Optima Lynxx 26-20

Täällä voit keskustella eri pyörämalleista tai kysyä vaikka neuvoa, jos valinta tuottaa vaikeuksia.
Samppa
Viestit: 19
Liittynyt: 23 Helmi 2012, 16:43
Paikkakunta: Kuopio

Optima Lynxx 26-20

Viesti Kirjoittaja Samppa »

Lähetin kyselyä tuosta Optima Stingeristä recumberentpartsiin ja he vastasivat etteivät voi taata pyörän sopivuutta minulle kun pituutta löytyy vain 167cm. Onko kellään kokemusta miten pyörä istuu lyhkäisille? Toinen vaihtoehto olisi Optima Lynxx 26-20 joka sopii nähtävästi minullekin, ainakin sivuilla taataan 155 cm lähtien. Pyörä tulisi ihan lenkkikäyttöön, parin yön reissuille ja mökkimatkoihin. Olen vain jotenkin tykästynyt Stingerin ulkonäköön joten se olisi mieluisampi. Molemmista kokemuksia kaipailisin. 1500e on käytettävissä.

http://www.optimabikes.com/optima-stinger.html
http://www.optimabikes.com/optima-lynxx.html

Viimeksi muokannut Samppa, 07 Huhti 2012, 11:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Optima Stinger 20-20

Viesti Kirjoittaja PW »

Ei oo kokemusta noista pyöristä mutt vähän saa säätövaraa jos laittaa lyhyemmät kammet esim. 152 mm. Mikä lie noissa vakiona ?

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Optima Stinger 20-20

Viesti Kirjoittaja terppa »

Mä ostin Optima Cheetahin joulunallla ja siinä äkkiä silmällä katottuna on runko etupään osalta sama kuin Stingerissä. Mä olen 168 cm pitkä ja suht persjalkainen ja oli ihan nippanappa, että osuuko polkimet renkaaseen, itse siirsin penkkiä muutaman sentin eteenpäin niin sain polkimet kauemmaksi. Lyhyet kammet on hakusessa tai sitten lyhennytän nuo alkuperäiset 153mm pitkäksi niin saan penkin takaisin alkuperäiseen paikkaan eli jalkojen pituudesta homma riippuu. Stingeri on kivan näköinen pyörä ja siinä taitaa olla hyvät jarrut vakiona jos Lynxiin vertaa, Lynxi saattaa olla leppoisampi ajettava ja varma valinta lyhyelle ihmiselle. 66 km omalla Optimalla kerkesin ajaa ennen talven tuloa eli hirveästi ei ole merkistä kokemusta...

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Optima Stinger 20-20

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

Minusta tuossa voisi olla nyt tähdellisempää ehkä mittata tuo X-seam (jalkojen ja takamuksen mitta) kun kyse on kuitenkin vain 3cm.

Sitä kautta sitten tarkentaa kysymystä optiman suuntaan, ja kuten pw jo mainitsi niin vaihtamalla 152mm kammet saisi polkimia jo 3,6cm lähemmäksi..

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Optima Stinger 20-20

Viesti Kirjoittaja terppa »

PW kirjoitti:

Ei oo kokemusta noista pyöristä mutt vähän saa säätövaraa jos laittaa lyhyemmät kammet esim. 152 mm. Mikä lie noissa vakiona ?

Petri

Mulla on 175mm, oiskohan se tyypillinen vakiokoko?

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Optima Stinger 20-20

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

terppa kirjoitti:
PW kirjoitti:

Ei oo kokemusta noista pyöristä mutt vähän saa säätövaraa jos laittaa lyhyemmät kammet esim. 152 mm. Mikä lie noissa vakiona ?

Petri

Mulla on 175mm, oiskohan se tyypillinen vakiokoko?

Silloinhan se lyhenisi jo 4,6cm kauimman polkimen etäisyys, ja minusta ei kannata pelästyä vaikka poljinkampi ottaisi rattaaseen kiinni, siinä vaiheessa kun ajetaan niin hiljaa että rengas kääntyy niin paljon että olisi jo ehkä syytä olla lukko polkimet auki muutenkin :wink:

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Optima Stinger 20-20

Viesti Kirjoittaja terppa »

Kuva

Eli koitappa mitata mallin mukaan, mä sain tulokseksi 98cm ja jos saat enemmän niin aina parempi :) voi olla, että ei tartteis kikkailla penkin ja kampien kanssa, tosin "kampiuskovaisena" niitä lyhyitä kampia mainostan :)

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Samppa
Viestit: 19
Liittynyt: 23 Helmi 2012, 16:43
Paikkakunta: Kuopio

Re: Optima Stinger 20-20

Viesti Kirjoittaja Samppa »

97cm kuvan mittausmenetelmällä. Taitaa helpommin stingerissä kuin cheetahissa kolista kengät renkaaseen jos joutuu vetämään niitä lähemmäksi. En haluaisi heti alkaa puljaamaan kampia ja muuta joten pitäisikö vaan tilata Lynxx. Onko nopeusero millainen Stingerillä ja Lynxxillä samalla rengastuksella?

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Optima Stinger 20-20

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Samppa kirjoitti:

Onko nopeusero millainen Stingerillä ja Lynxxillä samalla rengastuksella?

