Nopea pyörä hakusessa

Täällä voit keskustella eri pyörämalleista tai kysyä vaikka neuvoa, jos valinta tuottaa vaikeuksia.
TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 962
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja TMS »

Renkaiden koon vaikutuksesta ketteryyteen en osaa sanoa mitään kun ei kokemusta ole, muutenkaan minun mielipiteiden painoarvoa ei kannata erityisen suurena pitää, sillä kokemusta Shockproofista on siis vasta noin viikon verran.

Jos taajamassa meinaa kovaa ajaa niin takajousitusta pitäisin pakollisena, tosin siltikin ainakin itse tulee hiljennettyä vauhtia aika paljon töyssyjen takia, tosin etujousitus saattaisi muuttaa asiaa mutta siitä en enempää tiedä. Muutenkin sanoisin että taajamassa nojapyörän pienemmästä ilmanvastuksesta ei kauheasti ole iloa sillä huonompi ympäristön havainnointi (taakse ja sivuille), jalat edellä risteyksiin saapuminen ja jatkuvat vauhdin hiljentämiset joko alustan epätasaisuuksien, napilla painettavien liikennevalojen tai muiden kulkijoiden takia tekevät ajosta nykivää. Keskinopeus on helposti aika matala, eikä tällöin etua verrattuna tavalliseen pyörään kauheasti ole, ainakaan ilmanvastuksen osalta. Ajomukavuus ja tunnelma on tietysti eri asia. Keskinopeuteen vaikuttaa myös kiihtyvyys joka nojiksella ei ole huippua, osaltaan varmaan painon takia, mutta lähinnä siitä syystä että ainakaan minä en vielä saa polkimiin tuotettua yhtä paljon voimaa kuin pystypyörällä.
Maantienlaidassa olen itse havainnut nojapyörän nopeuden. Pyörä liikkuu kyllä liukkaasti ja vauhdin hurma on hienoa. Suurin etu minusta on kuitenkin erittäin mukava ajoasento.

Itselleni jäi tuosta rengaskoon valinnasta sellainen olo että suurin siihen vaikuttava tekijä on kuskin pituus. Isoille isot kiekot. En sitten tiedä. Kuinka pitkä olet?

Tavaran kujetuksesta sen verran että itse ostin Shockproofiini kahdesta eri kokoisesta tavaratelineestä sen isomman. Se on ainakin tukeva ja olenkin nyt kuljettanut vaihtovaatetta, eväitä ja lukon sun muuta tilpehööriä repussa jonka olen mustekalalla köyttänyt kiinni. Ratkaisu tuntuu toimivan mutta tarkoituksena on kyllä modifioida nykyiset sivulaukut telineeseen sopiviksi, niin tavarat kulkevat varmasti mukavammin.

Jos kiinnostusta on niin tätä minun Shockproofia voit tulla katselemaan ja kenties kokeilemaankin, käyn meinaan Olarissa töissä sillä lähes joka päivä. Ota yhteyttä vaikka yv:nä.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tavasti »

accro kirjoitti:

Pyörä tulisi siis koulu / työmatkoihin, joka tarkoittaa noin 10km päivässä. Tarkoitus olisi kuitenkin tehdä vapaa-ajalla pidempiä lenkkejä, joten aivan cruiserilinjalle en lähtisi. Ajotapani on melko aggressiivinen, tykkään vauhdista ja nopeasta etenemisestä, mutta ketteryyttä pitää löytyä nopeuden ohella.

En ole ihan varma miten tuo ketteryys pitäisi käsittää. Karkeasti, nojakki on sitä helpompi ajaa mitä pystympi ajoasento, ja mitä korkeammalla istutaan.
Nopeus menee taas päinvastoin. Mitä matalampi ja makaavampi ajoasento, sitä pienempi ilmanvastus, ja sit kovempaa pääsee.

Kompromissi näiden väliltä riippuu mieltymyksistä ja olosuhteista. Hiekalla/soralla 'nopea' lowracer voi olla hitaampi kuin korkeampi pyörä.
Samoin kaupungissa voi päästä kovempaa korkeammalla pyörällä, kun on helpompi ajaa, nopeampi pääästä liikkelle, näkee ja näkyy paremmin.
Itse en ole koskaan oikein lowraceria kokeillut, olisi mielenkiintoista verrata esin Nazca Fuegoa omaan Paseooni, paljonko on eroa maantiellä, soralla ja kaupungissa.

