Tahtoisi koeajaa Länsi-uusimaa /Päijät-Häme

Täällä voit keskustella eri pyörämalleista tai kysyä vaikka neuvoa, jos valinta tuottaa vaikeuksia.
Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Tahtoisi koeajaa Länsi-uusimaa /Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja terppa »

Makelau kirjoitti:

Olen lueskellut tässä terpan "blogi"threadia "Nazca Pioneer kyytiä" ja se on ollut mielenkiintoista luettavaa. Aloin itsekin pähkäillä sitä kaksipyöräistä mallia kuitenkin. Runsaat pysähtelyt vaan mietityttävät sellaisen kanssa.

Jatkotarina löytyy tuolta http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=3&t=2008 eli sitten kun mopo lähtee käsistä... :mrgreen:

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Tahtoisi koeajaa Länsi-uusimaa /Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja PW »

Makelau kirjoitti:

Aloin itsekin pähkäillä sitä kaksipyöräistä mallia kuitenkin. Runsaat pysähtelyt vaan mietityttävät sellaisen kanssa.

Pystypyörään jos pysähtelyä vertaa niin "satulasta" ei tartte nousta mihinkään, jalka vaan maahan ja toinen jalka voi vaikka jäädä lukkoihin kiinni tai ainakin sen voi sinne laittaa ennen lähtöä valmiikksi. Eli makaat penkillä jalka maassa, ei niin vaikeaa. Riippuu paljon tottumuksesta sitten kuinka korkeella pyörällä kukin tykkää ajaa.
Tottakai helpompaa vielä trikellä kun ei tartte tasapanosta huolehtia senkään vertaa. Ahtaus voi tulla kuitenkin trikellä vastaan ja varsinkin jos kaks takapyörää, pitää muistaa ett ne tulee siellä paljon leveemmällä.
Nuo liikennevalojen "nöyryytysnappulat" on varsinkin talvella vaikeita " saavuttaa ", joutuu kurottelemaan ja joskus jopa nousemaan pyörän päältä.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Tahtoisi koeajaa Länsi-uusimaa /Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Makelau kirjoitti:

Aloin itsekin pähkäillä sitä kaksipyöräistä mallia kuitenkin. Runsaat pysähtelyt vaan mietityttävät sellaisen kanssa.

Taajama tyyppiseen ajoon olen itse kokenut parhaaksi vaihtoehdoksi ehdottomasti tällaisen CLWB-tyyppisen pyörän:

Kuva

Ei ole nopea(pärjää toki pää pystyssä ajettaville pystäreille), mutta ketterä, kätevä ja näkyvyys ympärille hyvä. Rotvalleihinhan tuo tökkää isopyöräistä helpommin, mutta paljon näppärämpi työntää yli kuin trike. Lyhyitä pätkiä voi myös potkutella penkillä istuen. Omallani olen ajellut myös sorateitä, metsäpolkuja ja vähälumisella kelillä talviajoa. Kaikessa muussa pesee loivan nojakulman kaksipyöräiset ja triket paitsi nopeudessa, mutta kaikkea ei voi saada samaan pyörään vaan valinta pitää tehdä sen mukaan missä on ajatus ajella.
Mulla ei ole tuota Spirittiä, vaan itse tehty vastaavan geometrian pyörä: http://www.kotinet.com/ninajukk/clwb.htm

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Tahtoisi koeajaa Länsi-uusimaa /Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja terppa »

Kaksipyörisistä nojapyöristä kaupungissa paras varmaankin on tuo mitä Jukka mainosti, paria sen tyylistä pääsin kokeilemaan viime kesänä Nokialla ja olivat ihan letkeitä pelejä. Kyllä Nazcakin toimii kaupungissa mutta silloin pitää mielellään jousitusta ja penkkiä yläasennossa eli maantielenkille on mahdollisuus säätää sitten menevämpi nojakulma (jos sellaisia harrastaa, mulla oli alkuun aika taajamavoittoista ajoa mutta nykyään viihdyn parhaiten maantienlaidassa), toisaalta itse en viitsi säätää kuin keväisin ja syksyisin :) eli kaupungissa mennään sillä kulmalla mikä on. Joo, kuten sanottu niin mun viritelmää voi tulla kokeilemaan mutta tehdasversio on parempi taajamassa. 100 kilometriä tartteis pohjalle niin sitten osaa oikeasti sanoa toimiiko omassa käytössä...

