Koeajomahdollisuus Oulun seudulla?

Täällä voit keskustella eri pyörämalleista tai kysyä vaikka neuvoa, jos valinta tuottaa vaikeuksia.
Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Koeajomahdollisuus Oulun seudulla?

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

Omassani on penkissä noin 1cm vahvuista makuu alustaa penkissä ja selkänojassa, pehmuus piisaa mutta muotoa kaipaisi enemmän.

Annat vähän maalia ja ohjaustangon tekasee yhdestä osasta niin sehän "somistuu" kummasti jos tahdot... :wink:

Niskatuen voi tehdä vaikka alumiini tangosta ja vaahtomuovista...

Pääasia on että saa kilometrejä alle, ja siihen tuo pyörä soveltuu kun se on jukan toimesta jo toimivaksi testattu... :D

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Koeajomahdollisuus Oulun seudulla?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

takailija kirjoitti:

- Penkistä ei vielä ota selvää. Toisaalta kova penkki on hyväksi selälle, kun se painelee jumeja liikkeelle. Toisaalta taas kun jumit alkaa löysäämään, alkaa selkäranka painamaan istuinta vasten. Ei siis aiheuta vielä toimenpiteitä :)

Pehmuste on pidemmällä matkalla hyvä olla, mutta jos se on telttapatjaa niin nostaa hikoilun määrää melkoisesti.

takailija kirjoitti:

- Taustapeili on ehdoton lisävaruste. Biltemasta 2,9€. Pöllöt selviää ilman, kun pään voi kääntää yli 180 astetta.

Täysin totta, itsellänikin on kaikissa nojapyörissä sellainen. Ovat vain kulutus tavaraa kun pyörä pakkaa silloin tällöin kaatumaan/osumaan johonkin.

takailija kirjoitti:

- Välityksiä voisi kesän mittaan rukkailla. Nyt olisi tyynellä/myötätuulessa menohaluja enemmänkin, mutta rajansa vispaamisellakin :D

Sen muistan että edessä on nyt suurin ratas vain 42 piikkinen, takana pienin joko 11, 12 tai 13. Sheldoni antaa näillä 90kadenssilla nopeudeksi 42km/h, 39km/h tai 36km/h. Minulle nuo riitti työmatka- ja talviajoon kun edessä rattaan vaihtaminen isommaksi olisi heikentänyt mäen nousukykyä. Kampisatsi jossa suurin ratas on 48piikkinen ei maksa kuin alle 20e biltemassa, eli ei ole kallista kokeilla nopeampia välityksiä. Tuollaiset kammet saattaa kyllä löytyä lähimmältä metalliromun keräyslavaltakin. Kammen irroitus työkalun toki tarvit. Tuollaisella 48 piikkisellä nuo em. nopeudet nousisivat noin 5km/h.
Tai sitten tuo Jorin ehdottama lyhyempi kampisetti, silloin kovempaa kadenssia on helpompi pitää eikä vispaaminen tunnu ihan niin vastenmieliseltä :wink:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

takailija
Viestit: 14
Liittynyt: 01 Loka 2011, 17:24
Paikkakunta: Tyrnävä

Re: Koeajomahdollisuus Oulun seudulla?

Viesti Kirjoittaja takailija »

Tuli sitten haettua lukkopolkimet ja kengät biltemasta. Varmaan varttitunnin piti paikallaan opetella laittamaan jalkoja polkimille ja niiltä pois. Lopulta piti uskaltaa liikkeelle ja aika nopeasti huomasin, että vauhdissa on paljon helpompi asetella kengät paikoilleen, kun saa vähän voimaa taakse, eikä tarvi keskittyä pyörän pystyssä pitämiseen.

Pyöritys muuttui heti helpommaksi, kun ei tarvi jalkoja jatkuvasti jännittää ja saa voiman käyttöön koko ympyrälle. Penkin etäisyyskin tuntui paremmalta. Liekö pedaali-kenkä -yhdistelmä sen verran paksumpi tai sitten vain jalan putoamisen tunne ei enää vaivaa.
Nyt vaan hyviä kelejä oottamaan!

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Koeajomahdollisuus Oulun seudulla?

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

takailija kirjoitti:

Tuli sitten haettua lukkopolkimet ja kengät biltemasta. Varmaan varttitunnin piti paikallaan opetella laittamaan jalkoja polkimille ja niiltä pois. Lopulta piti uskaltaa liikkeelle ja aika nopeasti huomasin, että vauhdissa on paljon helpompi asetella kengät paikoilleen, kun saa vähän voimaa taakse, eikä tarvi keskittyä pyörän pystyssä pitämiseen.

