Mikä pyörä sekalaiseen ajoon?

Täällä voit keskustella eri pyörämalleista tai kysyä vaikka neuvoa, jos valinta tuottaa vaikeuksia.
Avatar
puheseppo
Viestit: 94
Liittynyt: 05 Helmi 2008, 22:03
Paikkakunta: Orimattila

Viesti Kirjoittaja puheseppo »

täysjousitettu 20/26 minulle mennyt ja mennee vielä jokapaikanajosssa pitkään

puheseppoatgmailpointcom

Ajan Nazca Cruiserilla :D

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Matti kirjoitti:

Minkäs takia epäsuosiossa noi mallit?

Eivät ole "niin tunnettuja" valmistajia, tai tuo azub ainakaan. Azubin kohdalla silmään ottaa tuo, että 1400Euron hintaan se on varustettu vain markettipyörän laatutasoisella tekniikalla. Kyllähän silläkin ajelee, kun säätelee, huoltaa ahkerasti ja varautuu joskus vaihtaan osia. Moni pitkän matkan ajaja ei vain kaipaa tällaista reissujaan pilaamaan...
Optiman hinta näytti edulliselta, mutta onkin puntina...
Tuo 20/20swb on kuitenkin aika yleinen malli, jokaiselta suuremmalta valmistajalta sellainen löytyy.

Matti kirjoitti:

Sekalainen ajo tarkoittaa sekalaista ajoa. (; Semmoseen cruisailuun. Myös miettinyt, että olis mukava polkasta suomen läpi lappiin mökille ja takasin. Kaikille teille siis tarkoitus.

Nojapyörä ei ole oikein hyvä sorateiden pyörä. Et voi "keventää" ajaessasi kuten pystypyörällä, eli kohottautua penkiltä jalkojen varaan. Jousitus kyllä auttaa(ei korvaa) tässä, mutta 20" renkaat ei.
Ja tasapaino pidetään yllä pelkästään ohjaamalla, kun selkä on kiinni selkänojassa ei yläkropalla voi tasapainotella. Irtosoralla jos rengas menettää sivuttaispitonsa, siinä loppuu tasapainon pito samalla.
Em. seikat ja pienet renkaat tekevät nojakista myös huonon talvipyörän ja 20" renkaat raskaan. Toki kaatuminen on turvallisempaa :)
Pikavertailu tuohon 20/20swb nojakki vs. jääkäri
+tasaisella nojakki mukavampi
+nojakilla pienempi ilman vastus(tuuli, ajoviima)
-vaikeissa(epätasaisuus, liukkaus...) olosuhteissa huonompi
-jääkäriin saa osia joka putiikista, nojakissa myös tilattavaa erikois-osaa
-jääkärillä liikkeelle lähtö ja pysähtyminen helpompaa
-jääkäristä näkee paremmin ympärilleen
Eli vaikka ostat nojakin, niin pystypyörän tarvetta se tuskin poistaa. Sen minkä mukavuudessa ja nopeudessa voittaa, sen monikäyttöisyydessä häviää.
Ja nyt sitten niitä kehuja...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Matti kirjoitti:

Minkäs takia epäsuosiossa noi mallit?

Audilla ja Bemarilla ajaneen mielestä Nissan ja Isuzu on kelvottomia, vaikka olisivat ihan käyttökelpoisia pelejä.

Azub on ehkä vähän tuoreempi merkki, mutta käsittääkseni käypäinen peli. Tuo esittämäsi malli on uusi, halvempaa sarjaa. Siinä ei ole kaikkia niitä hienouksia mitä Azubin kalliimmissa malleissa.

Optima on melko perinteinen merkki, ja kommentteja heidän pyöristään luulisi löytävän, ainakin saksaksi ja flaamiksi. Ei kun harjottelemaan kieltä, ja kikkailemaan google translaten kanssa.

Saman tyyppinen pyörä on esim Nazca Fiero: http://www.nazca-ligfietsen.nl/xlntcms/ ... page_id=43

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tavasti »

jviirret kirjoitti:

Azubin kohdalla silmään ottaa tuo, että 1400Euron hintaan se on varustettu vain markettipyörän laatutasoisella tekniikalla.

Hinnastossa on toki mahdollisuus valita minkä tasoisilla osilla ottaa, ja luultavasti tilatessa voi vaihtaa esimerkiksi kaikki vaihtajat parempiin.
Minusta on ihan hyvä että pyöränsä voi tilata myös halvemmilla osasarjoilla, niitä voi sitten päivittää ilman että on pakko vaihtaa koko pyörä.

Deore LX tasoisena 1570, tosin päälle tulee vielä lokarit, tarakka, jalka, penkin pehmuste ja jotain muutakin? Nazca Fiero Deore tasoisena on 1725, joten aika samoissa mennään samoilla varusteilla.

jviirret kirjoitti:

Nojapyörä ei ole oikein hyvä sorateiden pyörä.

Jep, en minäkään nojakkia ihan varauksettomasti suosittele jos soratietä on paljon. Kyllä niiden kanssa pärjää, mutta kyllä maastopyörällä helpommin soralla menee. Toisaalta, sellaiset matkat jotka ovat liian pitkiä ajaa soralla nojakilla ovat takamuksen kestävyydelle liikaa pystypyörällä :-)

Näyttää noita maailmanmatkaajia olevan jotka kiertävät maapallon nojakilla, joten ehkä kyseessä on vain se ettei näin noviisi vielä hallitse pyöräänsä. Jotenkin tuntuu, että pyörän hallinta on kilometrien lisääntyessä parantunut, mutta en minä edelleenkään kaksipyöräisellä talvea ajele.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Matti
Viestit: 10
Liittynyt: 07 Syys 2008, 11:23
Paikkakunta: Hyvinkhää.

Viesti Kirjoittaja Matti »

Nojooh. Pitää tutkailla. Voi olla, että parempi hommata tommonen joku tietty syy mielessä. Kauppa/baari pyöräks sitten joku lunki mummopyörä.
Mutta en kyllä mieluiten 1500 enempää maksaisi, siinä jo rupee kuumottamaan sitä kalliutta ja hintaa, eikä kohta uskalla polkasta ollenkaan.

Avatar
Stapani
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 848
Liittynyt: 16 Touko 2008, 20:43
Paikkakunta: 00920 Helsinki

Viesti Kirjoittaja Stapani »

Yep

Rahaa kuluu jonkin verran myös lukkopolkimiin
ja kenkiin....ne ei yleensä kuulu kauppaan

Tapani

Tapani

Catrike Speed 3x26 2011
Quest XS Carbon 2015 "Kinuski"

Vastaa Viestiin