taitettava nojakki

Täällä voit keskustella eri pyörämalleista tai kysyä vaikka neuvoa, jos valinta tuottaa vaikeuksia.
ki
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 702
Liittynyt: 30 Loka 2012, 21:14

taitettava nojakki

Viesti Kirjoittaja ki »

Onko taitettava nojakit sen verran (hankalasti) taitettavia että ajatuksena on lähinnä taittaa nojakki esim auton peräluukkuun vai soveltuisiko sellainen kaupunkipyöräksi jolla ajelisi esim junalle ja sitten taittelisi mukaan ja taas keskustassa avaisi taitoksista:)TAi onko se hankala mukana rullatava esim asemalla tai nosteltava bussiin . Onko taitettavuus suunniteltu nimenomaan pidempiä kuljetusmatkoja ajatellen ?Pysty taitettavia pyöriähän suunnitellaan nimenomaan kaupunkiajoaan siten että ne saa nopeasti kasaan, ovat kevyitä ja pystyykuljettamaan mukanabussin ja junaan. Ainakin esim uudessa mustassa ylen sivuilla kovasti kehuvat

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3847
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: taitettava nojakki

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Usein taitettavat nojapyörät on enemmän suunnattu pitkän matkan helppoon kuljetukseen kuin pikaisesti taitettavaksi siirryttäessä julkisiin, mutta malleja on monenlaisia.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: taitettava nojakki

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Kuva
http://www.azub.eu/CZ/models/ Tässä aika mielenkiintoin, paitsi sitä jousitusta nyt ei ole. :wink:

ki
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 702
Liittynyt: 30 Loka 2012, 21:14

Re: taitettava nojakki

Viesti Kirjoittaja ki »

millasessa ajossa nojapyörän jousitusta varsinkin tarvitaan, tasasella asfaltilla jousituksella ei ole niin väliä?ja maastossa oleellinenkö?
ja miksi jotkut haluavat mieluummin jousittamattoman
jos ajan hitaammin kaupunkiajoa niin eikö silloin jousituksen puuttuminen ole pienempi ongelma, tuleepa heti mieleen jalkakäytävän reunat ja mukula kivikadut
tai kaupunkiajossa varsinkin jousitusta tarvitaan´?
oletteko tilannut pyöriä netistä kokeilematta niitä etukäteen , nettikaupassa lienee kuitenkih palautuaoikeus
onko pystypyörässä jousitusta, ei kai? mutta töyssyt ei niin tunnu kun istuu korkeammalla?

Viimeksi muokannut ki, 04 Touko 2013, 20:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: taitettava nojakki

Viesti Kirjoittaja jviirret »

ki kirjoitti:

millasessa ajossa nojapyörän jousitusta varsinkin tarvitaan, tasasella asfaltilla jousituksella ei ole niin väliä?ja maastossa oleellinenkö?
ja miksi jotkut haluavat mieluummin jousittamattoman

Jousitusta tarvii huonolla asfaltilla, soralla ja talvella. Jos ajaa vain hyvällä asfaltilla niin jousitus on tarpeeton, tuo lisää painoa, lisää huoltokohteita ja huonolaatuisena ja/tai väärin suunniteltuna hukkaa poljintehoa. Siksi kaikki eivät sitä halua.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: taitettava nojakki

Viesti Kirjoittaja PW »

Nojapyörällä ei voi keventää keulaa samalla tavalla ku pystypyörällä siinä yksi syy.
Mutta ilmankin pärjää, riippuu "kipukynnyksestä" miten herkkä selkänahka kullakin on. Miulla ei jousitettua oo ollu joten en paremmasta tiedä. Joskus läimäsee aikakivasti vaneripenkki selkään ku johonkin töyssyyn ajaa.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: taitettava nojakki

Viesti Kirjoittaja jviirret »

PW kirjoitti:

Nojapyörällä ei voi keventää keulaa samalla tavalla ku pystypyörällä siinä yksi syy.
Mutta ilmankin pärjää, riippuu "kipukynnyksestä" miten herkkä selkänahka kullakin on. Miulla ei jousitettua oo ollu joten en paremmasta tiedä. Joskus läimäsee aikakivasti vaneripenkki selkään ku johonkin töyssyyn ajaa.

