Nopea nojakki ympärivuotiseen työmatka-ajeluun?

Täällä voit keskustella eri pyörämalleista tai kysyä vaikka neuvoa, jos valinta tuottaa vaikeuksia.
MikkoP
Viestit: 2
Liittynyt: 14 Elo 2012, 22:02

Nopea nojakki ympärivuotiseen työmatka-ajeluun?

Viesti Kirjoittaja MikkoP »

Moi, tässä nojakki märkäkorva.

Aloittelin tänä kesänä työmatka-ajelun pyörällä välillä Liminka-Oulu. Mainiota hommaa. Alla itsellä on Cuben cyclocorssari, eli pystyssä menen, ainakin toistaiseksi. Eilen, kun ajelin kotiapäin, viiletti ohitse ajotien reunassa vinhaa vauhtia ajellen nojapyörä (lieneekö joku tälläkin Foorumilla vaikuttava?). Sapettamaanhan se alkoi, kun itselläkin nopeutta oli tuolloin 32km/h. Ei voinut kuin todeta, että olisi olemassa vielä nopeampikin tapa päästä töihin lihasvoimalla. Tämän toteamuksen innoittamana tullut tässä pari iltaa haettua tietoa nojakeista, velomobiileista jne., toiveena löytää jokin kulkupeli, joka soveltuisi tarpeisiini, jonka tällä hetkellä cyclocrossarini täyttää, mutta jonka saisi kulkemaan vielä vinhempaa vauhtia.

Haaveena olisi ajella ympäri vuoden turvallisesti noin 35km työmatka alle tunnissa, mukana läppäri ja vaihtovaatteet. Tällä hetkellä olen pystyssä polkemalla kesäkeleillä pystynyt polkemaan matkan noin tuntiin ja 8 minuuttiin, keskinopeuden ollessa karvan yli 30km/h.

Mahtaako joku nojakki täyttää toiveeni?
Löytyykö joltakulta kokemusta nopeasta nojapyöräilystä myös talvella?

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5023
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Nopea nojakki ympärivuotiseen työmatka-ajeluun?

Viesti Kirjoittaja tm »

Taitaa tuntomerkit osua mhelanderiin...

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Nopea nojakki ympärivuotiseen työmatka-ajeluun?

Viesti Kirjoittaja mhelander »

tm kirjoitti:

Taitaa tuntomerkit osua mhelanderiin...

Minä se taisin olla... Oli vähän taka/sivutuulta joten innosti kokeilemaan miten saa vauhtia pidettyä yllä. Töistä lähdin ja valoista ja pyörätien käytöstä huolimatta oli yli 35 keskari tupoksen risteyksessä ja siitä tyrnävälle mentiin 40:n keskarilla.

Tyttären pesispelin jälkeen ajelin tyynessä muhoksen ja leppiniemen kautta kotiin, 101 km ja 35.6 keskinopeus.

Tämä siis lowracerila... Mutta asiaan : ajan myös talvet molemmilla nojakeillani mutta MetaPhysic:iin saa paremmin huonommille keleille sopivia renkaita. On helpompi ajaa ruuhkaisemmalla pyörätiellä sekä liukkailla lauhan kelin lumilla. On myös kesällä nopea, etenkin muuallakin jossa on vähän mäkisempää.

Voipi olla että jos et muualla aja niin joku lowracer kuten mun M5, Baron tai Optima on nopein, siihen kun tuulet ottaa vähiten ja jos tuulee niin on vakaampi ajettava.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nopea nojakki ympärivuotiseen työmatka-ajeluun?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

MikkoP kirjoitti:

Mahtaako joku nojakki täyttää toiveeni?
Löytyykö joltakulta kokemusta nopeasta nojapyöräilystä myös talvella?

Muutaman vuoden kokeilin erityyppisiä nojakkeja ympärivuotisessa ajossa ja totesin ettei pystypyörän veroista talvi nojakkia ole olemassakaan. Toki hyvin hoidetulla pyörätiellä pärjää, mutta mun työajat on sellaiset ettei aina päsee vasta auratulle tielle ajeleen. Nopeuseroakaan ei pystypyörään verrattaessa tule kuin kovaan vasta tuuleen, vierintävastuksella kun on talvella paljon suurempi rooli kuin ilmanvastuksella.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Nopea nojakki ympärivuotiseen työmatka-ajeluun?

Viesti Kirjoittaja mhelander »

jviirret kirjoitti:

Muutaman vuoden kokeilin erityyppisiä nojakkeja ympärivuotisessa ajossa ja totesin ettei pystypyörän veroista talvi nojakkia ole olemassakaan. Toki hyvin hoidetulla pyörätiellä pärjää, mutta mun työajat on sellaiset ettei aina päsee vasta auratulle tielle ajeleen. Nopeuseroakaan ei pystypyörään verrattaessa tule kuin kovaan vasta tuuleen, vierintävastuksella kun on talvella paljon suurempi rooli kuin ilmanvastuksella.

Minun käsitys tästä aiheesta on saman mukainen. Itse en tee työmatkoja pyörällä kun sitä on liian vähän (siis matkaa). Ja 90-luvulla ajoin 16km suuntaansa triathlon aika-ajo pyörällä ja kesäslikseillä silloin. Onneksi reitti ei ollut kovinkaan paljoa urbaanilla alueella...

Talvella on lumesta aiheutuva vierintävastus suurin vauhdin tappaja. Oulussa ja varsinkin noilla lakeuksilla seuraava on tuuli. Myöskään nojailu kovassa pikkupakkasen lumituiskussa ei ole kovin hauskaa kun naamaan sataa neulasia. Välillä käy munkki ja pyörätiet on edellisenä päivänä aurattu, on 5-10 astetta pakkasta ja ei tuule. Silloin pääsee samoilla tehoilla melkein kesän vauhtia, riippuen toki vähän rengastuksesta.

Jos on pakkasta niin varpaat on joiden lämpimänä pito yli puolta tuntia tulee haasteeksi. Varsinkin kun nojapyörällä ajo on kuitenkin jouhevinta lukkopolkimilla jolloin talvella toimivien kenkien löytäminen on haasteellisempaa. Muuten lämpimänä pysyy ihan hyvin kunhan taitaa kerrospukeutumisen. Yllättäen kylmä tulee lenkin aikana/jälkeen kun pysähtyy ja nousee pyörän päältä pois. Sen verran vähän minun ajoasennossa tuuli viilentää ajamista. Paitsi takareisistä/pakaroista joita normaalit pyöräilykamppeet ei tuulelta suojaa.

Sateella mun nojakeista lowracer syytää etupyörästään kaiken veden (ja kuran) syliin, vältän sillä ajoa märällä kelillä ja sateella kuin ruttoa. MetaPhysic taas ei syydä vettä yhtään päälle renkaistaan vaikkei siinä ole kurasuojia tms. Mun mielestä ne ei kuulu pyörään jolla tahdotaan ajaa sekä lujaa että talvella. Kun niitä kaatumisia väistämättä tulee ja ensimmäisenä ne leveävät silloin. Toisaalta lowracerilla kun kaatuu niin eipä putoa korkealta, toisin on MetaPhysic:llä jolla ei halua kaatua. Kun ajamaan oppii niin ei niitä tulekaan, viime talvena lowracerilla en mennyt nurin kertaakaan ja MP:llä pari kolme kertaa, kaikki nuo paikoissa jossa lumen alla oli peilijää ja/tai sohjoon jäätyneitä uria.

Ja MP:n runko on alumiinia joten pyörä ei ole huonojenkaan ajokelien takia herkkä ruostumaan. Lowracer on CrMo-terästä. Hiilikuituista pyörää en lähtisi ympärivuotiseen käyttöön ottamaan, liikaa riskejä kaatuessa särkymiseen tai kovista lämpötilan vaihteluista aiheutuville rasitusväsymisille.

Kunnon valot kannattaa heti syksyllä jo hankkia. Muuten ajon opettelu kun ei kunnolla näe koloja, kuoppia ja lumipenkkoja on vieläkin vaikeampaa kuin hyvässä valossa. Samalla näkyy paremmin muille tiellä liikkujille mukaan lukien autoilijat kun tiet risteävät.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Nopea nojakki ympärivuotiseen työmatka-ajeluun?

Viesti Kirjoittaja tavasti »

MikkoP kirjoitti:

Haaveena olisi ajella ympäri vuoden turvallisesti noin 35km työmatka alle tunnissa, mukana läppäri ja vaihtovaatteet. Tällä hetkellä olen pystyssä polkemalla kesäkeleillä pystynyt polkemaan matkan noin tuntiin ja 8 minuuttiin, keskinopeuden ollessa karvan yli 30km/h.

Jos olet tuollaisessa kunnossa, niin veikkaisin että sulan maan aikana pääset nojakilla tavoitteeseen, mutta tienpinnan jäätyessä ja etenkin lumisella kelillä ei onnistu.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Nopea nojakki ympärivuotiseen työmatka-ajeluun?

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Osin offtopikkia, mutta mä olen tässäkin asiassa Mike Burrowsin linjoilla.

Ei kantsi etsiä pyörää jolla saisi tehtyä kaikki asiat. Ei sellaista ole olemassa. Eri fiiliksiin ja keleihin pitää olla eri pyöriä. Polkupyöriä pitää olla vähintään seitsemän, jotta voi jokaisen viikonpäivänä ajaa eri laitteilla. Itselläni on pientä vajetta kun käyttökunnossa on tällä hetkellä vain viisi pyörää. Esimerkki eiliseltä. Vein lapseni koulun ekaluokalle autolla, tai siis osallistuin automatkaan. Mukana oli kätsysti Brompton, jolla sitten ajelin hyötymatkat. Illalla kävin polvea kieputtamassa pythonilla.

Suomennos. PIdä se nykyinen pyörä ja osta nojapyörä siihen kaveriksi. Vaihdat sitten fiilarin mukaan.

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 962
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Nopea nojakki ympärivuotiseen työmatka-ajeluun?

Viesti Kirjoittaja TMS »

Yhdyn samaan kuoroon eli ympärivuotisesti tuon tavoitteen saavuttaminen ei todennäköisesti onnistu millään pyörällä. Ainakin jos ympärivuotinen tarkoittaa joka päivä menemistä. Jos voi valita hyvät säät ja teiden kunnossapito on parempaa kuin täällä pääkaupunkiseudulla, niin silloin voisi teoriassa onnistua. Et varmaan sillä cyclorossillakaan aja samoja vauhteja kesällä ja talvella?

Jollain aerodynaamisen asennon omaavalla racer tyylisellä nojakilla (oli sitten matala tai korkeampi) pääset kunnon totuttelun jälkeen kesäkelillä varmaan muutaman (2-5) km/h parempiin keskinopeuksiin. Riippuen tosin vähän reitistä, nojakilla joutuu risteysalueilla yleensä hillitsemään vauhtia hieman enemmän johtuen huonommasta näkyvyydestä. Velomobiililla (riippuen mallista, arvioni hieman vauhdikkaammille malleille) uskoisin sinun kunnolla saavan noin 10-15 km/h keskinopeuseron sulanmaan aikaan, tosin kinnerillä reitin sujuvuus vaikuttaa vielä enemmän mielestäni. Kinneri on lisäksi tunnottomampi vedelle ja viileille keleille kuin tavallinen nojakki/pyörä.

Yllä mainitut nopeuserot ovat monen tekijän summa ja varsin karkeita arvioita mutta mielestäni kuvaavat suuruusluokkaa jollain lailla kuitenkin. Muilla voi olla erilaisia mielipiteitä.

Avatar
Hopea
Sisällöntuottaja
Viestit: 1087
Liittynyt: 20 Loka 2006, 09:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Nopea nojakki ympärivuotiseen työmatka-ajeluun?

Viesti Kirjoittaja Hopea »

Myyntipalstalla oli tosi nätti M5, joka voisi olla aika lähellä kysyjän tarpeita.

Ei siitä varmaan ihan talvipyöräksi ole mutta jos ei myy sitä nykyistä niin yhdistelmä voisi olla aika soppeli.

Sinner Demon 2026 2006-> Savenmaa Alku 2009-2012 HP Velotechnik Gekko FX 2012->

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Nopea nojakki ympärivuotiseen työmatka-ajeluun?

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Mun n.22km työmatka menee 42 minuuttiin nojakilla (velokraft hi-racer), hybridillä (niskahiki) jossa tt-tanko menee 50min. Tieosuudella nojakki on 6-7kmh nopeampi mut kun saavutaan kaupungin rosoisille pyöräteille niin ei kehtaa kurittaa pyörää ja nopeudet tasottuu. Keskarit hybridillä n.25 ja nojakilla 28.

Nojakilla väsyy vähemmän, vaikka puristaisi kovempaa.. tätä en ihan itekkään tajua ??

Siinä on mun ympärivuotiset pelit, vielä kun jaksais joka päivä mennä pyörällä :) nyt pitää ottaa keskelle viikkoa autopäivä että jaksaa ja lihakset saa sen lepopäivän.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Nopea nojakki ympärivuotiseen työmatka-ajeluun?

Viesti Kirjoittaja terppa »

Pastori kirjoitti viksuja eli jos valitsee nojapyörän sulan kelin ominaisuuksien mukaan niin vähemmän tarvitsee tehdä kompromisseja, eli 8 kk vauhdikkaasti ja sitten pystärin selkään. Jos tarkoitus on ajaa pätkä kelillä kuin kelillä niin nojapyörällä turhautuu lumipyryn jälkeen, pipoa kyllä nostan jos tuollaista matkaa poljet myös talvella. Itse ajan talvellakin nojapyörällä mutta en työmatkaa joka on 22,5 km/sivu, nyt on maaliskuun alusta alkaen puolet työmatkoista mennyt pyörällä mutta toisen puolen olen laiskotellut auton ratissa mistä tavasta yritän oppia pois :P

Jos raha ei rajoita niin minäkin suosittelen kinneriä mikäli työmatka on sellainen selväpiirteinen esim. maantien laitaa eikä sisällä ihan hirveästi pysähdyksiä ja katvepaikkoja, myös pelkästään pyörätiellä ajaessa ei kinnerillä aikaetua saa mutta se mikä on positiivista niin siellä pysyy kuivana ja meno on kevyempää. Sen vähän minkä Oulun suunnalla olen ajanut niin kinneri olisi helmipeli kun mäkiä on niin vähän.

Jos ei kinneriä halua tai se ei ole järkevä reitille ja valinnan tekee 8 kk ajokauden perusteella niin joku matala raaseri olisi minun mielestä paras. Itsellä on korkea nojakki jonka aerodynamiikkaa on koitettu tuunailla sekä toinen matala peli ja vastatuulipäivänä ero on ihan huomattava matalan pyörän hyväksi eli alhaalla tuntuisi tuulevan vähemmän. Jos läppäriä ja vaihtovaatteita haluaa kuljettaa mukana niin näihin saa lukittavia takapokseja:

Kuva

http://novosport.de/en/?Products:Boxes_ ... l_fairings

Jotka myös parantaa aerodynamiikkaa. Minulla on Optima Cheetahissa pieni 15 litran poksi eli siinä vaihtovaatteet menee mutta esim. läppäri ei mahdu. Myötätuuleen ei nopeuseroa ole pyörien välillä, samat 33,+ km/h on molemmilla pyörillä reittiennätys työmatkalla ja kun tuota nopeutta arvioi niin pitää muistaa, että Päijät-Hämeessä mäet hidastaa kulkua. Matala pyörä melkein kyllä etulokarin tarvitsee, että märällä tiellä on mielyttävä ajaa, Pioneerissa ei tuunailujen jälkeen roisku reisille vaikka lokaria ei ole.

Jos taas haluat ajaa nojapyörällä myös talvella niin joku Metan tyylinen isopyöräinen olisi hyvä (itse kyllä (ilma)jousituksen arvostan talvella aika korkealle), talvella selkänoja pystyyn ja nappulanastarenkaat alle niin eiköhän silläkin kummasti edetä, vauhdit tosin kuolee mutta minun mielestä talvella on oleellista turvallisuus ja se, että pysyy pystyssä. Omaani olen tehnyt kaikenmaailman katevirityksiä, että kovassa pakkasessakin tarkenee ajella ja tarkeneehan sillä paremmin kuin pystärillä mutta -20 asteessa pöpperöisellä pyörätiellä keskarit on alle puolet mitä kesällä.

Kuva

Jos talvella nopeasti haluaisi edetä niin sähköavut laittaisin, akku varmaan vaan pitäisi ottaa työpäiväksi lämpimään ja lataukseen, että myös kotiin pääsisi avustettuna. 20 tuumaiseen ei oikein saa hyviä joka kelin nastarenkaita eli siinä mielessä 26 ja 28 tuumaisia kannattaa kartoittaa jos talvella aikoo ajaa, muuta hyvää on, että näkee ja tulee nähdyksi paremmin ja ovat yleensä myös ketterämpiä ahtaissa paikoissa

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Nopea nojakki ympärivuotiseen työmatka-ajeluun?

Viesti Kirjoittaja terppa »

Recumbentpartsilla olisi yksi matala Optima Baron tarjouksessa joka olisi aika kulkeva peli http://www.recumbentparts.com/detail/0/ ... -demo.html

Oman Optiman ostin tuolta ja ihan jouheata kaupankäyntiä vaikka "puhuin" vain google-englantia, rahti oli 50€ eli ei paha sekään.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Nopea nojakki ympärivuotiseen työmatka-ajeluun?

Viesti Kirjoittaja mhelander »

terppa kirjoitti:

Recumbentpartsilla olisi yksi matala Optima Baron tarjouksessa joka olisi aika kulkeva peli http://www.recumbentparts.com/detail/0/ ... -demo.html

Oman Optiman ostin tuolta ja ihan jouheata kaupankäyntiä vaikka "puhuin" vain google-englantia, rahti oli 50€ eli ei paha sekään.

Työmatka-ajoon ja pyöräteitä pitkin niin tämä on varmasti helpompi ajettava kuin mun M5-lowraceri. Ketjut ei haittaa kääntymistä juuri lainkaan. Renkaat on 650-kokoiset takana (Optiman mukaan niissä on 700c mutta miten tässä ?) ja 406 edessä joten helpommin löytyy myös lumikeleille gummeja. Ja runko on alumiinia, hyvä sekin ja lienee kilon pari kevyempi kuin M5.

Ja hinta ei ole juurikaan framekittiä kovempi. Jos olisin itse ostelemassa lowraceria niin tätä olis vaikeeta ylittää...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Nopea nojakki ympärivuotiseen työmatka-ajeluun?

Viesti Kirjoittaja terppa »

mhelander kirjoitti:

Työmatka-ajoon ja pyöräteitä pitkin niin tämä on varmasti helpompi ajettava kuin mun M5-lowraceri. Ketjut ei haittaa kääntymistä juuri lainkaan. Renkaat on 650-kokoiset takana (Optiman mukaan niissä on 700c mutta miten tässä ?) ja 406 edessä joten helpommin löytyy myös lumikeleille gummeja. Ja runko on alumiinia, hyvä sekin ja lienee kilon pari kevyempi kuin M5.

Ja hinta ei ole juurikaan framekittiä kovempi. Jos olisin itse ostelemassa lowraceria niin tätä olis vaikeeta ylittää...

Optimabikesin sivuilta katsoin niiin low baronissa olisi takana 559 kokoinen rengas, high baronissa on 622 vakiona mutta ilmeisesti matalaan malliin menisi heittämällä tuo 622 kiekko taakse jos esim. sellainen löytyy omasta varastosta?

Kevyt on, tehdaspaino oli 12,2 kg ja jos kilon laskee lisää niin ollaan varmaankin normaalissa ajopainossa. Ei varmaan sekään haittaa, että on aikas hyvän näköinen :)

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Nopea nojakki ympärivuotiseen työmatka-ajeluun?

Viesti Kirjoittaja tavasti »

terppa kirjoitti:

Optimabikesin sivuilta katsoin niiin low baronissa olisi takana 559 kokoinen rengas, high baronissa on 622 vakiona mutta ilmeisesti matalaan malliin menisi heittämällä tuo 622 kiekko taakse jos esim. sellainen löytyy omasta varastosta?

Leveähkö 559 ja kapea 622 ovat niin lähellä toisiaan, että toki mahtuu, mutta vannejarrujen kanssa tulee ongelmia. Levyt toki toimii. Esim Pioneeriin saa 622 kiekot, kunhan ottaa lokarit pois, ja laittaa kapean renkaan.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Vastaa Viestiin