LWB pitkille matkoille

Täällä voit keskustella eri pyörämalleista tai kysyä vaikka neuvoa, jos valinta tuottaa vaikeuksia.
Hyötypyörä
Viestit: 26
Liittynyt: 16 Heinä 2007, 23:20
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

LWB pitkille matkoille

Viesti Kirjoittaja Hyötypyörä »

Niin, tervehdys kaikille.

Suomessa ei vissiin ole kauheasti LWB pyöriä näkynyt? Taitavat olla enemmänkin suosittuja tuolla USAssa.

Joka tapauksessa sydämeni sykkää noille naurettavan pitkille venytetyille masiinoille ja tarkoitus olisi hankkia sellainen ensi kesäksi, jos ja kun lähettifirmani alkaa tuottaa jotain, insallah.

Mutta mutta, oli tarkoitus hieman spekuloida näitä malleja. Eli yritän nyt päättää hankkisinko

RANSin Stratus XP:n

Kuva

Longbikes Slipstreamin

Kuva

vaiko
HASEn Tagunin

Kuva

Hasen etuna on tietty helpompi saatavuus, Slipstream ja Stratus XP ovat varmaankin suht kalliita rahdattavia (plus tulli, tietty) mutta ehkäpä voisikin tilata vain rungon? Ei tuo Tagunkaan kyllä varsinaiseti halpa ole. Stratus XP on yläohjauksella, Slipstreamissa ja Tagunissa alaohjaus raidetangolla

Käyttötarkoituksena olisi tälläinen toooooooosi pitkien matkojen ajelu pohjois-Norjassa tai Islannissa (siis kuitenkin enempi tiellä, ei maastossa). Haluan nimenomaan ChroMo rungon mahdollisimman vähillä kommervenkeillä (Tagunin iskari arveluttaa...)

Eli olisi kiva kuulla jos jollain on kokemuksia LWBstä? Ja jos joku on mua näppärämpi hitsausvehkeiden kanssa niin toki saa jotain projektirakentelua ehdotella ja esitellä.[/img]

JTH
Viestit: 166
Liittynyt: 14 Syys 2006, 11:49
Paikkakunta: Luvia

Viesti Kirjoittaja JTH »

Listastasi puuttui LWB klassikko Easy Racer Tour easy. Tästähän on olemassa aika hienot ohjeet sen tekemiseen. Itellä on alullaan TE-kloonin valmistus. Ja samaan tarkoitukseen on tulossa, matkafillariksi..

Tässä linkki yhteen ohjeeseen:

http://www.recycledrecumbent.com/

-JTH MCM #50

" Life is not measured by the number of breaths we take.
But by the number of places and moments that take our breath away!"

Hyötypyörä
Viestit: 26
Liittynyt: 16 Heinä 2007, 23:20
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hyötypyörä »

JTH kirjoitti:

Listastasi puuttui LWB klassikko Easy Racer Tour easy. Tästähän on olemassa aika hienot ohjeet sen tekemiseen. Itellä on alullaan TE-kloonin valmistus. Ja samaan tarkoitukseen on tulossa, matkafillariksi..

Tässä linkki yhteen ohjeeseen:

http://www.recycledrecumbent.com/

Kiitos linkistä! Easy Racer on kyllä aivan mahtavan hieno peli.

Voi kumpa olisikin aikaa ja työkaluja tuollaiseen projektiin.

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Mulla on omavalmiste LWB ja tosi tyytyväinen siihen olen. Sopii juuri siihen käyttöön mihin fillaria tarvin, eli työmatkoille ja lyhyille muutaman kymmenen km:n lenkeille. Varmaan toimisi pitkilläkin reissuilla myös.
http://personal.inet.fi/koti/muurman/LWB/index.htm
Jenkkivalmistajat toimittavat kyllä pelkän rungonkin ja voi olla jopa ihan kohtuuhintainen nykyisellä dollarin kurssilla. Stratus Le olisi halvempi kuin xp ja ihan ok ajokki sekin. Bacchettalta on tulossa kiinnostava uutuus, Bellandare:
http://www.bacchettabikes.com/recumbent ... endare.htm

