taitettava nojakki

Täällä voit keskustella eri pyörämalleista tai kysyä vaikka neuvoa, jos valinta tuottaa vaikeuksia.
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: taitettava nojakki

Viesti Kirjoittaja jviirret »

ki kirjoitti:

vaikutttaako jousitus ajamiseen talvella

Jos se toimii niin kyllä, talvella hyvätkin asfalttitiet ovat jään ja lumen vuoksi epätasaisia.

ki kirjoitti:

Ja renkaista luulis että pienillä pyörillä joutuis sotkemaan tiheämmin ja nopeammin kuin suurilla vai?

Se säädetään välityksillä niin että ei tarvi.

PW kirjoitti:

Kyllä 20" rengas toimii ihan hyvin, ilman jousitusta oon ajellu ku paremmasta en tiedä. Talvella pieni rengas alkaa olla vaikee ajettava.

Liittynee aika pitkälti toisiinsa. Sulla on niin loiva nojakulma että rangan suuntaista tärähtelyä ei juuri tule, mutta tästä syystä talviajo haastavempaa. Eikä sielä imatralla taida sellaista "rotvallihelvettiä" olla kuin suuremmissa kaupungeissa?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: taitettava nojakki

Viesti Kirjoittaja mhelander »

jviirret kirjoitti:
ki kirjoitti:

vaikutttaako jousitus ajamiseen talvella

Jos se toimii niin kyllä, talvella hyvätkin asfalttitiet ovat jään ja lumen vuoksi epätasaisia.

Itse olen ajanut Oulussa talvella lowracerilla (20" etu, 28" taka, molemmissa 28-milliset gummit), MetaPhysic:llä (28-millisillä, 37-622 kokoisilla kitkoilla ja 50-557 & 37-622 kitkojen sekayhdistelmällä) sekä täysjousitetulla maastonojakilla jossa viime talvena oli alla 57-milliset nappularenkaat.

Sen verran mukavampaa on täpärillä ajaa etten käynyt MP:llä kuin kerran kaksi ajamassa koko talvena. Lowraceri pysyi kesäteloilla koko talven.

jviirret kirjoitti:
ki kirjoitti:

Ja renkaista luulis että pienillä pyörillä joutuis sotkemaan tiheämmin ja nopeammin kuin suurilla vai?

Se säädetään välityksillä niin että ei tarvi.

Juuri näin. Täpärillä ajoin viime talven maastopakalla, 9-vaihteinen 11-32. Nyt vaihdan siihen 11-28 pakan jossa nopeammilla keleillä löytyy pykälää piikin välein. Ei tahdo maantiekuski tottua maastorieskoihin, ainakaan nopealla alustalla ja 30+ km/h vauhdeissa.

Muutenkin kannattaa pyrkiä opettelemaan riittävän korkea sotkemisnopeus eli kadenssi. Polvet kiittää siitä sitten myöhemmin, ja lihakset aika pian etenkin pidempään ajaessa tai kunnolla mäkisessä maastossa.

jviirret kirjoitti:
PW kirjoitti:

Kyllä 20" rengas toimii ihan hyvin, ilman jousitusta oon ajellu ku paremmasta en tiedä. Talvella pieni rengas alkaa olla vaikee ajettava.

Liittynee aika pitkälti toisiinsa. Sulla on niin loiva nojakulma että rangan suuntaista tärähtelyä ei juuri tule, mutta tästä syystä talviajo haastavempaa. Eikä sielä imatralla taida sellaista "rotvallihelvettiä" olla kuin suuremmissa kaupungeissa?

Tuon maasturin pienempi 26" etupyörä ei tunnu vielä pieneltä. Osaltaan siihen liittyy painon jakautuma kun edessä on vain 38%. Täydellinen vastakohta on lowracer jossa on etupäällä 61% painoa ja sitä kantaa 28-451 rengas. Ei puhettakaan että rotvalleja ylitellään. MP:ssä on painon jakautuma aika lailla tasan. Myös 26" eturenkaalla 29er kuituhaarukassa tulee iskuja kuitenkin läpi kun routarailoisilla pyöräteillä ajaa.

Maasturilla ei tarvi välittää mistään viistetyistä reunakivistä pätkääkään. Teräväreunaisten kohdalla tarvii vain vähän hiljentää. Leveä rengas (50-559 edessä ja 50-622 takana), sopivat paineet ja toimiva oikein säädetty jousitus syö ne pois kokonaan. Ensi talven ajan sillä Schwalbe Ice Spiker Pro -renkailla, 54-559 edessä ja 57-622 takana.

Tässä on myös yksi kokoon taitettavissa oleva nojakki:

Kuva

CruzBike Quest 3.0 malli. Siinä on jousitus molemmissa päissä, levyjarrut, napa- ja avovaihteen yhdistelmä sekä siihen käy sekä 451 että 559 kokoiset kiekot.

451-kiekoilla värkin saa muutamassa minuutissa taitettua matkalaukkuun, tässä video miten homma hoituu ensimmäisellä versiolla.

Isommille kiekoille löytyy tarvittaessa kunnon nastarenkaat talviajoonkin. Meidän perheelle tollanen olis tosi hyvä laite. Tytär voisi halutessaan kulkea sillä koulussa, sillä olis kiva ajaa kaupunkialueella pyörimiset ja sen sais tarvittaessa työmatkallekin mukaan vapaa-aikaa piristämään. Tuo kuvan tarakka riittää satulalaukuille ja "banaanilaukuille" jotka taloudesta löytyy.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: taitettava nojakki

Viesti Kirjoittaja PW »

Nimimerkki Kiin tarpeisiin vois olla paras pienirenkainen Pythoni, tosin ei talvella toimi - kaupasta ei saa ja ajo-opetteluunkin menee jonninverran aikaa. Mutt jos välillä hyppää linjuriin, ni tommonen menis kainalossa - ehkä.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

ki
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 702
Liittynyt: 30 Loka 2012, 21:14

Re: taitettava nojakki

Viesti Kirjoittaja ki »

Isommille kiekoille löytyy tarvittaessa kunnon nastarenkaat talviajoonkin. Meidän perheelle tollanen olis tosi hyvä laite. Tytär voisi halutessaan kulkea sillä koulussa, sillä olis kiva ajaa kaupunkialueella pyörimiset ja sen sais tarvittaessa työmatkallekin mukaan vapaa-aikaa piristämään. Tuo kuvan tarakka riittää satulalaukuille ja "banaanilaukuille" jotka taloudesta löytyy.[/quote]

millaisia nastarenkaita pienemmille renkaille löytyy vai löytyykö ollenkaan?

ki
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 702
Liittynyt: 30 Loka 2012, 21:14

Re: taitettava nojakki

Viesti Kirjoittaja ki »

mitä jos penkin alle laittaisi vieterin että penkkin joustaisi auttaisiko se (edes talvi)työyssyihin
ja hiljempaahan voi aina ajaa

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: taitettava nojakki

Viesti Kirjoittaja mhelander »

ki kirjoitti:

mitä jos penkin alle laittaisi vieterin että penkkin joustaisi auttaisiko se (edes talvi)työyssyihin
ja hiljempaahan voi aina ajaa

Ei oikein toimi. Polkemisen teho katoaa siihen vieteriin, kun katoaa myös hiilikuituista löysempään muovipenkkiin.

Vähintään paksummat gummit talveksi ja epätasaiselle alustalle alle. Kannattaa huomioida että jousitus saattaa myös hävittää polkemisen tehot jos ei ole hyvin suunniteltu, kuten useissa edullisimmissa nojakeissa valitettavasti on.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

ki
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 702
Liittynyt: 30 Loka 2012, 21:14

Re: taitettava nojakki

Viesti Kirjoittaja ki »

luetaankohan tuo origami azub edullisimpiin. azubin kaikkissa muissa malleissa on jousitus,kyllä jonkin lainen jousitus olis hyvä minusta
näiss- taitettavissa on vaan vähemmän valinnanvaraa kun sen pitäisi olla edes jotenkin helposti taittuva

jos siihen laittas vaan siihen istuimen päälle jousimaton :)tai jonkun muun (superlon) pehmukkeen
mistäköhän tollasen jousi/vieterimaton vois kehittää
tosssahan voi töyssyyn selkänikama haljeta jos huonosti käy, naapurin 55 vuotias hoikka nainen kaatui liukkaalla selälleen ja joutui nikama leikkaukseen
eikö selkä painu selkänojaa vastaan polkiessa, mitä polkemisen tehoon vaikuttaa jos istuin joustaa pystysuunnassa
kuinka paljon hitaampi vauhti auttaa töyssyihin
musta nimittäin ne on häiritseviä jo pystypyöräillessäkin varsinkin kantakauapungissa esim jalkakäytävän reunukset , hesassa on tällanenkin luksus kun mukulakivikadut ja sellanen liikenne että katuja pitää valita autojen määrän mukaan
eikä musta ihmisen pitäisi olla riippuvainen siitä millanen tie sattuu alle kun ei siihen pysty itse hirveesti vaikuttamaan
tallinnassa ja viross yleensä kaduilla on routakuoppia jos sinne joskus eksyy

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3846
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: taitettava nojakki

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Kannattaa selvittää miten leveät renkaat mahtuu origamiin koska leveillä renkailla voi kompensoida hyvin paljon jousituksen puutetta.