Jousitus sekä edessä että takana auttaa pitämään keskinopeutta kaupunkialueella, ettei tarvi joka reunakiveykseen tiputtaa vauhtia nollaan.
Eturenkaalla on painoa aika paljon, luulen että 20" eturengas ilman jousitusta pakottaa hidastamaan melko rajusti reunakivien kohdalla.

accro kirjoitti:

Renkaiden leveys, tarkkaa käsitystä en ole saanut tuosta 406 / 451 erosta, 451 on käsittääkseni lähempänä ratakäyttöä kuin 406? Hiekalla pitää pystyä ajamaan melko kivuttomasti, joten 406:een taitaisi kallistua?

Luvut ovat vanteen halkaisijoita, molempia sanotaan 20" renkaiksi. Leveys voi olla melkein mitä vaan. Käytännössä kai tuo 451 on aika harvinainen, ja renkaiden saaminen siinä koossa voi olla vaikeaa.

Yksi hyötykäyttöön pyörää valitessa huomioitava tekijä on tavaroiden kuljetus. Nazcan Fuegossa tarakalle luvataan vain 10kg kuorma, joka on minusta aivan kelvottoman vähän.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
Trek r200
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 348
Liittynyt: 11 Tammi 2007, 23:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Trek r200 »

tavasti kirjoitti:
accro kirjoitti:
accro kirjoitti:

Renkaiden leveys, tarkkaa käsitystä en ole saanut tuosta 406 / 451 erosta, 451 on käsittääkseni lähempänä ratakäyttöä kuin 406? Hiekalla pitää pystyä ajamaan melko kivuttomasti, joten 406:een taitaisi kallistua?

Luvut ovat vanteen halkaisijoita, molempia sanotaan 20" renkaiksi. Leveys voi olla melkein mitä vaan. Käytännössä kai tuo 451 on aika harvinainen, ja renkaiden saaminen siinä koossa voi olla vaikeaa.
.

451 on vähän valikoimaa, suomesta ei saa muuta kun Stelviota 28/451.

Tuohon vaihtoehtolistaasi lisäisin M5 20/20 eco mallin, siinä on tosin nuo 451 kiekot. On kohtuu hintainen ja kohtuu matala. Mielestäni hyvä kompromissi tuollaiseen hyöty ja huviajoon.

Nojaillaan!

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

accro kirjoitti:

Tuosta listasta olisi sitten kyseltävää. Ensinnäkin renkaiden koon valinta, 20/20 vai 20/26? Häviääkö isompi takarengas kahdelle 20" ketteryydessä paljonkin olemalla silti nopempi suorilla?

Noiden takarenkaiden kokoeroilla ei juurikaan ole merkitystä, kun suuremman osan painosta kantaa eturengas.
Kuusi tuumaa suurempi halkaisija tarkoittaa kolme tuumaa, eli 7,5cm pidempää akseliväliä, pyörästä riippuen siis 5-8% kun akselivälit pyörii tuolla 110-140cm. Ei ole isoa merkitystä ketteryyteen ja minkä ketteryydessä häviää sen vakaudessa voittaa.
Tasaisella ja kovalla pinnalla ei nopeudessakaan ole varmasti eroa. Sen minkä iso pyörä vierintävastuksessa voittaa, sen painossa ja ilman vastuksessa häviää. Jos alusta on sellainen mihin jää renkaasta jälki, niin alkaa vierintävastuksen merkityksen huomaamaan. Tai jos alusta on kova mutta epätasainen.
Paljon enempi pyörän luonteeseen vaikuttaa eturenkaan koko. Se kantaa suuremman osan painosta, sitä käännellään, se määrää polkimien korkeuden ja jos on iso eturengas niin takarengaskin on iso...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

accro
Viestit: 9
Liittynyt: 04 Elo 2008, 21:16

Viesti Kirjoittaja accro »

Kiitos vastauksista!

Pitää tosiaan aluksi harkita halvempaa mallia, sillä en välttämättä ole osannut huomioida jokapäiväisten reittieni mahdollisia ongelmakohtia nojapyöräilijän näkökulmasta.

tavasti: Tuon 20" ymmärsin, mutta ajattelin tuon 451 tai 406 -luvun kertovan jotain profiilista yms. 406 taitaisi olla siis oikea vaihtoehto, jos ei halua suoraan M5:lta kumeja tilailla.

TMS: Olen "vain" 173cm pitkä, ja painan noin 65 kiloa. Pienempi pyörä olisi siis varmaankin mahdollinen. Taitaa pyöräsi olla aikalailla mahdottomilla säädöillä minun ajettavakseni :)

Challenge Hurricane kiinnostaisi myös, sitä kävinkin ajelemassa Sähköpyörässä. Siinä taitaa vaan olla noita tyyppivikoja, vino takahaarukka/penkki? Tuosta M5 Shockproofista on myös 406 täysjousitettu versio. Näkyvyyttä kyllä kaipaisin, joten taitaa tuo Fujin karsiutua kilvasta. Taifun ei taida olla siitä kaukana, mutta penkin säädöillä on varmasti sormensa pelissä näkyvyysasiassa. Jotenkin vain tuntuu, että 20/20 olisi minulle hyvä, en tiedä mikä tuossa on takana, joku mielikuva ketteryydestä varmaankin.

Toki tiedän, ettei nojapyörä ole minulle välttämättä se optimaalisin pyörä, jos haluaisin vain siirtyä kotoa kouluun ja töihin sen kummemmin miettimättä, mutta koko ikäni erilaisilla pystypyörillä sotkeneena olisi mukava kokeilla jotain aivan uutta pyöräilyssä. Nojiksien estetiikka ja ajomukavuus ovat todella jotain positiivisesti erilaista. Pystypyörää tulisin kuitenkin talvella käyttämään, joten talvesta ei tarvitse huolehtia. Pidempää matkaa tulisi varmasti ajettua nojiksen myötä, sillä mikään ei ole ärsyttävämpää kuin pystypyörällä vastatuuleen rykiminen.

Hutsipotsi
Viestit: 47
Liittynyt: 04 Kesä 2008, 21:05
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hutsipotsi »

Minulla on M5 20/20 eco ja sillä on kyllä erittäin mukava ajaa, ainaki tämmösen persjalkasen :D , eikä tuo 451 rengaskoko ole ongelma sillä velotradelta helsingistä saa sisä- ja päälykumeja ja palvelu oli asiallista. Palvelu oli kyllä ihan asiallista M5:kin kun jouduin sinnepäin soittelemaan ja tilaamaan yhen osan.

Getting enough sleep helps you do your best in whatever you do.

M5 20/20 eco

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Niin, 451 renkaan ulkohalkaisijahan on tuumasella kumilla 45mm suurempi kuin 406rengas tuumasella kumilla. Siis 10% isompi. Jos maksimaalista nopeutta hakee niin valinta noista kahdesta on 451. Siihen ei varmaan huonoja kumeja saa vaikka haluaisi. 406 on taas "lastenpyörä koko", ostajan pitää itse osata runsaasta tarjonnasta tehdä valinnat, yleensä pyöräkauppias myy tälle vanteelle jonkun 2,8bar paineen kestävän Goldenboyn :lol: Hyvä kumi maksaa varmaan molemmille vanteille yhtä paljon. Nastarengasta tuskin 451:een saa, mutta sehän ei ollut tässä tapauksessa tärkeää.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Hutsipotsi
Viestit: 47
Liittynyt: 04 Kesä 2008, 21:05
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hutsipotsi »

Eilen oli sitte tulleet päälykumit isännän (406 marathon) ja minun (451 stelvio) pyöriin sieltä velotradelta ja kipale hinta oli 25€ molemmissa, eli hinnoissa ei ole juurikaan eroa :) sisukumitki olivat mukana vaikkei niitä varsinaisesti oltu tilattu :? :D vaa eipä tuo haitannu :)

Getting enough sleep helps you do your best in whatever you do.

M5 20/20 eco

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

jviirret kirjoitti:

Noiden takarenkaiden kokoeroilla ei juurikaan ole merkitystä, kun suuremman osan painosta kantaa eturengas.

Oletko muuten saanut mitattua joskus pyörästä painonjakauman kuski päällä? Yritin joskus henkilövaa'an kanssa askarrella, mutta ei siitä tullut oikein mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

No ei oo mitään virallisia mittauksia. Lähinnä noiden halpojen kumien kans tulee tuntuma rengaspaineiden kautta. 2bar paine swb:n eturenkaassa tuntuu tussulta ja takana se on riittävästi. LWB:ssä päin vastoin.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

Ajattelin vain kysyä jos olet keksinyt tai kuullut paremman mittaustavan kuin minä. Se, jossa kallistetaan etupyörän ja takapyörän ympäri kunnes pyörä kippaa on aika hankala toteuttaa itse.

Nyt tuli mieleen, että tarpeeksi isolla kalavaa'alla voisi tietty punnita aika tarkasti pyörien päällä olevat painot erikseen. Valitettavasti ainoa roikkovaakani on 0-25 kg, eikä ihan riitä tällaiseen.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Kaks mekaanista henkilövaakaa taitaa olla halvin konsti. Digitaaliset ei oikeen skulaa, kun näyttö lukittuu ja käynnistys tapahtuu päälle astumalla.
Riittäs kai yksikin, jos ei mitatattavan renkaan alle laittaa vaa'an vahvuisen palikan.
Ja miksei tuota jonkunlaisen epätarkan tuloksen saa, kun pistää kumpaankin renkaaseen sen verran ilmaa että just ovat pyöreät ja sitte kuski päälle ja kaveri mittaa paljonko ovat painuneet kasaan. Pitää vaan olla samankokoiset renkaat ja mittarilla molempiin sama paine.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

accro
Viestit: 9
Liittynyt: 04 Elo 2008, 21:16

Viesti Kirjoittaja accro »

Pientä takapakkia innostuksessa, otin hieman tarkemmin selvää tuosta Hurricanesta.

Ensinnäkin takajousitus on arvioiden mukaan täyttä kuraa. Monet joutuneet vaihtamaan uuteen alle vuodessa. Joissain tapauksissa jo parin kuukauden käytössä narinaa ja halkeilua, jos ei rasvaa useasti. On myös kyseisen iskunvaimenninfirman halvin vaihtoehto. "Airshock" -mallisen vaimentimen saa 90€ lisähintaan, olisi vain mukava tietää, että minkä firman ja vieläpä että minkä mallinen. Ja vaikka jousitus olisi minkälainen, on takahaarukka Hurricaneissa harmittavan usein vino, enemmän tai vähemmän.

Onko mahdollista vaihtaa kivutta tuohon Hurricaneen joku parempi, itse valittu iskunvaimennin?

Ei jaksa jotenkin käsittää, että pitää melkeinpä poikkeuksetta yli kahden tonnin paketteihin tunkea tuollaista rojuosaa. Joo, käsityö ja suunnittelu maksaa, eurooppalaisesta pyörästä kyse, mutta miksi toteutus jätetään tällaiseksi? Jos haluaa edes hieman parempaa, paremmankin vaihtoehdon jääden merkiltään ja malliltaan piiloon, kevenee lompakko aika nopeasti viidellä sadalla. Tekee jotenkin pahaa katsella tuota osalistaa, joka on täynnä pelkkiä starter-osia, vaikkei mistään starttiluokan pyörästä ole kyse. Challengen pyörissä tuli myös tuo penkki vastaan, retkipatja taitaa olla ainoa vaihtoehto. Onneksi Ventisit tarjoaa nähtävästi hyvää penkkiä.

Vaikka nojapyöräily onkin pientä, niin saa vain ihmetellä, kuinka paljon noissa pyörissä on kaikenlaista epämääräistä suuntaan jos toiseen. Vaikken mikään asiantuntija olekaan, niin jo maalaisjärjellähän noista saa poimittua häiritseviä tekijöitä, jotka eivät vaatisi mielettömiä ponnisteluja korjautuakseen. Protojako ne markkinoille tunkevat, vai mikä on kun ei lasten tossuista päästä eroon?

Teksti on sitten kallellaan ärtyneisyyteen, joten älkääpä kaikkea ottako kirjaimellisesti :) Melkoiseksi perfektionistiksi muutun, kun on kyse tällaisesta sijoituksesta. Luultavasti muutamat noista kuvailemistani asioista eivät vaikuta ajoon niin paljon kuin kauhukuvitelmissaan voisi luulla. Mutta äh, pitääkö sen olla vino. Ja jousituksen huono. Ja... antaa olla :D

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Kuulostaa ihan Ladalta tai kiinalaiselta skootterilta :lol: Jos ostat uuden näkemättä, niin edessä saattaa olla kuukausien takuuhuolto putki. Jos taas muutaman sata kilometriä ajetun käytetyn, niin näet, voit kokeajaa ja kalliit ensihuollotkin on jo tehty.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Mutta kyllä tämän huolen ymmärtää. 2000€ (ja onhan ne jotkut jopa allekin) hintaluokassa pitäisi toki uuden pyörän olla sellainen ettei heti suistu ensimetreillä auton alle tekniikan pettäessä?

Toisaalta - täältä saa koeajotietoa muilta.
Niinpä voisi konvertoida toivepyöräänsä siihen suuntaan kuin muilla on onnistuneita kokemuksia.

Challenge Hurricane kuulostaa toki nimenä aika räväkältä verrattuna esim. M5 City Racer nimiseen. Viimeaikoinahan M5 on niittänyt täällä kiitosta ja pyöränsä hankkineet voisivat suostua koeajomahdolisuuteenkin jos oikein kärttäisi.

Vastaa Viestiin