'Maastokelpoista' nojakkia ostamassa

Täällä voit keskustella eri pyörämalleista tai kysyä vaikka neuvoa, jos valinta tuottaa vaikeuksia.
Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Vielä pari vaihtoehtoa listalle:
Challenge Seiran, etujousitus on saatavilla mutta ei kuvissa. Vähän matalampi kuin Azub Max.
http://www.challenge-recumbents.com/htm ... tie=seiran
Hase Tagun, taysjousitettu LWB, juu on 2x20" renkaat kylläkin. Mutta on pitkärunkoiseksi kompakti sekä ajoasento että istuinkorkeus hyvät. Pieniä pyöriä pelätään minusta turhaan, ainoastaan upottavassa hiekassa ja lumessa olen itse havainnut ne varmuudella huonommiksi, muuten erot ovat vähäiset.
http://www.hase-bikes.com/ens/tagun/index.php

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Kyllähän tuo 20" rengastus tuo paljon etuja(keveys, korkeus, pituus...), mutta oma kokemus, vaikkakin vain eturenkaana, on että esim. routamontut tuntuu huomattavasti selvemmin 20" kuin 26" renkaassa. Kotirakentajana pienellä budjetilla ei oikein vihti edes taakse kokeilla.
Toisaalta taas nuo 26/26 täysjousto SWB:t on niin korkeita, että ei nekään oikeen järkeviltä tunnu, ainakaan kovin lyhyelle kuskille :)

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tavasti »

jviirret kirjoitti:

Optimalta näyttäs löytyvän yksi vaihtoehto: Orca
Ei näytä ihan yhtä korkealta kuin azub.

Kas, tätä en ollut huomannut. Condorin huomasin, mutta koska oli sanottu ettei sovi kuin yli 180 cm kuskeille (itse olen 181), en jaksanut ilman koeajomahdollisuutta innostua.

Noin numerotiedoilla Orca on täsmälleen yhtä korkea kuin Azub max? (62 cm Azubissa alin säätö). Samoilla varusteilla kuin Azub maksaa ihan saman. Ei ole yhtä paljon säätövaraa kuin azubissa. Mutta tuohon olisi saatavilla tailbox!

jarcco kirjoitti:

Challenge Seiran, etujousitus on saatavilla mutta ei kuvissa. Vähän matalampi kuin Azub Max.

Numerotiedoilla istuinkokeus sama kuin Azub. Hinta tässäkin jokseenkin sama kuin Azubilla samoilla varusteilla.

jarcco kirjoitti:

Hase Tagun, taysjousitettu LWB, juu on 2x20" renkaat kylläkin. Mutta on pitkärunkoiseksi kompakti sekä ajoasento että istuinkorkeus hyvät. Pieniä pyöriä pelätään minusta turhaan, ainoastaan upottavassa hiekassa ja lumessa olen itse havainnut ne varmuudella huonommiksi, muuten erot ovat vähäiset.

Jo vähän kalliimpi. LWB haitat, tosin Hasen tapauksessa kuljetettavuus varmaan ok, koska pikalukoilla saa minimipituuteen.

Mutta, jos hyväksyy edes yhden 20" renkaan, on vaihtoehtoja jo paljon. Nazca Explorer taitaa olla halvin mahdollinen täys jousitettu, ja Nazcalla on tapana varustella pyöränsä valmiiksi ettei joka nippeliä tarvi erikseen ostaa. Tai Nazca Paseo voisi olla myös yksi vaihtoehto.

http://www.nazca-ligfietsen.nl/xlntcms/ ... page_id=40

Tai Sinnerin Spirit http://www.sinner.demon.nl/mod4_spirit.html

26/26 pyöristä Nazca Pioneer taitaa olla matalin, ja myös halvin, vielä kun saisivat sen jousituksen kuntoon.

Myös M5:lla löytyy 26" malleja, mutta on jo hintaakin. Ja jenkeistä löytyisi toki malleja, mutta rahdit, tullit ja muut nostavat hinnat taivaisiin. Tosin en tiedä onko sielläkään yhtään kelvollista mallia.

Nyt pitäisi oikeastaan päästä kokeilemaan pari asiaa:

  • Kuinka paha on 62 cm (tai vaikka korkeampikin) istuinkorkeus. Onkos Tampereen nurkilla kenelläkään mitään?
  • Kuinka kelvollinen (tai kelvoton) on 20" eturengas huonolla tiellä. Tähän pitäisi kai saada pyörä kauppiailta, ei kehtaa kenenkään yksityisen pyörää monttutestiin ottaa, ellei nyt ihan tuputtamaan aleta. Vaan Helsingin keskustassa on vähänlaisesti savisia teitä. Siilinjärvellä toki varmaan olisi, sinne on vaan matkaa...

