Optima Lynxx 26-20

Täällä voit keskustella eri pyörämalleista tai kysyä vaikka neuvoa, jos valinta tuottaa vaikeuksia.
Samppa
Viestit: 19
Liittynyt: 23 Helmi 2012, 16:43
Paikkakunta: Kuopio

Re: Optima Stinger 20-20

Viesti Kirjoittaja Samppa »

No niin, pyöräkin tuli nopeasti ja nyt pääsee lomalla kokoamaan. Ei tullut mitään ohjeita mukana joten penkistä olisi yksi kysymys. Jos katsotaan istumapuolelta niin kuinka kasataan. Pultti -> penkki -> kumiprikka -> braketti -> prikka -> mutteri ? Etummainen braketti tuntuu liian pieneltä eli pultit tuntuvat olevan liian leveällä.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Optima Stinger 20-20

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Samppa kirjoitti:

No niin, pyöräkin tuli nopeasti ja nyt pääsee lomalla kokoamaan. Ei tullut mitään ohjeita mukana joten penkistä olisi yksi kysymys. Jos katsotaan istumapuolelta niin kuinka kasataan. Pultti -> penkki -> kumiprikka -> braketti -> prikka -> mutteri ? Etummainen braketti tuntuu liian pieneltä eli pultit tuntuvat olevan liian leveällä.

Jos penkki on kuitua (tai muovia) niin pultin alle prikka, sen ja penkin väliin kumiprikka, toinen "alapuolelle". Eli kaikki penkkiin kiinni tulevat pinnat mieluusti eristetään kumiprikoilla.

Jos reiät on tehty huolimattomasti tai vähemmän tarkasti, ja muut muuttujat on tarkistettu ja eliminoitu, niin porakone tai viila vaan rohkeesti käteen. Omissa penkeissäni on useammat kiinnitysreiät joita olen tehnyt pyörän ja tarpeen mukaan. Käyttämättömät teippaan mustalla jeesusteipillä (muovi/hiilikuitu) tai kirkkaalla (hiilikuitu&kevlar) molemmin puolin umpeen (jottei vesi/lumi/roskat pääse väliin pilaamaan penkkiä).

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Samppa
Viestit: 19
Liittynyt: 23 Helmi 2012, 16:43
Paikkakunta: Kuopio

Re: Optima Stinger 20-20

Viesti Kirjoittaja Samppa »

Kävi mittausten jälkeen ilmi, että väärä braketti lähetetty. Nyt on oikea tulossa. Onneksi ei ole ajokausi kuumimmillaan :mrgreen:

Samppa
Viestit: 19
Liittynyt: 23 Helmi 2012, 16:43
Paikkakunta: Kuopio

Re: Optima Stinger 20-20

Viesti Kirjoittaja Samppa »

Olen tässä kasaillyt pyörää rauhassa kun maasturilla tulee näillä keleillä ajeltua. Onko normaalia liikettä jos takapyörästä ja penkistä kiinni pitäen ja heilutellen takakiekko liikkuu sivusuunnassa muutaman millin puolelleen? En ole ennen omistanut takajousitettua pyörää niin en tiedä millainen välys noissa yleensä on. Olen mielestäni kiristellyt kaikki osat kunnolla.

Jos joku haluaa vaihtaa Lynxxin alumiinisen tarakan teräksiseen, ottakaa yhteyttä. Taitaa olla minulle liian järeä tuo teräksinen, haluaisin hieman kevyemmän alumiinisen tilalle.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Optima Stinger 20-20

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Samppa kirjoitti:

Onko normaalia liikettä jos takapyörästä ja penkistä kiinni pitäen ja heilutellen takakiekko liikkuu sivusuunnassa muutaman millin puolelleen? En ole ennen omistanut takajousitettua pyörää niin en tiedä millainen välys noissa yleensä on.