Koska Lahti pyöräilykaupunkina on esiintynyt vasta juhlapuheissa ja hankesuunnitelmissa (ainakin vielä viime kesänä rakennettiin ihan käsittämättömiä kanttikivi virityksiä) niin jousitus on hyvä varuste pyörään. Tuo clwb:n rengaskoko on 20", sellaisen kanssa voi hyvin elää mutta isompi on kivempi.

Jos kaksipyöräiseen päädyt niin Kirkkonummella on melkein uusi Nazca kaupan http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=4&t=1861 positiivista siinä on levyjarrut ja kaupunkikäyttöön hyvin sopiva napavaihteisto.

Kemissä on Savenmaan trike ihan asialliseen hintaan http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=4&t=1841 jolla olisi ainakin helppo aloittaa nojailu ja ei varmaankaan kohtuutonta tappiota tule jos vuoden parin päästä vaihtaa toisenlaiseen.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

TKorho
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 402
Liittynyt: 30 Touko 2009, 00:52
Paikkakunta: Tampere, Hervanta

Re: Tahtoisi koeajaa Länsi-uusimaa /Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja TKorho »

Itse ajan kaksipyöräisellä (Nazca Exlporer) mutta ei voi pahaa sanoa trikeistäkään. Raskaampia, ja kolmen pyörän ura onkin jo mainittu, mutta muuten hyviä nekin. Se istumisen mukavuus kaikissa tilanteissa (hitaassa, seisahduksissa jne) on merkittävä etu. 17km suuntaansa on aika paljon ei-pyöräilevälle, joten saattaisin mitoittaa pyörää nimenomaan sen matkakeston oppimista varten ja vaikka sitten vaihtaa kun tietää paremmin. Toisekseen tuohon 17km mahtunee muutakin kuin pysäyksiä, joten myös suora-ominaisuuksia voi miettiä.

Sen verran kehuja tuolle Spirit-tyyppiselle pyörälle että on todella letkeä ja mukava kaupunkipeli. Paljon vakavampi vehje kuin miltä näyttää, ei ollenkaan lelu! Jopa niin että se epätodellinen nojakkifiilis istumalla liikkumisesta on ehkä lähinnä tuollaisella. Kun kävin tuollaista koeajamassa niin erittäin paljon on tehnyt mieli hankkia tuollainen toiseksi "bulevardipeliksi", vaikka moiseen ei taida rahat riittää.

Makelau
Viestit: 53
Liittynyt: 09 Huhti 2012, 07:38
Paikkakunta: Lahti

Re: Tahtoisi koeajaa Länsi-uusimaa /Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja Makelau »

Tämä ei ihan :roll: ole kaavailemani trike mutta mitenkäs tämä Optima Baron? http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=4&t=2339

Vietin juuri tunnin googlaillen, katsellen videoita ja tutkien pyöräteitä openstreetmapista. Minun ei ole pakko ajaa keskustan läpi, joten...hmmm. Hinta ei ole hirvittävän paha vaikka vaimo kuristanee minut tuonkin johdosta. Katsoin lompakkooni ja yllätyksekseni se vaikutti tyhjältä. :wink:

Lowrider on kuulemma vaikeampi ajaa kuin korkeampi malli mutta kai opittavissa. Tuossa ei ole jousitusta mutta ei minun ainakaan hiekalle tarvitse mennä. Onneksi tuo on niin kaukana etten viitsi lähteä koeajolle Lahdesta. Puhukaa minulle nyt järkeä. :D

Performer Highracer 26

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Tahtoisi koeajaa Länsi-uusimaa /Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Makelau kirjoitti:

