen 309g
Penkin kiinnityspultit 83g
Etukiekko 1278g (renkaineen, jarrulevy kiinni 160mm)
takakiekko 1660g (renkaineen, kasetti kiinni sram 12-26)
Akseli 58g
Ketjut 806g
Etupuomi 1472g (vaihtaja, kammet ja lehdet kiinni)

Runko + kaikki muu 7500g (n 200g tarkkuus)

Yhteensä 14075g

Takapoksi 1377g
Poksin kiinnikkeet 49g

Poksin kanssa Yht 15501g

Polkimet 348g

Polkimien kanssa 15849g

Jakkaran paino oli vähän pettymys ja recumbentpartsin sivuja kävin kurkkaamassa ja siellä on kaksi mallia: carbon seat ja carbon seat confort ja tämä on sitten noista se painavampi malli. Normi-istuimen kanssa jos kokonaispainoa arvio niin vajaan kilon kauppias kaunistelee painoa.

Nyt vaan kahvit kituseen ja härpätin läjään ja koeajolle :P

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Optima Cheetah -kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja terppa »

Ekat koeajot (n.32 km) takana, Aika positiivinen kokemus oli :D vauhtia piisaa, tosin ilman mittaria ei osaa sanoa paljonko mutta perstuntumalta nopea ja kevyt meniä, ihan piti ajaessa fundeeraamaan mistäpäin tuulee kun niin kevyeltä tuntui meno, sivutuulihan se oli koko matkan... tosin heikko mutta kumminkin.

Istuinta jouduin siirtämään muutaman sentin eteenpäin, että sain polkimet vähän kauemmaksi renkaasta, käytännössä juuri minua lyhyemmälle (168cm) pyörä ei sovellu. Jakkarasta olen vähän kahtaa mieltä, toisaalta se on ylimuotoiltu ja ei ole läheskään niin mukava kuin Pioneerissa mutta toisaalta muoto tukee erinomaisesti yläselkää ja voimaa saa paremmin runtaamiseen, säädin selkänojan mahdollisimman kenolleen ja siihen asentoon tuo varmaankin jää. Se oli yllättävää, että n. 30 km taipaleella ei tuntunut mitään tarvetta niskatuelle, johtuko oudosta niskasta vai penkin voimakkaasta muotoilusta. Puhallettavan niskatuen kuitenkin laitan.

Tarkistuspuntaroinnit tein henkilövaa'alla kun sain pyörän läjään ja 15,6 kg (+-100g) oli pyörän paino. Koeajolla oli lisäksi n. 700g tarvikket ja työkalut mukana. edessä on 39/52 rattaat ja takana 12-26 rattaat ja kyllä tuo pitkä ja paikoin jyrkkä kotimäkikin nousi kevyesti, paljon kyllä auttaa kun pyörä kiihtyy niin hyvin ja jyrkimpään kohtaan saa hyvät alkuvauhdit. 11-28 takakasetin kuitenkin jo tilasin niin on sitten pelivaraa isompiin mäkiin.

Mitäpä muuta ajellessa juolahti mieleen: Yllättävän ketterä on, pärjää mukavasti taajamassa siinä missä Pioneerillakin. Reissun huiput oli jotain 50 - 60 km/h välillä ja vakaata oli meno, kuitenkin tämä tuntuu jotenkin herkemmältä, johtuneeeko makaavammasta ajoasennosta? ajoasennosta johtuen sitä on oikeastaa aika hyvässä tuulensuojassa omien polvien takana :)

Takapoksin mittailin kun lupasin: aukon mitat on 23 x 33 cm ja poksi syvimmästä kohdasta on 21 cm syvä. Käytännössä poksi on kaksiosainen eli renkaan molemmin puolin on "laarit", laari on leveimmilläänkin vain 13 cm eli mitään isoa tavaraa ei saa kyytiin mutta työkalut ja vaihtovaatteet kulkee. Poksi toimii myös hyvänä lokasuojana.

poksi.jpg

Takajousituksen kiinnitys oli aika hyvä, sama pultti toimii penkin yläpään kiinnityspulttina.

takajousitus.jpg

Laitetaan vielä sivukuva kun tuli kännykällä räpsittyä.

optima sivusta.jpg

Eli kokeilun perusteella hyvä peli ja jos ulkonäkö miellyttää kuskia niin ei sekään paha asia ole :mrgreen:

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
optimistx
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 675
Liittynyt: 26 Marras 2006, 18:49
Paikkakunta: Espoo

Re: Optima Cheetah -kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja optimistx »

Olipa taas mukava lukea rennontyylistä tekstiäsi. Kun lukija seurailee melkein reaaliajassa suunnitelmia ja niiden toteutumista, niin on osallistuvampi ja kiinnostuneempi olo kuin tyylissä "hommailenpa nyt ensin kaiken valmiiksi ja hyvään kuntoon, ja kertoilen sitten kauniisti asiat".