TKorho
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 402
Liittynyt: 30 Touko 2009, 00:52
Paikkakunta: Tampere, Hervanta

Re: taitettava nojakki

Viesti Kirjoittaja TKorho »

ki kirjoitti:

jos siihen laittas vaan siihen istuimen päälle jousimaton :)tai jonkun muun (superlon) pehmukkeen
mistäköhän tollasen jousi/vieterimaton vois kehittää
tosssahan voi töyssyyn selkänikama haljeta jos huonosti käy, naapurin 55 vuotias hoikka nainen kaatui liukkaalla selälleen ja joutui nikama leikkaukseen
eikö selkä painu selkänojaa vastaan polkiessa, mitä polkemisen tehoon vaikuttaa jos istuin joustaa pystysuunnassa
kuinka paljon hitaampi vauhti auttaa töyssyihin

Ihan tärkeitä asioita mietit. Parempi ehkä että pääset hieman kokeilemaan tuota jollain, millä tahansa pyörällä.
Nojapyörissä on usein (tai melkein aina?) niin jyrkkä asento että siinä voi itse tehdä kevennystä erittäin vähän. Tämä efekti on voimakkaampi kuin kuvittelisi. Se penkki eitunnu* yhtään pahalta, eikä siihen ole sidottu ja pehmuste kyllä auttaa. Se ei ole ongelma, vaan se että siinä ei voi tehdä mitään vaikka olisi tarviskin. Jopa istumaan nouseminen auttaa lähinnä vain pakaralihasten paksuuden verran, jalat ovat edelleen edessä polkimilla. Tuo ei tee nojakista selälle pahaa, vähän päinvastoinkin, mutta ensimmäisella sadalla kilometrillä sen kyllä kohtaa ettei voi tehdä mitään kun töyssy tulee kohti.

Ihan eri asia sitten on että mitä siitä pitäisi seurata... Kyllä jousittimattomiakin nojakkeja on paljon, ja niitä ajetaan paljon. Ja toisaalta jousitettukaan nojakki ei ole täysmukava. Minulla on Nazca Explorerissa jouset molemmissa päissä, ja silti se töyssyytys tuntuu aika epämiellyttävältä. Ei sellaiselta joka tappaisi selän, mutta epämiellyttävältä. Efekti on vähän outo, sitä ei oikein pystypyöräiyn perusteella osaa kuvitella. Ehkä se vastaa sitä kun ajetaan autolla huonolla tiellä ja et pelkääjän paikalta voi tehdä mitään jos kuski ajelee töyssyihin miten sattuu.

Toisaalta se töyssykään ei tapa selkää heti, täällä esitetyistä kielikuvista huolimatta. Eli selkä on penkin tukema koko matkalta, ja siinä on (yleensä) pehmuste välissä. Töyssy ei todellakaan vastaa kaatumista liukkaalla, vaan jämäystä yhtenäiseen selkäpanssariin. Siitä seuraava vartalon heitto onkin se pahempi kokemus. Aika pysty saa olla asento ja kova töyssy jos se oikeasti välilevyjä nojakissa vaurioittaisi. Tai valmiiksi selkävika, esim luiskahtaneen välilevyn osalta.

Eivät ne töyssyt kuitenkaan mukavia ole, ja ihan havainnoimalla voi todeta että suurimmassa osassa nojakkeja ON jonkinlainen jousitus. Niissä lopuissakin melkein aina sitten joustava pitkä rakenne tai penkki joka soveltuu itsessään paremmin, esim paksumpi pehmuste. Tämä ei liene sattumaa. Itse ottaisin täysin kovan ainoastaan kisakäyttöön (jota en harrasta).

Penkin pehmusteen höttöisyys toki poistaa tukevuutta voimapolkemisesta. Pienemmässä pyörityksessä se ei niin hirveästi vaikuta koska yleensä käytetään lukkopolkimia ja pyöritetään. Mutta sitten kun penkistä tarvitsee ottaa voimaa, niin onhan se kuin hiekkakasasta tekisi pohjehyppyjä. Paksu pehmuste ei automaattisesti ole mikään vastaus töyssyihin, koska se joustaa taatusti myös polkusuuntaan. Kulmasta ja penkistä riippuen ehkä paljonkin kun mennään "patjan suuntaisesti". Niin nojaavaa pyörää tai satulan muotoilua et saa aikaiseksi jossa pehmuste ei haittaisi ja silti pehmustaisi. Usein suosiossa ovat ns. sporttipenkit jos tarvitsee polkea kovaa. Itselläni on Nazcan Comfort, ja se on ihan hyvä, mutta polkeminen olisi vahvempaa kovemmalla penkillä. Eikä tuokaan mikään patja ole. Mutta edelleen, se penkki tasoittaa varsinaiset iskut. Se seuraava heitto on se mikä on kurjaa.