Sinä tykkäät myös ajaa loivalla nojakulmalla. Pystymmillä nojakulmilla jousitus on tarpeellisempi, muuten välilevyt turskahtelee nikamien välistä töyssyissä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: taitettava nojakki

Viesti Kirjoittaja Pastori »

TKorho
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 402
Liittynyt: 30 Touko 2009, 00:52
Paikkakunta: Tampere, Hervanta

Re: taitettava nojakki

Viesti Kirjoittaja TKorho »

Tosiaan hyvällä asfaltilla jousituksella ei ole juuri tarvetta. Eikä se tee katukivien ylitystä kuitenkaan mukavaksi. Joissain töyssyissä jopa ikäväksi kun pyörä "antaa niin paljon periksi".

Minulla pääasiallinen tarve on asfaltin huonoissa kohdissa. Kun ajat kovaa ja tulee vaikka (ehjä) sadevesikuoppa vastaan, niin jymäys on aikamoinen. Sellaisetkin epätasaisuudet asfaltissa joita ei jalankulkiessa huomaa ollenkaan saattavat kovassa vauhdissa täräyttää kovaa. Hankalissa paikoissa ajetaan kuitenkin varovaisemmin, joten mistään maastojousituksesta ei yleensä ole kyse tai tarve.
Toki jos poluilla ajelee niin tarvetta voi olla. Hiekkateita kummoisempaa en osaa kommentoida.

Ja yllä tulikin mainittua että huonoja puolia jousituksessa on paino, liikkuvat osat, monimutkaisuus, hinta, huolto. Esim etujousitus vaatii tilaa ja saattaa vaikuttaa pyörän muuhun rakenteeseen.

ki
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 702
Liittynyt: 30 Loka 2012, 21:14

Re: taitettava nojakki

Viesti Kirjoittaja ki »

kiitso linkistä
menin azub origamin sivulle ja siinä oli klikkauksell lisätietoa mutta ei ymmärrä mistä noista nyt näkee minkä pituselle ja kuinka pitkälle jalalle esim tuo nyt on suunniteltu.
on muuten hinnoissa nämä laitteet! mistä olette löytänyt käytettynä kun ei voi ola kovin iso käytettyjenkään markkina kun ei ole uusienkaan.mitenkähön jälleenmyynti toimii, voiko vain jokin valtuutettu jälleenmyyntiliike myydä näitä kuluttajille vähittäismyyntinä.tallinnassa saattaisi voida neuvotella hinnasta jos sieltä löytäisi myyjän joka voisi pyörän tilata.sitten yksi olisi ostaa syksyllä tai talvella sesongin ulkopuolella tai tehdä ryhmätilaus, jos myyjä on provikka palkalla saattaisi myyjää kiinnostaa
pyörää ei oo yleensä mitään toivoa saada paikallisbussiin jos sitä ei saa taitettua , nihkeetä on sen verran suhtautuminen

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: taitettava nojakki

Viesti Kirjoittaja jviirret »

ki kirjoitti:

pyörää ei oo yleensä mitään toivoa saada paikallisbussiin jos sitä ei saa taitettua , nihkeetä on sen verran suhtautuminen

Jos taas laskee taitteluajan ja pysähtelyn joka pysäkillä niin meneekö jo ajallisesti samoihin kuin ajaisi nojakilla koko matkan?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

ki
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 702
Liittynyt: 30 Loka 2012, 21:14

Re: taitettava nojakki

Viesti Kirjoittaja ki »

kyseessä terveysongelmat
ja nojakkeja ei ehkä tehdä kaupunkipyöräversiona
eli taitettavuus antaa mahdollisuuden kuljettamiseen ei tarvi väkisin polkea,ei siis ajansäästön takia

JättiOrava
Viestit: 15
Liittynyt: 17 Elo 2011, 18:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: taitettava nojakki

Viesti Kirjoittaja JättiOrava »

Minä oon tykännyt HP Velotechnikin Grasshopperistani, ja kuskannut sitä mm. (kauko)junassa useaankin kertaan. Ei se taittosysteemi tässä ole niin näppärä kuin ihan "virallisessa" taittofillarissa (esim. Brompton), mutta ai että on joka kerta junasta poistumisen jälkeen ollut ihan James Bond -olo kun hetken siinä vääntelen kummallisen näköistä kulkupeliäni, ja sitten hyppään penkille ja lähden fillaroimaan! :D Ainoa vaan, että tosiaan tuon kyseisen pyörän taittaminen ja avaaminen vie sen minuutin-pari, ja se on taitettunakin sen verran tilaa vievä, että ei mahdu joka junan matkatavaratilaan. Eipä ole silti tarvinnut fillarinkuljetusmaksuja maksella kertaakaan.