Tämä ei ihan :roll: ole kaavailemani trike mutta mitenkäs tämä Optima Baron? http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=4&t=2339

Jos nojapyörämailmasta pitää hakea kaksi vastakohtaa niin ne ovat jäykkä lowracer ja jousitettu trike :D
Tuo on siis suunniteltu nopeaksi ja sen tavoitteen eteen on tehty uhrauksia käytännöllisyyden puolella. Normaali pyörätielle ihan liian nopea, harvoin niillä asfaltti siinä kunnossa on että tuolla pystyy täysillä ajamaan, vaikka muulta liikenteeltä tilaa saisikin. Selinmakuulta sivuille katselu on vaikeaa(voit kokeilla) kun "kuva on poikittain". Tavaran kuljetusmahdollisuudetkin puuttuu.
Mutta tuo yksilö on minusta halpa ja varmasti paras hinta/nopeus suhde mitä tänä vuonna on tarjolla ollut.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Makelau
Viestit: 53
Liittynyt: 09 Huhti 2012, 07:38
Paikkakunta: Lahti

Re: Tahtoisi koeajaa Länsi-uusimaa /Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja Makelau »

jviirret kirjoitti:

Jos nojapyörämailmasta pitää hakea kaksi vastakohtaa niin ne ovat jäykkä lowracer ja jousitettu trike :D
Tuo on siis suunniteltu nopeaksi ja sen tavoitteen eteen on tehty uhrauksia käytännöllisyyden puolella. Normaali pyörätielle ihan liian nopea, harvoin niillä asfaltti siinä kunnossa on että tuolla pystyy täysillä ajamaan, vaikka muulta liikenteeltä tilaa saisikin. Selinmakuulta sivuille katselu on vaikeaa(voit kokeilla) kun "kuva on poikittain". Tavaran kuljetusmahdollisuudetkin puuttuu.
Mutta tuo yksilö on minusta halpa ja varmasti paras hinta/nopeus suhde mitä tänä vuonna on tarjolla ollut.

Jukka

Liikennevalot voin välttää mutta suojateitä en. Tiukahkoja käännöksiä risteyksissäkin olisi edessä. Onko ajatukseni tuollaisesta Optima Baronista työmatkalle aivan kuolleena syntynyt? Kuten sanottua, en ole nojapyörällä ajanut koskaan mutta olen kyllä katsellut monta tuntia videoita siitä. Auttaako se? 8)

Performer Highracer 26

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2746
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Tahtoisi koeajaa Länsi-uusimaa /Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Makelau kirjoitti:

Liikennevalot voin välttää mutta suojateitä en. Tiukahkoja käännöksiä risteyksissäkin olisi edessä. Onko ajatukseni tuollaisesta Optima Baronista työmatkalle aivan kuolleena syntynyt? Kuten sanottua, en ole nojapyörällä ajanut koskaan mutta olen kyllä katsellut monta tuntia videoita siitä. Auttaako se? 8)

Työmatkoja on niin monenlaisia, samoin ihmisiä. Tuollainen Baron on pitkien suorien taipaleiden pyörä, ja jos työmatkallasia on enemmän kuin jalkakäytäviä ja suojateitä, niin voi se ollakkin. Jollekkin se viimeinen kilometri työpaikalle ahtaassa kaupunkiliikenteessä voi olla 'viimeinen niitti' ettei lowracer kelpaa, toiselle taas se viimeinen kilometri on ihan sama, kun on saanut alkumatkan nautiskella suoremmalla baanalla.

Kyllä lowracerillakin kaupungissakin ajaa, mutta ei se ehkä varsinainen nautinto ole. No, ei kaupungissa ole nautinto ajaa millään...

