Sivu 3/4

Re: Pystympi vai matalampi ja kuinka käytetty?

Lähetetty: 24 Touko 2014, 05:40
Kirjoittaja Wacky

En tiedä onko ehdotettu Toxy:n malleja jotka saa kans XS malleina jos haluaa (en muista menikö vakio 165 pitkälle vai ei). Itse harkitsin sellaista Sallalle kun ovat selvästi kevyempiä kuin Nazcan pyörät.
Azubin pyörät lyhynee myös 165 cm kuskille helposti ja tarakat kestää vähintään 30 kg
Ehdoton teräs etuhaarukka voi olla noissa molemmissa vain hankala kun valmistajat taitaa laittaa vakionakin alumiinisen etuhaaarukan, mutta aina voi kysyä.


Re: Pystympi vai matalampi ja kuinka käytetty?

Lähetetty: 24 Touko 2014, 13:40
Kirjoittaja Premnas

Hmm joo, sitä yritin kyllä miehelle sanoa että ihan kaikkee ei voi saada :wink: . Toxysta en ole koskaan kuullutkaan, täytyy tutkia? Välillä kun kuuntelen sen kriteerejä ja toivomuksia pyörän suhteen tulee sellanen olo että joku kompromissi olisi tehtävä että ei kai sellasta pyörää suoraan olekaan. Ehdotin että rekkautuisi ihan itse tänne kun tietää mua paremmin millaista etsii, saas nähdä :) . Kiitos kaikista vinkeistä ja ehdotuksista.

Nazca Fuego kuulosti siksikin lupaavalta jos siihen saa ne alatelineet kiinni, kun mies selitti jostain että moottoria varten tarttisi mahd. alas virittää akut mutta näyttää siltä että aika moneen nojakkiin on alas vaikeeta mitään virittää..


Re: Pystympi vai matalampi ja kuinka käytetty?

Lähetetty: 24 Touko 2014, 21:37
Kirjoittaja jori
Premnas kirjoitti:

Hmm joo, sitä yritin kyllä miehelle sanoa että ihan kaikkee ei voi saada :wink: . Toxysta en ole koskaan kuullutkaan, täytyy tutkia? Välillä kun kuuntelen sen kriteerejä ja toivomuksia pyörän suhteen tulee sellanen olo että joku kompromissi olisi tehtävä että ei kai sellasta pyörää suoraan olekaan. Ehdotin että rekkautuisi ihan itse tänne kun tietää mua paremmin millaista etsii, saas nähdä :) . Kiitos kaikista vinkeistä ja ehdotuksista.

Nazca Fuego kuulosti siksikin lupaavalta jos siihen saa ne alatelineet kiinni, kun mies selitti jostain että moottoria varten tarttisi mahd. alas virittää akut mutta näyttää siltä että aika moneen nojakkiin on alas vaikeeta mitään virittää..

Etuvetoiseen saa alle kiinni vaikka mitä. :D


Re: Pystympi vai matalampi ja kuinka käytetty?

Lähetetty: 24 Touko 2014, 21:47
Kirjoittaja Nojanalle

Kuva
Stern 3 mahtuu sivuille keskelle kahden kokoset laukut . Niin sanotut etulaukut ja jos enenpi tartee niin isot takalaukut. Alle saa mahtuun viellä teltan jos tarvis. Nojapyörä on aikamoinen rahtipyörä tarvittaessa.
Vaikka tätä pyörää ei varsinaiseksi retkipyöräksi suunittellukkaan. :wink:


Re: Pystympi vai matalampi ja kuinka käytetty?

Lähetetty: 25 Touko 2014, 11:10
Kirjoittaja kmb
Premnas kirjoitti:
  • 2-pyöräinen ehdottomasti
  • ala- vai yläohjaus, kuulemma olisi kiva saada helposti kaikki mittarit ja muut kiinni
  • etuhaarukka oltava terästä (meinaa laittaa kiekkoon napamoottorin)
  • mieluummin makaava kuin pysty ajoasento
  • tavarankuljetuskyky (ei mitään kinttasinta takatarakkaa)
  • talviajo?
  • aika tärkeenä kriteerinä on päästä kovaa paikasta a paikkaan b, mutta tarkoitus olisi ajaa joitain pitempiäkin matkoja
  • hintaluokka kokonaisuudessaan varusteineen (lokarit jne.) max. 4500e.

