Pystympi vai matalampi ja kuinka käytetty?

Täällä voit keskustella eri pyörämalleista tai kysyä vaikka neuvoa, jos valinta tuottaa vaikeuksia.
aplari
Viestit: 34
Liittynyt: 07 Huhti 2012, 16:45
Paikkakunta: Imatra

Pystympi vai matalampi ja kuinka käytetty?

Viesti Kirjoittaja aplari »

Olen hankkimassa ensimmäistä nojapyörää.
Tavoitteena olisi työmatkapyöräillä sulaan aikaan n. 40 km suuntaansa (Lappeenranta-Imatra-Lappeenranta) suht nopsasti tai ainakin nopeammin kuin maastopyörällä tai mummon Monarkilla. Työmatkoja ehkä 1-3 kertaa viikossa tai mahdollisesti 4-5 kertaa 1 suunta, enimmäkseen pyöräteitä pitkin. Muuta pyöräilyä ja satunnaisesti pyöräretkiä joskus. Pituutta 164 cm.

Tarkoitus olisi hankkia pyörä pidemmällä tähtäimellä, eikä ns. harjoitus-eka-nojakkia harjoitteluun. Aattelin optimistisesti saavani nojakilla ajelun harjoittelulla haltuun kesän aikana. Kilpuria, maailman keveintä, matalinta tai kalleinta mallia en havittele.

Minulle jo suositeltiin jo Nazca Cruiseria tai Paseota. Olisko hyvä? Vai joku matalampi malli?
Käytettynä aion ostaa (jotkut meni jo ohi…). Siilinjärveltä pyörää tiedustelin ja sain tarjouksenkin, mutta pitää miettiä.

Mitkäs olis pahimmat mokat, jotka vois tehdä eli mitä pitäis yrittää välttää? Kuinka käytetyn sitä nyt tohtii ostaa? Olisko hyviä neuvoja?

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Pystympi vai matalampi ja kuinka käytetty?

Viesti Kirjoittaja PW »

Hyvä ett E-Karjalassa kiinnostus lisääntyy, itte oon Imatralla ja ajelen omatekosilla tekeleillä pääasiassa matalalla 20":lla. Ootko päässy koeajamaan minkäänlaista pyörää, mie kun sain "tartunnan" joku vuosi sitten niin sain koeajaa nimimerkki Apin pyöriä sillon hänellä oli matala fujin ja nazcan paseo. Muistaakseni kirjotteli myöhemmin ostaneensa myös Raptobiken etuvetosen lowracerin. Ajelee vissiin työmatkaa lpr-joutseno-lpr väliä kesät talvet. Toki tuota miunkin pyörää saa tulla kokeilemaan.
Tuohon mikä pyörä paras on paha mennä sanomaan kun on niin yksilöllistä, toinen tykästyy matalaan ja kolmas korkeeseen. Tuo on kuitenkin kohtuullinen matka ajettavaksi ett suht nopee sais kuitenkin olla. Itte tietysti tuolle välille valitsisin matalan mutta sen verran käytännöllisen ett kulkee vähän tavaraa mukana. Siell on kuitenkin aika tuulisia suoria kun tietä levennetty, riippuu tietyst vähän reitin valinnasta.
Nazcalla matalin on Fuego, semmonen löytyy Imatraltakin. Tai sitt joku Raptobike toimis kans, tietysti muitakin mahollisuuksia on paljon.
Käytettyjen markkinatkin tuntuu aika hyvin toimivan ett jos halluut myöhemmin vaihtaa ni vanhasta pääsee yleensä hyvällä hinnalla eroon.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Hopea
Sisällöntuottaja
Viestit: 1087
Liittynyt: 20 Loka 2006, 09:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pystympi vai matalampi ja kuinka käytetty?

Viesti Kirjoittaja Hopea »

En taida alkaa pohtimaan ajoasennon, ilmanvastuksen, ympärilleen näkemisen ja pyörän hallinnan helppouden ongelmaa. Niitä on tällä palstalla pyöritelty aika paljon. Mielestäni olet osannut ajatella oikeaan suuntan pyörän valinnasta. Mitä matalampi, sitä pienempi ilmanvastus ja sitä vaikeampi hallita ainakin aluksi. Siinäpä se.

Käytetyn hankkiminen on aina vähän hasardia. Jos osaat itse huoltaa pyörän, sitä ei kuitenkaan kannata pelätä turhaan. Nojapyörät on tehty kohtalaisesti ihan tavallisista fillarikomponenteista. Vain runko on vähän erikoisempi. Jos se on hyvässä kunnossa eikä pyörässä koeajossa havaitse ongelmia, minä ostaisin.

Jos uuden noista ehdottamistasi valitset, ei varmaan mene ainakaan pahasti pieleen. Joa minä ostaisin tuollaista uutta, ottaisin siihen levyjarrut. Muut varuteet ovat aika makuasioita. Miettisin napadynamoa ja alaohjausta, joka on minusta levollisempi ajoasentoa pitkään matkaan ajatellen. Näitä pitäisi päästä kokeilemaan että osaa sanoa...

Sinner Demon 2026 2006-> Savenmaa Alku 2009-2012 HP Velotechnik Gekko FX 2012->

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Pystympi vai matalampi ja kuinka käytetty?

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

aplari kirjoitti:

Mitkäs olis pahimmat mokat, jotka vois tehdä eli mitä pitäis yrittää välttää? Kuinka käytetyn sitä nyt tohtii ostaa? Olisko hyviä neuvoja?

Koita kokeilla mahdollisimman montaa ja koita perkata omille mitoille soveltuva nojakki.
ja ensimmäistä yritystä ei kannata säikähtää, ajamiseen pääsee yllättävän luontevasti sisään kun uskoo siihen että nojakki on oikeasti ajettava.
Moni säikähtää sitä kun tasapainoilu tehdäänkin ohjaamalla eikä kropalla niin tuomitaan heti koko yritys kun ei riitä usko tekemiseen. :lol:

Sellainen mistä yltää jalat nätisti maahan silloin nostaa selän penkistä kun pysähtyy niin on soppeli.
Jos päädyt matalaan niin ongelmaa ei ole.
Nojakissa ei minusta kannata säikähtää isojakaan kilometrejä, liki kaikki osat on kuitenkin vaihdettavissa jos välystä tai kulumaa on olemassa.

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

aplari
Viestit: 34
Liittynyt: 07 Huhti 2012, 16:45
Paikkakunta: Imatra

Re: Pystympi vai matalampi ja kuinka käytetty?

Viesti Kirjoittaja aplari »

Kiitos neuvoist ja mielipiteistä!
Jäsen Petriä on tainnu nähäkkii Imatral suihkimas nojapyöräl useemman kerran. En oo viel kokeillu, enkä oo ehtiny viel ees yrittää koeajaa. Valaistuin nojapyörien suhteen ehkä n. 3 viikkoa sitten. Sitä ennen katselin cyclocrosseja ja maantiepyöriä. Työmatka piteni sangen reilusti, mut en haluis kokonaan jättää työmatkapyöräilyä mokoman asian takia. Lähinnä nopeus olis oleellinen tekijä just matkan takia ja siksi aloinkin kiinnostumaan matalammista malleista. Toki pitäis saada vähän tavaraa kuljetettua mukana (pienen repullisen verran).

Pää punaisena olen lukenut täältä foorumilta juttuja, mut ei ehdi kaikkee lukee. Jonkinlainen yleiskuva on alkanut hahmottua. Tasapainoilua oon miettyny myös ja just tuota ala- vai yläohjaus (siinä miettiessä meni ohi tuolla myyntipalstalla myynnissä ollut yks pyörä). Nojapyöräilijöitä on kuitenkin jo aika monta, joten eiköhän tuo ajaminen luonnistu ennemmin tai myöhemmin.

Tartteis varmaan käydä koeajamassa pyöriä tai ees yks...

Outi

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Pystympi vai matalampi ja kuinka käytetty?

