MetaPhrastic

Täällä voit keskustella eri pyörämalleista tai kysyä vaikka neuvoa, jos valinta tuottaa vaikeuksia.
Avatar
MikaL
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 434
Liittynyt: 18 Helmi 2012, 12:44

MetaPhrastic

Viesti Kirjoittaja MikaL »

Vihdoin ja viimein, kolmen kuukauden odottelun jälkeen pyörä saapui tänään. Ensin voisi purkautua palvelusta, joka oli surkea. Pyörä oli muutoin valmiina jo pari kuukautta sitten, mutta kun olin tilannut myös tavaratelineen, jota ei löytynytkään varastosta, niin Meta ei suostunut lähettämään telinette erikseen, joten pyöräkin odotti pari kuukautta. Kertaakaan he eivät vaivautuneet oma-aloitteisesti ilmoittamaan tilanteesta, ja vastaukset olivat lähinnä epämääräisiä ja maistuivat selityksiltä. Teline oli jatkuvasti tulossa ensi viikolla.

No nyt on pyörä tullut, mutta vielä on viimeiset palikat laittamatta kiinni, joten koejokin jää huomiselle. Joitakin kysymyksiä tuo kokoaminen jo herätti, kun tämä on ensimmäinen nojakkini.

Istuimelle näytti olevan kolme kiinnityskohtaa. Onko väliä, mihin sen laittaa? Puomin pituudellahan voi myös polkimien etäisyyttä säädellä. Millä logiikalla kumpaistakin käytätte? Vaikuttaako istuimen kulma mitä kiinnitystä kannattaa käyttää? Polkimen etäisyyden säädössä lienee sama sääntö kuin pystypyöräilyssä, eli kantapää polkimelle ja polvi suoraksi niin etäisyys on sopiva? Ajoasennon hienosäätö varmaan löytyy ajan kanssa.

Palaan raportilla ajokokemuksesta, kunhan sitä ehtii kertyä.

MetaPhrastic 2012

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: MetaPhrastic

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Aika huonoa palvelua tosiaan. Ei kovin valtava menetys olisi parin kympin postikulut..

Penkin siirtely vaikuttaa nojakulmaan tai sitten etäisyyteen polkimista, riippuu vähän minkälainen penkin tuenta on(?) Ei muutakuin kokeilemaan, polkimien etäisyys osui kohdilleen mulla vasta viidennen siirron jälkeen. Tuo kantapää-sääntö varmaan hyvä lähtökohta.

Mielenkiinnolla odotellaan testiraporttia, kuvaa ja osakokoonpanoa :)

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: MetaPhrastic

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Penkin paikka vaikuttaa myös painopisteeseen, pitkän kuljettajan kannattaa laittaa se taemmas.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: MetaPhrastic

Viesti Kirjoittaja mhelander »

MikaL kirjoitti:

Vihdoin ja viimein, kolmen kuukauden odottelun jälkeen pyörä saapui tänään. Ensin voisi purkautua palvelusta, joka oli surkea. Pyörä oli muutoin valmiina jo pari kuukautta sitten, mutta kun olin tilannut myös tavaratelineen, jota ei löytynytkään varastosta, niin Meta ei suostunut lähettämään telinette erikseen, joten pyöräkin odotti pari kuukautta. Kertaakaan he eivät vaivautuneet oma-aloitteisesti ilmoittamaan tilanteesta, ja vastaukset olivat lähinnä epämääräisiä ja maistuivat selityksiltä. Teline oli jatkuvasti tulossa ensi viikolla.

Samaa palvelua sain minäkin kun niskatukea ei kuulunut alihankkijalta. Ei onneksi mennyt ihan noin kauaa...

MikaL kirjoitti:

No nyt on pyörä tullut, mutta vielä on viimeiset palikat laittamatta kiinni, joten koejokin jää huomiselle. Joitakin kysymyksiä tuo kokoaminen jo herätti, kun tämä on ensimmäinen nojakkini.

Istuimelle näytti olevan kolme kiinnityskohtaa. Onko väliä, mihin sen laittaa? Puomin pituudellahan voi myös polkimien etäisyyttä säädellä. Millä logiikalla kumpaistakin käytätte? Vaikuttaako istuimen kulma mitä kiinnitystä kannattaa käyttää? Polkimen etäisyyden säädössä lienee sama sääntö kuin pystypyöräilyssä, eli kantapää polkimelle ja polvi suoraksi niin etäisyys on sopiva? Ajoasennon hienosäätö varmaan löytyy ajan kanssa.