Azubia olen itse harkitsemassa ja yrittänyt niistä tietoa haalia, joten tässä muutama pointti ko. merkistä:

  • Perimmäisen tarakan rakenne on (ainakin kuvista katsoen) ylivoimaisen hyvä, koska se on rungon jatke.
  • Ei ole omakohtaista kokemusta mutta penkin säätömahdollisuudet näyttävät hyviltä. Ilmeisesti kaksipyöräisillä on kivempi ajaa pystmmässä jos on paljon kuormaa ja ylämäkiä.
  • Azubin pyöriin saa kolme tarakkaa (kolme paria laukkuja). Kolmas tarkakka (penkin alla) tosin rajaa pois alaohjausmahdollisuuden.

Ylä- vs. alaohjaus:

  • Alaohjauksen tärkein etu on rentous.
  • Alaohjauksen haittoja vs yläohjaus: suurempi ilmanvastus (kädet sivuilla), jos pyörä osuu johonkin sivulla olevaan, luultavasti osuu ohjaustankoon (mahdollisesti rystysiin).
  • Sitä, mitä yläohjaustankoon mahtuu kiiinnitettäväksi voi yrittää hahmottaa vaikkapa tuosta:
  • Jos on alaohjaus,saa mittareita yms. kiinni runkoputkeen (kun sopivat kiinnikkeet hankkii), kun ei ole yläohjauksen tankoa edessä

Re: Pystympi vai matalampi ja kuinka käytetty?

Lähetetty: 25 Touko 2014, 15:24
Kirjoittaja jviirret
kmb kirjoitti:

- Alaohjauksen haittoja vs yläohjaus: suurempi ilmanvastus (kädet sivuilla), jos pyörä osuu johonkin sivulla olevaan, luultavasti osuu ohjaustankoon (mahdollisesti rystysiin).

Tähän listaan minä aina lisään pyörän käsittelyn talutettaessa.

Jukka


Re: Pystympi vai matalampi ja kuinka käytetty?

Lähetetty: 25 Touko 2014, 15:29
Kirjoittaja Premnas

Etuvetoinen voisi olla kätevä, eikä tarvisi niin paljon ketjua tai muutenkaan ohjailla sitä sinne sun tänne. Erittäin varteenotettava vaihtoehto, vaan onko noita kaupallisina versioina? Tuntuu et kaikissa on takaveto. Miten etuvetoinen käyttäytyy talvella, jää varmaan sutimaan? Toisaalta yritin miehelle ehdottaa että sillä olisi kaksi ajokkia, talvella voisi olla joku helpommin liukkaalla hallittava.

Hyviä pointteja muutenkin. Yläohjauksella on helpompi taluttaa tarvittaessa.


Re: Pystympi vai matalampi ja kuinka käytetty?

Lähetetty: 25 Touko 2014, 16:02
Kirjoittaja Mahe

Tuosta taluttamisesta: En ole pitkiä matkoja joutunut lykkimään, mutta mitä tuota alaohjattua Azub Ibexiä pihassa siirrellessä olen huomannut, niin sen ohjaus keskittää aika kivasti käsin koskematta, voi työnnellä niskatuesta kiinni pitäen ja ohjata kallistamalla. Eli "alaohjattua on vaikea taluttaa" ei ole ihan absoluuttinen totuus, vaan riippunee pyörän geometriasta.

Ja eikös pyörällä ole tarkotus ajaa, mummot taluttaa? :D


Re: Pystympi vai matalampi ja kuinka käytetty?

Lähetetty: 25 Touko 2014, 17:10
Kirjoittaja jori
Premnas kirjoitti:

Etuvetoinen voisi olla kätevä, eikä tarvisi niin paljon ketjua tai muutenkaan ohjailla sitä sinne sun tänne. Erittäin varteenotettava vaihtoehto, vaan onko noita kaupallisina versioina? Tuntuu et kaikissa on takaveto. Miten etuvetoinen käyttäytyy talvella, jää varmaan sutimaan? Toisaalta yritin miehelle ehdottaa että sillä olisi kaksi ajokkia, talvella voisi olla joku helpommin liukkaalla hallittava.

Se mitään sudi. Etupyörällä on noin 50% painosta. Paremmin se kuitenkin menee, kuin tadpole. Eikös se Toxy ollut nimenomaan etuvetoinen, vai ymmärsinkö väärin. Raptobike on myös etuvetoinen. Entäs MBB sitten. Onhan noita etuvetoisia.