Avatar
Hopea
Sisällöntuottaja
Viestit: 1087
Liittynyt: 20 Loka 2006, 09:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: taitettava nojakki

Viesti Kirjoittaja Hopea »

Nyt on ihan pakko jo vähän kommentoida.

Itselläni on kaksipyöräinen pitkä ja kolmipyöräinen lyhyt nojapyörä. Molemmat ovat aivan loistavia mutta eri tarkoituksiin. Pitkällä kaksipyöräisellä mennään kauas ja kohtalaisen lujaa. Kolmipyöräisellä taas pyöritään lähitienoilla ja hoidellaan asioita. Matkapyörässä jonkinlainen jousto on ihan ehdoton, se hakkaisi muuten tosi kovasti varsinkin selkään. Lyhyessä kolmipyöräisessä riittää ihan hyvin kun alla on 47-milliset renkaat.

Taittaminen on HP-Velotechnikin sivuilla saatu tosi helpon ja nopean näköiseksi. On se sitä käytännössäkin, kunhan pyörän painon piteleminen suorilla käsivarsilla ei ole ongelma. :) Olen taitellut nyt omaa Gekkoani autokuljetuksia varten useampia kertoja ja olen tosi tyytyväinen valintaani. Pyörä menee luvattuun tilaan ja sen käyttökuntoon saattaminen vie oikeasti sen 32 sekuntia. Paketin voi varmaan viedä bussissakin, kunhan muistaa että se painaa sen parikymmentä kiloa. On se suunniteltu esim. kellarin käytävillä vedettäväksi.
Edit: lisäsin kuvan kun sellainen helpolla löytyi. Kantaisitko tuota pävittäin junalle? Tarakan "kahvasta" voi vetää maata pitkin, taitteessa on rullat sitä varten.

Minusta Gekko on aika pitkälle se mitä ymmärrän kaupunkipyörällä. Siihen saa tavaraa riittävästi. Lyhytakselivälisenä sen taivuttelee melkein mihin vain kunhan muistaa että kääntöympyrä on vähän yli 3 metriä. Jarrut ovat hyvät ja kun pysähtyy, ei tarvitse miettiä kuinka pysyy pystyssä. Ainoa huono puoli on mataluus, en näy henkilöautojen läpi. Viiri ja oma varovaisuus hoitavat sitäkin riittävästi.

Tietysti tällaisille vehkeille tulee hintaa. Ne tehdään pieninä sarjoina hyvistä osista. Itse olen sen verran tumpelo metallirakentamisessa, että mieluummin maksan... Pyörän oletettu käyttöikä on kuitenkin todella pitkä. Sinnerillä olen ajanut nyt kuusi vuotta ja lähelle 10000 km ilman yhtään varsinaista vikaa. Kohta pitää vaihtaa ketju ja rattaat, mutta ei ihan vielä.

Liitteet
Tässä se on taitettuna. Tarkoitettu näin päin pidettäväksi.
Tässä se on taitettuna. Tarkoitettu näin päin pidettäväksi.
Viimeksi muokannut Hopea, 16 Heinä 2013, 13:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Sinner Demon 2026 2006-> Savenmaa Alku 2009-2012 HP Velotechnik Gekko FX 2012->

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: taitettava nojakki

Viesti Kirjoittaja irakas »

Olen tehnyt ja ajellut sekä jousittamattomia, että jousitettuja nojakkeja. Arvelen, että jatkossa en tee enää yhtään jousittamatonta. On selvää, että sileällä asfaltilla ei jousitusta tarvita, mutta eihän sellainen ole alla läheskään aina. Asfaltissa on usein kuoppia ja korjauksia, keväällä ja syksyllä on teillä karkeata sepelisoraa, joka tekee ajamisen epämiellyttäväksi melkein mahdottomaksi. Siinä tärinässä tulee pää helposti kipeäksi. :twisted:

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Vastaa Viestiin