Palaan raportilla ajokokemuksesta, kunhan sitä ehtii kertyä.

Penkin kiinnitysreikien valintaan vaikuttaa millaisen kulmaan laitat penkin. Kuskin painopisteen paikalla on merkitystä pyörän käytökseen, enemmän kuin heti arvaisi.

Jos penkki on makuulla, kuten minulla, noin 20 asteen kulmassa, ehdottomasti penkki etummaisiin reikiin. Palkilla sitten säädetään etäisyys polkimiin sopivaksi.

BROL:ssa aiheesta on jappastu enemmänkin, osa väittää että palkki joustaa ja kannattaa penkkiä sen takia laittaa taaksepäin. Itse en sitä tekisi.

Mutta jos tykkäät säätää penkin reippaasti pystympään niin sitten ehkä keskimmäisiin reikiin. Mutta sekä penkin siirto että palkin pituuden säätö on helppoa tehdä joten ei muuta kuin kokeilemaan. Kunhan et vahingossa katkaise ketjua turhan lyhyeksi heti alussa...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
MikaL
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 434
Liittynyt: 18 Helmi 2012, 12:44

Re: MetaPhrastic

Viesti Kirjoittaja MikaL »

Kiitoksia neuvoista. Lähden keskimmäisestä kinnityspisteestä liikkeelle.

TIlasin valmiin kokoonpanon SRAMin Rival osilla, kokoonpano löytyy täältä http://www.meta-bikes.com/ms26_rival.html. Halusin 26 tuumaiset kiekot sillä ajatuksella, että pystyn tarvittaessa kierrättämään sekä kiekkoja että renkaita maasturista. Tosin jo nyt alkaa kutkuttamaan ajatus 28 tuumaisista kiekoista, mutta katsotaan.

MetaPhrastic 2012

Avatar
MikaL
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 434
Liittynyt: 18 Helmi 2012, 12:44

Re: MetaPhrastic

Viesti Kirjoittaja MikaL »

Ensimmäinen lenkki tuli ajettua. Aluksi aloittelijan huomioita. Eniten tuntui häiritsevän kypärä/ niskatuki. Niskatuki tuntui puskevan kypärää koko ajan eteenpäin ja remmi kiristi kaulaa. Samoin pää heilahteli sivusuunnassa, kun yritti tukea päätä niskatukee, ja sitten meni pyörä perässä. Pitänee kokeilla ilman tukea tai toisen mallista kypärää. Kohtuullista vaappumista oli myös havaittavissa, mutta pääosin se pysyi hallinnassa. Vielä ei kuitenkaan halua kovin ahtaaseen väliin tunkea, ainakaan vauhdilla. Selän hiostaminen myös yllätti, tosin nyt oli goretexiä päällä, pitänee kokeilla hengittävämpää asua.

Pyörä toimi hyvin. Ajoasentoa saa varmaan hiukan hakea, tankoa lähemmäs/ kauemmas ylemmäs/alemmas jne. Pyörä nousi mäkeä paremmin kuin osasin odottaa (tai kuski oli iskussa). Oikeastaan hankalaa oli vain, kun joutui pysähtymään mäessä ja yrittää lähteä liikkeelle. Valitettavasti yhtään pystypyöräilijää ei sattunut kohdalle, että olisi voinut oikeasti testata nousukykyä. Kertaakaan en joutunut käyttämään pienempää eturatasta edes ylämäissä, joten 29 tuumaiset kiekot menevät varmaan samoilla välityksillä. Nyt on edessä 50/34 ja takana 11-32.

Vauhtia en vielä lähtenyt edes kokeilemaan, tämä meni vielä totutellessa. Maksiminopeus näytti olleen 53 km/h, nopeuksista tasaiselle ei ole oikein kuvaa, kun en ole asentanut mittaria pyörään ja sports-trackeristä on hiukan hankala arvioida. Keskinopeus on alhainen kun pysähdyin useita kertoja.

Punnitsin myös fillarin, painoa on 13 kg ajokunnossa, missä on mukana polkimet, pulloteline, peili ja työkalupussi työkaluineen. Valmistajan sivuilla lukee 11.8 kg, joten aika lähellä ollaan. Tosin minulla on hiilikuituinen istuin, joka pitäisi säästää 550 g normimallista.

