Pystympi vai matalampi ja kuinka käytetty?

Täällä voit keskustella eri pyörämalleista tai kysyä vaikka neuvoa, jos valinta tuottaa vaikeuksia.
Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Pystympi vai matalampi ja kuinka käytetty?

Viesti Kirjoittaja terppa »

aplari kirjoitti:

Pähkäilyn jälkeen alan kallistua 2x24" malliseen ja ehkä uuden ostoon... tai sitten jotain muuta.
-O

Tuommoinen 24" -pyörä näyttäisi olevan kaupan vähän käytettynä http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=4&t=2294

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

aplari
Viestit: 34
Liittynyt: 07 Huhti 2012, 16:45
Paikkakunta: Imatra

Re: Pystympi vai matalampi ja kuinka käytetty?

Viesti Kirjoittaja aplari »

Kiitos tämän foorumin kaikkien kirjoittajien, runsaiden vinkkien ja juttujen ansiosta sivistyin huimasti nojapyörien suhteen saaden nojapyöräpureman. Kaikenlaisten juttujen/mielipiteiden/näkemysten lukeminen auttoi myös päätymään johonkin ratkaisuun nojapyörähankinnan suhteen eli alkoi hahmottua se, minkälaisen pyörän haluaisin tai mikä olisi järkevintä/käytännöllisintä omat tarpeet ja toiveet huomioon ottaen. Niin ja täältähän tuon pyöränkin löysin.

Tämä on nyt ehkä melkein päiväkirjatarinaa, mutta laitanpa tähän kuitenkin, niin näkee mihin päädytty kysymysten ja vastausten jälkeen.

Hankin lopulta syksyllä 2012 matalan Challenge Fujin nojapyörän kohtalon johdattamana eli sattui sopivasti olemaan käytetty pyörä myytävänä ihan kotikonnuilla. Lisäksi se nyt sattui olemaan sen tyyppinen, jota olin ajatellut yhtenä vaihtoehtona. Työmatkan pituus on sittemmin puolittunut, mutta riittää siinäkin pyöräiltävää. Hankkimani pyörä on nykyiseen matkaan ja reittiin myös aivan passeli. Matkan lyhennyttyyä on vähemmän paineita keskinopeuden kasvattamiseksi...

En ollut koeajanut yhtään nojapyörää ennen ostamista, koska koeajoihin oli pitkä matka tai mahdolliset koeajettavat pyörät olivat minua ehkä 30cm pidempien ihmisten pyöriä. Enkä edes koeajanut ostamaanikaan pyörää sen etuhaarukan ollessa sökö. Ei ehkä maailman viisainta toimintaa, mutta kohdallani toimiva ratkaisu - luja luottamus kaikkeen tässä tapauksessa. Pyörän käyttöönottoa viivästytti elämä eli kaiken maailman kiireet. Vasta tänä juhannusaattona, juhannuksen kunniaksi sain pyörän vihdoin ajokuntoon ja pääsin ajoharjoitteluun. Perusajamisen eli pystyssä pysymisen ja etenemisen opettelu oli helpompaa kuin mihin olin varautunut (hyvä niin). Samaisena päivänä sain 4 ihmistä kokeilemaan pyörää, joista yksi olisi potentiaalinen nojapyöräilijä. Tokana päivänä pyöräilin n. 30 km lenkin. Tietysti välillä meno oli hieman huteraa ja on vieläkin toisinaan - varsinkin hitaassa menossa. Kaupunkiajelu ei ole yhtään sujuvaa, mutta sen pärjään minkä tarvitsee. Olen ollut valintaani tyytyväinen. Matala ajoasento tuntuu yhtä hyvältä kuin kuvittelin, vaikka ensi-istumalta matala asento enemmänkin pyörytti. Kolmantena ajopäivänä aloin jo haaveilla toisen nojapyörän hankkimisesta - sellaisesta, jolla voisi ajaa talvella ja jolla voisi ajella sujuvasti myös kivisiä hiekkateitä pitkin.

Tyyväinen olen myös käytetyn pyörän hankintaan, koska olin varautunut vaivannäköön, säätämiseen ja siihen, että asiat saattavat edistyä hieman hitaasti. Uuden etuhaarukan metsästys ulkomaita myöten ja hankinta vaati vainvannäköä, aikaa ja tietysti rahaa + talvi ehti ennen etuhaarukkaa. Pyörän mitoitus oli myös pidemmälle ihmiselle kuin minä eli piti lyhentää etupuomia (ja ketjuja), jotta sain polkimet tarpeeksi lähelle. Pyöräilymukavuus lisääntyi puomin lyhennyksen myötä huomattavasti: ylsinhän polkimille ilman, että tarvitsee maata vaakasuorassa polkimia varpailla kurotellen. Olen myös pöyräillyt jo lukkopolkimilla, mutta erittäin löysillä säädöillä.

Nojapyöräily on hauskaa! Hauskimpia asioita ovat mm. vastatuuli ei tunnu missään (juurikaan), ihmisten ilahtuneet, huvittuneet, uteliaat, hämmentyneet ja hämmästyneet reaktiot; vauhdin hurma ja loikoilu pyörän vain rullatessa.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Pystympi vai matalampi ja kuinka käytetty?

Viesti Kirjoittaja jori »

Tuossa tuo on kiteytettynä viimeisessä kappaleessa meidän kaikkien pääasiallinen motiivi nojapyöräilyyn. Moni pystypyöristä nojakkiin siirtyneistä lisäisi vielä ...ilman takapuolen, niskan tai ranteiden vaivoja.

Voisitko kirjoitella vielä aika ajoin raporttia nojapyöräilytunnelmista. On aina hauska lukea ihmisten kokemuksista uuden oppimisen parissa. Ahaa-elämykset kannattaa jakaa. :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

aplari
Viestit: 34
Liittynyt: 07 Huhti 2012, 16:45
Paikkakunta: Imatra

Re: Pystympi vai matalampi ja kuinka käytetty?

Viesti Kirjoittaja aplari »

Itseasiassa meinasin raportoida nojapyöräilyuran alusta asti tupelointia, onnistumisia, sattumuksia ja muita tunnelmia, mutta nojapyöräily- ja muu kesähuuma on pitänyt poissa raportoinnin ääreltä. Katotaan, miten tuol vähän myöhemmin irtoaa.

ki
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 701
Liittynyt: 30 Loka 2012, 21:14

Re: Pystympi vai matalampi ja kuinka käytetty?

Viesti Kirjoittaja ki »

off topic:miten säilytät nojapyörää jos ajat töihin vain toiseen suuntaan yhtenä päivänä ja takaisin vasta seuraavana

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Pystympi vai matalampi ja kuinka käytetty?

Viesti Kirjoittaja rutunen »

terppa kirjoitti:

Nazcan pyöristä Fuegoa kans tekisi mieli suositella tuollaiseen käyttöön.

Kuva

Matalampi on kivempi kun sattuu kunnon vastatuuli ja tuossa on jonkinmoinen tavarankuljetuskyky, 10 kg on tarakan kantavuus. Hinnaston perusteella http://www.nazca-ligfietsen.nl/file/vie ... 202012.pdf 160 cm pituisesta ylöspäin soveltuu. Monessa muussa matalassa pyörässä taitaa kuskin pituusvaatimus olla yli 170 cm.

Käytetyissä on tietysti aina tuurissaan mikä sattuu kohdalle...

Hyvä että pyörä löytyi. Lisään tämän viestin jos joku muukin lueskelee tätä threadia pyörän hankinta mielessään.

Itse luin että tarakka on 7g eikä 10kg mutta joka tapauksessa olen Terpan kanssa samaa mieltä että Fuego on kiva malli nojakiksi. Itsellä on Allround jossa on se vakiomalli jossa on lokarit sun muut härpäkkeet. Kantopaino on 130kg mikä on minusta suht korkea pyöräksi jonka rungolla voi kisata. Olen 174,5 cm pitkä ja aluksi tuo M-istuin (kahdesta koosta pienempi) tuntui jopa pieneltä. Totuin kuitenkin.

Jos nyt ostaisin nojakkia niin paksuna kaverina ostaisin varmasti Fuegon uudelleen koska se on ollut vain niin toimiva ja tukeva. Jos nojakki ei ole vielä löytynyt niin kiinnittäisin huomiota BCD:een (bolt circle diameter) eli saako pyörään mistään eripituisia kampia ostettua vai pitääkö niitä varten ostaa myös eturattaat, mikä nostaa hintaa. Itsellä siis kävi niin että omat jalkani ovat piirun verran liian pienet 175mm kammille joten niillä polkeminen ei ole se ergonomisin vaihtoehto pitkillä matkoilla ja polvet tai nilkat kipeytyvät.

