Nopea pyörä hakusessa

Täällä voit keskustella eri pyörämalleista tai kysyä vaikka neuvoa, jos valinta tuottaa vaikeuksia.
accro
Viestit: 9
Liittynyt: 04 Elo 2008, 21:16

Viesti Kirjoittaja accro »

Onhan nuo M5:t ollu mielessä, varsinkin Shock Proof. Löysinkin aika hyviä arvioita, tai oikeastaan huonoja tai keskinkertaisia ei löytynyt :). Shock Proof taitaakin olla erittäin hyvä vaihtoehto, hieman hintavampi kuin Hurricane, mutta luotettavasta pyörästä ja palvelusta olen valmis maksamaan. Löysin mielenkiintoisen kommentin tuosta nopeudesta:

"Garrie Hill, who owns both a Low Racer and a Shock Proof, said that the he found the difference to be approximately two miles per hour. My experience was closer to one mile per hour but Garrie is a much more experienced Low Racer pilot than I am."

Nuo vanteet vain mietityttävät, kun toki haluaisin nuo 451-renkailla olevat aero-kiekot. Löytyykö marathoniin verrattavia yleiskumeja tuossa koossa, vai pitäisikö ottaa suoraan 406? Mieluusti ottaisin tuon aeron, sen verran näyttävä vanne kyseessä. Muuten osat tuossa M5:ssa ovat peruspaketissakin Hurricanen osia parempia. Etujousituksella hinta kiipeäisi aika korkealle, saa nähdä olisiko siihen keväällä varaa.

Taitaa siis kelkka kääntyä M5:n leiriin.

Edit: Löytyi vielä infoa noista kumeista:

"M5 specs the 451mm wheels because they feel that they are faster. I don't really know which is faster for sure, but I am positive that you can get about a zillion different tires in the more common 406mm and only a handful in 451mm. To make it even worse, the only tires available in 451mm are all skinny."

Eli niinkuin "pelkäsinkin". Noh, ei tässä vielä ole mitään tilattu :)

Edit2: Tuosta 451:stä on luovuttava, jos haluaa hiekalle. Nyt en ole varma, tarjoaako M5 muutakin vannetta 406:lle kuin tuota perusmallia. Vaihtoehtoja on kyllä, mutten tiedä niiden sopivuudesta. Pitääkin pistää mailia tuosta valmistajalle. Itse pyörästä olen lueskellut koko päivän, ja olen entistä vakuuttuneempi sen suorituskyvystä ja luotettavuudesta, varsinkin 406-renkaiden kanssa. Hurricanestakin on löytynyt lisää kommenttia, ja kyllä siitäkin tykätään. Saisipa noista hollantilaisten sivustoista jotain selvää, siellä on tuhottomasti arvioita ja testejä, joista en tällä kielitaidolla ota mitään selvää :)

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

accro kirjoitti:

Löysin mielenkiintoisen kommentin tuosta nopeudesta:

"Garrie Hill, who owns both a Low Racer and a Shock Proof, said that the he found the difference to be approximately two miles per hour. My experience was closer to one mile per hour but Garrie is a much more experienced Low Racer pilot than I am."

Aivan luonnoliista, Shock Proof on korkeampi ja sen polkimet on kuvasta arvioiden 10cm istumakorkeutta korkeammalla kuin Lowracerissa.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

Tuollainen nopeusero ilman mitään muuta informaatiota on myös hieman heikko tapa vertailla pyörien nopeuseroa. Se riippuu ihan siitä kuinka kovaa sitä pyörää ajaa.

Tosin paremmat tavat ovat sen verran monimutkaisia, ettei ole vaikea arvata miksi ollaan ajauduttu tullaiseen. M5:n vepisivulla olevat nopeus 250 watilla -käyrät ovat hyvä yritys parempaan suuntaan. Herää tosin kysymys kuka meistä ajaa 250 watilla.

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Muutama muukin malli tulee mieleen hankaloittamaan valintaa:
Nazca Fiero, Optima Stinger, Zox 20Low ja Challengella olisi myös Taifun, joka käytännössä on Fujin 20" takapyörällä. Perus Hurricane on jo iäkäs, mutta SL on tuoreempi ja todella kevyt. Vain M5 SP:tä olen kokeillut pikaisesti, se tuntui erittäin vakaalta ajaa, vaikka hieman vierastinkin kapeaa tankoa. Se on kuulemma oikein hyvä pienen totuttelun jälkeen. Tämäntyyppinen nojakki on hyvä valinta jos ajot on pääasiassa kuntolenkkejä rauhallisilla teillä. Kyllä niillä asionti ja työmatkailukin sujuu kohtuullisesti, jousituksen ansiosta toimivat sorallakin. Ja jos otat levyjarruilla niin voit käyttää sekä 406 että 451 kiekkoja.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Jarcco kirjoitti:

Vain M5 SP:tä olen kokeillut pikaisesti, se tuntui erittäin vakaalta ajaa, vaikka hieman vierastinkin kapeaa tankoa. Se on kuulemma oikein hyvä pienen totuttelun jälkeen.