MetaPhrastic 2012

Avatar
MikaL
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 434
Liittynyt: 18 Helmi 2012, 12:44

Re: MetaPhrastic

Viesti Kirjoittaja MikaL »

Ja tässä kuva fillarista
Kuva

MetaPhrastic 2012

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: MetaPhrastic

Viesti Kirjoittaja Syväri »

MikaL kirjoitti:

Ensimmäinen lenkki tuli ajettua. Aluksi aloittelijan huomioita. Eniten tuntui häiritsevän kypärä/ niskatuki. Niskatuki tuntui puskevan kypärää koko ajan eteenpäin ja remmi kiristi kaulaa. Samoin pää heilahteli sivusuunnassa, kun yritti tukea päätä niskatukee, ja sitten meni pyörä perässä. Pitänee kokeilla ilman tukea tai toisen mallista kypärää. Kohtuullista vaappumista oli myös havaittavissa, mutta pääosin se pysyi hallinnassa. Vielä ei kuitenkaan halua kovin ahtaaseen väliin tunkea, ainakaan vauhdilla. Selän hiostaminen myös yllätti, tosin nyt oli goretexiä päällä, pitänee kokeilla hengittävämpää asua.

Niskatuet on tosiaan kypärän kanssa hankalia, koska ne on oikeasti "päätukia" ja siitä ongelmat kypärän kans. Pitäs olla sellanen lyhyempi malli(?) Tasapaino-ongelmat tuttuja, mutta sen oppii kyllä nopeasti.

Näyttäs olevan selän hikoilun kannalta pahin pehmuste, tuollanen vaahtomuovista muotoiltu. Verkkomallinen ei ainakaan mulla ole pahasti hionnut.

Kannattaa myös harkita lukkopolkimia, sen jälkeen räjähtää sinne mäen päälle :) saa myös sen energian käyttöön kun jalka alkaa laskea ylimmästä kohdasta. ja muutenkin tuo lisää voimaa 8)

Mutt komea pyörä kyllä!

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13802
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: MetaPhrastic

Viesti Kirjoittaja jori »

Onneksi olkoon uudelle nojailijalle. Laita tuo kuva, tai joku muu, myös "Pyöräsi kuva" http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... uva#p31612 ketjuun ja sijoita itsesi kartalle. "Nojakistit kartalle" http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=2&t=1690
ja lisää paikkakunta profiiliisi. Näin me nojakistit olemme tavanneet tehdä.
Tervetuloa takakaltevaan joukkoomme. :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: MetaPhrastic

Viesti Kirjoittaja mhelander »

MikaL kirjoitti:

Ensimmäinen lenkki tuli ajettua. Aluksi aloittelijan huomioita. Eniten tuntui häiritsevän kypärä/ niskatuki. Niskatuki tuntui puskevan kypärää koko ajan eteenpäin ja remmi kiristi kaulaa. Samoin pää heilahteli sivusuunnassa, kun yritti tukea päätä niskatukee, ja sitten meni pyörä perässä. Pitänee kokeilla ilman tukea tai toisen mallista kypärää.

MB:n niskatuki on sanan mukaisesti perseestä. Se on suunniteltu aivan pystyyn ajoasentoon ja ilman kypärää.

Itse muokkaisn tukea niin että pehmustetun osan alapäässä olevan mutkan oikaisin ja sitten muotoilin kaarelle koko pehmusteen alle tuleva osuuden. Tyttärelle piti vielä jyrkentää kaarta. Näin niskatuki pehmusteineen jää nippa-nappa kypärän takana olevan alareunan alle ja kuitenkin tukee niskaa kallon alapuolelta "pehmytkudos"-alueelta.

Lowraceriin teinkin sitten ei-säädettävän vastaavan tiukalla kaarella olevan niskatuen. On paljon parempi.

MikaL kirjoitti:

Kohtuullista vaappumista oli myös havaittavissa, mutta pääosin se pysyi hallinnassa. Vielä ei kuitenkaan halua kovin ahtaaseen väliin tunkea, ainakaan vauhdilla.

Vaappuminen rakenteellisesti johtuu pyörän korkeudesta, stemmin pituudesta ja yksiputkisesta rakenteesta. Jos tankoa vatkaa niin koko pyörän saa vaappumaan ja oskilloimaan. Pyörä itse ei sitä aiheuta vaan kuskin epävarma ohjaaminen. Minulla tämä kiersi suorapuolatusta etukiekosta kaksi pinnaa irti...

Tilannetta auttaa huomattavasti pommin lujat rattaat, etenkin eturatas, sekä tietysti että ajaa sillä pyörällä. Tammikuusta huhtikuun alkuun asti tuli lähes kaikki kilsat ajettua MP:llä joka kulkee nyt jo tosi vakaasti. Ja ahtaat välit ei pelota yhtään enää.

MikaL kirjoitti:

Selän hiostaminen myös yllätti, tosin nyt oli goretexiä päällä, pitänee kokeilla hengittävämpää asua.

Niin minullakin teki kun oli M5-penkki ja sen pehmuste. Hankin Ventisit-pehmusteen ja nyt ei selkä pahemmin hikoile edes kun on enemmän vaatetta päällä.

MikaL kirjoitti:

Pyörä toimi hyvin. Ajoasentoa saa varmaan hiukan hakea, tankoa lähemmäs/ kauemmas ylemmäs/alemmas jne. Pyörä nousi mäkeä paremmin kuin osasin odottaa (tai kuski oli iskussa). Oikeastaan hankalaa oli vain, kun joutui pysähtymään mäessä ja yrittää lähteä liikkeelle.

No niin sen pitäisikin ;) ja Meta saa kuskin tuntemaan että on kondiksessa. Näinkin korkealla pyörällä on etenkin ylämäkeen liikkeelle lähtö sellainen joka vaatii alle runsaasti harjoitusta. Kyllä se alkaa sujua...

MikaL kirjoitti:

Valitettavasti yhtään pystypyöräilijää ei sattunut kohdalle, että olisi voinut oikeasti testata nousukykyä. Kertaakaan en joutunut käyttämään pienempää eturatasta edes ylämäissä, joten 29 tuumaiset kiekot menevät varmaan samoilla välityksillä. Nyt on edessä 50/34 ja takana 11-32.

No jos sulla on 26" tai 650c rattaat niin vaihteissa on kyllä skaalaa aika reippaasti. Minulla on samat edessä, takana 12-23 tai 11-21 ja 700c kiekot.

MikaL kirjoitti:

Vauhtia en vielä lähtenyt edes kokeilemaan, tämä meni vielä totutellessa. Maksiminopeus näytti olleen 53 km/h, nopeuksista tasaiselle ei ole oikein kuvaa, kun en ole asentanut mittaria pyörään ja sports-trackeristä on hiukan hankala arvioida. Keskinopeus on alhainen kun pysähdyin useita kertoja.

Juu, GPS-pohjaiset ratkaisut ei oikein tarkasti saa tilannenopeutta mitattua, saati sitten huippunopeuksia. Samoin ne ei osaa mitään oikeita auto-pause -toimintoja joilla nuo pysähdykset eivät niin pahasti huononna keskinopeutta.

MikaL kirjoitti:

Punnitsin myös fillarin, painoa on 13 kg ajokunnossa, missä on mukana polkimet, pulloteline, peili ja työkalupussi työkaluineen. Valmistajan sivuilla lukee 11.8 kg, joten aika lähellä ollaan. Tosin minulla on hiilikuituinen istuin, joka pitäisi säästää 550 g normimallista.

Juu, vähän painaa enemmän kuin mun kampe (kisakiekoilla). Taisi olla viimeksi kun punnitsin polkimineen ja penkin pehmuisteineen, täydessä ajokunnossa 10.8 kg. Nyt on painoa ehkä 200-300g enemmän kun tuli tehtyä uudet tukevammat levarivalmiudella olevat kiekot. Onneksi ne on enemmän aerodynaamisemmat kuin nuo "kisakiekot" joilla kisattaneen vain mäkivoittoisissa olosuhteissa tai tytär ajaa niillä jos ei haba riitä kovempaan vauhtiin.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Konsuli
Viestit: 2
Liittynyt: 29 Heinä 2007, 20:22
Paikkakunta: Oulu

Re: MetaPhrastic

Viesti Kirjoittaja Konsuli »

MikaL kirjoitti:

Ensin voisi purkautua palvelusta, joka oli surkea.

Mistä tilasit? Suoraan Metalta vai jälleenmyyjältä? Paljonko oli postikulut?
Täysin sama malli samalla rengaskoolla olisi harkinnassa.

Avatar
MikaL
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 434
Liittynyt: 18 Helmi 2012, 12:44

Re: MetaPhrastic

Viesti Kirjoittaja MikaL »

jori kirjoitti:

Onneksi olkoon uudelle nojailijalle. Laita tuo kuva, tai joku muu, myös "Pyöräsi kuva" viewtopic.php?f=2&t=40&p=31612&hilit=Py%C3%B6r%C3%A4si+kuva#p31612 ketjuun ja sijoita itsesi kartalle. "Nojakistit kartalle" viewtopic.php?f=2&t=1690
ja lisää paikkakunta profiiliisi. Näin me nojakistit olemme tavanneet tehdä.
Tervetuloa takakaltevaan joukkoomme.

Kiitos. Olen jo kartalla, mutta lisätäänpä toinen kuva tuohon ketjuu.

Syväri kirjoitti:

Näyttäs olevan selän hikoilun kannalta pahin pehmuste, tuollanen vaahtomuovista muotoiltu. Verkkomallinen ei ainakaan mulla ole pahasti hionnut.

Kannattaa myös harkita lukkopolkimia, sen jälkeen räjähtää sinne mäen päälle saa myös sen energian käyttöön kun jalka alkaa laskea ylimmästä kohdasta. ja muutenkin tuo lisää voimaa

Enpäs ymmärtänyt toisenlaista pehmustetta tilata. Tuleeko ne valmiina muotoon leikattuna, eli pitääkö tilata juuri tuohon penkkiin?
Joo, vaihdoin jo lukkopolkimet noiden flättien tilalle. Noilla piti vain harjoitella alkuun.

mhelander kirjoitti:

Vaappuminen rakenteellisesti johtuu pyörän korkeudesta, stemmin pituudesta ja yksiputkisesta rakenteesta. Jos tankoa vatkaa niin koko pyörän saa vaappumaan ja oskilloimaan. Pyörä itse ei sitä aiheuta vaan kuskin epävarma ohjaaminen. Minulla tämä kiersi suorapuolatusta etukiekosta kaksi pinnaa irti...

Juuri noin, aina kun yritti päätä tukea niskatukeen, niin pää heilahti ja sitten kädet ja sitten pyötä. Kotikadulla ilman kypärää oli paljon vakaampaa. Täytynee alkaa virittelemään tuota niskatukea.

Konsuli kirjoitti:

Mistä tilasit? Suoraan Metalta vai jälleenmyyjältä? Paljonko oli postikulut?
Täysin sama malli samalla rengaskoolla olisi harkinnassa.

Tilasin Hollannista täältä: http://www.ligfietswinkel.nl/
Gerhard siellä oli ihan ystävällinen ja vastaili aina sähköpostiin ja puhelimeen. Postikulut oli täysin kohtuuttomat 172 euroa. Tosin pyörä tuli sitten neljässä päivässä, kun ensi sai liikkeelle. Noihin Metan nettisivujen hintoihin tulee vielä ALVit päälle.

MetaPhrastic 2012

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Pyöräsi kuva

Viesti Kirjoittaja PW »

Kommee on Metaphrastic, eikun paljon hyviä kilometrejä.
Käypikö noihin samoihin haarukoihin 700:set kiekot ?

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: MetaPhrastic

Viesti Kirjoittaja Syväri »

www.ventisit.com
Sieltä katsot ohjeet penkin mittaukseen, meta käyttää velokraftin hiilikuitupenkkejä(?) Sitten vain mallihakuun "velokraft" ja valitsen sopivan pituisen ja muotoisen.
60e maksoi mun pehmuste. Tulee kirjekuoressa niin postikulut on jotain 5e

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Pyöräsi kuva

Viesti Kirjoittaja mhelander »

PW kirjoitti:

Kommee on Metaphrastic, eikun paljon hyviä kilometrejä.
Käypikö noihin samoihin haarukoihin 700:set kiekot ?

Näyttäis käyvän. Gappia on riittävästi, saman verran kuin mun 29er haarukalla kun siinä on 700c kiekko. Kuvasta ei selviä saako tuohon vannejarrun vai pitääkö se 700c hommata myös 29er tyyppisenä eli levyjarrulle.

Jos kasaat itse niin DT-Swiss R520 vanne + WTB LaserDisc Lite yhdistelmää voin suositella. 28 pinnaa 3-ristiin minulla edessä.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Vastaa Viestiin