Muutamia prosentteja Stingerin eduksi, mikäli alla hyvä asfaltti ja molemmissa samanlainen ohjaustanko. Stinger on matalampi ja loivempi nojakulma. Epätasaisella ero pienempi, kun isompi rengas hidastuu pientä vähempi. Riippuu myös kuskista, jos jaloissa on jerkkua niin että pyörät kulkee 40km/h niin prosentuaalinen ero nopeudessa on suurempi kuin kuskilla joka jaksaa polkea pyöriin 20km/h nopeuden. Suuremmassa nopeudessa kun ilmanvastuksen merkitys kasvaa ja nojakulma vaikuttaa siihen.
Perustuu mutuiluun ja omiin epämääräisiin kokemuksiin.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Samppa
Viestit: 19
Liittynyt: 23 Helmi 2012, 16:43
Paikkakunta: Kuopio

Re: Optima Stinger 20-20

Viesti Kirjoittaja Samppa »

Taitaa olla minulla lähempänä 20 kuin 40 km/h :mrgreen: Entä onko muita vaihtoehtoja tällä hetkellä saatavilla jos hintakatto on tuo edellä mainittu 1500?

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Optima Stinger 20-20

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Vamistajalla esillä ollut Azub ECO 20 n. 700 € http://www.azub.cz/AZUB-ECO-20/

Ite ottasin halvan matkan Tsekkeihin ja kävisin oluella Kultaisessa Tiikerissä ja sitten nappaisin tuon mukaan :)

Näköjään Bufon demokappale myös tarjolla - hintaa tuplat edelliseen. http://www.azub.cz/AZUB-BUFO-vzorek/

EDIT: Joitakin malleja saa eri kokoisina aina XS kokoon saakka - esim. Nazcan pyöriä, joita saa ihan kotomaastakin > http://www.kolumbus.fi/vanderwoude/nojapyorat

JA tuolla näyttäisi olevan käytettyinä edullisesti pyöriä - mm. Sinnerin 16/20 mallia joka sopii alkaen 135 senttiselle. http://www.teddelange-ligfiets.nl/ligfietsverkoop

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3847
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Optima Stinger 20-20

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Pastori kirjoitti:

Vamistajalla esillä ollut Azub ECO 20 n. 700 € http://www.azub.cz/AZUB-ECO-20/

Ite ottasin halvan matkan Tsekkeihin ja kävisin oluella Kultaisessa Tiikerissä ja sitten nappaisin tuon mukaan :)

Näköjään Bufon demokappale myös tarjolla - hintaa tuplat edelliseen. http://www.azub.cz/AZUB-BUFO-vzorek/

Ihan kiva että luet tota tsekki versiota sivusta, mutta englannin kielisellä puolella hinnat on vähän eri luokkaa. Eco 20" on 1099e, demo bufosta ei mainita mitään. En tiedä kumpaa päivitetään enemmän, mutta selviäishän sekin kun pistää postia azubin suuntaan. Honza vastaa yleensä aika nopeasti ja jos haluaa realiaikaisen vastauksen niin skypettää sille kun sivuilla näkyy että mies on paikalla.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Optima Stinger 20-20

Viesti Kirjoittaja PW »

Wacky kirjoitti:
Pastori kirjoitti:

Vamistajalla esillä ollut Azub ECO 20 n. 700 € http://www.azub.cz/AZUB-ECO-20/

Ite ottasin halvan matkan Tsekkeihin ja kävisin oluella Kultaisessa Tiikerissä ja sitten nappaisin tuon mukaan :)

Näköjään Bufon demokappale myös tarjolla - hintaa tuplat edelliseen. http://www.azub.cz/AZUB-BUFO-vzorek/

Ihan kiva että luet tota tsekki versiota sivusta, mutta englannin kielisellä puolella hinnat on vähän eri luokkaa. Eco 20" on 1099e, demo bufosta ei mainita mitään. En tiedä kumpaa päivitetään enemmän, mutta selviäishän sekin kun pistää postia azubin suuntaan. Honza vastaa yleensä aika nopeasti ja jos haluaa realiaikaisen vastauksen niin skypettää sille kun sivuilla näkyy että mies on paikalla.

Pastori on kielimiehiä :D

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Optima Stinger 20-20

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

Nyt pistä samppa mailia Optimalle ja kerro että mittasit X-seamin ja katso mitä he vastaavat...
jos se stingeri vielä kiinnostaa...

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Optima Stinger 20-20

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Samppa kirjoitti:

Taitaa helpommin stingerissä kuin cheetahissa kolista kengät renkaaseen jos joutuu vetämään niitä lähemmäksi.

Kenkien ottamista renkaaseen ei kannata edes ajatella. Edellyttää jo suuria kääntökulmia, eli hidasta vauhtia ja kengät vielä joustaa. Vaikea kuvitella että aiheuttaisi vaaratilanteita.
Kammen osuminen on hankalampaa, ovat kenkiä kapeammalla eikä jousta, eli ohjausliike tökkää kuin seinään ja lisäksi seuraa rivakka jarrutus. Olen useita vuosia ja useita tuhansia kilometrejä ajanut työmatkaa pyörällä jossa kammet ottavat kääntyvään eturenkaaseen( http://www.kotinet.com/ninajukk/clwb.htm ). Aluksi asia jopa ärsytti ja sattui liki päivittäin. Sittemmin siihen on tottunut ja ohjausliikeet tulee automaattisesti niin ettei kammen ja renkaan törmäyksiä enää tule. Tuo mun CLWB on akseliväliltään pidempi, eli renkaan kääntökulmat ovat suuremmat ja törmäyksiä tulee helpommin kuin lyhyissä pyörissä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin