Säkkituoli ja nojapyörä -kysymyksiä valinnasta

Täällä voit keskustella eri pyörämalleista tai kysyä vaikka neuvoa, jos valinta tuottaa vaikeuksia.
säkkituoli
Viestit: 7
Liittynyt: 03 Marras 2012, 16:24
Paikkakunta: Oulu

Säkkituoli ja nojapyörä -kysymyksiä valinnasta

Viesti Kirjoittaja säkkituoli »

Moro

Sain vuosi sitten perheeltäni isänpäivälahjaksi selkänojallisen säkkituolin. Nyt flunssaisena olen pysytellyt sisällä, ja huomannut kuinka hyvä istuma-asento tässä on!

Siitä tuli mieleeni nojapyörät. Lueskelin wikipediasta ja yhden suomalaisen Nazca-jälleenmyyjän sivuilta tietoa nojakeista. Nojakit ovat minulle uppo-outoja otuksia. Kerran olen yhden triken päällä istunut ja polkaissut muutaman metrin. Pyöräilen pystypyörällä aika paljon ympärivuotisesti, joten pyöräileminen ja alan sanasto on tuttua. Pystypyöräfoorumilla käyttämääni nimimerkkiä en uskaltanut ottaa tänne käyttöön, koska joku vanhoillisesti ajatteleva saattaisi vinoilla tavatessamme. Pystypyörällä poljen päivittäin 30km-100km lenkkejä. Kesällä enemmän, talvella ollaan lähempänä tuota 30 kilometriä. Huollan pyöräni itse, käytän lukkopolkimia, olen 187cm pitkä, kunnallisvaaleissa äänestäminen jäi väliin sairastelun takia, kesäiltaisin ajan maantiepyörälenkkejä rouvani kanssa, olen lihansyöjä. Siinä taustamuuttujat. Sitten asiaan.

Vaikka 100km lenkki onkin mukava ajaa pystypyörällä, niin väsyyhän siinä eri tavalla kuin tässä säkkituolissa. Mihin pyörämalliin kannattaisi tutustua, jos "vaatimukset" ovat seuraavat?

  • molemmat kiekot 622-kokoiset rullaavuuden ja rengasvaihtoehtojen takia (vai pitääkö tyytyä 26-tuumaisiin?)
  • ei siis kolmipyöräistä
  • tilaa renkaille 25 millistä 35 millimetriin rullaavuuden takia
  • selkänoja sen verran korkea, että päälle riittää tuki (eikö siihen nojatakin?)
  • tavaratelineet niin, että saisi ainakin isot ortliebbin backrollerit (tms) ja pienemmätkin laukut kiinni, eli ajatus on saada tavarat kyytiin ilman peräkärryä (Onko siinä nojakin tapauksessa järkeä?)
  • pieni ilmanvastus
  • (koeajomahdollisuus, tai edes ostomahdollisuus Suomesta)
  • lokarit, käytetäänkö nojakeissa lokareita?
  • Onko 187cm pituudestani jotakin haittaa?
  • rungossa valmius, kiinnikkeet Rohloffille, levyjarrut, valmistajalla valmius toimittaa Rohloff-vaihteisto
  • rungossa tilaa ajovalolle ja nopeusmittarille
  • hieno huomiolippu :)

Ehkäpä ne olivat tuossa. Oliko tuossa jo liian monta vaatimusta, jolloinka lopputulemana on aina joku kompromissi?
Eli mielessäni ei ole kaupunkipyörä, kauppakassi tai talvityömatkapyörä, vaan nopea luotettava matkantekijä, joka pystyy kuljettamaan noin 20kg kuormaa.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Säkkituoli ja nojapyörä -kysymyksiä valinnasta

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Minun kuljin on monta vuotta ja kohtuudella vuodessa ajankin. Tuo Nazcan Pioneeri. Ei mikää kilpapyörä, mutta omasta mielestä hyvä matkapyörä. :lol:

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Säkkituoli ja nojapyörä -kysymyksiä valinnasta

Viesti Kirjoittaja terppa »

Kuva

Voisiko se olla käyttäjien kovasti hyväksi hehkuttama Meta? http://www.meta-bikes.com/randoedition.html Se käsittääkseni taipuu monenlaiseen käyttöön ja jos tuo rengaskoko on tärkeä, noin pitkällä kuin sinä niin se lienee kyllä paras koko. Ostomahdollisuudet on kyllä vaan netin kautta, jos kotomaasta haluaa ostaa niin käsittääkseni ainoa mahdollisuus on Ronin nojapyörät ja Nazcalta löytyy yksi 622 malli http://www.nazca-ligfietsen.nl/nl/list/models/item/22/ Gaucho 28 highracer, se on sitten makuasia pitääkö jousitusta hyvänä vai huonona asiana, itse tykkää kun olen tällainen mukavuutta rakastava. Tuohon saa tarakan minkä kantavuus on 25 kg ja sivuun saa myös käsittääkseni fiksut telineet laukuille Kuva

Rohlovivalmiudesta en tiedä, ei ainakaan suoraan hinnastoissa ollut, Optimalta löytyisi nopea 622 kulkine http://www.optimabikes.com/en/products/optima-baron mutta juuri siihen korkeaan ei näyttäisi rohlovia saavan (itsellä on n. 1800 km kokemus ko. vaihteistosta ja en kyllä voi suositella mutta nämäkin on makuasioita, toiset taas tykkää...)