Jos mahdollista, kannattaa kokeilla ylä- ja alaohjattuja malleja ensin, vaikka swb- mallisia koska ohjaustangon paikka on se merkittävin ero näissä pyörissä.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Mulla on nyt vuoden ollut käytössä itsetehty pyörä rans26:n mitoilla:
http://www.ransbikes.com/V2%202607.htm
http://www.omanetti.fi/ninajukk/26lwb.htm
Pääsääntöisesti työmatka-ajoa, 20-30min/suunta, 8km matka. Joskus olen n.18km pätkän kokeillut ajella yhteen kyytiin. Noiden kokemusten perusteella ehdottomasti ala-ohjattava, jos yhtäjaksoiset ajomatkat on 30-60min tai enempi. Kädet(hartiat) alkaa tuossa kohden rasittua liikaa.
Rengaskooksi suosittelen molempiin päihin samaa 26" rengasta. Ei tarvi matkoilla kuin yhden vararenkaan ja on mukavampi kuin pieni rengas.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Hyötypyörä
Viestit: 26
Liittynyt: 16 Heinä 2007, 23:20
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hyötypyörä »

Kiitosta mahtavista rakentelukuvista. Me ollaan tässä muutaman kaverin kanssa puhuttu jonkinlaisen tilan hankinnasta kerho- ja rakentelukäyttöön, mutta vielä ei ole mitään konkreettista saatu aikaan. Todennäköisesti menee ensi kesän hommiksi.

angletechcycles ilmotti että Stratuskin siirtyy pohjolaan noin 200-300e hintaan. Nyt kyllä on aika vaikea valinta Stratuksen ja Slipstreamin välillä.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

No kyllähän yhden nojakin rakentelee vaikka taivasalla. Mullakin tahtoo autotalli olla kaiken mailman törkyä niin täynnä, että suurin osa nojakeista on tullut tehtyä siinä oviaukossa...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Hyötypyörä
Viestit: 26
Liittynyt: 16 Heinä 2007, 23:20
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hyötypyörä »

Tämä sykähdytti:

Tekee mieli... hitsata...

ohjeet löytyy tuolta

http://www.atomiczombie.com/product-meridian.htm

nyt kun vain olisi osaavaa porukkaa lähimailla ...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Herää kysymys että miksi tuollaisia pyöriä tehdään? Akseliväliltään ylipitkä, olisi järkevämpi jos etuosa rungosta olisi 10-20cm lyhempi.
Tuolla ketjulinjalla istuinkin olisi helppo laitta 10cm alemmas.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Hyötypyörä
Viestit: 26
Liittynyt: 16 Heinä 2007, 23:20
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hyötypyörä »

jviirret kirjoitti:

Herää kysymys että miksi tuollaisia pyöriä tehdään? Akseliväliltään ylipitkä, olisi järkevämpi jos etuosa rungosta olisi 10-20cm lyhempi.
Tuolla ketjulinjalla istuinkin olisi helppo laitta 10cm alemmas.

Jukka

Estetiikka, varmaankin. Löytyy tuolta Atomic Zombien sivustolta toki alaohjattava joka on vähän normaalimman näköinen. Tuo ohjasysteemi Meridianissa näyttää jännältä, veikkan että myös toimii aika mukavasti.

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

jviirret kirjoitti:

Herää kysymys että miksi tuollaisia pyöriä tehdään? Akseliväliltään ylipitkä, olisi järkevämpi jos etuosa rungosta olisi 10-20cm lyhempi.
Tuolla ketjulinjalla istuinkin olisi helppo laitta 10cm alemmas.

Jukka

Varmaankin tuossa on jätetty keskiön säätövaraa pitemmällekin kuskille.
Minun silmään tuollainen "kauko-ohjaus ei sovi, minusta se on turha koska yläohjaus toimii hyvin vähemmillä osilla sekä on kevyempi ja toimintavarmempi.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Jarcco kirjoitti:

Minun silmään tuollainen "kauko-ohjaus ei sovi, minusta se on turha koska yläohjaus toimii hyvin vähemmillä osilla sekä on kevyempi ja toimintavarmempi.

Tuo akseliväli taitaa olla liian pitkä toimivalle yläohjaukselle. Tulee liikaa tilttiä tai liian loiva keulakulma, jolloin tasapainon ylläpitämiseksi tehtävät ohjausliikkeet laajoja.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Hyötypyörä
Viestit: 26
Liittynyt: 16 Heinä 2007, 23:20
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hyötypyörä »

No tulipas nyt sittenkin hankittua kymmenisen vuotta vanha Challengen Distance, joka tuntuu tarkoitukseen mitä parhaalta. Pistän kuvia jahka saan otettua

JTH
Viestit: 166
Liittynyt: 14 Syys 2006, 11:49
Paikkakunta: Luvia

Viesti Kirjoittaja JTH »

Jotenkin on tutun näköönen toi Challenge:

Kuva

Kuva

:)

-JTH MCM #50

" Life is not measured by the number of breaths we take.
But by the number of places and moments that take our breath away!"

Vastaa Viestiin