Viimeksi muokannut rutunen, 21 Heinä 2014, 15:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Quest Carbon -2015

TKorho
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 402
Liittynyt: 30 Touko 2009, 00:52
Paikkakunta: Tampere, Hervanta

Re: Pystympi vai matalampi ja kuinka käytetty?

Viesti Kirjoittaja TKorho »

ki kirjoitti:

off topic:miten säilytät nojapyörää jos ajat töihin vain toiseen suuntaan yhtenä päivänä ja takaisin vasta seuraavana

Kysymys ei ole suunnattu minulle, mutta vastaan yhden vastauksen:
Meillä on työpaikalla suhteellisen hyvä aidattu tontti ja pyöräkatokset (kylläkin liian ahtaat). Itse käytän useita ajoneuvoja, autoa, prätkää, nojakkia ja pystäriä. Sekä bussia että kyytiä. Voin pitää satunnaisia ajoneuvoja eri pisteissä ja mennä eri suuntiin eri kyydeillä, kelin ja mielen mukaan. Oi onnea!

Nojakki on keskivahvalla vaijerilukolla pyöräkatoksen tolpassa kiinni. Valvotulla aidatulla alueella tämäkään ei olisi välttämättä tarpeellista, mutta periaatteesta kiinnitän sen aina samalla tavalla.

Olen joskus jättänyt myös nojakin (Tampereen) keskustaan yöksi kun olen ollut viihteellä. Periaate on sama, taka-haarukan kiinteästä kolmiosta (ja renkaan ympäri) johonkin tolppaan kiinni. Paranoidina voisin käyttää lisäksi U-lukkoa, mutta se on ollut lähinnä pystärille. Jatkuvasti en uskaltaisi nojakkia aktiivikeskustassa pitää öitä, mutta yksittäistapauksina olen uskaltanut. Tai renkaan puhjettua ilman korjausvälineitä.

Nojakkien kalleudesta huolimatta taitavat myös varkaat tajuavat niiden olevan vaikeampia jälleenmyydä. Nojakit eivät myöskään houkuttele päähänpistovarastamaan, sen verran outoja ilmestyksiä ovat.

(Ja taitaa tämä vastaus olla off-topicia nojapyörän valinnassa?)

ki
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 701
Liittynyt: 30 Loka 2012, 21:14

Re: Pystympi vai matalampi ja kuinka käytetty?

Viesti Kirjoittaja ki »

off topicia jatkan myös minä
ehkä ois pitänyt tehdä oma ketju tänhän voisi siirtää omakseenkin
hesassa varkauksia on enemmän ja täältä viedään itään varastettua tavaraa
mutt a just tuo että tuskin on idässä markkinoita varastetuille
miten muuten muut, onko pyörä pysynyt tallessa ja uskalletteko säilyttää sitä esim kerrostalon pyörävarastossa vai onko suurella osalla muuta tilaa kun jossakin sitä pitää myös rakentaa
ja tästä syystä minusta taitettavalla olisi puolensa
tai esim lähiön ostarille jättää puoleen yöhän asti
minusta hesassa on aika turha toivoa että normipystypyörä juuri yön yli säilyisi ja pystypyörä yleensäkin pitää kahlita johonkin kiinteään

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Pystympi vai matalampi ja kuinka käytetty?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

ki kirjoitti:

hesassa varkauksia on enemmän ja täältä viedään itään varastettua tavaraa
mutt a just tuo että tuskin on idässä markkinoita varastetuille
miten muuten muut, onko pyörä pysynyt tallessa

Omavalmisteet säilyy :wink: Aika vaikea ainakaan myydä eteenpäin kun ei itse kauppaamallakaan tahdo onnistua.
Rikkominen onkin sitten toinen juttu, mutta ei ainakaan vielä(kop kop) ole mitään sellaistakaan tapahtunut

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Pystympi vai matalampi ja kuinka käytetty?

Viesti Kirjoittaja irakas »

Joo, omavalmisteisissa on se hyvä juttu, ettei niitä juuri varasteta. Eskon Hipparion on lienee ainoa poikkeus. En minä koskaan ole laittanut yhtään nojakkiani lukkoon. :mrgreen:

Joko eivät kelpaa tai eivät uskalla lähteä ajamaan. :roll:

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Pystympi vai matalampi ja kuinka käytetty?

