taitettava nojakki

Täällä voit keskustella eri pyörämalleista tai kysyä vaikka neuvoa, jos valinta tuottaa vaikeuksia.
Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3846
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: taitettava nojakki

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Ehdottomasti kannattaa nojapyörän laskurilla laskea mikä on optimaalinen mitta kammille eikä lähteä hankkimaan mahdollisimman lyhyitä suoraan. Muista että mitä lyhyemmät kammet sen vähemmän vääntöä sä saat irti. Eli pitää mitoittaa kammet niin että polvi saavuttaa n. 90 asteen kulman kun polkimet ovat lähimmässä asennossa jotta saat maksimaalisen väännön ja vältät rasittamasti polvia liikaa. Sitten vaan ankarasti opettelemaan pienellä vaihteella ajamista ja jalat vispaamaan vimmatusti

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13802
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: taitettava nojakki

Viesti Kirjoittaja jori »

Wacky kirjoitti:

Ehdottomasti kannattaa nojapyörän laskurilla laskea mikä on optimaalinen mitta kammille eikä lähteä hankkimaan mahdollisimman lyhyitä suoraan. Muista että mitä lyhyemmät kammet sen vähemmän vääntöä sä saat irti. Eli pitää mitoittaa kammet niin että polvi saavuttaa n. 90 asteen kulman kun polkimet ovat lähimmässä asennossa jotta saat maksimaalisen väännön ja vältät rasittamasti polvia liikaa. Sitten vaan ankarasti opettelemaan pienellä vaihteella ajamista ja jalat vispaamaan vimmatusti

Wacky on toki oikeassa siinä, että oikean polkemistekniikan oppimisen jälkeen, pidemmätkin kammet käyvät, eivätkä rasita polvia liikaa. Tähän päästään kuitenkin vasta sen jälkeen, kun kevyt ja symmetrinen pyörittäminen on opittu.

Jos polvet ovat kipeät, lyhyemmät kammet rasittavat niitä vähemmän kuin pitkät -kaikissa tapauksissa. Miksi siis käyttää laskuria, jonka takana oleva teoria perustuu pelkkiin uskomuksiin ja tämän perusteella valita pidemmät kammet, jotka rasittavat polvia lyhyitä enemmän. Tottakai lyhyempien kampien käyttö edellyttää pienempien vaihteiden käyttöä, mutta niitähän pyörissä nykyään on.

Yksikään ihmisen tuntikausia tekemä liikuntatoimi ei taivuta polvia 90 asteen kulmaan (pyöräilyä lukuunottamatta). Juoksussa -kovassa juoksussa, jota jaksaa tehdä noin minuutin- polvi taipuu jalkaa takaisin eteen tuotaessa yli 90 asteen kulmaan, mutta sitä ei jaksakaan tehdä kuin hetken. Kävelyssä tai edes hölkässä polvet eivät, edes kuormittamattomana, käy noin jyrkillä kulmilla.

Laskurin pätevyyttä arvioidaksenne miettikää, miksi tuo kulma on juuri 90 astetta, eikä 82, 96, tai 75. Missä luonnossa on 90 asteen kulmia?

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: taitettava nojakki

Viesti Kirjoittaja Pastori »

90 asteen kulma polveen = pomminvarmoja ongelmia polvikipuiselle.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: taitettava nojakki

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Wacky kirjoitti:

Ehdottomasti kannattaa nojapyörän laskurilla laskea mikä on optimaalinen mitta kammille eikä lähteä hankkimaan mahdollisimman lyhyitä suoraan. Muista että mitä lyhyemmät kammet sen vähemmän vääntöä sä saat irti. Eli pitää mitoittaa kammet niin että polvi saavuttaa n. 90 asteen kulman kun polkimet ovat lähimmässä asennossa jotta saat maksimaalisen väännön ja vältät rasittamasti polvia liikaa. Sitten vaan ankarasti opettelemaan pienellä vaihteella ajamista ja jalat vispaamaan vimmatusti

Se 90 astetta on ehdoton maksimi, toimii tervepolviselle.

Sitten nämä vääntö-asiat ovatkin jo monimutkaisempia. Tässä 'pidempi kampi, kovempi vääntö' näkökulmassa ajatellaan, että jalka polkee samalla voimalla kaiken mittaisilla kammilla, mutta asia ei ole lainkaan näin yksinkertainen. Asiaa voi hieman havainnollistaa kyykkyä tekemällä. Pieneen kyykkäykseen voi ottaa isonkin painon, kun mennään 90 asteen kulmaan on tilanne toinen. Tuon kokonaisuuden lonkka-polvi-kampi optimointiin ei taida kenelläkään olla sitä oikeaa definitiivistä viisautta, ja taitaapa se optimi riippua ihmisestä.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

ki
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 701
Liittynyt: 30 Loka 2012, 21:14

Re: taitettava nojakki

Viesti Kirjoittaja ki »

Wacky kirjoitti:

Asiallisin varustein tuollainen taittuva kuten Hopealla maksaa n. 2600 e. Taitto ei ole lähellekkään yhtä kätevä kuin bromptonissa jota voi kehua kaupungissa käteväksi. Sen lisäksi se painaa huomattavasti enemmän. Eli nojapyörää joka menis näppärästi kaupunki bussissa tai paikkalis junassa ei oikeastaan ole olemassa.

mitä on asialliset varusteet? tai välttämättömät tai tarpeelliset, lokasuojien ja tavaratelineen lisäksi?

ki
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 701
Liittynyt: 30 Loka 2012, 21:14

Re: taitettava nojakki

Viesti Kirjoittaja ki »

Hopea kirjoitti:

Nyt on ihan pakko jo vähän kommentoida.

Itselläni on kaksipyöräinen pitkä ja kolmipyöräinen lyhyt nojapyörä. Molemmat ovat aivan loistavia mutta eri tarkoituksiin. Pitkällä kaksipyöräisellä mennään kauas ja kohtalaisen lujaa. Kolmipyöräisellä taas pyöritään lähitienoilla ja hoidellaan asioita. Matkapyörässä jonkinlainen jousto on ihan ehdoton, se hakkaisi muuten tosi kovasti varsinkin selkään. Lyhyessä kolmipyöräisessä riittää ihan hyvin kun alla on 47-milliset renkaat.

Taittaminen on HP-Velotechnikin sivuilla saatu tosi helpon ja nopean näköiseksi. On se sitä käytännössäkin, kunhan pyörän painon piteleminen suorilla käsivarsilla ei ole ongelma. :) Olen taitellut nyt omaa Gekkoani autokuljetuksia varten useampia kertoja ja olen tosi tyytyväinen valintaani. Pyörä menee luvattuun tilaan ja sen käyttökuntoon saattaminen vie oikeasti sen 32 sekuntia. Paketin voi varmaan viedä bussissakin, kunhan muistaa että se painaa sen parikymmentä kiloa. On se suunniteltu esim. kellarin käytävillä vedettäväksi.
Edit: lisäsin kuvan kun sellainen helpolla löytyi. Kantaisitko tuota pävittäin junalle? Tarakan "kahvasta" voi vetää maata pitkin, taitteessa on rullat sitä varten.

Minusta Gekko on aika pitkälle se mitä ymmärrän kaupunkipyörällä. Siihen saa tavaraa riittävästi. Lyhytakselivälisenä sen taivuttelee melkein mihin vain kunhan muistaa että kääntöympyrä on vähän yli 3 metriä. Jarrut ovat hyvät ja kun pysähtyy, ei tarvitse miettiä kuinka pysyy pystyssä. Ainoa huono puoli on mataluus, en näy henkilöautojen läpi. Viiri ja oma varovaisuus hoitavat sitäkin riittävästi.

Tietysti tällaisille vehkeille tulee hintaa. Ne tehdään pieninä sarjoina hyvistä osista. Itse olen sen verran tumpelo metallirakentamisessa, että mieluummin maksan... Pyörän oletettu käyttöikä on kuitenkin todella pitkä. Sinnerillä olen ajanut nyt kuusi vuotta ja lähelle 10000 km ilman yhtään varsinaista vikaa. Kohta pitää vaihtaa ketju ja rattaat, mutta ei ihan vielä.

mulla ei ylläjalat polkimille lauttasaaren pyörähuollon gekolla.mutta solian hasella yltää.onko näitä gekkoja eri kokoisia kun sanot että lyhyt?kääntösäde on varmaan sitten pienempi myös?luin uudelleen niin kääntÖympyrä on siis kolme metriä eli siihen ei sitten pyörän lyhyys auta?

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3846
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: taitettava nojakki

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Gekossa säädetään etupuomin pituutta jotta polkimet saadaan riittävän lähelle tämä säätö ei vaikuta millään tapaa akseli väliin eli ei muuta kääntösädettä millään tavalla. Gekkoja ei ole kuin yhtä kokoa. Todella lyhyille <160 cm kuten vaimolleni jouduin sahaamaan puomia jotta se säärtyisi hänelle mutta pyörä saatiin sillä sopimaan 154 cm mittaiselle ihan ongelmitta. Lyhentämättömällä puomilla pyörä pitäisi säätyä ainakin 165 cm mittaiselle kuskille, luultavasti 160 cm pystyisi ajamaan.
Toivottavasti muistit pyytää puomin säätöä kohdilleen koeajoa varten koska et sä varmaan tavallistakaan pyörää lähde koeajaa jos et yllä satulalta polkimille.
Kuinka pitkä sä olet?

ki
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 701
Liittynyt: 30 Loka 2012, 21:14

Re: taitettava nojakki

Viesti Kirjoittaja ki »

mä ajoin sitä tyyny selän takana , olen 167cm mutta jalan pituushan ratkasee. myyjä sääti kyllä pyörän, sanoi että pitäisi pätkästä että voisi ajaa.hasesta pääsee myös paremmin ylös mutta se on kalliimpi kuin gekko

kogam
Viestit: 162
Liittynyt: 11 Heinä 2014, 11:18
Paikkakunta: Espoo

Re: taitettava nojakki

Viesti Kirjoittaja kogam »

Hasessa pienempi kääntösäde kuin Gekkossa.

