Tahtoisi koeajaa Länsi-uusimaa /Päijät-Häme

Täällä voit keskustella eri pyörämalleista tai kysyä vaikka neuvoa, jos valinta tuottaa vaikeuksia.
leppis
Viestit: 7
Liittynyt: 04 Maalis 2012, 09:32
Paikkakunta: Ruasepori

Tahtoisi koeajaa Länsi-uusimaa /Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja leppis »

Terveeks,

10v haaveillu ja jos nyt sais jo toteutettua aihetta, eli kaksipyörästä nojakki olisin vailla
Mutta olishan tuo ensin hyvä päästä alustavasti kokeilemaan, mieluiten alapuolisella ohjauksella.

olen siis 185cm ja n 90 kg..

jos joku tahtoo antaa mahdollisuuden pieneen koeajoon, tahi tietää mynnissä olevan tuollasta vehjettä niin mieluusti saa ottaa yhteyttä

Terv.
leppis

leppis@gmail.com

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2746
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Tahtoisi koeajaa Länsi-uusimaa /Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Ainakin aiemmin tilanne on kai ollut, että Helsingissä on ylivoimaisesti eniten nojapyöriä, ja sieltä huonoiten kukaan ilmottautuu tarjoamaan pyörää koeajettavaksi. Koeajon hankaluutena on tietty sekin, että pitää olla saman kokoiset kuskit, aika harva viitsii alkaa katkoa ketjua & säätää sopivan kokoiseksi kokeilijaa varten.

Itse olen Tampereen seudulla, ja minun pyörääni toki saa tulla koeajamaan, http://vuo.ro/~tavasti/nojakki/Lowride12h_2011/ Toki omani on varmasti hankalimmasta päästä aloittelijalle, mutta melkolailla sopivan kokoisissa säädöissä sinulle.

Paras keino päästä tutustumaan erilaisiin nojapyöriin on osalistua johonkin kokoontumiseen. Meininki on rento, ja pyöriä pääsee kokeilemaan useampaakin. Ja tietysti jos aikaa & rahaa on matkailuun, niin
http://www.spezialradmesse.de/index.php?welcome

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Tahtoisi koeajaa Länsi-uusimaa /Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja jori »

Vähän outo määritys tuo Länsi-uusimaa /Päijät-Häme. Tarkoitatko siis joko tai. No, joka tapauksessa, täältä näitä löytyy: http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... lit=kartta

Tässä suora linkki kartalle:
http://maps.google.fi/maps/ms?hl=fi&ie= ... 168945&z=5

Liitteet
Nojakisteja kartalla.png
Nojakisteja kartalla.png (498.4 KiB) Katsottu 4419 kertaa

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

leppis
Viestit: 7
Liittynyt: 04 Maalis 2012, 09:32
Paikkakunta: Ruasepori

Re: Tahtoisi koeajaa Länsi-uusimaa /Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja leppis »

Kiitos nopiasta ja kannustavasta vastailusta,
Selvittänee varmaa tilannetta tuon maakuntien osalta , eli siis juurikin Raaseporiin muuttaneena ja vklput vahvasti vielä Lahti/orimattila akselilla liikkuvana, nuo maakunnat on aika "laajat"... olen siis jonkunverran valmis liikkumaan kokeillakseni pyörää.

Viime syksynä pääsin yhden englesmannin (joka tosin asuu pk seudulla) trikea kokeilemaan, eikä sekään pettymystä tuottanut mutta haussa silti kaksipyöräinen versio.

Ja kyllä ymmärrän ettei kukaa ala kokeilun takia muutmaa pyörän asetuksia, siksi laittelinkin about mittani tuohon :mrgreen:

mutta olen positiivisesti yllättyny tämän foorumin vastaanotosta, tälläiselle keltanokalle.

Ja jos olen treellepäin tulossa niin, varmasti kokeilen ottaa yhteyttä jos on mahdollisuus koeajoon... vaikkakin vaikealla pyörällä :D

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Tahtoisi koeajaa Länsi-uusimaa /Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Omaa historiaani tämän asian suhteen kun ajattelen, niin nyt tekisin näin.