Viesti Kirjoittaja terppa »

Nazcan pyöristä Fuegoa kans tekisi mieli suositella tuollaiseen käyttöön.

Kuva

Matalampi on kivempi kun sattuu kunnon vastatuuli ja tuossa on jonkinmoinen tavarankuljetuskyky, 10 kg on tarakan kantavuus. Hinnaston perusteella http://www.nazca-ligfietsen.nl/file/vie ... 202012.pdf 160 cm pituisesta ylöspäin soveltuu. Monessa muussa matalassa pyörässä taitaa kuskin pituusvaatimus olla yli 170 cm.

Käytetyissä on tietysti aina tuurissaan mikä sattuu kohdalle...

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Pystympi vai matalampi ja kuinka käytetty?

Viesti Kirjoittaja PW »

Niin tuossa miun pyörän kokeilussa on se ongelma ett mie oon 20cm pitempi ett säädöt ei taida riittää, tai siis niitä ei ole kun pyörä on tehty miun mitoille. Lappeenrannan pyörät olis säädettäviä ja Api tais muutenkin olla meikäläistä lyhyempi. En tiedä miten seuraa foorumia, ehkä ilmottaa itestään jos lukee :)

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2746
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Pystympi vai matalampi ja kuinka käytetty?

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Nopeuteen suurin vaikuttava tekijä on ajoasento: mitä makaavampi, sitä nopeampi. Onko matala vai korkea nopeampi on sitten vähän siinä ja tässä. Matalalla vastatuuli puhaltaa hitaammin, ja ilmanvastus on muutenkin pienempi. Isot renkaat taas rullaavat vähän paremmin, joten etenkin huonommalla alustalla vaaka kääntyy sinne.

Korkealta näkee ja näkyy paremmin, ja on aavistuksen helpompi ajaa kuin matala. Jos lonkankoukistajista on kovin jäykkä, niin makaavasta korkeasta pyörästä ei saa jalkaa maahan, mutta ei ole itsellä ollut ongelma.

Sinun pituudella 26/26 pyörä voi olla vähän jo liian korkean tuntoinen, mutta 24/24 varmaan jo menisi. Nazca Gaucho noilla renkailla? Paljonkos Terppa on pitkä, ja onko Pioneeri tuntunut liian korkealta?

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Pystympi vai matalampi ja kuinka käytetty?

Viesti Kirjoittaja terppa »

tavasti kirjoitti:

Sinun pituudella 26/26 pyörä voi olla vähän jo liian korkean tuntoinen, mutta 24/24 varmaan jo menisi. Nazca Gaucho noilla renkailla? Paljonkos Terppa on pitkä, ja onko Pioneeri tuntunut liian korkealta?

Mä olen 168 cm ja pitkillä kammilla sitä ei kovin paljoa lyhyemmälle saa säädettyä ilman, että kammet ottaa renkaaseen (mulla on nykyään lyhyet kammet ja penkki on siirtynyt vähän eteenpäin). Alussa pyörä tuntui vähän liian korkealta eli jalan olisi halunnut tukevammin maahan mutta äkkiä siihen tottui, aikanaan olisin 24 tuumaisen valkannut jos tehtaalta olisin pyörän tilannut, nykyään olen tyytyväisempi 26" versioon, mutta tämä nyt riippuu jalan pituudesta kun ollaa siinä rajoilla, että onko hyvä.

Jotain 300 km olen ajanut matalalla Optimalla ja verrattuna aerodynamiikaltaan tuunattuun Pioneeriin sillä on huomattavasti kivempi puskea vastatuuleen, tuuli ei tunnu samallalailla, näppituntuma on kuitenkin, että Pioneerilla pääsen isot alamäet kovempaa eli ajokorkeudella käytännön olosuhteissa taitaa olla iso merkitys nopeuteen.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Pystympi vai matalampi ja kuinka käytetty?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

tavasti kirjoitti:

Sinun pituudella 26/26 pyörä voi olla vähän jo liian korkean tuntoinen, mutta 24/24 varmaan jo menisi. Nazca Gaucho noilla renkailla?