Ja alaohjaustakin olisi kiva kokeilla kaksipyöräisessä, siitä on kokemusta vain kolmipyöräisessä. Kenelläkään Tamperelaisella?

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

62 sentin istuinkorkeus ei ole paha, mutta Azubin kuvassa se näyttää olevan pikemmin 75! Mutta jos voi säätää matalammaksi, hyvä niin.
Yksi vaihtoehto vielä mikä kannattaa tsekata, HP velon Streetmachine, siitä olen lukenut paljon kehuvia kommentteja.
Kuva
Yksi harvoista jossa alaohjaus on suoraan kiinni haarukassa ilman välitankoja. Kestävä ja turvallinen ratkaisu.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Jarcco kirjoitti:

62 sentin istuinkorkeus ei ole paha, mutta Azubin kuvassa se näyttää olevan pikemmin 75!

Itsekkin uskon mieluummin kuvia kuin teknisten tietojen mittoja. Kuvistahan saa helposti todelliset sentit mitattua, kun suhteuttaa halutun korkeuden 26" vanteen halkaisijaan, joka on 559mm.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:

Kuvistahan saa helposti todelliset sentit mitattua, kun suhteuttaa halutun korkeuden 26" vanteen halkaisijaan, joka on 559mm.

Pitää kuitenkin huomata, ettei kuvassa näkyvä halkaisija ole se nimellinen 559 mm, vaan noin 570. Nimellismittahalkaisja on pikemminkin renkaan sisähalkaisija, joka istuu vanteen urassa.
Tuo oli tietysti saivartelua.

Kuvassa näyttää olevan jousi ja siinä säätömutteri, joten se 620mm on helposti mahdollisuuksien rajoissa. Riippuen tietysti miten pehmeää takajoustoa haluaa käyttää.

Jori

buzaxam
Viestit: 10
Liittynyt: 26 Helmi 2007, 14:22
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja buzaxam »

Mitä Azubiin tulee, ihmettelen että onko se tarkoitettu yli 2 metrisille?

Selvästi kuitenkin tarkoitettu maastoajoon. Joku voisi hankkia sen ja kertoa sitten miten pelittää :D

En tiedä minkämittaisille se on tarkoitettu, mutta kyllä sillä 174 cm:n mittainen pärjää kelissä kuin kelissä kun rengastus on olosuhteiden mukainen. Olen viime marraskuusta lähtien ajellut Azub Maxilla säännöllisesti työmatka-ajoa Helsingin keskustaan ja pakko on myöntää, että keskustan ruuhkiin paremminkin soveltuvia pyöriä löytyy. HP velon Spirit, jollaisen myös omistan, on huomattavasti rennompi taajamapyörä. Ei taajama-ajossa maxilla muuta ongelmaa ole, mutta "jalat taivaassa" ajoasennossa jatkuva pysähtely liikennevaloissa välillä potuttaa. Jousitusmukavuus on erittäin hyvä, ei tarvitse paljon katukivetysten takia jarrutella, ei etenkään kivetykseltä alasajettaessa. Soratiellä Maxilla pärjää mainiosti sinne sopivalla rengastuksella. Itse en ole pyörällä maastossa käynyt, mutta eiköhän sillä ainakin metsäpoluilla pärjää. Vaativaan maastoajoon lienee tavallinen maastopyörä parempi valinta.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tavasti »

jviirret kirjoitti:
Jarcco kirjoitti:

62 sentin istuinkorkeus ei ole paha, mutta Azubin kuvassa se näyttää olevan pikemmin 75!

Itsekkin uskon mieluummin kuvia kuin teknisten tietojen mittoja. Kuvistahan saa helposti todelliset sentit mitattua, kun ...

Toden totta. En ole tullut kuvia niin tarkkaan tiiranneeksi, kuvathan ovat vain niille jotka turhamaisuuttaan ovat kiinostuneita ulkonäöstä. :-)

Azub max näyttää tosiaan korkealta. Ero kuvassa ja teknisissä tiedoissa ehkä selittyy sillä että kuvassa on etujousi, perusmallissa ei ole. Kuvasta ei oikein voi tietää missä säädöissä on. Azubissa on kai säätövaraa eniten? http://www.azub.cz/en/why.php
Kuva

Challenge seiran on numeroilla yhtä korkea kuin Azub matalimmilla. Kuvassakin näyttää melkoisen korkealta, ja etujousi vielä puuttuu.
Kuva

