Nojapyörän valinta - taas kerran

Täällä voit keskustella eri pyörämalleista tai kysyä vaikka neuvoa, jos valinta tuottaa vaikeuksia.
Juha Tretjakov
Viestit: 49
Liittynyt: 19 Touko 2011, 18:08

Re: Nojapyörän valinta - taas kerran

Viesti Kirjoittaja Juha Tretjakov »

Paljon kiitoksia hyvistä kommenteista. Tämän perusteella minun kannattaa tinkiä tuosta 26/26-toiveesta, jotta saisin vähän miellyttävämmän korkeamman istuinkulman ja liikenteeseen sopivamman ajoasennon. Luultavasti joku 20/26 tai jopa 20/28-yhdistelmä olisi mukava ajaa. Ilmanvastus ja vauhti ei ole minulle niin tärkeää.

kissaniitty kirjoitti:

Lähtisin katselemaan Azubia, Nazcaa, HP Velotechnikiä, Optimaa ja vastaavia. Tämä siis vain minun mielipide...

Noita olen vähän katsellutkin. Ilmeisesti myös Performer Goal-X 20/26 tarjoaisi speksien mukaan 35-38 asteen istuinkulman, mikä on käsittääkseni aika pystyimmästä päästä. Onko jossain jotakin ohjetta, minkä pisteiden väliltä istuinkulma pitäisi mitata?

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3846
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Nojapyörän valinta - taas kerran

Viesti Kirjoittaja Wacky »

mhelander kirjoitti:

Ihan hauska lukea suosituksia... lähes kaikki natsaa mun maastonojakkiin.

Oliko sulla siinä muka tarakka tarjolla johon voi laittaa niitä tavaroita joita retkipyörällä tulee kuskattua mukana? Aina voi tietysti alkaa kuskaa joka paikkaan peräkärryä..

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Nojapyörän valinta - taas kerran

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Wacky kirjoitti:

Oliko sulla siinä muka tarakka tarjolla johon voi laittaa niitä tavaroita joita retkipyörällä tulee kuskattua mukana? Aina voi tietysti alkaa kuskaa joka paikkaan peräkärryä..

Ei ole tarakkaa vielä. Mutta päässä pyörii suunnitelma jotta saan riittävästi tarakan tynkää penkin taakse että banaanilaukuilla pystyy tavaraa mukana kuljetteleen. Sopii sitten tässä lähialueilla pyörimiseen paremmin mutta jos pidemmälle mielii niin tarvii jo sliksit ja enemmän kesäkelit.

Peräkärry olis selkeesti eniten yleiskäyttöinen tapa kuskata tavarat mukana. Samalla pysyy pyörä sellaisena kuin on. Semmosenkin vois tekasta...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nojapyörän valinta - taas kerran

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Juha Tretjakov kirjoitti:

Onko jossain jotakin ohjetta, minkä pisteiden väliltä istuinkulma pitäisi mitata?

Ei, ikävä kyllä sille ei kai ole mitään standardia. Veikkaan että suurin osa mittaa sen näin:

ergo4.gif
ergo4.gif (5.75 KiB) Katsottu 3811 kertaa

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

TKorho
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 402
Liittynyt: 30 Touko 2009, 00:52
Paikkakunta: Tampere, Hervanta

Re: Nojapyörän valinta - taas kerran

Viesti Kirjoittaja TKorho »

En vielä sulkisi pois noita Nazca Gaucho-tyyppisiä 26/26 pyöriä pois. Tai Juhalle (jonka tiedän pitkäksi tyypiksi) jopa 28/28.
Se jousitettu etunen on tosiaan ihan mukava ja auttaa nojakulmassa ja kaupunkiajossa, mutta ei se ehdoton ole. Ja kuvittelen että rullaavuuden vuoksi iso etunen on myös hyvä vaikka jousitusta ei saisikaan. Paino tosin voi noissa peruskaupallisissa tulla ongelmaksi, minun Nascani paina kuin synti, jotain 22(?!) varusteineen.

Ei muuta kuin Helanderilta omatekoista tinkimään! :-D

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Nojapyörän valinta - taas kerran

Viesti Kirjoittaja mhelander »

TKorho kirjoitti:

Se jousitettu etunen on tosiaan ihan mukava ja auttaa nojakulmassa ja kaupunkiajossa, mutta ei se ehdoton ole.

Ja kuvittelen että rullaavuuden vuoksi iso etunen on myös hyvä vaikka jousitusta ei saisikaan.

Jos saa läskit renkaat mahtumaan, vaikkapa nuo Furious Fred 50-milliset niin pitäisi löytyä sekä rullaavuutta että mukavuutta suuremman ilmatilan ja alhaisempien paineiden takia. Ilman jousitustakin.

Myös penkin pehmusteilla voi vaikuttaa runsaasti ajomukavuuteen.

TKorho kirjoitti:

Paino tosin voi noissa peruskaupallisissa tulla ongelmaksi, minun Nascani paina kuin synti, jotain 22(?!) varusteineen.

No sittenhän mun täpäri on höyhensarjassa :) mutta siinä ei ole mitään turhaa tällä hetkellä, siis tuollaiseen yleisajoon tarpeellisia kuten lokareita tai tarakoita.

TKorho kirjoitti:

Ei muuta kuin Helanderilta omatekoista tinkimään! :-D

Itse tekemällä saa mitä osaa (lainattu ilman lupaa tai sinne päin ;)).

Mutta 20/26 nojakit saanee kyllä kohtuullisen mukaviksi ajaa. Samoin mun MetaPhysic, kun sen muuttaa "maasturiksi" tekee siitä jo erittäinkin mukavan ajettavan.

Kevään viimeiset lenkit, ja ainakin yhden pyörätielenkin ajoin sillä 29er hiilarihaarukalla jossa 50-559 kitkarengas ja takana 37-622 kitkarengas. Ei se ollut paljoakaan kovempi kyytinen kuin täpäri samoilla kiekoilla. Mutta reippaasti nopeempi pienemmän ilmanvastuksen ja alhaisemman painon takia.

Vielä jos penkin nostais samaan kulmaan kuin täpärissä niin näkyvyys eteen olisi lähes yhtä hyvä.

Pidän MP:n kuitenkin maantie kunnossa kun sillä tulee käytännössä vain siellä ajettua. Ja jatkettua maantiekautta kitkoilla syksyllä sekä aikaistettua keväällä.

Lowracerilla ei ole juurikaan tullu ajettua Nokian kisojen jälkeen. Osasyynä etuvedon tekeminen ja testaaminen ja sitten täpärin alle saaminen. Ja ettei minulle sopivia penkkejä ole kuin kaksi mutta mahdollisia nojakkeja on kolme... nyt penkit on täpärissä ja MP:ssä, MP:n penkki menee seuraavaksi etuvetoon ja saa tilalle likan penkin ja säädöt.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

TKorho
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 402
Liittynyt: 30 Touko 2009, 00:52
Paikkakunta: Tampere, Hervanta

Re: Nojapyörän valinta - taas kerran

Viesti Kirjoittaja TKorho »

mhelander kirjoitti:
TKorho kirjoitti:

Paino tosin voi noissa peruskaupallisissa tulla ongelmaksi, minun Nascani paina kuin synti, jotain 22(?!) varusteineen.

No sittenhän mun täpäri on höyhensarjassa :) mutta siinä ei ole mitään turhaa tällä hetkellä,

Taidan minäkin taas puhua mitä sylki suuhun tuo, ei tuo speksien mukaan ole kuin "circa 18kg". Lisävarusteet, korit, kiinnikkeet, lukot, lamput ja niskatuet ei tee sentään ihan neljää kiloa. Mutta huomattavan raskas pystäriin verrattuna. Mäessä tyssää! Prosentuaalisesti tosin pyörä ei ole mitenkään kriittinen elementti... :evil:

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Nojapyörän valinta - taas kerran

Viesti Kirjoittaja mhelander »

TKorho kirjoitti:

Taidan minäkin taas puhua mitä sylki suuhun tuo, ei tuo speksien mukaan ole kuin "circa 18kg". Lisävarusteet, korit, kiinnikkeet, lukot, lamput ja niskatuet ei tee sentään ihan neljää kiloa. Mutta huomattavan raskas pystäriin verrattuna. Mäessä tyssää! Prosentuaalisesti tosin pyörä ei ole mitenkään kriittinen elementti... :evil:

On se ihan totta että paino tuntuu. Mutta toisaalta kun tuolla tankilla ja nappularenkailla on talven jyränny niin kepeemmät maantienojakit nousee mäkiä kuin hauki lähtis kaislikosta. Ja jos tunne pääsee unohtumaan niin käy täpärillä sitten ajelemassa lenkkipoluilla ja vetelemässä mäkiäkin ylös... taas kulkee maantienojakit kepeesti.

Tosiasiassa tuo välineen paino ei ole mahdottoman merkityksellistä. Mun täpärissä on silti niin kevyet kiekot kuin kohtuu investoinnilla siihen saa. Painoeroa ei ole valtavasti maantienojakkeihin. Ja juuri nuo kiekkojen ja etenkin niiden kehien massat tuntuu kun painetaan ylämäkiä, ellei sitten pyöritystekniikka ole niin tasainen että pyörivät nykimättä.

Ero on todella huomattava täpärin maastotubeless-kiekkojen ja kitkarengastetun rospuutto-kiekkojen välillä. Vaikka molemmilla ajaisi samaa pyörätien ylämäkeä.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Juha Tretjakov
Viestit: 49
Liittynyt: 19 Touko 2011, 18:08

Re: Nojapyörän valinta - taas kerran

Viesti Kirjoittaja Juha Tretjakov »

Kiitos hyvistä kommenteista! Välineen paino ei varmaankaan ole mahdottoman merkityksellistä ajaessa sen enempää mäkiä kuin tasaistakaan. Sen sijaan kokonaisuuden painon merkitys korostuu välinetta kanniskellessa esim. päivittäin kerrostalon porraskäytävässä, tai sitten täyteen retkikuormaan lastattua välinettä junaan nostaessa jne. Kaikkeen sopeutuu ja ihmisillä on erilaisia tarpeita, mutta ennen kaikkea tämä on mukavuuskysymys.

TKorho kirjoitti:

En vielä sulkisi pois noita Nazca Gaucho-tyyppisiä 26/26 pyöriä pois. Tai Juhalle (jonka tiedän pitkäksi tyypiksi) jopa 28/28.

Saattaa olla, että nimimerkki TKorho erehtyy henkilöstä. Esimerkiksi en ole koskaan ollut basisti enkä tamperelainen. Sen sijaan sfnet.huuhaalainen kyllä ja voisin varovasti olettaa, että 16.4.1996 kirjanpidon perusteella olisimme henkilöinä lähes samanlyhyisiä.

TKorho
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 402
Liittynyt: 30 Touko 2009, 00:52
Paikkakunta: Tampere, Hervanta

Re: Nojapyörän valinta - taas kerran

Viesti Kirjoittaja TKorho »

Saatat olla oikeassa. Henkinen kuva ja pärstäkin osuu oikeaan, mutta pitkänhuiskea hahmo saattaa tulla vaikka aikoinaan samanoloiselta Tampereella vaikuttaneelta melkein-basisti Anipa Neuvolta...
Asioiden näin ollessa en suosittele 28" Gauchoa vaikka en sellaisella ole ajanutkaan; 64cm istuinkorkeus kaupungissa ei liene miellyttävin kombinaatio lonkkanivelelle. Explorerin 54cm on suht ok.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nojapyörän valinta - taas kerran

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Jos haluaa jonkun kompromissin niin suosittelen Challenge Furaita, http://www.challengebikes.com/furai_detail.php Jollakin tempulla ovat onnistuneet tekemään suhteellisen matalan(istumakorkeus 46cm) pyörän 24" kiekoille. On siis 10cm matalampi kuin Nazca Gaucho samoilla kiekoilla.
Ei tuo silti mikään varsinainen kaupunkipyörä ole, kammet on korkealla ja noja loivassa kulmassa :roll:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Nojapyörän valinta - taas kerran

Viesti Kirjoittaja mhelander »

jviirret kirjoitti:

Jos haluaa jonkun kompromissin niin suosittelen Challenge Furaita, http://www.challengebikes.com/furai_detail.php Jollakin tempulla ovat onnistuneet tekemään suhteellisen matalan(istumakorkeus 46cm) pyörän 24" kiekoille. On siis 10cm matalampi kuin Nazca Gaucho samoilla kiekoilla.
Ei tuo silti mikään varsinainen kaupunkipyörä ole, kammet on korkealla ja noja loivassa kulmassa :roll:

Kuvia ihmettelemällä näyttäisi että penkin kulmaa voi vähän säätää. Tuo takajousitus ja sen toteutus on ihan mielenkiintoinen, ja käyttämällä ilmaiskaria on kyyti taatusti mukavaa epätasaisemmallakin alustalla. Tuota auttaa vielä ohjainputkessa oleva etujousitus. Painokaan ei ole ihan katastrofi jos on 15 kg:n luokkaa.

Maastolaite tämä ei kyllä ole mutta tuollaiseen ympärivuotiseen yleiskäyttöön varmasti sopiva. Jos vaan tarpeeseen sopivia renkaita tässä koossa löytyy.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Vastaa Viestiin