Pysty : Koga Miyata 2000- Noja : HPV Scorpion Fs 20 2015- Cruzbike Vendetta V 20 2020-

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: taitettava nojakki

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Hasella olisi asiallinen kauppias: http://www.takakenobikes.fi/

Lievästi sanottuna - se taitaa olla aika tärkeä näissä tehdasvalmisteisissa että kauppias on vastuullinen ja kommunikointikykyinen.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3846
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: taitettava nojakki

Viesti Kirjoittaja Wacky »

ki kirjoitti:

mä ajoin sitä tyyny selän takana , olen 167cm mutta jalan pituushan ratkasee. myyjä sääti kyllä pyörän, sanoi että pitäisi pätkästä että voisi ajaa.hasesta pääsee myös paremmin ylös mutta se on kalliimpi kuin gekko

Meille voi tulla kokeilemaan pätkästyä gekkoa jos kaipaat vielä koeajoa sillä, mutta en ole varma saako siihen mitan sopivaksi ilman ketjujen pidennystä. Kampien pituus vaikuttaa myös siihen miten pitkät jalat pitää olla. Meidän pyörässä ne on 145 mm kun larussa saattaa hyvinkin olla ns. normaalit eli 170 mm joka on sun mittaiselle jo aivan liian pitkät

Invanojakki
Viestit: 1
Liittynyt: 14 Elo 2014, 15:00

Gekko, Scorpion vai joku muu

Viesti Kirjoittaja Invanojakki »

Palaan tähän alkuperäiseen aiheeseen, eli taitettavan nojakin valintaan...Eli mitä eroa on HPvelotechnikin Gekolla ja Scorpionilla? Kumpi sopii minulle paremmin, kun tavoitteena on lähinnä kunnon kohottaminen. Nivelet on kaikki aivan paskana, joten kävely tai tavallinen pyöräily ei onnistu. Onko muita parempia vaihtoehtoja kuin Velotechnikin nojakit? Ja taitettavuus on ehdoton edellytys kuljetuksen takia...

ki
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 701
Liittynyt: 30 Loka 2012, 21:14

Re: taitettava nojakki

Viesti Kirjoittaja ki »

kiitos tarjouksesta. miksi olette ostaneet gekkon ku se on pitänyt pätkästä ettekä valmiiksi pienempää trikeä?
ja seuraavaan viestiin: kannatta kokeilla. hasen kettwieselistä pääsee paremmin ylös ja jotain kertoo myös se että se on vammaisurheilupyörävuokraliikkeessä vuokrattavana varmaankin. hasella on heidän sivujen mukaan myös taitettava mutta sen hinta uutena on 4000e

Avatar
Salsa
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 299
Liittynyt: 05 Loka 2013, 20:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: taitettava nojakki

Viesti Kirjoittaja Salsa »

ki kirjoitti:

kiitos tarjouksesta. miksi olette ostaneet gekkon ku se on pitänyt pätkästä ettekä valmiiksi pienempää trikeä?

Koska 154 cm pitkälle ei vain yksinkertaisesti löydy trikeä ilman että pätkäsee putkesta osan pois.

Olen pyörän käyttäjä, en sen huoltaja.
HPV Gekko Fx 2013-> Optima Baron XS 2014-> Performer Toscana 20/26 2015->

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3846
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Gekko, Scorpion vai joku muu

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Invanojakki kirjoitti:

Palaan tähän alkuperäiseen aiheeseen, eli taitettavan nojakin valintaan...Eli mitä eroa on HPvelotechnikin Gekolla ja Scorpionilla? Kumpi sopii minulle paremmin, kun tavoitteena on lähinnä kunnon kohottaminen. Nivelet on kaikki aivan paskana, joten kävely tai tavallinen pyöräily ei onnistu. Onko muita parempia vaihtoehtoja kuin Velotechnikin nojakit? Ja taitettavuus on ehdoton edellytys kuljetuksen takia...

Vaihtoehtoja on monia ja kannattaa kokeilla mahdollisimman monia erilaisia. HPVn pyörät vaikkakin ovat taittuvia eivät ole erityisen näppäriä taitettavia. Valmistajan videot saa sen näyttämään näppärämmältä kuin mitä se on eteeenkin jos ei jaksa nostaa pyörää ilmaan. Erot gekko ja scorpionin välillä on jousitus. Jos tärähdykset aiheuttaa kipua jousitettu pyörä on aika ehdoton koska triket löytää tiestä kaikki epätasaisuudet. Jousitus pienen takapyörän kanssa voi olla muussakin tapauksessa mukava, mutta ei mitenkään pakollinen.

Vastaa Viestiin