Viesti Kirjoittaja tavasti »

irakas kirjoitti:

Eskon Hipparion on lienee ainoa poikkeus.

Ei passaa hifistellä liian hienon näköiseksi, niin ei viedä!

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2653
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Pystympi vai matalampi ja kuinka käytetty?

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Minäpä laitan tähän pohdintoja. Mies haluaisi vihdoinkin ostaa itelleen nojapyörän mutta ollut kauan jo pohdinnassa et minkä. Niitä on niin paljon erilaisia. Katseli että Nazcan pyöristä Fiero XS olisi kuulemma kiva.

Jotain kriteerejä sopivan nojakin löytämiselle:

  • 2-pyöräinen ehdottomasti
  • ala- vai yläohjaus, kuulemma olisi kiva saada helposti kaikki mittarit ja muut kiinni
  • etuhaarukka oltava terästä (meinaa laittaa kiekkoon napamoottorin)
  • mieluummin makaava kuin pysty ajoasento
  • tavarankuljetuskyky (ei mitään kinttasinta takatarakkaa)
  • talviajo?
  • aika tärkeenä kriteerinä on päästä kovaa paikasta a paikkaan b, mutta tarkoitus olisi ajaa joitain pitempiäkin matkoja
  • hintaluokka kokonaisuudessaan varusteineen (lokarit jne.) max. 4500e.

Miehellä mittaa 160cm niin ei siinä mitään kerrostalon korkuisia voi harkitakaan :wink: . Olisiko jotain hyviä ehdotuksia tuon Fiero XS:än rinnalle?

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Pystympi vai matalampi ja kuinka käytetty?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Premnas kirjoitti:
  • mieluummin makaava kuin pysty ajoasento
  • talviajo?
  • aika tärkeenä kriteerinä on päästä kovaa paikasta a paikkaan b, mutta tarkoitus olisi ajaa joitain pitempiäkin matkoja

Tuossa on muutama kriteeri jotka eivät mahdu samaan pyörään, jos talvella on tarkoitus ajaa vähänkään huonommalla kelillä:
-Lumi aiheuttaa vauhdin hidastumista ja hitaassa vauhdissa tasapainon pito on korkeammalla ja pystymmällä pyörällä helpompaa.
-Vakavasti otettavien "kilpanojapyörien" haarukoihin ei mahdu talvirenkaat, näin olen kuullut
Jos talviajo taas tarkoittaa ajelua hyvin hoidetuilla teillä niin se onnistuu lowracereillakin, kunhan katsoo että siihen saa sepelin kestävät kumit mahtumaan haarukoiden ja jarrujen puolesta.

Jos omavalmiste kelpaa niin tämän saa ostaa Nokian kisaviikonlopun jälkeen: http://www.saunalahti.fi/jukkviir/yescom.htm Ei mene kuin nopeuden puolesta kriteereihin, mutta on hinnaltaan edullinen ;) noin 5% tuosta pyöräbudjetistasi olen kaavaillut hinnaksi.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17769
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Pystympi vai matalampi ja kuinka käytetty?

Viesti Kirjoittaja PW »

Nazca Gauchoa saa myös 24" kiekoilla, tosin sitä suositellaan n. 165cm kuskille.
Onko Turussa varsinaista talvea, kai Fierollakin pärjää vaikka on pienet renkaat. Paksussa lumessa menee hankalaksi.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Pystympi vai matalampi ja kuinka käytetty?

Viesti Kirjoittaja terppa »

Miten olisi Nazca Fuego? Se menee heittämällä 160 senttiselle, on makaava ja nopean oloinen ja teräsrungolla. Tarakka ei kestä kuin 7 kg mutta sivuihin saa laukkutelineet kiinni.

Talviajoon en sitten suosittelisi kuin hyvään keliin mutta todennäköisesti kuskin pituuden takia joutuu tyytymään 20" eturenkaaseen oli pyörä sitten mikä vaan ja siihen kokoon ei kunnon kumia saa nastoilla... Tosin mun Pioneeria on 160 senttiset ajaneet mutta se on modattu, maastopyörän haarukka, penkki pari senttiä eteenpäin ja lyhyet kammet.

Kovaa on kiva päästä ja tuolla pääsisi niin ei tarvitse heti olla vaihtamassa :)

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Vastaa Viestiin