Itse epäilen että ei ole välystä vaan pitkän takahaarukan kiertojäykkyys on tuollainen, eli on normaali jos ei mitään ääniä kuulu heiutellessa. Jos sieltä kuuluu heilutellessa lonksahtelua/kolahtelua niin jossakin on liikaa välystä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

stingeristä - lynxiin

Viesti Kirjoittaja PW »

pilkkua viilaan,,, pitäskö tuo otsikko vaihtaa ? :wink:

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Optima Stinger 20-20

Viesti Kirjoittaja terppa »

Samppa kirjoitti:

Olen tässä kasaillyt pyörää rauhassa kun maasturilla tulee näillä keleillä ajeltua. Onko normaalia liikettä jos takapyörästä ja penkistä kiinni pitäen ja heilutellen takakiekko liikkuu sivusuunnassa muutaman millin puolelleen? En ole ennen omistanut takajousitettua pyörää niin en tiedä millainen välys noissa yleensä on. Olen mielestäni kiristellyt kaikki osat kunnolla.

Kyllä ainakin Pioneerissa takahaarukka "elää" sen muutaman millin kun rengasta heiluttelee, se ei vissiinkään ole vika vaan ominaisuus :( eli jos ei tunnu klappia heiluttaessa vaan sellaista tasaista joustoa niin se on takahaarukan se on normaalia joustoa.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Samppa
Viestit: 19
Liittynyt: 23 Helmi 2012, 16:43
Paikkakunta: Kuopio

Re: Optima Lynxx 26-20

Viesti Kirjoittaja Samppa »

Älysin nyt vasta kuormitettuna kokeilla niin eipä tuo silloin enää klappaa vaan joustaa kuten olettaa saattaakin. Näin sitä vaan oppii vähän kerrallaan :)

Samppa
Viestit: 19
Liittynyt: 23 Helmi 2012, 16:43
Paikkakunta: Kuopio

Re: Optima Lynxx 26-20

Viesti Kirjoittaja Samppa »

Ekat testit ajettu ja kaikki toimii hienosti. Täytyy sanoa, että aika hankalaa on aluksi tasapainon kanssa. Tuntuu ettei mene suoraan kuin viisi sekuntia :mrgreen:

Samppa
Viestit: 19
Liittynyt: 23 Helmi 2012, 16:43
Paikkakunta: Kuopio

Re: Optima Lynxx 26-20

Viesti Kirjoittaja Samppa »

Nyt on tullut kolmisen sataa ajeltua ja huomasin, että tuo iskari on säädönkin jälkeen aika huono. Kyseessä on DNM DV-22 140mm. Preload on aika tiukassa ja silti pomputtaa nousuissa. Voiko iskarin tilalle vaihtaa minkä vaan lähelle 140 millisen ja onko palstalaisilla vinkkejä hyvistä tarjouksista?

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3846
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Optima Lynxx 26-20

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Samppa kirjoitti:

Nyt on tullut kolmisen sataa ajeltua ja huomasin, että tuo iskari on säädönkin jälkeen aika huono. Kyseessä on DNM DV-22 140mm. Preload on aika tiukassa ja silti pomputtaa nousuissa. Voiko iskarin tilalle vaihtaa minkä vaan lähelle 140 millisen ja onko palstalaisilla vinkkejä hyvistä tarjouksista?

Hyppyytyksen estämiseen kaipaat iskari puolen säätöä et jousen ja se tosta puuttuu.
Itte oon ollu hyvin tyytyväinen omaan DNM MM-22AR joka on melkein sama kun tuo sun, mutta siinä on säädettävä iskari.
Kannattaa korvaavaa hankkiessa miettiä tulisko sen tielle mitään et onko ahdas kolo jossa nykyinen on ja tietysti mahdollisimman lähelle saman mittainen. Mitä noita juttuja oon lueskellu niin ilmaiskari olis mukava, mutta niissäkin laatu maksaa ettei halvimpia kannata alkaa ostelee.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Optima Lynxx 26-20

Viesti Kirjoittaja terppa »

Samppa kirjoitti:

Nyt on tullut kolmisen sataa ajeltua ja huomasin, että tuo iskari on säädönkin jälkeen aika huono. Kyseessä on DNM DV-22 140mm. Preload on aika tiukassa ja silti pomputtaa nousuissa. Voiko iskarin tilalle vaihtaa minkä vaan lähelle 140 millisen ja onko palstalaisilla vinkkejä hyvistä tarjouksista?

Minulla oli sama DNM iskari 152mm pitkänä Pioneerissa ja muun tuunauksen yhteydessä päivitin ilmaiskarin (Rock Shox Monarch 4.2) http://www.chainreactioncycles.com/Mode ... elID=47045, uusi iskari on 165 mm pitkä. Ajossa ero on kuin yöllä ja päivällä esim. röykkyisellä soratiellä, ilmahässäkkä pitää takarenkaan tienpinnassa kiinni eikä hyppyytä niin meno vakaata ja turvallista vaikka nopeus olisi isompi. Talvikäytössä oli vähän ropleemia eli usein sai pumpata lisää ilmaa mutta mulla on iskarin kiinnikkeet vähän tiellä, että saisi ilmaventiilin käännettyä ihan loppuunsaakka kiinni, kesällä on ilmat pysyneet. Hirveesti en iskaritekniikasta ymmärrä niin en tiedä voiko tuon asentaa ylös-alaisin, silloin se menisi vanhoihin kiinnikkeisiin heittämällä :oops: Chainreactionilla tosin on aika huonosti lyhyitä ollut...

Optima Cheetahiin ostin heti kans ilma-iskarin ja se on 140mm pitkä. Siinä on Fox Racing Shox Float RL http://www.bike-components.de/products/ ... 2012-.html, tuolla firmalla näyttäisi olevan 140 pitkiä muutama muukin merkki/malli mutta ei mitään hirmu hyviä tarjouksia äkkiseltään näkynyt. Tätä en ole vielä yrittänytkään säätää ja tällä hetkellä se on vähän turhan kova mutta ei ainakaan pompota vaikka kuinka runttaa mäessä :wink:

En tiedä passaako sinun pyörään 152 mm pitkä, jos käy niin silloin valinnanvara on taas himpunverran isompi. Toinen plussapuoli ilmaiskarissa on paino, eli se saattaa olla alle puolet alkuperäisen painosta.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Samppa
Viestit: 19
Liittynyt: 23 Helmi 2012, 16:43
Paikkakunta: Kuopio

Re: Optima Lynxx 26-20

Viesti Kirjoittaja Samppa »

500 kilometriä takana ja etukiekosta katkesi pinna. Olin siinä uskossa, että 20-tuumaiset kiekot ovat todella kestäviä ja koko ajan olen asfaltilla ajanut :roll: Miten lie myyjät suhtautuu tuommoseen, taitanee mennä omasta pussista pinnan vaihto ja rihtaukset.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3846
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Optima Lynxx 26-20

Viesti Kirjoittaja Wacky »

En tiedä mitä teillä siellä maksaa pinnat ja rihtaus, muttä kävin just rihtauttamassa kaksi uutta kiekkoa ja hintaa tuli yhteensä 30e joka ei mielestäni ole kohtuuton kun työtä niissä oli. Yhden pinnan hinta yleensä n. 50snt ja yleensä pienen suoristuksen pystyy itse tekee jos on joku sopiva vanha pyörä pukkina ja hermoja hommaan.

Samppa
Viestit: 19
Liittynyt: 23 Helmi 2012, 16:43
Paikkakunta: Kuopio

Re: Optima Lynxx 26-20

Viesti Kirjoittaja Samppa »

25 euroa näyttää olevan useassa paikassa. Eipä siinä, ei ole iso raha mutta uutta pyörää kun pääsee heti korjaamaan niin se vähän harmittaa.

Vastaa Viestiin