Onnellisia ja turvallisia kilometrejä teille molemmille ! ;)

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Optima Cheetah -kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja PW »

Tervetuloa alakerran matalaan menoon, eiköhän tuo kule ja kovaa :D

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Optima Cheetah -kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Katos katos, hienoa että dhl löys perille :D

Mites jousitus pelas?

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Optima Cheetah -kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja terppa »

Kyllä se taitaa olla niin, että korkealla tuulee kovempaa :) vielä ei pää ole tottunut mataluuteen, joskus yllättyy kun pysähtyessä laittaa jalan maahan ja se maa on niin lähellä :) Tänään kävin vielä 34 km lenkin ja paikoitellen oli sellaiset fiilikset, että seuraavat turvalliset kilometrit on maaliskuussa... tuli meinaan lumi meillekkin. Periaatteessa muuten pito riitti mutta kotimäki jäi ajamatta ylös sutimisen takia ja isommissa alamäissä oli sellainen fiilis kun ajaisi ferrarilla jossa on traktorista lainattu nopeudenrajoitin :D

Jousitus on tässä pyörässä tosi jäykkä (säädöt tehtaan jäljiltä) ja jousi on lyhyt niin pahimmissa routaheitoissa hyppäsi pyörän lisäksi kuski jakkaralla, pienet nypyt se tasoittaa mutta säädöt on todennäköisesti painavammalle kuskille. Ilmajousesta on niin positiiviset kokemukset, että sellainen lähiaikoina menee tilaukseen, ilmajousitettu on huomattavasti vakaampi ajaa röykyissä ja nopeutta ei röykkyjen takia tarvitse laskea. 130mm en ole löytänyt mutta ehkäpä sentin pitempi passaa, tämmöinen on suunnitelmissa: http://www.bike-components.de/products/ ... 2012-.html

Muuta mieleen tullutta: Enemmän tykkään "peukalovaihteista", tässä on kiertokahva, kun pyörä on herkkä ajettava niin useamman vaihteen kerralla vaihtaminen vaikuttaa ajoon. Saattaa olla, että jollain aikavälillä vaihdan vaihteistot Pioneerin kanssa. Kampiuskovaisena lyhyet kammet on mietinnässä, teoriassa nykyisistä saisi tehtyä/teetettyä ainakin 150 milliset, pitää perehtyä aiheeseen... Jos elämä käy tylsäksi niin voisin myös yrittää tehdä ovaalin rattaan.

Yksi positiivinen ominaisuus tässä pyörässä on: se mahtui hissiin ja korkeuden puolesta menee myös heittämällä autoon yhtään pyörää purkamatta.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Optima Cheetah -kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja jori »

Minäkin suosittelen kampien lyhentämistä. Tunne takapään jäykkyydestä ja routaheittojen kovuus johtunevat siitä, että istut kovin edessä ja painosi lepää suurimmalta osaltaan etupyörän päällä. Takajousi pääsee vähällä, kun takapyörällä on kovin vähän painoa,

Kampien lyhentäminen mahdollistaa istuimen siirtämisen takaisin sille paikalle, josta siirsit sitä eteen päin. Minusta tuossa pyörässä on tapapyörä muutenkin tuhlailevan kaukana takana. Kaikki paino, jonka pystyt siirtämään isomman takapyörän päälle pienentää vierintävastusta ja pehmentää menoa, sillä vain suurempi ja kevyemmin rullaava takapyörä, on jousitettu.