  1. Suunnittelisin retken Siilijärvelle ja soittaisin Ronin nojapyöräfirmaan heti oitis. http://www.kolumbus.fi/vanderwoude/nojapyorat Nyt kerkiäsi vielä saamaan uuden pyörän kesäksi.
  2. Kyttäilisin soveliaan hintaisen käytetyn esim. tuolta. menisin halpislennolla Hollantiin pyärän hakemaan. http://www.ligfiets.net/advertisement
  3. Harkitsisin vakavasti kokeilematta ostamista esim. tästä Optiman alesta: http://recumbentparts.com/cat/0/181/0/0 ... le%21.html

Muuten sulle voi käydä niinkuin minulle ja päätät tehdä pyörän itse ja hankit erilaisia osia valmiiksi - sekä kaikenmaailma työkaluja. Sitten piirtelet ja pohdit illat pitkät miten hankkeita edistää ja IKINÄ et saa aikaa talon ja lasten ja parisuhteen hoidolta niin että saisit jotain valmiiksi. Ostat siinä alkumetreillä jonkin halvan ja vaatimattoman käytetyn jolla ajelet henkesi kaupalla.

Sitten vuosien päästä keksit että DEADLINE joka muutenkin auttaa elämässä auttaa tässäkin. Hankit jonkin kaverin jonka kanssa sovit aikataulun ja sitten voi olla jotain toivoa. Lyöt vetoa jostain kilometrimäärästä jonka ajat ko. pyörällä. Kehuskelet julkisesti tekemisilläsi ja olet sitten kusessa kuin AKT toilauksiesi kanssa ja mahdollisesti saat jotain valmiiksi.

ÄLÄ lähde tälle tielle jos haluat vain pyöräillä. Jos taas haluat oppia uutta, saada ystäviä ja vaikutusvaltaa jne. niin rupea tälle tielle.

EDIT: kirjoitusvirheitä korjailtu.

EDIT 2. Ai miksi listalta puuttuu se toinen kaksipyöräisten kauppias kaapelitehtaalla. Ostin sieltä jo ennen nojapyörävimmaa kaksi pyörää kerralla. Ensimmäisen ja viimeisen. En voi suositella siellä asioimista.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tahtoisi koeajaa Länsi-uusimaa /Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Eikös se siirtynyt sieltä jonnekin autotalliin. Ei ole kaapelitehtaalla enään. Kyllä sen miehen kansa pärjää , ottaa vaan Buranaa mukaan ja aikaa. :oops:
Tämä rakentaminen on sit toinen juttu. Saa ainakin persoonallisen kulkimen. Tai innostuu niinkuin jotkut täällä Keski-Suomessa. Vakava sairaus joka vie koko miehen . :mrgreen:
Nimimerkillä Irrakas , eli Sakari. Olisi myynissä ja varmaan kojeajettavissakin useampi alaohjattu. Osoite olisi tuolla Vaajakoskella. :oops:

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Tahtoisi koeajaa Länsi-uusimaa /Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja PW »

Joo, kyllä kannattaa nuo edelliset varotukset ottaa todesta. Helpoimmalla pääset ku ostat pyörän ja rupeet ajamaan. Tänne foorumille ku juuttuu ni tutustuu kaikenlaisiin "hörhöihin" ja voi innostua rakentelemaan mitä erikoisemman näkösii kulkineita joita saa kädet rasvassa korjailla jotta ees joskus pääsee nauttimaan nojailusta :D
Petri "hörhö"

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2746
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Tahtoisi koeajaa Länsi-uusimaa /Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Nojanalle kirjoitti:

Eikös se siirtynyt sieltä jonnekin autotalliin. Ei ole kaapelitehtaalla enään. Kyllä sen miehen kansa pärjää , ottaa vaan Buranaa mukaan ja aikaa. :oops:

Diapamit ja paljon aikaa, ja buranaa sitten kun ei enää niilläkään pärjännyt.

Ainakin marraskuussa kaapelitehtaalla oli ovessa vielä kyltit, mutta olin niin aamusta että ei ollut vielä auki.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Tahtoisi koeajaa Länsi-uusimaa /Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja irakas »

Nojanalle kirjoitti:

Eikös se siirtynyt sieltä jonnekin autotalliin. Ei ole kaapelitehtaalla enään. Kyllä sen miehen kansa pärjää , ottaa vaan Buranaa mukaan ja aikaa. :oops:
Tämä rakentaminen on sit toinen juttu. Saa ainakin persoonallisen kulkimen. Tai innostuu niinkuin jotkut täällä Keski-Suomessa. Vakava sairaus joka vie koko miehen . :mrgreen:
Nimimerkillä Irrakas , eli Sakari. Olisi myynissä ja varmaan kojeajettavissakin useampi alaohjattu. Osoite olisi tuolla Vaajakoskella. :oops:

Tässä olisi kaksi ehdolla SH13 ja SH14, hinnat noin 1000 € kieppeissä /kpl.

Tervetuloa Vaajakoskella käymään! :mrgreen:

Sakari

Liitteet
SH13
SH13
SH14
SH14

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Tahtoisi koeajaa Länsi-uusimaa /Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja jviirret »

leppis kirjoitti:

jos joku tahtoo antaa mahdollisuuden pieneen koeajoon

Minä aina puutun tähän, älä edes suunnittelle pientä koeajoa. Ensikokemus ei ole mukava, puoleensa vetävä. Tasapainoilu on vain niin erilaista kuin pystypyörällä, eikä vauhtiinkaan oikein pääse. Lyhyen koeajon jälkeen sinulla on enempi kysymyksiä kuin mitä ennen koeajoa. Yhtään oikeaa vastausta lyhyt koeajo ei anna, sellaisen jälkeen vain päätyy helposti trikeen kun olo on kaksipyöräisen päällä epävarma.
Siksi minäkin suosittelen a) pyörän vuokraus päiviksi, b) käytetyn osto tai c) itse tekeminen. Pyörän mallilla ei ole juuri väliä, muutama päivä/100km niin tiedät mitä yleensäkkin haluat ja mitä et. Älä aloita pythonilla tms. "prototyypillä", vaan ihan perinteisillä käsillä ohjattavilla ja jaloilla poljettavilla.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2746
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Tahtoisi koeajaa Länsi-uusimaa /Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja tavasti »

jviirret kirjoitti:

Minä aina puutun tähän, älä edes suunnittelle pientä koeajoa. Ensikokemus ei ole mukava, puoleensa vetävä. Tasapainoilu on vain niin erilaista kuin pystypyörällä, eikä vauhtiinkaan oikein pääse. Lyhyen koeajon jälkeen sinulla on enempi kysymyksiä kuin mitä ennen koeajoa. Yhtään oikeaa vastausta lyhyt koeajo ei anna, sellaisen jälkeen vain päätyy helposti trikeen kun olo on kaksipyöräisen päällä epävarma.

Tämä on kyllä niin totta kuin olla ja pystyy. Muutama sata kilometriä jollakin helpohkolla (normaalit 20/26 swb:t) nojakilla, niin sen jälkeen pystyy jo lyhyellä testiajollakin jotain tajuamaan.

jviirret kirjoitti:

Siksi minäkin suosittelen a) pyörän vuokraus päiviksi, b) käytetyn osto tai c) itse tekeminen.

Itse tehdyssäkin mallin pitäisi olla mielekästä. Joltain osin pielessä oleva pyörä, niin eihän siitä mitään tolkkua tule.

Ja noihin Sakarin itse tekemiin sanoisin, että nyt kysyjälle liian pieniä. Itse olen 181 cm pitkä, ja kyllä se sakarin suoraputkinen oli liian pieni.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Tahtoisi koeajaa Länsi-uusimaa /Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja irakas »

tavasti kirjoitti:

Ja noihin Sakarin itse tekemiin sanoisin, että nyt kysyjälle liian pieniä. Itse olen 181 cm pitkä, ja kyllä se Sakarin suoraputkinen oli liian pieni.

Ne oli säädetty minun koolle. Kummassakin voi penkkiä siirtää taaksepäin ja keskiötä eteenpäin.

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Tahtoisi koeajaa Länsi-uusimaa /Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja PW »

Toisaalta kuinka moni on päässy koeajamaan eripyöriä pitempiä aikoja ennen pyörän valintaa ? Mie ajoin ekan nojakki koeajon 200m ja jäin heti koukkuun :D

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Tahtoisi koeajaa Länsi-uusimaa /Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja jviirret »

PW kirjoitti:

Toisaalta kuinka moni on päässy koeajamaan eripyöriä pitempiä aikoja ennen pyörän valintaa ?

No minä olen kai se toinen ääripää, olen koeajanut eri tyyppsiä nojakkeja kohta 8vuotta enkä vielä ole pyörää valinnut :lol:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jolaes
Viestit: 171
Liittynyt: 08 Tammi 2009, 17:57
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Tahtoisi koeajaa Länsi-uusimaa /Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja jolaes »

Minä ajoin ensimmäisellä nojapyörällä Siilinjärvellä, Ronin Nazca Pieneerilla. Olin ohikulkumatkalla Mäntyharjusta Lappiin. Opin 3 minutissa ja tilasin pyöräni, Nazca Explorerin. Sillä ajelin pari vuotta ja vaihdoin koeajamatta Nazca Fuegoon, enkä ole katunut. Kesällä pakkaan Fuegon perään kärryn ja kierrän Suomea "nojatuolimatkallani". Nazca Fuego (koko M) on Mäntyharjussa!
JormaL

Nazca Explorer 2007-2010, Nazca Fuego 2010-, Radon ZR maasturi, Dahon Uno taittopyörä 2016-

Vastaa Viestiin