Optiman Orca näyttää jo vähän matalammalta. Ja kuvassa taitaa olla jo jousetkin, vaikka niitä ei vakiona ole.
Kuva

Nazca pioneer on selkeästi matalin, kuvassa ilman jousia. Kun vain keksisivät kelvolliset jouset. Mielessä käväissyt kokeilla tätä: http://www.pantourhub.com/
Kuva

No, ettei vielä menisi turhan helpoksi, Obu näytti moittineen Nazcan alaohjausta: http://lowride.info/phpBB2/viewtopic.ph ... sc&start=9
Ja minä luulen haluavani alaohjauksen. Kauppiailla ei ole alaohjattuja Nazcoja että pääsisi kokeilemaan, ja ongelma ilmeisesti on sellainen ettei se ihan uudessa pyörässä edes esiinny, vasta iän myötä?

Ilmeisesti Obun moitteet Azubin taka-haarukasta eivät koskeneet enää nykyisiä malleja.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Ostettu käytetty Nazca PAseo

Viesti Kirjoittaja tavasti »

tavasti kirjoitti:

No, ettei vielä menisi turhan helpoksi, Obu näytti moittineen Nazcan alaohjausta: Ja minä luulen haluavani alaohjauksen. Kauppiailla ei ole alaohjattuja Nazcoja että pääsisi kokeilemaan

Tulipa pakotie pohdinnasta, sain mahdollisuuden ostaa vuoden vanhan Nazca Paseon (yläohjauksella :-( ). Testilenkki espoossa ainakin tuntui mainiolta myös tietyömaalla, joten päätin ostaa. Käytetyn hyvä puoli on, että pois myydessä voi saada melkein omansa pois. Ja pyörää ei tarvi odotella!

Ei tämä etsintä ehkä tähän loppunut, mutta josko hetken ajelisi ja miettisi. Kerron vielä kokemuksia jahka ehdin kotoisia savisia teitä ajella.

buzaxam olis tarjonnut mahdollisuuden testata Azubiakin, mutta ei aika sallinut lähteä sinne asti.

Kuva

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Ostettu käytetty Nazca PAseo

Viesti Kirjoittaja tavasti »

tavasti kirjoitti:

Tulipa pakotie pohdinnasta, sain mahdollisuuden ostaa vuoden vanhan Nazca Paseon (yläohjauksella :-( ).
Ei tämä etsintä ehkä tähän loppunut, mutta josko hetken ajelisi ja miettisi. Kerron vielä kokemuksia jahka ehdin kotoisia savisia teitä ajella.

No, nyt on ehtinyt jo vähän ajella. Kyllähän tuo menee melkein kuin unelma montuista. Ja eihän kaksipyöräisellä edes ole ihan pakko kaikkiin monttuihin ajaa kuten trikella.

Mutta sitä alaohjausta taidan jäädä haikailemaan. Pitää kai talven yli pärjäillä tuolla, ja mietiskellä (ja koittaa vaurastua...)

jusSsa
Viestit: 28
Liittynyt: 27 Marras 2006, 20:04
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jusSsa »

Mihin hintaan olisit valmis luopumaan tuosta? Ei täytä ihan vaatimuksiani mutta ehkä se alkuun menisi... :roll:

Paljonkohan tuo painaa?

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tavasti »

jusSsa kirjoitti:

Mihin hintaan olisit valmis luopumaan tuosta? Ei täytä ihan vaatimuksiani mutta ehkä se alkuun menisi... :roll:

Paljonkohan tuo painaa?

No, kun ei oikein olisi just nyt varaa ostaa sellaista pyörää joka täyttää vaatimukseni, pitäisi siitä saada (liian) paljon. :?
Uusi samanlainen maksaa 1925:-, joten kai sitä tuosta pitäisi saada 1650:- että olisi vara ostaa samanlainen alaohjauksella. Vuoden ikäinen, erinomaisessa kunnossa.

Painaa valmistajan mukaan 18 kg

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Azub max istuinkorkeus:

tavasti kirjoitti:

Varmaan ilman jousitusta, koska se ei ole vakiona mukana, Kysyin mitähän tuo mahtaa olla jousituksen ja istuintyynyn kanssa.

Azub vastaa:

62 - 68 cm is measured on the bike without suspension and with different
tires. And without the seat pad, of course, because the thickness of the
seat pad is different according to used material and weight of the rider
etc. Also because of our IPS which allow you to change seat position the
seat height of the bike can be different around 6 cm. With seat pad,
standard tires, and the most common susspensioned front fork the seat
height is 68 cm.

Vastaa Viestiin