Jos tuo olisi omatekele, lyhentäisin takahaarukkaa noin kymmenellä sentillä. Nyt etu- ja takapyörän akselipainojen suhde on lattialaatoista laskien noin 5:7 - 4:8 joka prosentteina on: 40/60% - 34/66% takapyörä ensin mainittuna. MIttaapa akselipainosuhde henkilövaakan ja saman korkuisen palikan avulla. Pyydä kaveri lukemaan vaakaa, jotta vaa'an näyttämän kuikoilu ei muuta tuloksia.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Optima Cheetah -kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja terppa »

jori kirjoitti:

Minäkin suosittelen kampien lyhentämistä. Tunne takapään jäykkyydestä ja routaheittojen kovuus johtunevat siitä, että istut kovin edessä ja painosi lepää suurimmalta osaltaan etupyörän päällä. Takajousi pääsee vähällä, kun takapyörällä on kovin vähän painoa,

Kampien lyhentäminen mahdollistaa istuimen siirtämisen takaisin sille paikalle, josta siirsit sitä eteen päin. Minusta tuossa pyörässä on tapapyörä muutenkin tuhlailevan kaukana takana. Kaikki paino, jonka pystyt siirtämään isomman takapyörän päälle pienentää vierintävastusta ja pehmentää menoa, sillä vain suurempi ja kevyemmin rullaava takapyörä, on jousitettu.

Jos tuo olisi omatekele, lyhentäisin takahaarukkaa noin kymmenellä sentillä. Nyt etu- ja takapyörän akselipainojen suhde on lattialaatoista laskien noin 5:7 - 4:8 joka prosentteina on: 40/60% - 34/66% takapyörä ensin mainittuna. MIttaapa akselipainosuhde henkilövaakan ja saman korkuisen palikan avulla. Pyydä kaveri lukemaan vaakaa, jotta vaa'an näyttämän kuikoilu ei muuta tuloksia.

Tuo on varmaankin totta, ensiviikonloppuna varmaankin menen taas askartelemaan "vaakatalouteen" niin pitää punnita. Aikalailla sentistä oli kiinni, että tarvitsi ruveta penkkiä siirtämään, painosuhde ei tullut edes mieleen :oops:

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Optima Cheetah -kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja terppa »

Dhl:n miehet on kantanut paketteja ja tänään sisältöä sitten ruuvailin kiinni, nyt alkaa pyörä olla kesäkunnossa, taivaalta vaan tuli tänään reilusti jotain sellaista, että koeajo jäi 5 metriin :) Takarengas on vielä vaihtamatta kun ajattelin Continentalia kuluttaa kevään ja etuvalo tulee Kiinasta niin siinä yleensä se 4 viikkoa vähintään kestää. Kammetkin pitäisi lyhennyttää jossain...

Eli ilmajousen laitoin, toinen holkki oli jotain millin verran väljä, muoviteippiä laitoin yhden kierroksen korjaukseksi. Tosimies olisi sorvannut uuden :)

Polkimiksi tuli Exustar E-PM25 joissa tuntuisi olevan hyvä hinta/painosuhde 39.95€/276g, Shimano yhteensopivat on...

Eteen Schwalben Durano, ei ole aiempaa kokemusta mutta Schwalbet on tähän saakka toiminut ja pieni kevennys oli mielessä, Continental jää varakumiksi.

Isojamäkiä varten takakasetin vaihdoin 11-28 piikkiseen.

Ohjaustangon tein kapean, sahailin Bilteman tuning-tangosta mutkat pois niin siitä tuli passeli. Reilu kämmenen verran per puoli on kapeampi kuin vanha. Peukalovaihtajat rupesi himottamaan kun nämä kiertovaihtajat vähän hukkaa tilaa kapeassa tangossa ja muutenkin peukalomallista tykkään enemmän.

Etujarrun vaihdoin nestetoimiseen toiveena parempi käyttömukavuus, kevennystä ei siitä juurikaan tullut tai en muista oliko se 340g levyllä vai ilman :oops: ja tänään ei tullut punnittua... Jarrusatulat näköjään on samanlaisia edessä ja takana, ainoastaan kiinnike/adapteri vaihtelee levyn koon ja etu/takapään mukaan. Nyt kiinni ruuvattu on siis aikanaan minulle myyty takajarruksi.

Takavalo on todella kirkas, ehkäpä sokeatkin sen huomaa :) muuta järkevää paikkaa en keksinyt:

optima takaa.jpg

Viiriä tuskin tulee kun mitään järkevää kiinnityspaikkaa ei ole.