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Tahtoisi koeajaa Länsi-uusimaa /Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja PW »

Iske Baroniin vaan kiinni :D näyttää tosi hyvä kuntoselta ja on edullinen. Jos ett totu/tykkää saat rahasi takasin tai jopa vähän voittoo (lupasinko liikaa :? ) No kuitenkin ei tuossa kauheesti rahaa häviä jos myy pois, ja sitten tietää ehkä ett korkeempi tai yks pyörä lisää tai jotain.
Omat kokemukset matalasta on positiivisia, pikkukaupungissa pärjää kyllä ja miks ei isommassakin, miusta helpompi pysähdellä liikennevaloihin ku korkeella. Tykkään matalasta loivasta ajoasennosta, ihan vaan sen vähäsen ilmanvastuksen takia. Näkeminen taakse on vaikeeta mutt peili käteen, kypärään tai tankoon helpottaa kummasti.
Toiset näkee huonommin, joo sitä kuulee koko ajan ett pitäs olla viiri... tuolla kun ajaa ni tuntuu ett vähän liiankin moni näkee :D suut auki ku ajan ohi. Ennakoiva ajo on erittäin tärkeä varsinkin matalalla pyörällä, itse ku tiiät mistä on tulossa, ketä ja näkiks se siut vai pitääkö tuota varoo... alle ei kannata ajaa.
Kai tuohon laukut saa jotta tarpeellinen tavara kulkee.
Ja ajoreittejä kannattaa miettiä, välillä kannattaa ajaa ajoradalla esim jos risteäviä autoteitä niin tulee helpommin nähdyksi kun ajaa autojen seassa. Sopivia pyöräteitäkin löytyy, ei sillä aina jaksa ajaa 4o-50km/h.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Tahtoisi koeajaa Länsi-uusimaa /Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Makelau kirjoitti:

Liikennevalot voin välttää mutta suojateitä en. Tiukahkoja käännöksiä risteyksissäkin olisi edessä. Onko ajatukseni tuollaisesta Optima Baronista työmatkalle aivan kuolleena syntynyt? Kuten sanottua, en ole nojapyörällä ajanut koskaan mutta olen kyllä katsellut monta tuntia videoita siitä. Auttaako se? 8)

Eihän yksittäiset suojatiet, käännökset ja risteykset ajamisen este ole, mutta ihan turha tuollainen pyörä on jos niiden risteyksien välissä ei ole kilometrien esteetöntä/tasaista baanaa jossa voisi vetää täysillä.
Näkyykö niissä katsomissasi videoissa risteyksiä, suojateitä ja tiukkoja mutkia, vai pelkkää maaseutumaisemaa ja/tai hehtaarien kokoista parkkipaikka jossa kaarrellaan loivasti?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Tahtoisi koeajaa Länsi-uusimaa /Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja terppa »

Makelau kirjoitti:

Tämä ei ihan :roll: ole kaavailemani trike mutta mitenkäs tämä Optima Baron? http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=4&t=2339
Lowrider on kuulemma vaikeampi ajaa kuin korkeampi malli mutta kai opittavissa. Tuossa ei ole jousitusta mutta ei minun ainakaan hiekalle tarvitse mennä. Onneksi tuo on niin kaukana etten viitsi lähteä koeajolle Lahdesta. Puhukaa minulle nyt järkeä. :D

Poikkeuksellisen edullinen hinta ja kivan näköinen eli kannattaako sitä järkeä nyt yrittää... :D

Tuo pyörä on omimmillaan maantiellä mutta kyllähän sellaisella kaupungissakin voi ajaa, ei vaan ole mukavin: matala ja jousittamaton. Vaatii vähintään hyvät peilit. Sitä en osaa sanoa, onko tuossa taittuva stemmi mikä helpottaa ratkaisevasti tiukkoja hitaita käännöksiä eli voi nostaa ohjaustankoa ylös ja selän irti selkänojasta. Ajamaan oppii jos on normaali tasapaino-aisti mutta voi alkuun olla vaikeampaa.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Tahtoisi koeajaa Länsi-uusimaa /Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja PW »