Pyöritys muuttui heti helpommaksi, kun ei tarvi jalkoja jatkuvasti jännittää ja saa voiman käyttöön koko ympyrälle. Penkin etäisyyskin tuntui paremmalta. Liekö pedaali-kenkä -yhdistelmä sen verran paksumpi tai sitten vain jalan putoamisen tunne ei enää vaivaa.
Nyt vaan hyviä kelejä oottamaan!

Jep näin siinä käy, sit varoituksen sana, nuo biltsun lukot on sellaset jos niitä säädät, niin jos niitä säätää liian löysälle niin ne oksentaa ruuvit ulos. jotta tarkkana ottamassa koppia sit :)

Mutta itse olen omani säätänyt melko löysälle ja se helpottaa irroitusta ja paikalleen laittoa huomattavasti, alkuun ne oli mulle ainakin aivan sika tiukat.

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Koeajomahdollisuus Oulun seudulla?

Viesti Kirjoittaja jori »

Kuulopuheiden perusteella (tavasti) lukkkojen öljyäminen vaikuttaa erittäin paljon kiinnittämisen ja irroittamisen helpottamiseksi. Itse en ole saanut aikaiseksi voiteluaineen levittämistä polkimiin. Ei koskaan muista, kun öljypullo on kädessä. :oops:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

takailija
Viestit: 14
Liittynyt: 01 Loka 2011, 17:24
Paikkakunta: Tyrnävä

Re: Koeajomahdollisuus Oulun seudulla?

Viesti Kirjoittaja takailija »

Nyt on jo pari lenkkiä lukkojen kanssa käyty. Toissa sunnuntaina pyrähdin reippaalla 40km:n ilta-ajelulla ja ihan tuo ongelmitta muistaakseni meni. Ouluntullin nesteellä pidin tauon ja siitä Kaakkurin kautta kaarratellen kotiin. Keskinopeus molempiin suuntiin about 22km/h.

Hiukan on vielä haparoivaa tuo lähteminen, mutta sitä se on ilman lukkojakin. Pyöräily oli koko matkan ajan helppoa ja ennenkaikkea kukaan ei mennyt missään vaiheessa eelle :D
Siinä 30km:n jälkeen alkoi pikkaisen varpaista tuntemukset häviämään ja niskatukikin alkoi muistuttamaan olemassaolemattomuudestaan.
Vastaantulevat ihmiset hymyilivät oikeinkin leveästi ja tuttujen naamoiltakin oli iloistumista havaittavissa.

Tänään käväsin ihan t-paita-ajelulla, kun lämpötila kipusi ensimmäistä kertaa yli +15 asteen. Hiukkasen yli kympin verran kävin tuulta tunnustelemassa ja hyvin rullasi pyörä. Uudet huiputkin tuli tasaisella polkaistua. Pieneen myötäiseen mittarin mukaan 41km/h. Aika hetkellinen ilo, kun vain muutaman sekunnin jaksoi täyttä vauhtia pitää, mutta tulipahan testattua. Koko ajon keskinopeus 23km/h.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Koeajomahdollisuus Oulun seudulla?

Viesti Kirjoittaja terppa »

takailija kirjoitti:

Siinä 30km:n jälkeen alkoi pikkaisen varpaista tuntemukset häviämään ja niskatukikin alkoi muistuttamaan olemassaolemattomuudestaan.
Vastaantulevat ihmiset hymyilivät oikeinkin leveästi ja tuttujen naamoiltakin oli iloistumista havaittavissa.

Tänään käväsin ihan t-paita-ajelulla, kun lämpötila kipusi ensimmäistä kertaa yli +15 asteen. Hiukkasen yli kympin verran kävin tuulta tunnustelemassa ja hyvin rullasi pyörä. Uudet huiputkin tuli tasaisella polkaistua. Pieneen myötäiseen mittarin mukaan 41km/h. Aika hetkellinen ilo, kun vain muutaman sekunnin jaksoi täyttä vauhtia pitää, mutta tulipahan testattua. Koko ajon keskinopeus 23km/h.

Nojapyörän selästä näkee viikossa enemmän hymyileviä ihmisiä kuin muuten normaalisti vuodessa :D Jos varpaat puutuu niin kannattaa koittaa löysätä nauhoja ihan löysälle, mulla se ainakin auttoi niin ettei enää jalat puudu pitkilläkään taipaleilla.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

takailija
Viestit: 14
Liittynyt: 01 Loka 2011, 17:24
Paikkakunta: Tyrnävä

Re: Koeajomahdollisuus Oulun seudulla?

Viesti Kirjoittaja takailija »

Pittääpä kokkeilla, auttaisko tuo nauhojen säätö. Nyt oon vaan nykässy tarralla kengän kirreelle ja lähteny ajamaan. Laiskuutta siis :)

Vastaa Viestiin