Re: Pystympi vai matalampi ja kuinka käytetty?

Lähetetty: 25 Touko 2014, 17:13
Kirjoittaja Pastori

Tolla budjetilla saa molemmat. Hienon uuden etuvedon ja sähköt siihen kesäksi. Ja sit käytetty takaveto talveksi vähän pystymmällä ajoasennolla.

Raptobike olisi etuveto ja kohtuuhintainen.


Re: Pystympi vai matalampi ja kuinka käytetty?

Lähetetty: 25 Touko 2014, 17:35
Kirjoittaja Pastori

Ja tässä vielä linkit.

Toxy:
http://www.toxy.de/index.php/en/products/toxy-zr

Raptobike:
http://www.raptobike.nl/

Steintrikes speedster olis kans jännä, se on takaveto tosin:
http://www.steintrikes.com/trike/speedster.php


Re: Pystympi vai matalampi ja kuinka käytetty?

Lähetetty: 25 Touko 2014, 17:36
Kirjoittaja Pastori

Re: Pystympi vai matalampi ja kuinka käytetty?

Lähetetty: 25 Touko 2014, 17:37
Kirjoittaja jviirret
Mahe kirjoitti:

Tuosta taluttamisesta: En ole pitkiä matkoja joutunut lykkimään, mutta mitä tuota alaohjattua Azub Ibexiä pihassa siirrellessä olen huomannut, niin sen ohjaus keskittää aika kivasti käsin koskematta, voi työnnellä niskatuesta kiinni pitäen ja ohjata kallistamalla. Eli "alaohjattua on vaikea taluttaa" ei ole ihan absoluuttinen totuus, vaan riippunee pyörän geometriasta.

Ja eikös pyörällä ole tarkotus ajaa, mummot taluttaa? :D

Juu, paikassa jossa voi helposti ajaa on alaohjattavaa myös helppo taluttaa. Jos pihassa on kaksi pyörää toinen ylä- toinen alaohjattu ja pitää valita kumman työnnät läpi ihmisiä täyteen ahdetun torin, juurakkoisen metsäpolun, lumipöperöisen risteysalueen tai tyhjällä etukumilla pari kilometriä kotiin niin kumman ohjaustavan valitset?

Jukka


Re: Pystympi vai matalampi ja kuinka käytetty?

Lähetetty: 25 Touko 2014, 17:49
Kirjoittaja Premnas

Raptobike sai kannatusta vaikkakin ensimmäinen kommentti oli "eiks tossa mene ketjut solmuun kun kääntyy" :D ..mutta on nätti pyörä, tuommoinen kelpaisi itellekin.


Re: Pystympi vai matalampi ja kuinka käytetty?

Lähetetty: 25 Touko 2014, 21:07
Kirjoittaja Mahe
jviirret kirjoitti:
Mahe kirjoitti:

Tuosta taluttamisesta: En ole pitkiä matkoja joutunut lykkimään, mutta mitä tuota alaohjattua Azub Ibexiä pihassa siirrellessä olen huomannut, niin sen ohjaus keskittää aika kivasti käsin koskematta, voi työnnellä niskatuesta kiinni pitäen ja ohjata kallistamalla. Eli "alaohjattua on vaikea taluttaa" ei ole ihan absoluuttinen totuus, vaan riippunee pyörän geometriasta.

Ja eikös pyörällä ole tarkotus ajaa, mummot taluttaa? :D

Juu, paikassa jossa voi helposti ajaa on alaohjattavaa myös helppo taluttaa. Jos pihassa on kaksi pyörää toinen ylä- toinen alaohjattu ja pitää valita kumman työnnät läpi ihmisiä täyteen ahdetun torin, juurakkoisen metsäpolun, lumipöperöisen risteysalueen tai tyhjällä etukumilla pari kilometriä kotiin niin kumman ohjaustavan valitset?

Jukka

Noi on kaikki paikkoja minne en mene pyörällä, jos kumi puhkeaa niin soitan taksin :-)

Vakavasti puhuen, taluttaminen nyt vaan on mun mielestä pöljä valintakriteeri polkupyörälle. Jos tarve on sen kaltainen että talutettavuus ratkaisee suosittelen ostamaan kottikärryn. Enivei, väitän edelleen että lykkisin mun ibexin ihan yhtämukavasti tyhjällä renkaalla kotiin kuin yläohjattavan, ei se hauskaa ole kummallakaan...