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Säkkituoli ja nojapyörä -kysymyksiä valinnasta

Viesti Kirjoittaja PW »

Oulussahan on paljon nojapyöriä/-pyöräilijöitä, koeajo järjestyy varmaan helposti. Tervetuloa joukkoon tumman :D pikkurillin olet jo antanut - saattaa viedä koko miehen :wink:

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

säkkituoli
Viestit: 7
Liittynyt: 03 Marras 2012, 16:24
Paikkakunta: Oulu

Re: Säkkituoli ja nojapyörä -kysymyksiä valinnasta

Viesti Kirjoittaja säkkituoli »

Juu täällä kuulemma on nojakkeja. Kesäiltaisin joku ajelee kolmipyöräisellä usein kotinurkillani. Täytyy keväällä huudella ja kysellä, josko olisivat omistajat valmiita koeajoihin. Taikka sitten bongaa jonkun kokoontumisajon, ja menee sinne pystypyörällä notkumaan ja kokeilemaan.

Ei se Rohloffi mikään välttämättömyys ole. Nykypyörässäkään ei semmoista ole. Vannejarrutkin kelpaavat. Nehän ovat ihan asialliset pysäyttimet nekin.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Säkkituoli ja nojapyörä -kysymyksiä valinnasta

Viesti Kirjoittaja mhelander »

PW kirjoitti:

Oulussahan on paljon nojapyöriä/-pyöräilijöitä, koeajo järjestyy varmaan helposti. Tervetuloa joukkoon tumman :D pikkurillin olet jo antanut - saattaa viedä koko miehen :wink:

Tervetuloa joukkoon !

Multa löytyy allekirjoituksen mukaiset nojakit, V on kylläkin jo talviteloilla ja Meta 29er asennossa. Pistä YV:ä niin pääset kokeileen.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Säkkituoli ja nojapyörä -kysymyksiä valinnasta

Viesti Kirjoittaja terppa »

säkkituoli kirjoitti:

Vannejarrutkin kelpaavat. Nehän ovat ihan asialliset pysäyttimet nekin.

Vannejarruillakin pysähtyy mutta lämpimästi suosittelen hyviä levyjarruja, mä olen molempiin omiin pyöriin vaihtanut hydrauliset levyjarrut ja siitä ei ole enää paluuta :) teho on riittävä ja jarrutustunto on loistava, plussana on vielä ettei talvella ole jäätymisongelmia.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
MikaL
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 434
Liittynyt: 18 Helmi 2012, 12:44

Re: Säkkituoli ja nojapyörä -kysymyksiä valinnasta

Viesti Kirjoittaja MikaL »

Minusta Meta sopii hyvin lihansyöjälle. Käy koeajamassa mhelanderin pyörää, niin siitä pääset maistelemaan. Taitaa muutkin vaatimuksesi täyttyä. Voit tilata pelkän rungon, silloin saat juuri sellaiset kiekot ja muunkin varustuksen kuin haluat.

Yhden kesän olen Metalla ajanut ja olen tyytyväinen. Muista nojakeista ei minulla juuri ole kokemusta, joten tämän suosituksen voi jättää omaan arvoonsa. Pitkään matkaan se sopii oikein hyvin, mutta kuorman kanssa ajamisesta minulla ei ole kokemusta.

MetaPhrastic 2012

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Säkkituoli ja nojapyörä -kysymyksiä valinnasta

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Levyjarrut on hyvä ratkaisu. Nazcassani on eressä ja huollon tarve on paljon vähäisempi ,kuin takapyörässä on V-jarrut. Levyjarruohin ei tarvitse palojen aikana paljon muuta kuin vilkasta, V-jarrut vaativat paljon enenmän tarkailua ja säätöä. Paloja kuluu noin 5 kesässä. Kun samassa ajassa vaihdan vajaan yhdet levarin palat. Puhumattakaan jarrujen teho eroista , se on ainakin minulla huomattava . Nestetoimiset ne pitää olla , huolon tarve vähenee . Sillä on suuri merkitys jos ajattelee tehdä pitkiä lomareissuja. Vaijerit ovat muuten hyviä ,mutta ne venyvät ja vaatii enenmän huoltoo.
Minä ainakin tykkään ajaa enenmän ja vähemmän huoltaa pyörää. Siksi kannattaa hakea ratkaisuja , jotka kestää ja vaatii vähemmän huoltoa. Kun sitä kuitenkin tulee rasvattua kätensä muutenkin. :roll:

säkkituoli
Viestit: 7
Liittynyt: 03 Marras 2012, 16:24
Paikkakunta: Oulu

Re: Säkkituoli ja nojapyörä -kysymyksiä valinnasta

Viesti Kirjoittaja säkkituoli »

Terppa: Mikä siinä Rohlofissa ei miellyttänyt?