Yllä on filosofiaa, mutta ei vastauksia sinulle. Joudut kuitenkin tekemään jonkinlaisen kokeilun, mieluummin ennen ostamista. Luultavasti ihmiset ajavat Origamillakin ihan tyytyväisesti, ei se siitä ole kiinni. Mutta olisi hyvä jos omaisit hieman kokemusta ennen sitoutumista. (Sori jos oletan ettet ole ajanut kaksipyöräisillä nojapyörillä vielä paljoa.)

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: taitettava nojakki

Viesti Kirjoittaja jviirret »

TKorho kirjoitti:

Toisaalta se töyssykään ei tapa selkää heti, täällä esitetyistä kielikuvista huolimatta.

Joo, ei, "vähän" liioittelin :D Itse ajoin vuosia 8km työmatkaa jäykillä nojakeilla huonolla asfaltilla(routapatteja, routa reikiä, isoja halkeamia, kymmeniä korjauspaikkoja ja muutaman metrin sorapätkiä terävine reunoineen) ja talvella. Pystyi ajamaan, mutta uskoakseni ja osittain siitä syystä selkä oli pitkään kipeä, aika ajoin pahastikkin. Nyt olen taas vuosia ajanut joko jousitetulla nojakilla, kickbikellä tai pystypyörällä ja selän tila on parempi. Kickbike ja muu satunnainen lihaskuntoliikunta on kyllä parantanut selkälihasten kuntoa, joten yksistään ei ainakaan jäykän nojapyörän syyksi voi pistää. Nyt asfaltti on koko pituudeltaan niin hyvässä kunnossa että voisi ajaa vaikka täys jäykällä nojakilla ja vaikka kuinka ohuilla kumeilla.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

ki
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 702
Liittynyt: 30 Loka 2012, 21:14

Re: taitettava nojakki

Viesti Kirjoittaja ki »

Muutenkin kannattaa pyrkiä opettelemaan riittävän korkea sotkemisnopeus eli kadenssi. Polvet kiittää siitä sitten myöhemmin, ja lihakset aika pian etenkin pidempään ajaessa tai kunnolla mäkisessä maastossa.

kumpi rasittaa polvia enemmän nojapyöräily vai pystypyöräily

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: taitettava nojakki

Viesti Kirjoittaja jviirret »

ki kirjoitti:

kumpi rasittaa polvia enemmän nojapyöräily vai pystypyöräily

Jos molemmilla ajat saman matkan samalla teholla ja oikein säädetyllä pyörällä niin ei oo eroa.
Mutta nojapyörällä ajomatkat ja määrät lisääntyy helposti kun ei hierrä persettä ja paina käsiä. Ajomääriä ei siis kannata älyttömästi heti lisätä vaan hissun kissun että elimistö ehtii tottua.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Kyytsis
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 298
Liittynyt: 11 Elo 2010, 20:56

Re: taitettava nojakki

Viesti Kirjoittaja Kyytsis »

Nojapyörällä kun runnoo selkänojaa vasten niin saa siinä polvet rikki. Kuin jalkaprässissä olisi.

ki
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 702
Liittynyt: 30 Loka 2012, 21:14

Re: taitettava nojakki

Viesti Kirjoittaja ki »

jos ajaisi vain sinne kauppaan sen puoli km ja jättäisi ne mäet suosiolla väliin , kestäsköhän sitten?
mitä sun polviin tuli :(
sinänsähän kun selästä saa enemmän voimaa polkemiseen niin polvien kuormitus kasvaa
tässähän pääsee valitsemaan polvi - tai selkäkivun välillä oh yee

oki
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 311
Liittynyt: 20 Elo 2012, 12:18
Paikkakunta: Liminka

Re: taitettava nojakki

Viesti Kirjoittaja oki »

ki kirjoitti:

jos ajaisi vain sinne kauppaan sen puoli km ja jättäisi ne mäet suosiolla väliin , kestäsköhän sitten?
mitä sun polviin tuli :(
sinänsähän kun selästä saa enemmän voimaa polkemiseen niin polvien kuormitus kasvaa
tässähän pääsee valitsemaan polvi - tai selkäkivun välillä oh yee

Entä jos laittaisit lukkopolkimet niin ei tarvitsis runnoa polvea rikki kun voi toisella jalalla avittaa vetämällä ?
t: Oki :D

Sellaista ei olekaan mitä ihminen ei pystyisi rakentamaan

Vastaa Viestiin