Kokonaispaino on n. 15,7 kg ilman poksin tavaroita ja ajopaino tavaroineen on 16,6 kg, kyllä sitä painoa kertyy kun kaikki pikkuhimmelit laittaa kiinni...

Liitteenä tarkempi painotaulukko mistä pyörän paino koostuu:

Optima painot.ods
(20.57 KiB) Tiedosto ladattu 143 kertaa

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Optima Cheetah -kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja terppa »

Painonjakautuma piti vielä kirjailla, vähän on epätarkka kun henkilövaa'alla kikkailin, missä lie virhe kun 2,1% painosta jää mittaamatta.

kokonaispaino kuskin kera 86,3 kg
Eturenkaalla paino 48,6 kg 56,3 %
Takarenkaalla paino 35,9 kg 41,6%

Kun tavarat laittaa takapoksiin ja jos juomapullotelineen saisi mahdollisimman taakse niin n. 2 kg tulisi lisää takarenkaalle ja suhde olisi n.56/44 eli edelleen etupainoinen. Penkkiä on siirretty 5cm eteenpäin mutta lyhyillä kammilla sen voisi palauttaa alkuperäiseen paikkaan, akseliväli on 119 cm eli jos 4,2% paino siirtyy taaksepäin niin olisiko suhde n. 54/46?

Viimeaikoina on ollut niin raskaita ajatuksia päässä, että luulisi painonjakautuman olevan toisinpäin :D

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
optimistx
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 675
Liittynyt: 26 Marras 2006, 18:49
Paikkakunta: Espoo

Re: Optima Cheetah -kokemuksia

Viesti Kirjoittaja optimistx »

oliko toisen kiekon alla vaa'ankorkuinen koroke ja lattia vaakasuora?

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Optima Cheetah -kokemuksia

Viesti Kirjoittaja terppa »

optimistx kirjoitti:

oliko toisen kiekon alla vaa'ankorkuinen koroke ja lattia vaakasuora?

Joo, koroke oli mutta lattian suoruutta en mene takaamaan, tallin lattia... ei kuitenkaan isoa heittoa ole.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Optima Cheetah -kokemuksia

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Ei nämä henkilövaakat mitään tarkkoja laitteita ole. Voi olla että näyttävät liki(+/-1kg) oikein jossakin 60-90kg alueella, mutta sen ulkopuolella virhettä saattaa olla paljonkin. Helppo todeta jos asia kiinnostaa:
Punnitse itsesi ison vesiämpärin tai jonkun muun taakan, esim. lapsen kans. Sitten punnitset itsesi ilman lisäpainoa. Näin saatu lisäpainon tulos on taatusti eri kuin ko. paino yksin samalla vaakalla punnittuna.
Mutta kyllä epätarkalla vaakallakin aika tarkasti saa painojakauman selville kun laskee kokonaispainon rengaspainoista eikä punnitusta kokonaispainosta. Eli tässätapauksessa:

terppa kirjoitti:

Eturenkaalla paino 48,6 kg ja Takarenkaalla paino 35,9 kg

Yhteensä siis 84,5kg josta 57,5% on edessä ja 42,5% takana.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Optima Cheetah -kokemuksia

Viesti Kirjoittaja terppa »

jviirret kirjoitti:

Ei nämä henkilövaakat mitään tarkkoja laitteita ole. Voi olla että näyttävät liki(+/-1kg) oikein jossakin 60-90kg alueella, mutta sen ulkopuolella virhettä saattaa olla paljonkin.

terppa kirjoitti:

Eturenkaalla paino 48,6 kg ja Takarenkaalla paino 35,9 kg

Yhteensä siis 84,5kg josta 57,5% on edessä ja 42,5% takana.

Jukka

Kyllä noihin henkilövaakan painoihin pienellä varauksella suhtautuu, 300 - 400g heittoja sain kun tarpeeksi monta kertaa toistin punnituksia mutta hehtaarikaupalla mitattuna kyseessä on siis selvästi etupainoinen pyörä ja penkin siirrosta johtuen vähän enemmän kuin myyntimalli. Normiajossa 1-2 kg (tavarat ja juomapullo) taakse tulee lisää painoa mutta ei se paljoa tilannetta muuta.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Vastaa Viestiin