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Säkkituoli ja nojapyörä -kysymyksiä valinnasta

Viesti Kirjoittaja terppa »

Rohlovissa tökkäsi paino ja tehohäviöt eli 1,5kg lisää painoa ja etenkin pienillä vaihteilla tehot hävisi, kun vaihtoi kasilta seiskalle niin seiskalla tuntui, että joku painaa jarrua... Samoin vaihtaminen oli hidasta eli jyrkässä mäessä vauhti hyytyi ihan vaan vaihteiden välillä mikä korostui kun kyseessä oli painava kinneri. Tämä on taas mielipideasia mutta en tykkää kiertovaihtajasta vaan haluan liipasimet.

Hyvää siinä varmaan on kestävyys (ainakin kuulopuheiden perusteella) ja vissiin se on talvipyörään hyvä valinta? Vaihteet on "suorassa jonossa" eli ei ole etuvaihtajaa, kymppivaihteisen 11-36 takapakalla saa kivasti skaalaa joka minulla on hitaammassa pyörässä ja siinä harvoin isompaa etulehteä käytän eli pyrkimys on suoraan jonoon.. En ole kuin yhdellä rohlovin vaihteistolla ajanut joten en tiedä onko noissa yksilöeroja.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

säkkituoli
Viestit: 7
Liittynyt: 03 Marras 2012, 16:24
Paikkakunta: Oulu

Re: Säkkituoli ja nojapyörä -kysymyksiä valinnasta

Viesti Kirjoittaja säkkituoli »

Jep, seiska on Rohlofin vaihteista se, jossa hyötysuhde on huono ja varsinkin uutena ääntää kai melkoisesti. Sheldonin sivulla siitä on kirjoitettu ja muualtakin olen lukenut.

On niitä minun pystypyörässäkin vaihteita, joita ei voi käyttää:
34 x 12
34 x 13
34 x 14

Noissa ketju on kertakaikkiaan niin ristissä, ettei niitä voi käyttää. Saapiko nojakissa pitkän ketjulinjan ansiosta kaikki vaihteet oikeasti käyttöön?

Terppa, olen se sama "nuori mies", jonka kanssa porisit hetken kaupunginkirjastolla Oulussa kesällä.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Säkkituoli ja nojapyörä -kysymyksiä valinnasta

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Nojapyörässä voi käyttää koko vaihdekaalan. :lol: Siittä pisteet Nojapyörälle. :roll: Tuo ongelma minulla on maasturissa , kun laitan erstä pieninmän , niin olikohan se 28 hammasta ja takaa 11, niin kyllä ei toimi kunnolla. No totuus että eihän sen ole tarkoitustakaa. Siksi niitä on kolme lehtee eres ja takana 8 lehtee että niitä käyttää lähes koko kaalaa. :idea:

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Säkkituoli ja nojapyörä -kysymyksiä valinnasta

Viesti Kirjoittaja terppa »

säkkituoli kirjoitti:

Jep, seiska on Rohlofin vaihteista se, jossa hyötysuhde on huono ja varsinkin uutena ääntää kai melkoisesti. Sheldonin sivulla siitä on kirjoitettu ja muualtakin olen lukenut.

On niitä minun pystypyörässäkin vaihteita, joita ei voi käyttää:
34 x 12
34 x 13
34 x 14

Noissa ketju on kertakaikkiaan niin ristissä, ettei niitä voi käyttää. Saapiko nojakissa pitkän ketjulinjan ansiosta kaikki vaihteet oikeasti käyttöön?

Terppa, olen se sama "nuori mies", jonka kanssa porisit hetken kaupunginkirjastolla Oulussa kesällä.

Katohan, aina on mukavaa kun nimimerkki saa "kasvot" :) Nojakissa tosiaan kaikkia vaihteita voi käyttää pitkän ketjulinjan ansiosta mutta ketjuja uusiessa törmää siihen huonoon puoleen eli 3 pakettia ketjuja menee kerralla :) Oulun suunnalla kun on sen verran tasaista niin rohlovin hitaat vaihdot ei ole samanlainen ongelma kuin seuduilla missä on jyrkkiä mäkiä ja jos esim. Metaan päädyt niin se on sen verran köykäinen peli, että vaihtamisen tarve sen kun vähenee.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Säkkituoli ja nojapyörä -kysymyksiä valinnasta

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Jos haluaa ketjua vähemmän, hommaa etuveron .http://www.raptobike.nl/ Esimerkiksi tämän. On kuulemma hyväkulkia , en kyllä itse kokeillut . Mutta olen viellä luulon asteella. Sit nähdään kun saan oman etuvetosen valmiiksi (Stern 3:sen ). :roll:http://www.raptobike.nl/bikes/mid-racer.html Tätä saa myös 28" renkailla , vai pitäskö puhua 622 kokoisilla. :lol:

Vastaa Viestiin