Itse ihastuin noista 24/24 pyöristä paljon enempi tähän Challenge furaihin, yhtä tällaista kokeilin lowride 2010:ssa:

Kuva

http://www.challengebikes.com/furai_detail.php

Istumakorkeus 46cm. Eli aika lailla 26/26 ja lowracereiden puolivälistä. Nazca gaucho on 24" renkaillakin korkeampi, istuma korkeus 58cm, eli yhtä korkea kuin monet 26/26 mallit.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Pystympi vai matalampi ja kuinka käytetty?

Viesti Kirjoittaja PW »

Yks Gauchokin on Imatralla en muista onko 26" vai 24" renkailla, kerran kokeilin lyhyesti tuota. Sitäkin varmaan sais kokeilla jos kaverin vaan jostain tavottaa.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Pystympi vai matalampi ja kuinka käytetty?

Viesti Kirjoittaja mhelander »

jviirret kirjoitti:

Itse ihastuin noista 24/24 pyöristä paljon enempi tähän Challenge furaihin, yhtä tällaista kokeilin lowride 2010:ssa:

Kuva

http://www.challengebikes.com/furai_detail.php

Istumakorkeus 46cm. Eli aika lailla 26/26 ja lowracereiden puolivälistä. Nazca gaucho on 24" renkaillakin korkeampi, istuma korkeus 58cm, eli yhtä korkea kuin monet 26/26 mallit.

BROL:ssa testiraportti fillarilla matkailusta.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 962
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Pystympi vai matalampi ja kuinka käytetty?

Viesti Kirjoittaja TMS »

Itsellänihän on juuri tuo jviirretin mainitsema Furai eikä siitä juuri pahaa sanottavaa ole. Näkisin että kyllä se kulkeekin ihan mukavasti vaikka muualla puhutaankin ettei se mikään raceri ole. Tuntuu olevan aika veteen piirretty viiva mikä jaoitellaan raceriksi ja mikä ei (lähinnä markkinoinnista ja varusteista kiinni). Furain istuimenkin kun saa varsin loivaan kulmaan säädettyä ja se taitaa olla seikka joka ilmanvastukseen eniten vaikuttaa tuon tyylisessä pyörässä.

Ei vain ole kinnerin ostamisen jälkeen Furai juuri liikahtanut, jostain syystä... :D

aplari
Viestit: 34
Liittynyt: 07 Huhti 2012, 16:45
Paikkakunta: Imatra

Re: Pystympi vai matalampi ja kuinka käytetty?

Viesti Kirjoittaja aplari »

Kiitos tiedoist, linkeist, vinkeist ja kuvist. Hienoo porukkaa tääl!
Kiitos myös Petrille ystävällisestä koeajotarjouksesta - tosiaan meikäläisen mitoilla ei siun pyörää paljon poljettais.
Pähkäilyn jälkeen alan kallistua 2x24" malliseen ja ehkä uuden ostoon... tai sitten jotain muuta.
-O

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Pystympi vai matalampi ja kuinka käytetty?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

aplari kirjoitti:

Pähkäilyn jälkeen alan kallistua 2x24" malliseen ja ehkä uuden ostoon... tai sitten jotain muuta.

Tuossa ei tullut esille tämän rengaskoon(24" eli vannekoko 507mm) suurin ongelma, nimittäin se että kunnollisten kumien valikoima on pieni ja todennäköisesti joudut tilaamaan ulkomailta. Tuo 507 on hyvin yleinen koko nykyään nuorten pyörissä ja Jopo kopioissa, eli joka marketista jotakin löytyy, mutta jos on joskus ajanut korkean paineen kestävillä sileillä kumeilla niin ei nuorison suosimat paksut matalapaineiset nappulakumit kelpaa. Eikä ne varmaan mahtuisi kaikkien pyörien haarukoissa edes pyöriin.
540mm vanteelle menevät kumit on myös 24" merkinnällä, mutta ne ei luonnollisestikkaan mene tuolle nykypäivänä yleisemmälle 507mm vanteelle.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin