Säkkituoli ja nojapyörä -kysymyksiä valinnasta

Täällä voit keskustella eri pyörämalleista tai kysyä vaikka neuvoa, jos valinta tuottaa vaikeuksia.
Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Säkkituoli ja nojapyörä -kysymyksiä valinnasta

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Tässä yksi vaihtoehto vaihteeksi. Ei ole hankalaa kiertovaihtajaa, vaan kunnon naksut. Jos rumpua harkitsisin , olisi tämä yksi vakava vaihtoehto. :lol:

säkkituoli
Viestit: 7
Liittynyt: 03 Marras 2012, 16:24
Paikkakunta: Oulu

Re: Säkkituoli ja nojapyörä -kysymyksiä valinnasta

Viesti Kirjoittaja säkkituoli »

Alfine 11-pyörää olen käynyt kerran huvikseni kokeilemassa. Siinä vekottimessa oli vielä hihnavetokin. Kyllähän ne vaihteet napsahteli. Se oli pystypyörä. Kauppias ei osannut sanoa mitään siitä, toimiiko napa kovalla pakkasella.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3846
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Säkkituoli ja nojapyörä -kysymyksiä valinnasta

Viesti Kirjoittaja Wacky »

säkkituoli kirjoitti:

Alfine 11-pyörää olen käynyt kerran huvikseni kokeilemassa. Siinä vekottimessa oli vielä hihnavetokin. Kyllähän ne vaihteet napsahteli. Se oli pystypyörä. Kauppias ei osannut sanoa mitään siitä, toimiiko napa kovalla pakkasella.

Kuinka kovalla pakkasella meinaat ajella? Alkaa nimittäin muutkin asiat olee ongelma kuin pelkästään vaihteet kun lämpötila putoo alle -20 astetta.
Käsittääkseni tuo Alfine 11 toimii ihan hienosti talvellakin. Lue vähän foorumeita niin löytyy tietoa. Siihen voi talveksi vaihtaa vaikka vähän sopivammat öljyt jos tavallinen ei tunnu toimivan kovilla pakkasilla.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Säkkituoli ja nojapyörä -kysymyksiä valinnasta

Viesti Kirjoittaja terppa »

Fillarifoorumilla oli kuva Rohlovin hyvästä puolesta talvikelissä verrattuna ketjuvaihteeseen... http://www.fillarifoorumi.fi/forum/show ... ost1934049

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Säkkituoli ja nojapyörä -kysymyksiä valinnasta

Viesti Kirjoittaja mhelander »

säkkituoli kirjoitti:

On niitä minun pystypyörässäkin vaihteita, joita ei voi käyttää:
34 x 12
34 x 13
34 x 14

Noissa ketju on kertakaikkiaan niin ristissä, ettei niitä voi käyttää. Saapiko nojakissa pitkän ketjulinjan ansiosta kaikki vaihteet oikeasti käyttöön?

Mun takavetosissa on 2.5 - 2.95 x normi ketjut ja molemmissa pelaa 11-34 ja 23-50 kombot ihan täydellisesti. Kun taittopyörä(t) on hieman kauempana rattaista kuin pystärissä on ketjulla matkaa. Haasteena on vaan löytää ja säätää takavaihtaja niin että jaksaa vielä edellisellä ketjua kiristää sen hankaamatta häkkiin, ja jälkimmäisellä sama sekä että on kuitenkin molempien häkin taittopyörien päällä. Ongelma lähinnä maastopakalla 11-32.

Saapa nähdä miten pelittää off-road tekeleessä johon tulee 12-32 7v pakka, edessä on 22/36/46 ja kampisarja sekä vaihtajat taattua $haisse Deore laatua 90-luvun puolesta välistä. Onneksi sentään kahvat on aidot ja ensimmäiset Grip Shift:t (jotka ei miellytä nekään). Just eilen virittelin taittopyörät ja ketjulinjan kohdilleen.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

säkkituoli
Viestit: 7
Liittynyt: 03 Marras 2012, 16:24
Paikkakunta: Oulu

Re: Säkkituoli ja nojapyörä -kysymyksiä valinnasta

Viesti Kirjoittaja säkkituoli »

Noista Rohloffin vaihteista vielä. 1500g "lisäpainoa" on kai liioittelua. Rohloffin sivuilta löytyy painovertailuja, joiden mukaan painonlisäys olisi pikemminkin satoja grammoja. Jäähän siinä monta perinteistä komponettia pyörästä pois, jos takanapa on Rohloff speedhub.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Säkkituoli ja nojapyörä -kysymyksiä valinnasta

Viesti Kirjoittaja terppa »

1,5 kg perustuu kahden muuten samanlaisen Wav-kinnerin puntarointiin Nokialla (olikohan se toinen nyt 27-vaihteinen), tosin jotain satoja grammoja voi tulla varmaan yksilöeroista... tosin minun ajamassa Wawissa oli kevyempi rengastus :) Valmistaja itse (siis Wawin) sanoo lisäpainoksi tulevan 1,2kg. Mutta nää on mielipideasioita mikä vaihteisto on hyvä ja mitä ominaisuutta kukin painottaa, tasaisessa maastossa ei tarvitse kokoajan mennä koko vaihdevalikoimaa läpi eli vaihdon hitauskaan ei haittaa ja jos haluaa pomminvarman vaihteiston joka keliin niin sitten se varmaan on tuo?