Ajamaan varmaan oppii jos polkupyörällä osaa ajaa, yksilöllistä kauan se vie. Oma ekakerta pyörä läks eka polkasulla liikkeelle ja pysypystyssä ne muutamasatametriä mitkä kokeilin ja se oli siinä :D tämmönen on saatava siis varaotuksen sana voi viedä koko miehen :D
Tuota miun matalaa kävi kans Jussi kokeilemassa ei siinä tainnut montaa minuuttia mennä ku se jo sillä ajo ja meni tilaamaan Fuegoa :D

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Makelau
Viestit: 53
Liittynyt: 09 Huhti 2012, 07:38
Paikkakunta: Lahti

Re: Tahtoisi koeajaa Länsi-uusimaa /Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja Makelau »

jviirret kirjoitti:
Makelau kirjoitti:

Liikennevalot voin välttää mutta suojateitä en. Tiukahkoja käännöksiä risteyksissäkin olisi edessä. Onko ajatukseni tuollaisesta Optima Baronista työmatkalle aivan kuolleena syntynyt? Kuten sanottua, en ole nojapyörällä ajanut koskaan mutta olen kyllä katsellut monta tuntia videoita siitä. Auttaako se? 8)

Eihän yksittäiset suojatiet, käännökset ja risteykset ajamisen este ole, mutta ihan turha tuollainen pyörä on jos niiden risteyksien välissä ei ole kilometrien esteetöntä/tasaista baanaa jossa voisi vetää täysillä.
Näkyykö niissä katsomissasi videoissa risteyksiä, suojateitä ja tiukkoja mutkia, vai pelkkää maaseutumaisemaa ja/tai hehtaarien kokoista parkkipaikka jossa kaarrellaan loivasti?

Jukka

Yritin etsiä taajamavideoita mutten löytänyt. Pelkkiä maaseutumaisemia kivan musiikin säestyksellä. Hittu, nyt jäitä hattuun ja duuniin.

Performer Highracer 26

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Tahtoisi koeajaa Länsi-uusimaa /Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Tähän pitää vähän heittää juttua tuosta lowracerista... koska olen tammikuun alun jälkeen ajellut pelkästään MetaPhysic:llä ja maanantaina heitin sitten kunnon maantielenkin lowracerilla.

On kuin olis kotiin palannu. Kun tie aukee voi keskittyä olennaiseen eli tasaiseen (ja kovaan!) vauhdin pitoon, ja nauttimaan maisemista. Värkki kulkee tosi tasaisesti, ristituulet ei juuri haittaa ja ainakin minulle on ajoasento ja mukavuus parhaimmillaan.

Mutta enemmän kuin pyörän mataluus, vaikuttaa kaupunkiajoon enemmän kuinka matalalla kulmalla penkki on (=kuinka hyvin ympärilleen näkee) ja kuinka pitkä matka on maahan. Mun penkin kulmilla ei kummallakaan pyörällä sen paremmin näe ympärilleen mutta lowracerilla voi pysähtyä laittamalla vain käden maahan, MP:llä pitää heivata jalka polkimilta kauas alas. Ja tietysti miten kovaa kyytiä tykkää pitää matkallaan (tai kuinka paljon inhoaa jatkuvaa kovaa kiihdyttelyä).

Toistaalta MP on ketterämpi kun ketjut ei laahaa eturenkaan pintaa, lowracerin kääntösäde on nippa-napppa riittävä tasaiseen kaarteluun taajamassa. Baronissa taitaa ketju olla nostettu eturenkaan edestä pois joten tämä ei pitäisi olla ongelma.

Jos saat budjetin riittämään Baroniin niin osta ihmeessä pois. Lowracerit on mainettaan parempia pyöriä, etenkin tuolla ruuhka-alueiden ulkopuolisilla lenkeillä. Myy pois jos ei toimi käyttöösi tai hanki toinen myöhemmin noihin taajama-ajoihin, tiedät sitten paremmin millaisen haluat.

Näin tein itse ja hankin MP:n "kakkos pyöräksi"... sillä ajaa hyvillä keleillä tytär ja huonommilla minä (talvi ja märät kelit) jolloin lowracer ei ole parhaimmillaan.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Vastaa Viestiin