Tästä irc:ssä keskusteltiinkin. Kapean tangon etu tuon tyyppisessä ohjauksessa on, että kyynärpäät pysyvät kehoa vasten tiukemmissakin käännöksissä, toisin kuin vakiostongalla joka minulla on lowracerissa.
Totuttelun tarve johtuu siitä, että tankoa tavallaan siirretään sivusuunnassa, eikä käännellä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

accro
Viestit: 9
Liittynyt: 04 Elo 2008, 21:16

Viesti Kirjoittaja accro »

Jarcco kirjoitti:

Muutama muukin malli tulee mieleen hankaloittamaan valintaa:
Nazca Fiero, Optima Stinger, Zox 20Low ja Challengella olisi myös Taifun, joka käytännössä on Fujin 20" takapyörällä. Perus Hurricane on jo iäkäs, mutta SL on tuoreempi ja todella kevyt. Vain M5 SP:tä olen kokeillut pikaisesti, se tuntui erittäin vakaalta ajaa, vaikka hieman vierastinkin kapeaa tankoa. Se on kuulemma oikein hyvä pienen totuttelun jälkeen. Tämäntyyppinen nojakki on hyvä valinta jos ajot on pääasiassa kuntolenkkejä rauhallisilla teillä. Kyllä niillä asionti ja työmatkailukin sujuu kohtuullisesti, jousituksen ansiosta toimivat sorallakin. Ja jos otat levyjarruilla niin voit käyttää sekä 406 että 451 kiekkoja.

On totta, että levyillä voisi käyttää molempia kiekkoja, mutta silloin jäisi haarukkavaihtoehdoksi vain tuo kaksipuolinen. Monoshock, yksipuolinen jousitus, ei ole yhteensopiva kuin 451:n kanssa. Eiköhän tuo tanko ole tottumiskysymys, ja voihan siihen vaihtaa leveämmänkin jos ei meinaa tottua. Mulle tämä ois kuitenkin ensimmäinen nojis, joten olisi varmaan parempi tottua tuohon kapeaan :) Hyvästä ohjattavuudesta noita SP:ja kehutaankin. Ei mun soralla ajelut kuitenkaan niin suuressa mittakaavassa ole, etteikö slickseillä menis. 451 olis houkuttavan nopea tommoseen nopeaan lenkkeilyyn / paikasta toiseen siirtymiseen.

Ilpo
Viestit: 119
Liittynyt: 21 Elo 2007, 19:28
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Ilpo »

Minulla on ollut Shock Proof vuodesta 2001, täysjousitus, 451-renkaat, aero-vanteet (mono), kapea ohjaustanko.

Olen ollut pyörään erittäin tyytyväinen, se on erittäin nopea ja mukava. Mutta makaavasta (=nopea) asennosta johtuen se ei sovellu oikein kaupunkiajeluun, maantiellä se on taas omassa elementissään. Kovalla soratiellä pärjää kyllä kapeilla renkailla, mutta löysä hiekka on "myrkkyä". Renkaita olen tilannut Saksasta tai Hollannista, ei se niin iso vaiva ole. Kapea ohjaustako on mukava, kädet eivät väsy ja aerodynamiikka on hyvä. Suosittelen.

ukram
Viestit: 147
Liittynyt: 11 Marras 2006, 19:11
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja ukram »

Mun Fujin SL:ssä ei jousia ole, ja kyllä sillä nyt kaupungissa ajelee ihan hyvin. Ainut muutos on penkin nostaminen pystympään. Jousittamaton runko on kevyt ja yksinkertainen eikä kulu samalla lailla kuin iskarirakenteet.

Nojapyörän penkki on tavallaan kova töyssyissä, mutta kuitenkin isku jakaantuu niin laajalle alueelle että pahempikin paukku lähinnä säikäyttää.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tavasti »

ukram kirjoitti:

Mun Fujin SL:ssä ei jousia ole, ja kyllä sillä nyt kaupungissa ajelee ihan hyvin.

Itseä kyllä hirvittäisi pyörän terveys ilman jousia. 0.1 tonnin omapaino, ja tavarat päälle, on siinä pyörällä kestämistä reunakivissä ja montuissa.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Speedmachine

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Ihmeen vähän on ollut juttua HP velon Speedmachinesta. Kyseessähän on tunnetun valmistajan nopein malli. Kilpailee lähinnä Fujin E:n ja Fuegon kanssa. Malli on vanha mutta uusittu -05 ja sen saa verkkoistuimella mikä on harvinaista näissä. Onkos täällä kellään moista kulkinetta?

Vastaa Viestiin