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

pelago
Viestit: 5
Liittynyt: 19 Tammi 2013, 20:59

Re: Säkkituoli ja nojapyörä -kysymyksiä valinnasta

Viesti Kirjoittaja pelago »

mulla on nyt 3tkm pystypyörällä ja rohlolla takana, 15-pakkasastetta on rohlolla joku raja, ja sen olen viime aikoina huomannut. Ensi talveks vaihtanen talviöljyt. Täällä olen pohtimassa tulevia ratkaisuja. Mulla on pituutta 198, selkä voi jossain vaiheessa pitää nojasta, ikää alkaa jo olla. Menen siis rohlollani ekaa vuotta enkä enää muuta halua käyttää.

TKorho
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 402
Liittynyt: 30 Touko 2009, 00:52
Paikkakunta: Tampere, Hervanta

Re: Säkkituoli ja nojapyörä -kysymyksiä valinnasta

Viesti Kirjoittaja TKorho »

Onkos noita Gauchoja Suomessa kellään?
Sinänsä alaohjaus-Explorer on palvellut minua erinomaisesti, mutta mietin että pitäisikö ihan vaihtelun vuoksi pistää se myyntiin ja alkaa hakemaan isopyöräistä. MetaP*ick-mieheksi minusta ei kyllä ole, joten 26" tai 28" Gaucho voisi olla koeajon arvoinen.

EDIT: geometrialtaan ja rullaavuudeltaan saataisi päästä kyllä aika lähelle ihan hankkimalla Exploreriin kakkoshaarukan... 28" ei tietysti Explorerin rungolla onnistu.

Avatar
makailija
Viestit: 29
Liittynyt: 11 Elo 2011, 21:35
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Säkkituoli ja nojapyörä -kysymyksiä valinnasta

Viesti Kirjoittaja makailija »

Oman Gauchoni myin viime syksynä Ouluun... Mutta sieltä etelästä et varmaankaan jaksa tänne pohjoseen lähteä :roll:

Onni: nykyisenä nojakkina Azub eco Aiemmpia nojakkeja ovat olleet Hp velotechnik Grasshopper fx ja Nazca Gaucho
Pystärinä on Cube Ltd 2011

Avatar
GodTdd
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 348
Liittynyt: 12 Touko 2009, 16:48
Paikkakunta: Espoo

Re: Säkkituoli ja nojapyörä -kysymyksiä valinnasta

Viesti Kirjoittaja GodTdd »

TKorho kirjoitti:

Onkos noita Gauchoja Suomessa kellään?

Tunnustaudun ylpeänä Gauchon omistajaksi. Tahtooko joku kokeilemaan?

Why not? Only one human captain has ever survived battle with the Minbari fleet. He is behind me. You are in front of me. If you value your lives be somewhere else.
Delenn, Severed Dreams, Babylon 5

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Säkkituoli ja nojapyörä -kysymyksiä valinnasta

Viesti Kirjoittaja tavasti »

TKorho kirjoitti:

Onkos noita Gauchoja Suomessa kellään?
Sinänsä alaohjaus-Explorer on palvellut minua erinomaisesti, mutta mietin että pitäisikö ihan vaihtelun vuoksi pistää se myyntiin ja alkaa hakemaan isopyöräistä. MetaP*ick-mieheksi minusta ei kyllä ole, joten 26" tai 28" Gaucho voisi olla koeajon arvoinen.

EDIT: geometrialtaan ja rullaavuudeltaan saataisi päästä kyllä aika lähelle ihan hankkimalla Exploreriin kakkoshaarukan... 28" ei tietysti Explorerin rungolla onnistu.

No mullahan on toi Paseo, joka on muutettu 26/26 konffiin. Jos laitat eteen pelkän jäykän haarukan, menis vielä jotenkin säätämällä jousta korkealle, mutta jousitetun etuhaarukan kanssa tulee väkisin eteen takajousituksen nostaminen.

Ks koko tarina http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=3&t=1008

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

TKorho
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 402
Liittynyt: 30 Touko 2009, 00:52
Paikkakunta: Tampere, Hervanta

Re: Säkkituoli ja nojapyörä -kysymyksiä valinnasta

Viesti Kirjoittaja TKorho »

No ILMANKOS tuo sinun kuvasi näyttää niin minulta - Minulla oranssi Explorer.
Siirrän oman Gaucho-keskusteluni sinun Paseo 26" ketjuun.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Säkkituoli ja nojapyörä -kysymyksiä valinnasta

Viesti Kirjoittaja tavasti »

TKorho kirjoitti:

No ILMANKOS tuo sinun kuvasi näyttää niin minulta - Minulla oranssi Explorer.
Siirrän oman Gaucho-keskusteluni sinun Paseo 26" ketjuun.

Jep, sinne vaan, eipä siihen nyt ole päivityksiä tullut kun homma tuli kuntoon.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Vastaa Viestiin